Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn. - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn.

Ik heb nog meerdere BB-UN72's liggen! :D :D :D ......

... met Italiaanse draad :roll: :roll: :roll:
Huib2 schreef:
di 12 jan, 2021 15:25
Ik weet niet na hoeveel km dit nu gebeurd is. Ik heb de fiets in 2018 tweedehands gekocht en er zelf zo'n 10.000km op gereden. Hoeveel de eerste eigenaar erop gereden heeft, en of de lagers al eerder ooit vervangen zijn geweest, weet ik niet.
Huib2 schreef:
di 12 jan, 2021 19:29
Na meer dan tien jaar en vele duizenden kilometers is dit geen goed voorbeeld van de bewering dat de Hollowtech lagers totaal waardeloos zijn.
10.000 km is een afstand die ik soms al binnen 2 jaar heb afgelegd. Dus ik zou elke 2 jaar lagers moeten vervangen en/of onderweg een reservesetje mee moeten zeulen. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld buitenbanden. Kettingen gaan nog minder lang mee. Bij banden en kettingen is echter goed te zien hoever ze al versleten zijn. Die hoeven ook niet acuut vervangen te worden bij de eerste tekenen van slijtage, al neem ik voor de zekerheid wel een reserve buitenband mee als ik in dunbevolkte streken ga fietsen. Buitenboordlagers kunnen echter de ene dag nog feilloos draaien en de volgende dag opeens speling vertonen. Dat overkwam ons een keer in de Pyreneeën met buitenboordlagers die er 14.000 km op hadden zitten. Gelukkig was het toen toevallig onze laatste reisdag, anders hadden we daar een fietsenmaker moeten zoeken die toevallig de benodigde lagers in voorraad had. Bij thuiskomst bleek de trapas al deels te zijn opgegeten door de versleten lagers. Voor mij is dat dan 'rotzooi'. Met een 'vierkante as' die zijn beste tijd had gehad, hadden we nog een tijdje door kunnen rijden. Een UN55 heb ik onderweg nog nooit hoeven te vervangen.
Ja wat je zegt Kees, ik heb iig net m'n UN26 erin gezet, ze hadden alleen een 110mm opgestuurd ipv de 113 die ik besteld had, maar 't ken nét :D
keesswart schreef:
wo 10 feb, 2021 17:35
versleten lagers.
Zoals Marten Gerritsen ook uitlegt gaan lagers niet stuk door slijtage maar vrijwel altijd door rotzooi, voornamelijk water, die binnendringt en zijn verwoestende werk doet.
Daarmee is de levensduur van trapaslagers een loterij. Bij een is het vaker dan één keer prijs en een ander wint nooit wat. Vandaar dat je altijd duscussies krijgt.
Als het regent krijg je bijvoirbeeld aanzienlijk meer lootjes dan bij droogte. En buitenboordlagers blijken goed te zijn voor aanzienlijk meer lootjes dan andere trapaslagers.
rsz_20210210_175133.jpg
White Industries van +/- 130 euro, roest aan beide zijden van het lager, dat door niks anders beschermd is dan de seals die bedoeld zijn om het vet erin te houden en de kiezels eruit. Dat dat niet gaat werken als je zoals ik door weer en wind langs de kust naar je werk fietst snap ik, maar het viel me tegen dat de SKF's die ik er vorig jaar augustus in gezet had, nu al stuk zijn. Sneller dan de Enduro lagers waarmee ie geleverd werd en die had ik een stuk minder hoog zitten :evil:

Affijn nu zit de BB-UN26 erin, eens zien hoe lang die het vol houd.
Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 20:16

White Industries van +/- 130 euro, roest aan beide zijden van het lager, dat door niks anders beschermd is dan de seals die bedoeld zijn om het vet erin te houden en de kiezels eruit.
Ik ga even op zoek naar een 'Vind ik niet leuk'-knop. ;)

Hopelijk houdt die Shimano het langer uit....
Mij hebben ze niet meer iig;
rsz_20210212_155213.jpg
:D