Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn. - Forum Wereldfietser

Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn.

Het is de meesten op dit forum wel bekend dat er veel klachten zijn over buitenboordlagers (Hollowtech, extrene lagers).
Marten Gerritsen, onze hoofdingenieur-fietsmechanicus legt het dit artikel nog eens precies uit waarom dat zo is:
http://www.m-gineering.nl/horror.htm
Mooi artikel :)
Tja, ‘adding value’ is Shimano’s grootste handels artikel, in de praktijk betekend dat dus meer goedkope rommel met ronkende namen verkopen. Onder valse voorwendselen. Als iets te lang mee gaat wordt het vervangen voor iets ‘beters’, kijk maar wat er met de CDC riem van Gates is gebeurd...

EDIT: CDN moest CDC zijn.
De as van een Hollowtech II crankstel is echter niet van aluminium maar van staal!.....
Shadow schreef:
zo 20 dec, 2020 16:27
Als iets te lang mee gaat wordt het vervangen voor iets ‘beters’, kijk maar wat er met de CDN riem van Gates is gebeurd...
Je bedoelt de CDC riem, denk ik.
Ja idd. :D
sjefke schreef:
zo 20 dec, 2020 16:36
De as van een Hollowtech II crankstel is echter niet van aluminium maar van staal!.....
Ja dat valt me ook net op :o
Ik heb nu al vele jaren racefietsen met buitenboordlagers en merk eigenlijk niet veel van nadelen. Doe ik iets fout? Ik rij niet dikwijls in de regen, maakt dat een verschil?
Ik herken de problemen met de buitenboordlagers in de door @Leon aangehaalde blogpost.
Maar niet in die zware mate als door Marten wordt verwoord.
Wanneer kan Marten wel positief zijn over een nieuw idee, dat afwijkt van de ouwe meuk van voor de jaartelling ?

Marten begint in zijn blog met problemen rondom de bevestiging van de cranks op de assen oude stijl.
Hij eindigt zijn blog met problemen rondom de afdichting van de buitenboordlagers.
Maar heeft het verder niet meer over de verbeterde bevestiging van de cranks in combinatie met de door hem verfoeide buitenboordlagers.
Je weet niet beter :D
Ik heb van de zomer een nieuwe racefiets voor vrouwlief gebouwd met Dura Ace buitenboord lagers, het is technisch onmogelijk dat dat heel blijft, zwaar lopen, afdichting ruk, affijn alle hierboven genoemde eigenschappen zijn aanwezig.
Mijn ervaringen bevestigen verhaal van m-engineering: hollowtech II trapas kaduuk op fiets met hooguit paar 1000km na een fietsvakantie met behoorlijk wat regen en een keer door een 40cm hoog riviertje waden (in Tsjechie). Met UN55 trapas van zoon met zeker 15000km rachter de rug was ook na dezelfde fietsvakantie niets aan de hand.

De hollowtech II trapas op mijn ligfiets houdt het wel lang vol, maar die fiets gebruik ik minder bij slecht weer, en de trapas zit op een ligfiets veel hoger gemonteerd en heeft daar geen last van opspattende moder en nattigheid zoals bij een traditionele fiets.

Het blijft natuurlijk anekdotisch.
derdekeer schreef:
zo 20 dec, 2020 18:20
Ik heb nu al vele jaren racefietsen met buitenboordlagers en merk eigenlijk niet veel van nadelen. Doe ik iets fout? Ik rij niet dikwijls in de regen, maakt dat een verschil?
Iets fout? Nee, natuurlijk niet. Je hebt geluk en de montage is correct gebeurd. Geen nattigheid helpt uiteraard ook.
tndmbkr schreef:
zo 20 dec, 2020 18:48
Wanneer kan Marten wel positief zijn over een nieuw idee, dat afwijkt van de ouwe meuk van voor de jaartelling ?
Dan is het uiteraard net iets minder interessant voor een blog en ook minder interessant om op dit forum te vermelden.
Misschien dat Shimano het internet afstruint om te tellen over welke fietsonderdelen het minst wordt gediscussieerd en geblogd. Dan kunnen ze daar weer wat aan doen. :evil:
tndmbkr schreef:
zo 20 dec, 2020 18:48
Ik herken de problemen met de buitenboordlagers in de door @Leon aangehaalde blogpost.
Maar niet in die zware mate als door Marten wordt verwoord.
Wanneer kan Marten wel positief zijn over een nieuw idee, dat afwijkt van de ouwe meuk van voor de jaartelling ?

Marten begint in zijn blog met problemen rondom de bevestiging van de cranks op de assen oude stijl.
Hij eindigt zijn blog met problemen rondom de afdichting van de buitenboordlagers.
Maar heeft het verder niet meer over de verbeterde bevestiging van de cranks in combinatie met de door hem verfoeide buitenboordlagers.
Het ene probleem inruilen voor een berg andere, wie kan daar nu op tegen zijn?
Als dingen goed zijn, laat het zo. Maar zo werkt het niet helaas.
Ik vermoed dat de meeste fietsers hooguit enkele duizenden km’s per jaar fietsen met droog weer. Tenminste, ik zie als het even minder mooi weer is vrijwel niemand meer fietsen. Dan merk je weinig van minder duurzame lagers. En even een paar nieuw erop is ook zo gebeurd, en het kost maar 1 of 2 tientjes.
Maar zoals wijlen Jaap Blokker altijd zei “massa is kassa”; die paar tientjes x honderdduizenden klanten daar gaat de schoorsteen lekker van roken.
Shadow schreef:
zo 20 dec, 2020 18:02
sjefke schreef:
zo 20 dec, 2020 16:36
De as van een Hollowtech II crankstel is echter niet van aluminium maar van staal!.....
Ja dat valt me ook net op :o
Er staat "De holle aluminium *) as "...
Daarna moet je onder aan de pagina kijken en daar staat uitleg over het sterretje.
Leon schreef:
zo 20 dec, 2020 20:14
Er staat "De holle aluminium *) as "...
Daarna moet je onder aan de pagina kijken en daar staat uitleg over het sterretje.
[/quote]

Ik ken geen enkel crankstel met alumium as, ook Dura Ace en XTR niet. Van aluminium gaan die splines wel een heel kort leven hebben. De assen van het BB30 systeem zijn van alu, maar dat is heel iets anders. Maar leren wil ik altijd nog wel.....Ik ben benieuwd. Ik zal het nooit aanschaffen. Dat staat vast.
sjefke schreef:
zo 20 dec, 2020 18:52

Iets fout? Nee, natuurlijk niet. Je hebt geluk en de montage is correct gebeurd. Geen nattigheid helpt uiteraard ook.
Geluk met drie verschillende racefietsen bij drie verschillende fietsenmakers ... dat is pas geluk!

Ik denk dat je een punt hebt met die montage. Op mijn recentste racefiets was er af fabriek met een van de lagers na minder dan 1000 kilometer een probleem. Vervangen door de FM en sindsdien niets meer gemerkt.
Goeie montage en weinig nattigheid, dat zal het zijn.

Moderne racefietsen zijn ook gemaakt met een onderkant die zo stijf mogelijk is. Dan is het misschien logisch om buitenboordlagers te monteren; de kans verhoogt dat de rijder echt profiteert van de stijvere crank-constructie. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik ervan profiteer, zo machtig is mijn pedaalslag nu ook weer niet. En of het zin heeft op een reisfiets, geen idee.

Terzijde: mijn eerste MTB had nog een ouderwetse crank; daar had ik toen toch ook regelmatig problemen mee. Maar een MTB maakt wat mee, natuurlijk.
derdekeer schreef:
zo 20 dec, 2020 20:30
Moderne racefietsen zijn ook gemaakt met een onderkant die zo stijf mogelijk is. Dan is het misschien logisch om buitenboordlagers te monteren; de kans verhoogt dat de rijder echt profiteert van de stijvere crank-constructie. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik ervan profiteer, zo machtig is mijn pedaalslag nu ook weer niet. En of het zin heeft op een reisfiets, geen idee.
Da's ook een groot idee achter het ontwerp. Lagers meer naar buiten ic. met een dikke (holle) as zorgen voor een steviger geheel. Die Hollowtech zijn (in eerste instantie) ook bedoeld voor sportieve fietsers die veel kracht willen/kunnen zetten op een zo stijf (meer krachtoverbrenging) mogelijke trapas.

Dat het ook voor andere fietsen wordt toegepast is alleen voor de fabrikanten handig.

Wat zijn trouwens wél goede leveranciers van buitenboordlager-trapassen? Idworx gebruikt dit type ook maar dan van andere fabrikanten. Hoe zijn daar de ervaringen mee?
Het is gewoon vasthouden aan de BSA standaard omdat we niks beters kunnen verzinnen waar iedereen het mee eens is. Kijk maar hoe veel pressfit modellen er zijn...
Hope maakt aardige lagers voor Hollowtech, Chris King is te duur voor wat ze bieden, maar dat is met al hun spul zo, niet alleen de bb’s :D