Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waarom buitenboordlagers 'rotzooi' zijn.

Dat wordt dus sparen voor ceramische buitenboordlagers, of een combi van RVS binnen en buitenring met ceramische kogels, die hoef je niet te smeren en roesten is ook uitgesloten.
Ik zit daarvoor net even bij bike24 te kijken en door de bomen zie je het bos bijna niet meer aan de veelheid in mogelijkheden op trapasgebied, als je op vakantie gaat is het misschien een idee om een paar losse lagers die passen mee te nemen, de vraag is even of een FM in den vreemde jouw type heeft liggen en of hoe lang het duurt voor die die wel heeft.
(Of in ieder geval opschrijven wat je in je fiets hebt zitten)
Met een vierkant as was het makkelijk daar hoefde je alleen over de lengte na te denken, iets breder paste ook wel als het niet anders kon.
Heeft er zich ooit iemand op dit forum gemeld dat hij/zij niet verder kon vanwege een kapotte cartridge-trapas? Het faalgedrag van die dingen is niet zo plotseling.

Ik vraag me bij buitenboordlagers af of rvs of keramische buitenboordlagers het heel veel langer zouden uithouden als de afdichting zo weinig effectief is.
Beschouw HT2 vs square tapered als twee systemen met elk hun voor- en nadelen waar je naar believen uit kiezen kunt. Bewijs je je bloeddruk een prima dienst mee.
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 09:29
Heeft er zich ooit iemand op dit forum gemeld dat hij/zij niet verder kon vanwege een kapotte cartridge-trapas? Het faalgedrag van die dingen is niet zo plotseling.

Ik vraag me bij buitenboordlagers af of rvs of keramische buitenboordlagers het heel veel langer zouden uithouden als de afdichting zo weinig effectief is.
Ik moet mijn woorden intrekken, al zullen de lagers nooit roesten het verwachte voordeel weegt niet op tegen de te maken kosten, en ook deze lagers hebben smering nodig. Je kan dan ook beter wel investeren in wat beter afgedichte (ABEC 5 of 7) lagers, die gaan langer mee maar niet zo lang als de oude vertrouwde BB-UN's

Hier wat meer achtergrondinfo. https://road.cc/content/feature/should- ... ngs-175644
Heb idd bergen van die buitenboord lagers vervangen, van Shimano en Sram GPX, vreemd genoeg lijken de nieuwe, kleinere zwarte cups van Shimano het langer uit te houden dan de grotere originele zilveren versie.
Wat vervelend is voor fietsenbouwers is dat ze weinig keus hebben, wil je een duurzaam crankstel dan zit je met goedkope crankstellen met goedkope kettingbladen, alleen als je een grote order doet kan je bij Shimano nog een octalink crankstel met betere bladen bestellen.
Ook de goede vierkante trapassen van Shimano worden niet meer gemaakt, zijn nu ook goedkopen dingen die iets van 18 euro kosten.
Heeft er zich ooit iemand op dit forum gemeld dat hij/zij niet verder kon vanwege een kapotte cartridge-trapas? Het faalgedrag van die dingen is niet zo plotseling.
Het is wel lang geleden, maar op ons laatste traject va de Hanze fietsroute begon mijn trapas soms wat te haperen. Onervaren als ik toen was trapte ik dapper door, negerend dat het steeds erger werd. Toen we uiteindelijk besloten dat het echt fout was, aan het einde van een zonnige zaterdagmiddag tegen de sluitingstijd van fietsenmakers, kon ik bijna het station in Roermond nog halen: 200 meter tevoren was er helemaal geen beweging meer in te krijgen. Gelukkig woonden we toentertijd dicht bij een station zodat we onze vakantie beëindigden met 1000 meter wandelen. Dat laatste deel van de route hebben we veel later toch nog maar eens fietsend afgelegd.
Mr. Z schreef:
ma 21 dec, 2020 11:39
....wil je een duurzaam crankstel dan zit je met goedkope crankstellen met goedkope kettingbladen....
Dan is de keuze hierin niet zo heel moeilijk meer...

Hans
Sugino/Stronglight is goed en betaalbaar, en TA Carmina is heel mooi en duur. En voor de echte retro liefhebber is er nog SunXCD.
Andel maakt mooi spul, Thorn verkoopt die o.a.
Even een tegen-reaktie.
Mijn eerste Hollowtech lager sneuvelde na 66.000 km door 51 landen met 35 kg op een 2e hands Worldtraveller. Het 2e setje ,in Townsville laten monteren gaat al weer 20.000 km mee. OK ,ik ben niet sterk maar gebruik fietsen zoals anderen Kliko's behandelen volgens mijn vrouw.
Nou komt ie; voor onze wereldreis heb ik Marten onze fietsen een 30.000 km-beurt laten geven en specifiek gevraagd of die lagers nog 20.000 mee konden; "Geen klachten ; niet vervangen ! " ...............
Zo zie je maar.
Pier.
piviets schreef:
ma 21 dec, 2020 21:14
Even een tegen-reaktie.
...
Foei! 🤭
Hier nog een winkel en fan van vierkante trapassen met erg veel keuze: https://radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html
willem.m schreef:
ma 21 dec, 2020 21:24
piviets schreef:
ma 21 dec, 2020 21:14
Even een tegen-reaktie.
...
Foei! 🤭
jaren 70 spelling. Moet kunnen. :D
En anders stop je er gewoon en White Industries met titanium as in. (wel 4-kant natuurlijk)
piviets schreef:
ma 21 dec, 2020 21:14
Even een tegen-reaktie.
Mijn eerste Hollowtech lager sneuvelde na 66.000 km door 51 landen met 35 kg op een 2e hands Worldtraveller. Het 2e setje ,in Townsville laten monteren gaat al weer 20.000 km mee. OK ,ik ben niet sterk maar gebruik fietsen zoals anderen Kliko's behandelen volgens mijn vrouw.
Nou komt ie; voor onze wereldreis heb ik Marten onze fietsen een 30.000 km-beurt laten geven en specifiek gevraagd of die lagers nog 20.000 mee konden; "Geen klachten ; niet vervangen ! " ...............
Gaat het hier om Hollowtech 1 (= Octalink) met interne lagers of Hollowtech 2 met buitenboordlagers?
_Peter_ schreef:
ma 21 dec, 2020 22:02
En anders stop je er gewoon en White Industries met titanium as in. (wel 4-kant natuurlijk)
Niet doen, weggegooid geld, ik heb de rvs versie en de standaard meegeleverde lagers zijn ruk, alhoewel ik weinig hoop heb dat de simpele seal van de SKF’s die er nu in zitten wel tegen pekel enzo kunnen. Echt een teleurstelling.
piviets schreef:
ma 21 dec, 2020 21:14
OK ,ik ben niet sterk maar gebruik fietsen zoals anderen Kliko's behandelen volgens mijn vrouw.
Mijn buurvrouw poetst haar kliko elke week zeker een kwartier. :D
Shadow schreef:
ma 21 dec, 2020 23:06
_Peter_ schreef:
ma 21 dec, 2020 22:02
En anders stop je er gewoon en White Industries met titanium as in. (wel 4-kant natuurlijk)
Niet doen, weggegooid geld, ik heb de rvs versie en de standaard meegeleverde lagers zijn ruk, alhoewel ik weinig hoop heb dat de simpele seal van de SKF’s die er nu in zitten wel tegen pekel enzo kunnen. Echt een teleurstelling.
Voor zij die het niet weten, voor 1 WI as koop je 10 keer een BB-UN?? Dus alleen als je geld overhebt en van de gekkigheid niet weet wat je er mee moet, eerst langs Shadow en mij en dan pas die as kopen. :wink:
Ja idd, die BB-UN300 die nu uitgekomen is, is excact opgebouw zoals de White Industries set, maar dan voor 1/10e van de prijs :shock:
keesswart schreef:
ma 21 dec, 2020 22:09

Gaat het hier om Hollowtech 1 (= Octalink) met interne lagers of Hollowtech 2 met buitenboordlagers?
Hollowtech kan ook met vierkante as. Kijk maar naar deze Deore FC-M510:
20201222_131438.jpg