Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe wordt die trapas precies genoemd? - Forum Wereldfietser

Hoe wordt die trapas precies genoemd?

1200px-Cup_and_cone_bottom_bracket.jpg
Hoe wordt dit type trapas precies genoemd? De uiteinden hebben uitwendige bouten en geen gat naar binnen toe. De cranks worden hier met een moer vastgezet. Voor mij een onding. Hier een stukje uit mijn verslag (in Polen 1981):

De linker trapper vertoonde mankementen. De crank, dit is de arm tussen de trapas en het pedaal, maakte bij de as flinke spelingen. Ik stopte even om de zaak te bekijken. Aha, door het zovele draaien waren er bramen (deuken in het metaal) in het vierkante gat van de crank ontstaan. De as heeft vierkante taps toelopende uiteinden met uitstekende bouten, waarop zo’n crank past. Zodra de crank op zijn plaats zit, wordt er een moer met ronde flens, aan de buitenkant van de crank, om de bout van de as vastgedraaid. De rechter trapper draait met de klok mee, daarmee wordt de moer ook met de richting van de klok mee vast aangedraaid. Dit was niet het geval bij de linker trapper, die tegen de klok draait. Zo was de moer daar losgewrikt met bramen als gevolg. Met een meegebrachte dopsleutel heb ik de moer nu vastgedraaid, maar doordat er nu bramen in zaten, zou dit probleem niet helemaal opgelost zijn. Iedere vijf kilometer opnieuw stoppen om die weer vast te zetten.
De volgende dag even voor het dorpje Alwerina maakte de weg een bocht met daarin een spoorwegovergang. Door het denderen over het ongelijk liggende rails is het moertje van mijn linker trapper afgebroken en de crank viel eraf. Nou stond ik daar met de ene rechtertrapper. Wat moeizaam peddelde ik langzaam voort met één voet het dorp in. Wat verderop kwam de redding in zicht: een loodgietersbedrijf. Ik stopte op het zanderige trottoir voor de werkplaats, waar twee mannen bij de deuropening aan het werk waren. Zij waren erg vriendelijk en liepen op mij af en ik wees hen op de as van mijn fiets. Hun reactie liet niet lang op zich wachten. Een man kwam direct terug met een draadsnijder (zo’n ding met twee handgrepen in elkaars verlengde met een verbreed middendeel, waarin een afneembare schijf met een viertal snijtanden zaten) en op de uitstekende bout van de as maakte hij een nieuwe draad. De crank erop gezet en met een nieuwe moer heeft hij deze door een dopsleutel goed muurvast gemaakt. En zij vroegen er niets voor! Dankbaar nawuifend zette ik heel opgelucht mijn tocht voort, wat is prettiger dan eindelijk behoorlijk fietsen!
Leuk verhaal, volgens mij is dit gewoon een trapas met losse cups en lager inserts, vierkante opname met draadeinden?
Zoals ze ze al heel lang niet meer maken, ik denk vooral omdat mensen de draad nog wel eens kapot wisten te maken, ook het stellen van de cups was een drama, en al helemaal als het weer los moest.
ik had ooit een fietsenmaker, die de prachtige 180 mm Tev Ano cranks verwijderde van zo'n as, door er eerst de slijptol in te zetten. want tja, je moet toch wat als je gewone cranktrekker niet past :twisted:

was het Tioga die dergelijke assen leverde?
Voor ‘een onding’, zoals je het noemt, was-ie wel makkellijk te repareren. Kom daar nu maar eens om! :D
Als je een BB-UN?? van shimano sloopt omdat die toch al kapot is dan ziet die er van binnen niet verrassend veel anders uit. Het grote verschil zit hem in het gebruik van industrielagers en een gat om een bout in te draaien om crank en trapas bij elkaar te houden vs cups en kogellagers (al dan niet in een ring) en een moer.
De BB-UN55 had nog gewoon netjes integrale lagers met eigen cups, de nieuwere zitten gewoon Chinesium standaard lagers in...
Tioga was inderdaad een van de producenten, hoewel meer Japanse fabrikanten deze versie van de "square taper"-as maakten. Nadeel is inderdaad dat niet alle cranktrekkers ermee overweg kunnen. Voor 22 mm heb ik wel een passende, maar ik heb ook wel eens een leermomentje gehad met een ouder Stronglight-crankstel, waarvoor ik alleen een hele korte trekker heb. :cry:

Overigens vind ik weinig klussen aan fietsen zó bevredigd als het afstellen van een trapas met losse kogels. Loopt toch altijd net iets mooier dan zo'n cartridge-ding.
Was zojuist in mijn spullenbak op zoek naar een trapas voor de bouw van mijn "COVID-19 Christmas Lock-down Special" en kijk eens wat ik daar tegenkom:

Afbeelding

Deze is van Shimano:

Afbeelding
non-fixie schreef:
di 15 dec, 2020 22:12
"COVID-19 Christmas Lock-down Special"
:lol: :lol:
non-fixie schreef:
di 15 dec, 2020 22:12
Was zojuist in mijn spullenbak op zoek naar een trapas voor de bouw van mijn "COVID-19 Christmas Lock-down Special" en kijk eens wat ik daar tegenkom:


Deze is van Shimano:

Het meest verbazende is eigenlijk nog dat het plastic er nog zo goed uitziet, dat is toch wel het eerste wat kapot gaat al was het maar door de weekmakers.
Ziet geen licht in een frame, verouderd vooral door uv :wink:
Eigenlijk zou de linkerkant van zo'n trapas uit mijn verhaal een omgekeerde schroefdraad moeten hebben. De moer tegen de klok in vastdraaien. Dat is ook de draairichting van de pedalen. Waarom niemand daar op het idee is gekomen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 15 dec, 2020 22:48
Eigenlijk zou de linkerkant van zo'n trapas uit mijn verhaal een omgekeerde schroefdraad moeten hebben. De moer tegen de klok in vastdraaien. Dat is ook de draairichting van de pedalen. Waarom niemand daar op het idee is gekomen.
Bij pedalen is dat ook precies wat ze doen. Die draaien immers zelf ook. Bij crankbouten speelt dat geen rol. Crank, bout en as zijn statisch ten opzichte van elkaar.
Ik vermoed dat in jouw geval de moer gewoon niet goed was vastgezet, en door trillen is losgelopen. Dat had aan de stuurboordzijde net zo goed kunnen gebeuren.
Zelf trek ik de bouten na de eerste paar ritjes altijd nog wel een keer na voor de zekerheid.
non-fixie schreef:
di 15 dec, 2020 22:59
Martin E. van Doornik schreef:
di 15 dec, 2020 22:48
Eigenlijk zou de linkerkant van zo'n trapas uit mijn verhaal een omgekeerde schroefdraad moeten hebben. De moer tegen de klok in vastdraaien. Dat is ook de draairichting van de pedalen. Waarom niemand daar op het idee is gekomen.
Bij pedalen is dat ook precies wat ze doen. Die draaien immers zelf ook. Bij crankbouten speelt dat geen rol. Crank, bout en as zijn statisch ten opzichte van elkaar.
Ik vermoed dat in jouw geval de moer gewoon niet goed was vastgezet, en door trillen is losgelopen. Dat had aan de stuurboordzijde net zo goed kunnen gebeuren.
Zelf trek ik de bouten na de eerste paar ritjes altijd nog wel een keer na voor de zekerheid.
Ik wil ook aangeven dat het rechter pedaal, dito crank en voorblad(en) één geheel vormen, die samen aan de fietsketting trekken. Maar het verschil met de linker trapper zit 'em in de torsiekrachten op de eigenlijke as tijdens het fietsen, zeker op de hellingen omhoog. Soms wil de linker trapper verder geduwd worden dan het voorblad meegeeft, snappie? De fiets in kwestie was ruim twee jaar oud en ik had hem vanaf een kaal frame helemaal zelf gebouwd. Die trapas zat er al in.
Bij mijn eerdere fietsen had ik trappers met spieën en zo sterk als m'n benen waren, ging de linker spie vaak kapot en vol deuken. Meerdere malen per jaar naar de fietsenmaker Borsen in Blaricum geweest om nieuwe spieën. Hij zou wel vaak gedacht hebben, daar heb je hem weer....
Door die bekende verhalen voel ik me weer gezegend dat ik al lang fietsen heb zonder die problemen.
Is een JIS-trapas. JIS betekent Japan Industry Standard. Bepalend is daarbij de maatvoering van de astappen, de dikte van de astappen en de 2º taps toelopend. Het verschil met de ISO trapassen zit in de dikte van de astappen. ISO assen lopen ook met 2º af, maar zijn dus dunner.
sjefke schreef:
do 17 dec, 2020 17:12
Is een JIS-trapas. JIS betekent Japan Industry Standard. Bepalend is daarbij de maatvoering van de astappen, de dikte van de astappen en de 2º taps toelopend. Het verschil met de ISO trapassen zit in de dikte van de astappen. ISO assen lopen ook met 2º af, maar zijn dus dunner.
Wil je daarmee bedoelen dat ik cranks van ISO op een as van JIS heb gemonteerd?
Martin E. van Doornik schreef:
do 17 dec, 2020 20:00
Wil je daarmee bedoelen dat ik cranks van ISO op een as van JIS heb gemonteerd?
Ik spreek niet over jou, toch? Ik ken je niet, noch je werkzaamheden.
Het verschil in maat van het uiteinde van de astap wordt gemeten in tienden van mm, niet in mms. Ik meet 12.8 mm bij JIS-as. ISO-as is dus iets dunner. Denk aan 12.5mm.