Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan iemand een goeie bikefitter aanbevelen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kan iemand een goeie bikefitter aanbevelen?

derdekeer schreef:
zo 27 dec, 2020 21:05
... Begin er maar eens aan als beginner ...
Zelfs professionals kunnen moeite hebben met het vinden van de juiste zithouding.

Zadelpijn zat Dumoulin dwars tijdens Tour: 'Overal pijn, dit kan zo niet langer' - https://nos.nl/l/2362227
WimB schreef:
zo 27 dec, 2020 19:24
Ik heb me door Sjefke Janssen in Elslo dat was in maart 1989 laten opmeten. Rechter knie. Tevens een paar schoenen gekocht waarvan hij de plaatjes heeft gemonteerd en afgesteld. Mijn ongemak werd opgelost. De computer uitdraai gebruik ik nog steeds als basis. Dat is reuze handig als je van fiets of frame moet wisselen. Dit bezoek blijft waardevol voor mij.
Ik bedoel ook niet dat een fietsmeting niet waardevol kan zijn, maar dat je als je je er in verdiept/inleest en er over nadenkt, dat je het ook vaak zelf kunt. Tegenwoordig valt al heel snel het woord "bikefit". (zoals in het algemeen veel wordt uitbesteed) Ik heb twee jaar lang heupklachten gehad nadat ik met SPD plaatjes ging rijden, ook die klachten verdwenen na het vinden van een optimale positie van die plaatjes. (hoewel ik nog steeds niet helemaal overtuigd ben van het nut van schoenplaatjes, ik ben er inmiddels wel aan gewend) Wellicht had dat sneller gekund als ik betaald advies had ingewonnen, dat zou kunnen.
Geen tip voor een bike fitter maar wel eentje voor of liever gezegd tegen zadelpijn;

Je Brooks zadel een nacht vergeten af te dekken in de regen en dan de volgende ochtend gaan fietsen op een nat zadel :lol:
Ik geloof dat het niet zo goed is voor het zadel, maar echt waar, de zadelpijn was ineens over.
Ik had het zelf niet door maar manlief zei na 2 dagen, ‘ ik hoor niets meer over zere randjes en plekjes’

De tips van zadel 3 mm hoger of lager zetten werken ook bij pijnlijke knieën, maar let ook op de opbouw van het aantal km, tegenwind, zware versnelling etc.
En bij pijnlijke armen zou je kunnen kijken of je handvaten net iets anders kan draaien of zelf iets rechterop of juist sportiever gaan zitten.

Gr Anja
Het is toch van de zotte. Je koopt een "dure" Santos. Bij een dealer en vervolgens krijg je mee dat goed afstellen niet tot zijn kwaliteiten behoort.
Dit is mij opinie geen dealerschap waardig persoon/bedrijf.

Ik zou overwegen om met Santos contact op te nemen en hen met naam en toenaam van dealer het verhaal uit te leggen. Kan me niets anders voorstellen dan dat zij je wel willen helpen aan een juiste fijne fietshouding te helpen.

Succes met je zoektocht.
Wel een kleine kanttekening, ik denk dat er verschil is in het afstellen naar de juiste maten en verhoudingen, dat doet iedere ‘ goede’ fietsenverkoper.
Maar het finetunen moet je soms zelf ervaren na een aantal weken.
En soms zou daar dan het opnieuw afstellen met enkele mm voor/achter hoger/lager of zelfs een ander zadel of bar ends bij kunnen horen.
En misschien ben je dan gebaat bij een echte bike fitting?

Benieuwd Sabrina hoe het afloopt.

Anja
Mijn vrouw had ook zo'n Santos dealer. Zelfs voor een andere stuurpen omdat die Santos eigenlijk een veel te lange frame geometrie had liet hij ons betalen. Santos keek ook liever de andere kant uit. Voor mij droeg deze ervaring belangrijk bij aan mijn beslissing een paar jaar later een m-gineering maatfiets te bestellen.
Nog een toevoeging: een bikefit bestaat niet alleen uit het opnemen van een aantal lichaamsmaten en een bespreking waarvoor de fiets gebruikt gaat worden, maar ook uit een beschouwing over de voorkeuren van de fietser. Sommige mensen willen nu eenmaal per sé rechtop zitten, sommigen hebben een stramme rug of benen die niet meer alle kanten op kunnen buigen en strekken. De kans dat alles helemaal in één bikefit tot een perfect afgestelde fiets leidt is denk ik nogal klein. Ga er daarom vanuit dat er altijd naderhand wat aangepast moet worden. Hopelijk blijft het dan bij een centimeter hier en een centimeter daar. Als ik buiten ie hoe veel mensen op de fiets zitten snap ik wel dat sommigen fietsen helemaal niet leuk vinden of lichamelijk last krijgen.
Ondertussen heb ik voor alle zekerheid toch maar een afspraak gemaakt om een bikefitting te laten doen bij Bakala Academy in Leuven. Omdat ze gesloten waren door corona is er wel een vrij lange wachttijd, ik kan er pas half maart terecht.
Maar dat geeft me tegelijkertijd wel nog enkele weken de tijd om zelf eens hier en daar een klein beetje te "spelen" met de instellingen van het zadel en/of het stuur.