Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opspannen van getande riem bij Santos’ met Pendixmotor - Forum Wereldfietser

Opspannen van getande riem bij Santos’ met Pendixmotor

Mijn Santosfiets is uitgerust met Rohloff, getande riem en de Pendix for Santosmotor.
Ik wil de getande riem aanspannen. Maar weet niet hoe.
Kan iemand me helpen aub?
Met vriendelijke groeten,
Verbeke Dany,
Ik neem dat deze een EBB heeft? Dan op dezelfde manier als een fiets zonder Pendix. Het is alleen wat lastiger vanwege de motor aan één kant.

Bouten onder trapas losdraaien en de asymmetrische deel rond de trapas draaien tot de riem weer strak genoeg staat.
Wat betekent EBB?
DanFietsFan47+ schreef:
vr 18 dec, 2020 22:31
Wat betekent EBB?
Dat staat voor Excentrisch Bottom Bracket, oftewel de trapas zit in een excentrische bus die je kan draaien in je frame, zo span je de riem.
Excentric Bottom Bracket. De trapas zit een draaibare excentrische bus. Door te draaien beweeg je de as naar voren of naar achteren en span je of ontspan je dus de riem.
Edit: berichten hebben elkaar dus gekruisd. We zeggen hetzelfde dus je krijgt twee voor de prijs van een.
Ik zou gewoon naar de fietsenmaker gaan die je de fiets verkocht heeft, die weet precies hoe strak het allemaal moet. De meeste fietsenmakers zijn voorzover ik weet gewoon open voor reparaties.
Zeker even langs de fietsenmaker gaan als je dit soort vragen stelt. Een fiets met een riem hoeft in principe nooit aan gespannen te worden. Voor een kettingaandrijving geldt dat wel maar voor een riem in principe niet. Of de boel moet echt heel versleten zijn.
Marco Meijerink schreef:
vr 18 dec, 2020 23:18
Zeker even langs de fietsenmaker gaan als je dit soort vragen stelt.
En vragen of die je laat zien wat je zelf moet/kunt doen, en uitlegt waar je op moet letten.

Succes ermee!

Carl
Mocht je het zelf doen, dan kun je nog een aardig appje van Gates downloaden die dmv geluidsgolven bepaalt of de spanning oké is.
_Peter_ schreef:
vr 18 dec, 2020 22:55
Ik zou gewoon naar de fietsenmaker gaan die je de fiets verkocht heeft...
Zeker. Bij zo'n dure fiets wil je dat de riemspanning goed is. Zulke fietsen zijn tamelijk onderhoudsarm, maar dat betekent niet dat je niets fout kunt doen. Bij de aanschafprijs van de fiets hoor je ook wat geld voor onderhoud mee te tellen.
Da's gek, hoe duurder een fiets wordt, hoe meer geld je voor onderhoud moet reserveren? Of hoe moet ik dat zien Leon? :D
Shadow schreef:
za 19 dec, 2020 12:33
Da's gek, hoe duurder een fiets wordt, hoe meer geld je voor onderhoud moet reserveren? Of hoe moet ik dat zien Leon? :D
Ik denk inderdaad niet dat je met een duurdere fiets goedkoper uitkomt.
Tuurlijk is dat zo. Ook de derailleur fiets met een LX set is duurder in onderhoud dan een stadsfiets. Tja, zo lust ik er ook nog wel een paar.
Wat aan de vraag interessant is waarom Dany de riem wil aanspannen. Dat kan niet zijn vanwege onderhoud. Wellicht dat er iets anders aan de hand is maar dat kan ik uit de vraag niet halen.
Wij rijden op derailleur/ketting fietsen en fietsen met riem/rohloff. Bij de laatste fietsen doen we op versnelling/aandrijving gebied nagenoeg geen onderhoud. Zou niet weten wat, Als we echt tijd over hebben haal ik een doekje over de riem maar dat is meer voor het mooie, wat ik na 10 minuten niet meer mooi vindt omdat het er 'te clean' uitziet :D , dan dat het moet. Mijn derailleur/ketting fiets heeft wel meer aandacht nodig. Schoonmaken, ollieen, na een paar duizend km de tandwielen/ketting vervangen, etc.
Mij maakt het niet veel uit. Kan goed sleutelen en heb niet zo'n uitgesproken voorkeur voor een systeem.
Het het bij de type tocht passen.
Of het is gewoon de fiets die je hebt.....en die is altijd de beste fiets :D
Een riem rekt gewoon op, anders zou er geen mogelijkheid zijn om na te spannen Marco...
In iedere toepassing van een getande riem moet er mogelijkheid zijn rek, slijtage van de riem of tandwielen te compenseren.
Verder zet je jezelf vooral in de hoek met je gesponsorde 'reviews' die zonder uitzondering lyrisch zijn, met een kritische noot voor de geloofwaardigheid.
Shadow schreef:
za 19 dec, 2020 16:22
Een riem rekt gewoon op, anders zou er geen mogelijkheid zijn om na te spannen Marco...
Er wordt normaal niet nagespannen (denk ik). Eén keer het EBB instellen op de verhouding voor- en achter tandwiel en de lengte van de liggende achtervork en dan niet meer naar omkijken (althans dat heb ik de laatste 14k km niet gedaan, hooguit riemspanning ff controleren en soms een plens water er over heen gooien).

Het kan zijn dat het EBB niet vast genoeg zat en is verschoven, of misschien wil de topicstarter wel een ander tandwiel monteren.

Oh en ik rij geen Santos ;)
De riem of tandwielen zullen misschien door het gebruik van de Pendix motor harder slijten? Hoe dan ook is het geen verkeerd idee om de werkplaats op te zoeken als je dit zelf niet kunt.
Een fiets met een riem hoeft in principe nooit aan gespannen te worden.
Dus alleen even op de juiste spanning brengen en dan niet meer naar omkijken, dat is wel erg fijn.
Bert van Sprang schreef:
di 22 dec, 2020 09:34
Een fiets met een riem hoeft in principe nooit aan gespannen te worden.
Dus alleen even op de juiste spanning brengen en dan niet meer naar omkijken, dat is wel erg fijn.
Zeker.

Als er veel blubber op zit maakt hij soms een beetje geluid. Ff wat water er over en hij is weer stil. Da's bij mij echt het enige onderhoud.
Mijn ervaring is dat een riem een paar keer bij gespannen moet worden in zijn leven, hoe lang een CDX mee gaat durf ik nog niet te zeggen, CDC ging rond de 30.000km mee, laten we zeggen dat CDX 25.000km mee gaat en een set 300 euro kost.

Bij mijn derailleur 10 speed vakantiefiets gaat de ketting 1.500km mee en zeg na 3 kettingen is de cassette versleten, zal op 25.000 16 kettingen verslijten a 30 euro = 480 en zeg 4 cassettes a 75 = 300 maakt in totaal iets van 780 euro op 25.000km als je netjes op tijd je ketting vervangt, komen waarschijnlijk nog ketting bladen bij en je kan natuurlijk langer door fietsen, kettingen weer omwisselen enzo maar je blijft duurder uit want we hebben nog niet de goede en dure smeerolie en schoonmaakmiddelen mee gerekend en ook geen montage kosten als je het niet zelf doet :wink:

Dus in dit geval kan je goedkoper uit zijn me een dure fiets qua onderhoud, vooral omdat we nu al over zijn naar 11 en 12 speed wat nog sneller slijt en duurder is :shock:
30.000 km is wel indrukwekkend lang inderdaad. Dan is het inderdaad ook niet duur. Wel moet je dan die 30.000 km ook echt fietsen, wat niet iedereen zal doen of halen.

Bij mijn 8-speed kosten de kettingen de helft van wat jouw kettingen kosten en gaan langer mee. Mijn cassettes kosten geen 75 euro per stuk, maar 15. Ik heb wel een setje voorbladen nodig, 3 stuks à 9 euro. Dus ik kom in totaal wel beneden de 300 euro.