Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn.

Geen kenner maar het "succes" zal te maken hebben met de stijfheid en het lagere gewicht.
De levensduur is geen issue voor racefietsen die nauwelijks water zien.
Shimano heeft altijd een verdienmodel in het hoofd. Bij mij zaten remblokjes in de remklauwen waarvan ik het idee had dat ze je aluminium velgen opvreten.
Wat ik volledig mis in deze discussie is de opmerking het leveren van producten die met een goede tolerantie zijn geproduceerd.
Hoe nauwkeuriger de tolerantie hoe langer het duurt om een product te maken en er is meer uitval. Duurder.
Met de nauwkeurigheid waarmee de onderdelen zijn gemaakt en de kwaliteit van het staal is een verdienmodel prima te dirigeren.
WimB schreef: Shimano heeft altijd een verdienmodel in het hoofd.
Echt waar...?

-Shimano SPD PD-M520 klikpedalen, waren vanaf € 18 online te koop, beste prijs-kwaliteit ooit.
-Shimano BR-M395 / BL-M425 schijfremmen, waren rond de € 50 als complete set online te koop (5 jaar en 35.000 km in in weer en wind gebruikt, nóóit enig onderhoud gepleegd, en ze remmen nog net zo prima als de eerste dag). Het huidige instapmodel BR-MT200 kost trouwens maar € 40.
-Shimano Deore naven, setje kost € 45. Likje extra vet erin, even goed afstellen en je kan er de wereld mee rond!
Je moet het gewoon niet willen repareren :D
abre facil schreef:
wo 30 dec, 2020 21:32
WimB schreef: Shimano heeft altijd een verdienmodel in het hoofd.
Echt waar...?

-Shimano SPD PD-M520 klikpedalen, waren vanaf € 18 online te koop, beste prijs-kwaliteit ooit.
-Shimano BR-M395 / BL-M425 schijfremmen, waren rond de € 50 als complete set online te koop (5 jaar en 35.000 km in in weer en wind gebruikt, nóóit enig onderhoud gepleegd, en ze remmen nog net zo prima als de eerste dag). Het huidige instapmodel BR-MT200 kost trouwens maar € 40.
-Shimano Deore naven, setje kost € 45. Likje extra vet erin, even goed afstellen en je kan er de wereld mee rond!
En jij weet ook de kostprijs van al die onderdelen. Lijkt mij, bij de aankoop lekker verdiend aan jouw is het niet zo nodig dat je snel weer naar de winkel moet. Toch.
WimB schreef:
do 31 dec, 2020 12:49
abre facil schreef:
wo 30 dec, 2020 21:32
WimB schreef: Shimano heeft altijd een verdienmodel in het hoofd.
Echt waar...?

-Shimano SPD PD-M520 klikpedalen, waren vanaf € 18 online te koop, beste prijs-kwaliteit ooit.
-Shimano BR-M395 / BL-M425 schijfremmen, waren rond de € 50 als complete set online te koop (5 jaar en 35.000 km in in weer en wind gebruikt, nóóit enig onderhoud gepleegd, en ze remmen nog net zo prima als de eerste dag). Het huidige instapmodel BR-MT200 kost trouwens maar € 40.
-Shimano Deore naven, setje kost € 45. Likje extra vet erin, even goed afstellen en je kan er de wereld mee rond!
En jij weet ook de kostprijs van al die onderdelen. Lijkt mij, bij de aankoop lekker verdiend aan jouw is het niet zo nodig dat je snel weer naar de winkel moet. Toch.
Die jij eens een gok hoeveel van die 18 euro van de pedalen bij de aandeelhouders van Shimano terechtkomen?
* 21% BTW niet
* De iets van 4,6% invoerrechten ook niet
* De pakketjesbezorger moet ze brengen
* de winkelier of de webshophouder moet er van leven (net als zijn interieurmaker of website bouwer)
* de voortransporteur moet het brengen
* de sorteercentra moeten het sorteren
* de transporteur moet het van de haven naar het sorteercentrum brengen
* het havenbedrijf leeft er van
* het moet de halve wereld over, of meer,
* het moet in het land van productie naar de haven gebracht
* het moet verpakt
* het moet overal geadministreerd
* het moet gemaakt
* er moeten grondstoffen voor gemaakt worden
* alle managers, alle directies en alle aandeelhouders van alle bedrijven in deze keten moeten er van leven (en hun adviseurs)
* O ja, de directie, managers en aandeelhouders van Shimano ook.
Hoeveel denk je dat er van die lousy 18 euro van die pedalen voor hen in zit?

En ja, ik weet dat als je een nieuwe supermoderne smartphone koopt het percentage anders is, want het hele getransporteer em dergelijke is voor een smartphone nauwelijks anders dan voor een paar pedalen. Die pedalen zijn zelfs zwaarder.
Moet je zien wie er allemaal een boterham mee kan verdienen en het zou me niet verbazen als we een paar bedrijfstakken missen.
Dilemma moeten we nu goede, minder goede of rotzooi maken om die lijst met betrokkene in stand te houden.
Ben bezig met groot onderhoud van de Koga Miyata Randonneur uit 2010 met Hollowtech II trapas. Na het verwijderen van de ketting vond ik de trapas niet erg soepel draaien, dus daar ook de hele zaak maar even open gehaald. Zag er niet zo goed uit:

Afbeelding
Links het linker buitenboordlager. De losse ringen rechts vormen de afdichtingen tegen water en vuil. De kogels draaien rond in een oranje soepje. Ik vermoed een mengeling van vet, water en roest.

Afbeelding
Het lager is verder nog niet doorgesleten, of uit elkaar gevallen, zoals Marten in zijn verhaal liet zien. Maar het draait niet soepel meer.

Afbeelding
En toch ook wat schade op de trapas: de donkergrijze ring aan de linkerkant net naast de splines.

Afbeelding
Het is gelukkig slechts heel oppervlakkig. Maar het lijkt er wel op alsof de plastic huls van de afdichting van het lager een tijdje om de as heeft gedraaid, ipv meegedraaid met de as.

Ik weet niet na hoeveel km dit nu gebeurd is. Ik heb de fiets in 2018 tweedehands gekocht en er zelf zo'n 10.000km op gereden. Hoeveel de eerste eigenaar erop gereden heeft, en of de lagers al eerder ooit vervangen zijn geweest, weet ik niet.

Nou goed, het nieuwe bottom bracket is besteld. Duur is het niet en gemakkelijk gemonteerd. Maar het 'wegwerpkarakter' staat me wel een beetje tegen. Als ik de zaak ooit echt in de soep draai en ook de trapas moet vervangen (Shimano XT) wordt een vierkante as wel een serieuze optie. Maar dat zien we dan wel weer.
Huib2 schreef:
di 12 jan, 2021 15:25
Ben bezig met groot onderhoud van de Koga Miyata Randonneur uit 2010 met Hollowtech II trapas.
...
Ik weet niet na hoeveel km dit nu gebeurd is. Ik heb de fiets in 2018 tweedehands gekocht en er zelf zo'n 10.000km op gereden.
...
Maar het 'wegwerpkarakter' staat me wel een beetje tegen.
...
Ik vind de schade op het eerste gezicht wel meevallen na zo veel kilometers.

Is het wegwerpkarakter echt zo erg? Kan men metaal niet hergebruiken?
Huib2 schreef:
di 12 jan, 2021 15:25
En toch ook wat schade op de trapas: de donkergrijze ring aan de linkerkant net naast de splines.
Afbeelding
Het is gelukkig slechts heel oppervlakkig. Maar het lijkt er wel op alsof de plastic huls van de afdichting van het lager een tijdje om de as heeft gedraaid, ipv meegedraaid met de as.
Bij dit systeem is er altijd speling tussen de trapas en de bottom bracket want anders krijg je de trapas er niet doorgeschoven. Door de speling zal er een beperkte beweging zijn tussen as en plastic lagerdichting die voor aftekening op de as zorgt. Maw wat jij schade noemt is mijns inziens onvermijdelijke aftekening, de as ziet er dan ook hetzelfde uit als andere hollow tech trapassen die ik gedemonteerd heb.

Edit: links is de aftekening zwart omdat er daar meer vuil binnengekomen is, aan de rechterkant wordt het vuil tegengehouden door de spider en is de aftekening mooi blinkend.
Dank Bdr, dat is weer een geruststelling.
willem.m schreef:
di 12 jan, 2021 17:31
Ik vind de schade op het eerste gezicht wel meevallen na zo veel kilometers. Is het wegwerpkarakter echt zo erg? Kan men metaal niet hergebruiken?
Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in. Na meer dan tien jaar en vele duizenden kilometers is dit geen goed voorbeeld van de bewering dat de Hollowtech lagers totaal waardeloos zijn. (Sommige andere mensen hebben die ervaring overigens wel.) Maar het voelt toch beter om af en toe je kogeltjes schoon te maken en opnieuw in te vetten, dan om zo'n cartridge eraf te halen, weg te gooien en te vervangen door een nieuwe.
Wou van het weekend de Salsa eens pakken omdat ik al 1,5 week niet gefietst had ivb medische ongemakken, zat m'n trapas gewoon vast toch :? Fijn dat systeem van White Industries, maar het is niks. Of je er nu de standaard Enduro lagers of SKF lagers in zet, het kan gewoon niet goed werken. En dat voor 130 euro :evil: ik heb nog een UN26 op de kop weten te tikken en heb 2 stuks UN300 in 73x113 besteld, hopelijk blijft dat langer heel.
Shadow schreef:
di 09 feb, 2021 10:49
Wou van het weekend de Salsa eens pakken omdat ik al 1,5 week niet gefietst had ivb medische ongemakken, zat m'n trapas gewoon vast toch :?
Au. Dat belooft niet veel goeds voor m'n Phil Wood die nog in een doosje ligt te wachten op montage...
Jurr schreef:
di 09 feb, 2021 11:42
Shadow schreef:
di 09 feb, 2021 10:49
Wou van het weekend de Salsa eens pakken omdat ik al 1,5 week niet gefietst had ivb medische ongemakken, zat m'n trapas gewoon vast toch :?
Au. Dat belooft niet veel goeds voor m'n Phil Wood die nog in een doosje ligt te wachten op montage...
Hangt er vanaf wat je er mee gaat doen; in m'n Big Dummy zit ook een Phil Wood BB en die ziet wat minder smurrie als de Salsa - die alles voor z'n kiezen krijgt hier aan de kust; én zand, én zout én water - plus je kunt dacht ik extra seals kopen voor die trapassen?
Zit toch wel op een setje spijkerbanden te azen... ;)

Maar eens kijken wat 'ie doet in actie, die extra seals heb ik ook niet zo'n vertrouwen in eigenlijk. Anders kan ik 'm altijd nog aan een poetser verkopen ;)
:lol:
Bottom line: we zijn veroordeeld om de rest van ons leven geld uit te blijven geven aan fietsen!

Maar dat waren we toch al :lol:
Shrek schreef:
wo 10 feb, 2021 10:34
Bottom line: we zijn veroordeeld om de rest van ons leven geld uit te blijven geven aan fietsen!

Maar dat waren we toch al :lol:
Ja precies, maar dingen die stuk gaan snoepen af van het budget voor andere zaken :wink:
Onlangs een nieuw Deore crankstel voor vierkante trapas kunnen kopen op Marktplaats. :D
DaVinci schreef:
wo 10 feb, 2021 11:51
Onlangs een nieuw Deore crankstel voor vierkante trapas kunnen kopen op Marktplaats. :D
Nu nog aan een fatsoenlijke as zien te komen zonder een half jaar levertijd...