Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn.

Jurr schreef:
di 22 dec, 2020 13:17
Hollowtech kan ook met vierkante as. Kijk maar naar deze Deore FC-M510:
En om het overzichtelijk te houden, hetzelfde type en nummer (op deze lijst van Sheldon Brown staan ze allebei) bestaat ook nog in een Octalink versie :roll:

Afbeelding

Het begrip 'Hollowtech' wordt zo nog holler en doller. Ik ben benieuwd of Piviets het verlossende antwoord gaat geven op de vraag met welke versie hij anderhalf maal de wereld rond is geweest...
"die BB-UN300 die nu uitgekomen is" Marten is dar niet erg vrolijk over. Zie zijn blog.
keesswart schreef:
di 22 dec, 2020 14:39
Jurr schreef:
di 22 dec, 2020 13:17
Hollowtech kan ook met vierkante as. Kijk maar naar deze Deore FC-M510:
En om het overzichtelijk te houden, hetzelfde type en nummer (op deze lijst van Sheldon Brown staan ze allebei) bestaat ook nog in een Octalink versie :roll:


Het begrip 'Hollowtech' wordt zo nog holler en doller. Ik ben benieuwd of Piviets het verlossende antwoord gaat geven op de vraag met welke versie hij anderhalf maal de wereld rond is geweest...
Hollowtech slaat dus op de crank en niet op de as, het is een holle crank (of tenminste met minder materiaal dan een massieve)
Rotor maakt zijn crankarmen ook hol door de uit te boren, en zo zullen er nog wel meer zijn.
Jij krijgt minder materiaal maar betaald er wel meer voor.
Jij krijgt minder materiaal maar betaald er wel meer voor.
Dat is bijna altijd zo, maar tegen materiaal weghalen waar het toch geen functie heeft, heb ik geen bezwaar.
Wim schreef:
di 22 dec, 2020 16:07
"die BB-UN300 die nu uitgekomen is" Marten is dar niet erg vrolijk over. Zie zijn blog.
Hier dus en dan scrollen naar '11/27 Nog een zwarte dag'. Na de klimaat-, stikstof- en coronacrisis kan dat er ook nog wel bij :cry: .
Ik fiets met alles XT dus Hollowtech 2 en Jose alles Deore [ maar die heeft zo weinig pech daar wordt je bang van ].
Pier.
Wim schreef:
di 22 dec, 2020 16:07
"die BB-UN300 die nu uitgekomen is" Marten is dar niet erg vrolijk over. Zie zijn blog.
Maar die kost 12 euro, de White Industries variant kost er 130 en zuigt net zo hard :roll:
Maar een goedkope die de geest geeft is net zo vervelend als een dure. Maar goed, in principe geef je veel geld uit om kwaliteit te krijgen.
Ben tot nu toe nog steeds tevreden met de verschillende vierkante varianten, al moest ik laatst wel een hele lange hefboom gebruiken om er een los te krijgen. Is ook niet zo vreemd als de losse cup vastgeroest is aan de body.

Afbeelding
Afbeelding

De BB-UN55 is helaas niet de vervanger geworden. Die had ik nog liggen en heeft een kromme as na een schuin over een drempel heen gegaan te zijn.
Als die zo verroest is heb je een serieus afwateringsprobleem in je bracketpot, dat zou ik ook even onder handen nemen.(naast de rest van de roest verwijderen.)
kromme as
Dat was met een hollowtechas niet gebeurd.
:lol: :lol: :lol:
Dat afwaterings probleem krijg je bij de linkse trapas op de foto er gratis erbij.
Ja als je de boel droog in elkaar zet zoals op de foto's zichtbaar gedaan is, dan wil het wel...goed veel anti-seize pasta en veeg de rest maar weg met een poetsdoek, gaatje 6mm boren in het midden van het bracket zodat water eruit kan idd en dan heb je al een stuk minder last.
De Koga-Miyata WorldTraveller in de foto met de verroeste trapas is pas sinds kort in mijn bezit. Er gaan inderdaad wat gaatjes geboord worden op tactische plaatsen, maar in dit geval was het probleem vooral dat de bidonhoudergaten aan de onderkant geen boutjes meer bevatte en het ingekorte spatbord zal ook niet geholpen hebben.

Zodra je dan een beetje door de regen rijdt ben je alleen maar je onderbuis aan het vullen met water.
Ja da's niet best.
Ik zie rond de rand van dat bracket ook wel wat roest.
Ik kan het niet goed zien omdat de plaatjes extern gehost worden en ik allerlei boodschappen krijg die ik niet wil als ik ze van dichtbij ga bekijken.
Shadow schreef:
wo 23 dec, 2020 13:02
....... gaatje 6mm boren in het midden van het bracket zodat water eruit kan idd en dan heb je al een stuk minder last.
Op zich een idee maar 6mm noem ik geen gaatje maar een gat :wink:
jawel maar waterdruppels zijn van 0,1mm tot 6mm groot. https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/3 ... -exaktueel

dus als je een kleiner gat neemt kunnen de grootste druppels er niet uit :wink: