Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Breedte stuur nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Breedte stuur nieuwe fiets

Hallo!

Nieuwe fiets en het valt me op dat stuur breder is dan ik gewend ben. Oude fiets 62 cm en nieuwe 68 cm (incl bare ends). Ik vraag me af wat zo'n beetje normaal is. Dat is voor een groot deel natuurlijk ook heel persoonlijk maar gewoon als referentie. Daarnaast heeft breed stuur als voordeel dat je met minder kracht kunt sturen.

Groet
Ik krijg pijn in mijn armen en handen van een te breed stuur.
Maar dat is idd persoonlijk.
Ik heb de mijne nooit opgemeten. Maar toen ik hem wisselde voor een korter stuur
was de pijn in mijn handen ed verdwenen.
Bij een breed stuur (flatbar) kunnen je handen in een rare hoek komen te staan t.o.v. je onderarmen. Ff rekening mee houden.

En verder wat je zelf lekker vindt fietsen.
Hangt van meerdere factoren af. Denk maar eens aan de zithoek (van rechtop tot diep), fietstype (van oma- tot racefiets), gewenst gebruik (van veel tot weinig controle), en je eigen fysiek (van sterke romp tot slappe hap). Kortom, er valt niet zomaar een zinnige reactie (laat staan advies) te geven op basis van de beperkte informatie in de OP.
Ik zie heel veel mountainbikers met de breedste sturen rijden en ik verbaas me erover dat deze mensen met verdraaide ellebogen op de fiets zitten. Lijkt me behoorlijk blessure gevoelig als je door de bossen gaat crossen of wanneer je dagen maakt van 5 uur of meer in het zadel.

Maar goed de laatste stuur trends worden in dit stuk duidelijk beschreven. Hoe breder hoe beter!

https://www.lafieldguide.com/archive/fi ... 2021-mtbgb
Zo binnen 22 min 4x reacties. Dat gaat snel :D Voor type fiets zie: viewtopic.php?f=23&t=30712&p=382741#p382365

Hoe breed is jullie stuur dan?
RealRedHair schreef:
za 26 dec, 2020 15:41
Hoe breed is jullie stuur dan?
Centimeter of vijfentwintig, gok ik.

Groetjes,

Carl
Nu 62 maar na de lockdown hoop ik iets smaller en ook nog “inner bar ends” om het nog smaller te maken.
Je kunt heel makkelijk zelf uitproberen wat je prettig vind. Je schuift gewoon een beetje met je handvatten op en neer totdat je de juiste maat gevonden hebt. Daarna zaag je de rest af, klaar is kees. (er van uitgaande dat we het hier over een metalen mtb-stuur hebben.)
Er is idd een trend van "hoe breder hoe beter" en bij mtb geeft dat wel meer stabiliteit al schieten ze daarin wel door. Als je niet uitkijkt pas je niet meer tussen 2 bomen door. Op een reisfiets zou ik bij voorkeur een wat smaller stuur hebben. Dus inderdaad proberen en zagen.
Ik was erg blij weg te zijn bij m'n veel te smalle vlinderstuur. Binnenkort eens iets met wat meer backsweep proberen. 'k Heb ook een Jones kopietje liggen, maar denk dat dat dan weer te enthousiast is....

Voordeel van een heel breed stuur is dat het voor niet veel mensen te smal zal zijn. En als je toch een smallere wil dan zaag je er gewoon aan beide kanten een stukje af.
Heb er nu zo'n Flex stuur op zitten. https://www.baramind-bike.com/en/ bevalt goed. Zal eens kijken of je die makkelijk kunt inkorten. https://www.youtube.com/watch?v=R8ppk4P ... e=emb_logo
Ja hoor die file bars kunnen ook nog ingekort worden. Gaat natuurlijk iets ten koste van de flex. Want je flex arm word korter.
Ik zaag mijn te brede stuur af tot ongeveer schouderbreedte.
Dan staan je armen ongeveer parallel van elkaar op het stuur.
Dirk
Inkorten is misschien toch nog lastig omdat ik dan met de knik in stuur zit. Zie foto.

Bijlagen

Ik rij met een racebocht, en die sturen zijn altijd smaller dan rechte sturen. Breder geeft meer hefboom, maar ook meer luchtweerstand en kans op schouderpijn. Ik had een 46 cm Nitto Noodle bar, en nu een 46 cm Nitto 136 Randoneur bar. Die is op de remgrepen echter 41cm breed (dus flared, zoals dat dan heet) en dat bevalt me beter. De vorm is ook wat anders, maar dat is een ander verhaal.
RealRedHair schreef:
za 26 dec, 2020 15:07
Daarnaast heeft breed stuur als voordeel dat je met minder kracht kunt sturen.
Dat broodje aap wordt veel verkocht.
Feit is dat ik op asfalt ook wel met mijn hand in mijn zakken kan fietsen, dus veel kracht is er ook op onverhard niet nodig.
Feit is ook dat lang geleden de sturen alsmaar smaller moesten, want dat was beter, en nu moeten ze alsmaar breder, want dat is beter. In de fietsstalling zijn brede sturen een ellende.
Feit is ook dat er ergens een optimum is. Een stuur van 10 cm aan weerskanten is wat smal en een van anderhalve meter wat breed. Daartussenin ligt een ideaalpunt. Voor mij is het ongeveer 10cm afzagen van een modern stuur van elke kant.
RealRedHair schreef:
za 26 dec, 2020 17:11
Inkorten is misschien toch nog lastig omdat ik dan met de knik in stuur zit. Zie foto.
Probeer eerst te achterhalen wat je wensen zijn (qua zithouding). Als deze wensen met je huidige stuur niet realiseerbaar zijn, koop dan een daarvoor wel geschikt stuur. O.a. Ergotec heeft veel verschillende uitvoeringen. En ja, dat kost een paar tientjes.
Misschien heeft de fietsenwinkel waar je 'm gekocht heeft nog wel iets wat je kunt proberen? Of omruilen? Misschien iets gebruikts wat ze nog hebben liggen?

Geen idee hoe zoiets gaat, ik heb nog nooit een nieuwe fiets gekocht. Maar ik kan me voorstellen dat daar wel eens sturen gewisseld worden.

Mijn stuur heb ik bijvoorbeeld bij Eric Schuijt gekocht op een fietsbeurs, in de vijfguldenbak vol sturen die daar stond. Kwam van een nieuwe idworx en is na aflevering blijkbaar gelijk voorzien van een ander stuur.
RealRedHair schreef:
za 26 dec, 2020 16:55
Heb er nu zo'n Flex stuur op zitten. https://www.baramind-bike.com/en/ bevalt goed. Zal eens kijken of je die makkelijk kunt inkorten.
Waarom zou je, als het stuur je goed bevalt?

Carl