Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn.

In reactie op grandonneur zojuist:

De link gaat over regen, water dat in vallende beweging onderweg is. Onderin een bottombracket zal water zich toch echt anders gedragen. Een hypothetische druppel van 6mm vloeibaar water wurmt zich echt wel door een kleiner (strategisch geplaatst) gaatje heen.

Bij de volgende natuurkundeproef zou je een zeef kunnen pakken, daar een liter water in kunnen gooien, en dan eens kijken of er druppels van 6mm doorsnede onderin de zeef te vinden zijn. :idea:

Hans
Nou het vervuild sneller en dan ist verstopt - kunnen ze er zeker niet uit :D
javb2812 schreef:
do 24 dec, 2020 00:27
In reactie op grandonneur zojuist:

De link gaat over regen, water dat in vallende beweging onderweg is. Onderin een bottombracket zal water zich toch echt anders gedragen. Een hypothetische druppel van 6mm vloeibaar water wurmt zich echt wel door een kleiner (strategisch geplaatst) gaatje heen.

Bij de volgende natuurkundeproef zou je een zeef kunnen pakken, daar een liter water in kunnen gooien, en dan eens kijken of er druppels van 6mm doorsnede onderin de zeef te vinden zijn. :idea:

Hans
ik zag toch echt een :wink: in de reactie van Grandonneur. Maar dan nog vind ik het een vrij slechte proef met zoveel gaatjes in de zeef.
‘The Liquid Tension Experiment’ is een leuke band, maar in de proef zelf zit geen zeef geloof ik :D
Grandonneur schreef:
wo 23 dec, 2020 23:32
jawel maar waterdruppels zijn van 0,1mm tot 6mm groot. https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/3 ... -exaktueel

dus als je een kleiner gat neemt kunnen de grootste druppels er niet uit :wink:
Dat is alleen maar bij water met 100% mineralen.
Even terugkomend op de vierkante trapassen; we zijn toch niet afhankelijk van Shimano? Zo geweldig waren die UN-series toch ook niet.
Tange-Seiki maakt nog steeds goede cartridge trapassen, IRD schijnt ook prima te zijn.
Joris Flemming schreef:
di 29 dec, 2020 08:46
Zo geweldig waren die UN-series toch ook niet.
Voor mij zelf geldt dat ik wist dat de BB-UN55 de (quote Marten>) 'voordeligste beste keus' is en ik nu niet zomaar een goed alternatief zou kunnen noemen. Wat daarbij mee speelt is dat ik heel weinig trapassen vervang.
Even snel zoeken levert voor Tange Seiki's prijzen op van tussen 20,- en 45 euro afhankelijk van het type. Lijkt me toch in de prijscategorie van Shimano zitten, en op de gehele fiets toch geen geld.

SKF kan natuurlijk ook, maar dat is idd een heel andere prijs.
Joris Flemming schreef:
di 29 dec, 2020 12:05
SKF kan natuurlijk ook, maar dat is idd een heel andere prijs.
Ik heb daar recent met Marten nog eens een mailwisseling over gehad, de SKF assen levert hij niet meer omdat de constructie dusdanig is dat de behuizing en de as zeer dicht langs elkaar draaien;
bb_SKFBB_seal_ph-600x600.jpg
bb_SKFBB_seal_ph-600x600.jpg (31.5 KiB) 3093 keer bekeken
Waardoor zand zich uiteindelijk toch een weg baant naar de seal, zich daar ophoopt en de seal sloopt. Beetje jammer met 180 euro aan trapas in je frame :(
Shadow schreef:
di 29 dec, 2020 12:50
Ik heb daar recent met Marten nog eens een mailwisseling over gehad, de SKF assen levert hij niet meer omdat de constructie dusdanig is dat de behuizing en de as zeer dicht langs elkaar draaien;
...
Waardoor zand zich uiteindelijk toch een weg baant naar de seal, zich daar ophoopt en de seal sloopt.
Dat snap ik niet, als de ruimte zo krap is tussen as en behuizing kan er toch minder zand naar binnen komen?
Fedor schreef:
di 29 dec, 2020 13:39
Shadow schreef:
di 29 dec, 2020 12:50
Ik heb daar recent met Marten nog eens een mailwisseling over gehad, de SKF assen levert hij niet meer omdat de constructie dusdanig is dat de behuizing en de as zeer dicht langs elkaar draaien;
...
Waardoor zand zich uiteindelijk toch een weg baant naar de seal, zich daar ophoopt en de seal sloopt.
Dat snap ik niet, als de ruimte zo krap is tussen as en behuizing kan er toch minder zand naar binnen komen?
Kennelijk loopt fijn zand en'/of klei tegelijk met het water naar binnen maar er niet meer uit.
Zo'n ding dicht maken is kennelijk niet iets van alleen een afdichting ja of nee of een goede afdichting ja of nee.
Over de SKF kom ik op internet alleen als potentieel nadeel tegen dat de as van RVS is, en daarmee iets minder sterk dan gewoon staal. Maar M.Gerritsen is natuurlijk wel een autoriteit.

En als er blijkbaar niet 1 gesealde BB deugt, dan is er altijd nog de ouderwetse en eenvoudige "cup 7 cone" versie zonder afdichtingen. Af en toe op een winteravond even prettig met het vet, de kogeltjes en de cranktrekker in de weer.
Joris Flemming schreef:
di 29 dec, 2020 13:48
En als er blijkbaar niet 1 gesealde BB deugt, dan is er altijd nog de ouderwetse en eenvoudige "cup 7 cone" versie zonder afdichtingen. Af en toe op een winteravond even prettig met het vet, de kogeltjes en de cranktrekker in de weer.
Waren die trapassen zo goed dan?
Van ieder onderdeel zijn er klachten op internet te vinden. Je moet daarbij wel bedenken wat die onderdelen kosten en welke aantallen er van elke onderdeel in omloop zijn.
Ik heb net een bestelling gedaan om eens te kijken of die Shimano BB-UN300 wat is, tezamen met een FSA BB7420:
20201229_135202.jpg
20201229_135225.jpg
De Shimano is opgebouwd met 9603 lagers, standaard spul en die lagers zitten ook in mijn White Industries trapas van 130 euro :oops:
Wat Shimano in mijn ogen heel goed gedaan heeft zijn de extra keerringen in de cups en -hoewel de levensduur zich nog laat raden - de lagers zijn te vervangen voor SKF industrie lagers, maar 2 stuks daarvan zijn dan weer duurder als een nieuwe BB-UN300, die met +/- 12 euro wel heel veel waar voor z'n geld bied.

Dan de FSA;
20201229_135307.jpg
20201229_135320.jpg
De FSA is van vergelijkbare constructie, kost 2x zo veel als de Shimano (boe-hoe) en gebruikt wat bredere lagers als de Shimano - dus in principe duurzamer? Mja de extra seal aan de buitkant mist en dan is het al gauw stuk weet ik uit ervaring met de White Industries trapas.

De Shimano mag in mijn Jan Janssen racefiets, die zal af en toe ook regen gaan zien tijdens woon-werk ritten. De FSA zal tzt in vrouwlief d'r racefiets gaan als de buitenboord lagers daar de geest geven (icm een JIS crankset) zijn we weer ontopic :wink:
Shadow schreef:
di 29 dec, 2020 14:15
levensduur
Zoals Marten uitlegt wordt de levensduur van trapassen, mits goed gemonteerd, vrijwel uitsluitend bepaald door het moment waarop al dan niet vervuild water de lagers binnendringt.
Shadow schreef:
di 29 dec, 2020 14:15

De Shimano is opgebouwd met 9603 lagers, standaard spul en die lagers zitten ook in mijn White Industries trapas van 130 euro :oops:
Wat Shimano in mijn ogen heel goed gedaan heeft zijn de extra keerringen in de cups en -hoewel de levensduur zich nog laat raden - de lagers zijn te vervangen voor SKF industrie lagers, maar 2 stuks daarvan zijn dan weer duurder als een nieuwe BB-UN300, die met +/- 12 euro wel heel veel waar voor z'n geld bied.
Kun je die White Industries niet upgraden met een paar Shimano cups met keerringen? ;)
Leon schreef:
di 29 dec, 2020 14:04
Waren die trapassen zo goed dan?
Ze zijn te onderhouden, in plaats van disposable. Dat spreekt mij wel aan. Maar er zijn nog steeds prima cartridge assen te koop dus dat is wel weer prettig voor wie wat lui is met onderhoud. Overigens rijd ik zelf met Hollowtech, geen problemen mee.
Jurr schreef:
di 29 dec, 2020 15:52
Shadow schreef:
di 29 dec, 2020 14:15

De Shimano is opgebouwd met 9603 lagers, standaard spul en die lagers zitten ook in mijn White Industries trapas van 130 euro :oops:
Wat Shimano in mijn ogen heel goed gedaan heeft zijn de extra keerringen in de cups en -hoewel de levensduur zich nog laat raden - de lagers zijn te vervangen voor SKF industrie lagers, maar 2 stuks daarvan zijn dan weer duurder als een nieuwe BB-UN300, die met +/- 12 euro wel heel veel waar voor z'n geld bied.
Kun je die White Industries niet upgraden met een paar Shimano cups met keerringen? ;)
Zat ik aan te denken, maar de White heeft geen middenstuk wat de lagers beschermt tegen te veel axiale voorspanning, de linker cup is daar extra lang en voorzien van een contra moer om de cup te borgen op de juiste voorspanning, dat in combinatie met echt zacht alu en de boel staat zo verkeerd. Ik zal de volgende keer dat mijn White Industries uit de Salsa gaat voor inspectie (april ong.) hem dan ook eens vervangen voor een BB UN-300.
Leon schreef:
di 29 dec, 2020 15:44
Shadow schreef:
di 29 dec, 2020 14:15
levensduur
Zoals Marten uitlegt wordt de levensduur van trapassen, mits goed gemonteerd, vrijwel uitsluitend bepaald door het moment waarop al dan niet vervuild water de lagers binnendringt.
Inderdaad mits goed gemonteerd. Hiervoor is een vlakke BB een voorwaarde. Hebben de kenners op het forum ook uitgezocht waarom de buitenboord lagers ontwikkeld én een succes zijn sinds de opmars van alu frames?
Eric op de Fiets schreef:
di 29 dec, 2020 23:19
Leon schreef:
di 29 dec, 2020 15:44
Shadow schreef:
di 29 dec, 2020 14:15
levensduur
Zoals Marten uitlegt wordt de levensduur van trapassen, mits goed gemonteerd, vrijwel uitsluitend bepaald door het moment waarop al dan niet vervuild water de lagers binnendringt.
Inderdaad mits goed gemonteerd.
Hiervoor is een vlakke BB een voorwaarde. Hebben de kenners op het forum ook uitgezocht waarom de buitenboord lagers ontwikkeld én een succes zijn sinds de opmars van alu frames?
Verlicht ons met je kennis!
:?