Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe wordt die trapas precies genoemd? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe wordt die trapas precies genoemd?

De as hierboven is een "3P":

Afbeelding

En die is me met 119 mm eigenlijk wat te lang, dus ging ik vanmiddag op zoek naar een iets kortere.

En verdomd als het niet waar is: ik vind er nog zo een met moeren. Dit keer een iets nieuwere (1989) "3H" va 113 mm. Deze is ook voorzien van rubber keerringen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet bekennen dat ik me niets aantrek van het verschil tussen JIS en ISO. Ik kijk of de crank past (voldoende ruimte om op te spannen, bruikbare kettinglijn) en dan is het wat mij betreft prima.
Martin E. van Doornik schreef:
di 15 dec, 2020 23:45
Ik wil ook aangeven dat het rechter pedaal, dito crank en voorblad(en) één geheel vormen, die samen aan de fietsketting trekken. Maar het verschil met de linker trapper zit 'em in de torsiekrachten op de eigenlijke as tijdens het fietsen, zeker op de hellingen omhoog. Soms wil de linker trapper verder geduwd worden dan het voorblad meegeeft, snappie? De fiets in kwestie was ruim twee jaar oud en ik had hem vanaf een kaal frame helemaal zelf gebouwd. Die trapas zat er al in.
Bij mijn eerdere fietsen had ik trappers met spieën en zo sterk als m'n benen waren, ging de linker spie vaak kapot en vol deuken. Meerdere malen per jaar naar de fietsenmaker Borsen in Blaricum geweest om nieuwe spieën. Hij zou wel vaak gedacht hebben, daar heb je hem weer....
Ik geloof inderdaad niet dat ik het helemaal snap. :(

De schades die je beschrijft herken ik wel, als het gevolg van speling. Zodra die ontstaat gaat het snel, zeker met aluminium cranks.

Maar hoe die speling zo vaak bij jou kan ontstaan is me niet duidelijk. Het lijkt me een combinatie te zijn van sterke benen en het regelmatig wisselen van de richting waarin er kracht wordt uitgeoefend, waardoor de crank als het ware los wordt gewrikt. Of zoiets.
Wat ik me van die cranks met spie kan herinneren is dat er een moer op zat die er voor moest zorgen dat de spie er niet uit donderde tijdens het fietsen. Zo'n spie was dan ook een vervangingsartikel, voor 1 malig gebruik, want als de boel los moest (en goed vast zat) was de schroefdraad na een paar tikken met de hamer vaak niet meer bruikbaar.
quote=non-fixie

>Maar hoe die speling zo vaak bij jou kan ontstaan is me niet duidelijk.
< Het lijkt me een combinatie te zijn van sterke benen en het regelmatig
> wisselen van de richting waarin er kracht wordt uitgeoefend,

Ik ken Martin niet als iemand die zijn fiets tegen steile onverharde hellingen opramt dus ik denk niet dat er van heel veel krachtswisselingen sprake is geweest.
Die ellende met losgaande cranks is afaik/imho altijd het gevolg van losdraaiende bouten waarvan de draairichting niet goed is ontworpen of verkeerde montage zoals - hint - JIS/ISO-verwisselingen.
Info: http://www.m-gineering.nl/trapas.htm
Leon schreef:
vr 18 dec, 2020 11:59

Ik ken Martin niet als iemand die zijn fiets tegen steile onverharde hellingen opramt dus ik denk niet dat er van heel veel krachtswisselingen sprake is geweest.
Die ellende met losgaande cranks is afaik/imho altijd het gevolg van losdraaiende bouten waarvan de draairichting niet goed is ontworpen of verkeerde montage zoals - hint - JIS/ISO-verwisselingen.
Info: http://www.m-gineering.nl/trapas.htm
Ik ken Martin (nog) niet zo goed, dus ik ga vooralsnog af op wat hij hierboven schrijft - en wellicht niet goed begrijp.

Wat de opmerkingen over JIS en ISO van Marten op zijn site betreft: die zijn in lijn met wat ik er ook van weet. In de praktijk zijn de verschillen echter klein, en zolang de crank niet te ver op de as schuift (en "bottoms out" - geen idee hoe dat in het Nederlands heet) dan maak ik me er geen zorgen om. Tot nu toe ook geen problemen mee gehad.
** geluid van knokkels op hout **