Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opspannen van getande riem bij Santos’ met Pendixmotor - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Opspannen van getande riem bij Santos’ met Pendixmotor

Bij een kostenberekening verliest een riem/rohloff het altijd van een derailleur. Ik heb het in ieder geval nooit financieel dicht gereden :D . Vooral ook de combi riem en rohloff of pingen is een stevige investering. Daar kan je heel wat tandwielen en kettingen voor kopen. Als budget je grootste drijfveer is dan ga je er met een riem/rohloff waarschijnlijk niet komen.
Daarom zou ik ook een ketting pakken, als je een hekel hebt aan smeer oid, pak de riem. Of een IdWorx met kettingkast.
Ik ga voor vrouwlief een vakantie tractor kopen en daar komt gewoon een ketting op. Met Rohloff. En Heggeman voorblad :D
Leon schreef:
di 22 dec, 2020 10:40
30.000 km is wel indrukwekkend lang inderdaad. Dan is het inderdaad ook niet duur. Wel moet je dan die 30.000 km ook echt fietsen, wat niet iedereen zal doen of halen.

Bij mijn 8-speed kosten de kettingen de helft van wat jouw kettingen kosten en gaan langer mee. Mijn cassettes kosten geen 75 euro per stuk, maar 15. Ik heb wel een setje voorbladen nodig, 3 stuks à 9 euro. Dus ik kom in totaal wel beneden de 300 euro.
Klopt, maar dan heb je niet het goede schakelen onder zware belasting van een XT ketting en cassette die echt goed schakelen onder belasting tegenwoordig, helaas breken de kettingen van de 10/11/12 groep wel steeds sneller omdat de plaatjes steeds dunner worden.

Ik heb gekozen voor derailleur op mijn vakantiefiets omdat ik het leuk vind om te spelen met mijn fiets, een Rohloff is toch een stuk zwaarder in het achterwiel [ in totaal valt het erg mee] heb er nu veel plezier van, leen mn MTB de laatste tijd vaak uit en fiets dan mee op mijn 3+ op MTB banden en dat gaat erg goed 8) Die staat nu op Racing Ray en Ralph banden tubeless en dat rolt ook op de weg minstens net zo snel als Almotion 55mm tubeless.

Maar zal vast af en toe gaan vloeken in de bergen als het schakelen mis gaat terwijl mijn vriendin lekker probleemloos schakelt met haar riem en Rohloff :lol:
Maar kan mijn fiets zo ombouwen naar Rohloff en riem 8)
Mr. Z schreef:
wo 23 dec, 2020 00:11
Klopt, maar dan heb je niet het goede schakelen onder zware belasting van een XT ketting en cassette die echt goed schakelen onder belasting tegenwoordig, helaas breken de kettingen van de 10/11/12 groep wel steeds sneller omdat de plaatjes steeds dunner worden.
Dat vind ik toch minder leuk nieuws voor al ik eens naar 10 speed moet.
Leon schreef:
wo 23 dec, 2020 09:13
Mr. Z schreef:
wo 23 dec, 2020 00:11
Klopt, maar dan heb je niet het goede schakelen onder zware belasting van een XT ketting en cassette die echt goed schakelen onder belasting tegenwoordig, helaas breken de kettingen van de 10/11/12 groep wel steeds sneller omdat de plaatjes steeds dunner worden.
Dat vind ik toch minder leuk nieuws voor al ik eens naar 10 speed moet.
Ik rij nu 11 speed met de goedkope kmc kettingen en ik vervang ze als het Rohloff kaliber het daar tijd voor vind, maar nog geen gebroken kettingen gehad hoor....dan moet je nogal tekeer gaan lijkt me.
Shadow schreef:
wo 23 dec, 2020 13:04
Leon schreef:
wo 23 dec, 2020 09:13
Mr. Z schreef:
wo 23 dec, 2020 00:11
Klopt, maar dan heb je niet het goede schakelen onder zware belasting van een XT ketting en cassette die echt goed schakelen onder belasting tegenwoordig, helaas breken de kettingen van de 10/11/12 groep wel steeds sneller omdat de plaatjes steeds dunner worden.
Dat vind ik toch minder leuk nieuws voor al ik eens naar 10 speed moet.
Ik rij nu 11 speed met de goedkope kmc kettingen en ik vervang ze als het Rohloff kaliber het daar tijd voor vind, maar nog geen gebroken kettingen gehad hoor....dan moet je nogal tekeer gaan lijkt me.
Zuid-Limburg hier. Klein steil paadje met stenen. Kleinste voorblaadje. Soms geen zin hebben om af te stappen. Zie het recept voor maximale piekspanning op de ketting.
Ja dat hebben we hier niet, maar laatst met redelijk ingesleten spul in Duitsland aan het raggen geweest tot 15% en dat ging ook goed hoor.
Mijn manier van opspannen via zo een excenter is deze:
- Eerste inbus een 5 tal draaien los.
- Tweede dito, de klem opent zich, dat gaat de andere terug doen hebben spannen.
- Eerste 5 draaien verder los
- Tweede dito, klem is helemaal los.
- Inbussleutel in gat opzij steken, en langzaam draaien in opspanrichting.
- Opspannen tot ketting of riem tot wat ONDER de gewenste spanning zit. Onder, omdat aanspannen van de bouten straks de ketting/riem spanning nog verder gaat verhogen door de dichtgaande klem die de positie van het binnendeel nog gaat wijzigen.
- Eerste inbus vastdraaien tot weerstand, dan 3 draaien vast.
- Tweede inbus dito, en zo afwisselend tot finale boutspanning met de vingertop op het uiteind van de inbussleutel en goed drukkende het niet meer verder lukt.
- Tijdens het proces de ketting / riemspanning controleren.
- De eerste ritten de 2 bouten controleren en naspannen met de vingertop, tot het niet meer nodig is.

In geval ketting en singlespeed/geen derailleur: eerst cranks draaien tot strakste punt van ketting. Omdat anders de spanning te hoog wordt op dat punt, de lagers extra belast - het wiel komt daar dan abrupt tot stilstand, je merkt dat zo.