Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Headset Kona Sutra - Forum Wereldfietser

Headset Kona Sutra

Mijn Kona Sutra (2017) heeft een FSA TH848 headset gemonteerd zitten. Deze heeft speling en dit is er niet meer uit te stellen... helaas. Deze specifieke headset is nergens meer leverbaar dus ben ik op zoek naar een vervangende headset.
Vraag is even of bv deze https://www.bike-components.de/en/Cane- ... er-p35002/ zou passen? de FSA is geschikt voor vorkdiameters van 1 1/8 inch, dat komt neer op 28,6 mm. Volgens Bartjens zou dit moeten passen, maar zie ik niet iets over het hoofd? :?
Ja dat doe je :D
Wat je moet hebben (volgens mij) is een headset met boven EC34/28,6 en onder EC34/30. Cane Creek, Hope, Ritchey maken mooie spullen voor een uiteenlopend budget.
Ik zie bij de Kona Sutra EC/external cups: dus die Cane Creek past niet, maar is ook voor external cups leverbaar. Uitstekende headset! @shadow was sneller...
Bike24.de heeft het voor een zeer voordelige prijs: https://www.bike24.de/p161090.html
Kijk, daarom post ik dit :D Shadow en Sjefke: Dank voor de reactie!

Zie trouwens ook de Wolftooth headsets voorbijkomen, o.a. op bikepacking.com. Zelfde prijs categorie als Cane Creek, zit hier ervaring met Wolftooth voor dit soort onderdelen?
Geen ervaring met Wolftooth headsets hier, wel Hope, Cane Creek, Ritchey en Tange.
Cane Creek Forty is qua kwaliteit te vergelijken met Shimano XT. Een kwaliteits-standaard derhalve. De directie van Cane Creek zijn immers de uitvinders van de AHead set (1993). Ik heb al 5 sets Forty ingebouwd, de eerste in 2009 (toen nog ZS3 geheten). Na een keer speling corrigeren, geen correctie meer nodig. Chris King is perfecter, maar ook drie keer zo duur.
Derhalve zeer aanbevolen, in tegenstelling tot lagering van FSA.
Waardevolle ervaring 8)
Ik heb een keer een fiets met een FSA balhoofdstel gehad. Niks mis mee gedurende de 20.000 km die ik deze fiets had.
Ik vermoed dat problemen met balhoofdstellen voor het overgrote deel veroorzaakt worden door fouten bji montage, onderhoud of gebruik en slechts zelden door het gebruik zelf. Dat balhoofdstel op de fiets die ik had heeft vaak en veel klappen gekregen.

Maar het kan uiteraard dat het type FSA balhoofdstel dat ik had het enige was dat goed was.
sjefke schreef:
za 19 dec, 2020 00:51
Cane Creek Forty is qua kwaliteit te vergelijken met Shimano XT. Een kwaliteits-standaard derhalve. De directie van Cane Creek zijn immers de uitvinders van de AHead set (1993). Ik heb al 5 sets Forty ingebouwd, de eerste in 2009 (toen nog ZS3 geheten). Na een keer speling corrigeren, geen correctie meer nodig. Chris King is perfecter, maar ook drie keer zo duur.
Derhalve zeer aanbevolen, in tegenstelling tot lagering van FSA.
Top informatie, thanks! Cane Creek zal het worden :D
Leuk, maar niet op voorraad.
Tange maakt wel hele mooie lagers btw.
Shadow schreef:
ma 21 dec, 2020 13:43
Leuk, maar niet op voorraad.
Tange maakt wel hele mooie lagers btw.
Is toch wel ergens te bestellen? Heb er een gemonteerd op een Champion Mondial. Echt top.
maxwell schreef:
di 22 dec, 2020 10:08
Is toch wel ergens te bestellen? Heb er een gemonteerd op een Champion Mondial. Echt top.
Vast wel, maar de verkrijgbaarheid is minder hier, je komt nog wel eens oudere stijl sets tegen voor schroefdraad balhoofdsets zoals voor jouw Champion Mondial van ze, de lagers zijn hel mooi gebouwd en dubbel geseald.
Ik heb van de zomer in de racefiets van mijn vrouw Tange gebruikt en ga dat voor mijn racefiets ook weer doen. Maar voor draadloze sets zou ik Hope of Cane Creek pakken.
Shadow schreef:
di 22 dec, 2020 12:49
maxwell schreef:
di 22 dec, 2020 10:08
Is toch wel ergens te bestellen? Heb er een gemonteerd op een Champion Mondial. Echt top.
Vast wel, maar de verkrijgbaarheid is minder hier, je komt nog wel eens oudere stijl sets tegen voor schroefdraad balhoofdsets zoals voor jouw Champion Mondial van ze, de lagers zijn hel mooi gebouwd en dubbel geseald.
Ik heb van de zomer in de racefiets van mijn vrouw Tange gebruikt en ga dat voor mijn racefiets ook weer doen. Maar voor draadloze sets zou ik Hope of Cane Creek pakken.
Ja Zeker, ook draad is moeilijk verkrijgbaar. Op mijn m-gineering zit nu een Campagnolo draad balhoofd ipv een Shimano STI. de Tange die ik zocht was niet te vinden op korte termijn.


Hope draadloos heb ik op mijn ATB. echt top.