Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

_Peter_ schreef:
di 26 jan, 2021 22:24
Ergens in de vorige eeuw had je de mogelijkheid om je oude gloeilampje te vervangen door 4 rode led's dat zat op een printje en dat weer op een stukje hout dat als voetje diende (dat paste in de schroefdraad voor de gloeilamp) dat heeft me destijds heel wat lampjes vervangen gescheeld. Je sloot het rechtstreeks op de bedrading aan. Misschien dat die er nog steeds zijn. (solexforum)
Ha, het PAL-"Dit is uw laatste achterlicht"-licht!
Ik heb er maar een foto van gemaakt. Wie biedt? Ik wil beginnen bij dat het lampje gratis is plus 25 cent voor elk jaar dat ik het voor je heb bewaard, dus laten we zeggen 6 euro.
Afbeelding
Precies die Leon, voor die fiets was het inderdaad het laatste achterlichtje, nieuwere fietsen kregen nieuwere lichtjes.
Wat een hoop leuke reacties. Er zijn er toch een paar waar ik nog op wil reageren:

Leon schreef:
ma 25 jan, 2021 17:14
Je moet Marten wel correct citeren. Hij schrijft 'sterker' en 'meer vering' maar niet sterker en veert beter
Ik citeer Marten wel correct Leon, maar in de samenvatting parafraseer ik hem. Daar heb je in zoverre een punt dat ik een andere nuance aangeef. Inderdaad: meer vering is niet persé betere vering. :wink:

Leon schreef:Dus Bert v S mag blijven!
Ja, Bert mag blijven! :lol:

Joris Flemming schreef: Als ik het goed heb, zijn bovenstaande klassieke fietsen nooit ontworpen op bepakt-en-bezakt vakantiegebruik.
Dat klopt. Deze twee fietsen zijn ontworpen als tourfietsen: zo comfortabel mogelijk lange afstanden rijden. Niet voor snelheid en niet voor zware bagage. Daar had Koga andere modellen voor. Voor de fietsvakantie was dat in die tijd de Koga Miyata Randonneur:
Afbeelding
Met voor en achterdrager, lowriders en cantilever remmen. Ook prachtig. Al twee keer bijna zoëen gekocht. Nog steeds spijt van dat ik het niet gedaan heb.

kristiano schreef:Zou het niet kunnen dat er Tange Industries opstaat?
Heb nog even goed gekeken, en ja, je hebt gelijk. Toch een Tange balhoofd. Omdat er Tange Industries staat dacht ik even dat Grandonneur gelijk had.

Afbeelding

non-fixie schreef:Ik heb zitten kijken naar de mooie achterlichten van Anton Tutter
Ja inderdaad. Prachtig maar peperduur.

Leon schreef:Ha, het PAL-"Dit is uw laatste achterlicht"-licht!
Fietselectronicaarcheologie! (3 x woordwaarde)
Huib2 schreef:Ik citeer Marten wel correct Leon
De aanhalingstekens?
DaVinci schreef:
di 26 jan, 2021 22:08
Ik vind de Spanninga nr 9 wel een mooi achterlichtje voor op een oudere fiets.
Is er voor batterij en dynamo. https://spanninga.com/nl/product/nr-9/
Dank je voor de tip. Meer 'retro' dan 'vintage', maar zeker minder lelijk dan de meeste nieuwe achterlichten op een oudere fiets.

Ik kan niet goed zien hoe groot hij is, maar wellicht zou je zelfs het binnenwerk kunnen overzetten naar een oude behuizing? Hmmmm ....
Zo, inmiddels flink in de actie geschoten:

Afbeelding
Van de Gents Touring heb ik alle onderdelen afgehaald die ik nog wil gebruiken, en de onderdelen die erop zaten toen ik hem kocht (stuur, remgrepen, zadel, standaard, bidonhouder, etc.) weer teruggebouwd. De verchroomde spatborden laat ik erop zitten. Prima fietsje zo, denk ik. En ziet er nog leuk uit ook. Binnenkort even een paar mooie foto's maken, en dan gaat ie op Marktplaats.

Afbeelding
En meteen doorgepakt met de Road Touring. Hij hangt in de touwen, en is inmiddels bijna helemaal uit elkaar.

Afbeelding
Alles ziet er best wel goed uit. Alleen het vet is oud geworden. Je kunt wel zien dat hij een paar jaar heeft stilgestaan.
Ik ga alles schoonmaken en opnieuw invetten voordat ie weer in elkaar gaat.

:Lekker bezig, dus!
Huib2 schreef:
za 30 jan, 2021 16:15
Zo, inmiddels flink in de actie geschoten:
Afbeelding
Dat brengt mij bij een vraag die al jaren aan mij knaagt: waarom zie je vooral, of eigenlijk vrijwel uitsluitend, bij fietsen van Vlamingen het stuur op deze manier gemonteerd zitten. Voor een Nederlander zit dat stuur ondersteboven.
Je kunt de stuurpen toch ook gewoon een eind laten zakken? Als je nu op het stuur valt krijg je de stuurpen harder tegen je aan.

Ik ben er geen kenner van maar misschien is dat kekke voordragertje nog wel het meeste waard aan die fiets.
Behalve de Vlamingen monteerden de Fransen ook het stuur zo, ze noemen het een guidon moustache https://www.google.com/search?q=guidon+ ... NL748NL748
Waarom het stuur zo gemonteerd werd weet ik ook niet, mogelijk voor een sportievere zit.
Of voor een sportiever uiterlijk, want ik vraag mij ook altijd af wat het nut van een racestuur (nieuw Nederlands: drop bar) is.
99% van de niet beroepsmatige fietsers zie ik met de handen bovenop het stuur.
DaVinci schreef:
za 30 jan, 2021 19:45
Behalve de Vlamingen monteerden de Fransen ook het stuur zo, ze noemen het een guidon moustache https://www.google.com/search?q=guidon+ ... NL748NL748
Waarom het stuur zo gemonteerd werd weet ik ook niet, mogelijk voor een sportievere zit.
Of voor een sportiever uiterlijk, want ik vraag mij ook altijd af wat het nut van een racestuur (nieuw Nederlands: drop bar) is.
99% van de niet beroepsmatige fietsers zie ik met de handen bovenop het stuur.

Omdat er meerdere varianten van bovenop het stuur zijn.
Dit weekend heb ik een paar uur lekker kunnen werken aan de Koga Road Touring:

Afbeelding
De trapas onderdelen schoongemaakt. Ziet er allemaal nog goed uit. Linksboven de kogelringen van het balhoofd.

Afbeelding
Alles weer in het vet. Klaar voor montage.

Afbeelding
Dan verder met de spatbordjes. Dat is in mijn ervaring de moeilijkste klus. Van een oude sloopfiets heb ik nog een mooi setje glanzende roestvrijstalen spatbordjes gevonden van 40mm breed. Het voorspatbord heeft echter ruzie met het voordragertje, waarvan de bevestiging onder de rem door loopt. Daarom heb ik schilderstape op het spatbord geplakt en daarop aangegeven waar ik een paar deuken in het spatbord moet kloppen.

Afbeelding
Hm, maar hier loopt het toch spaak. Het spatbord lijkt er mooi op te zitten, maar loopt overal aan. Ben er al wel twee uurtjes mee bezig geweest, maar ik krijg het niet vrij lopend.

Afbeelding
Hier zie je dat het spatbord over de gehele lengte gewoon te dicht op de band zit. De vraag is nu: is het spatbord te krap of is de band (700 X 32c Pasela's) te dik? Ook bij het achterwiel had ik problemen. Wiel en band lopen prima vrij onder het spatbord, maar het wiel wil er niet meer uit door de combinatie roldynamo en bevestigingsboutje van het spatbord. Kortom, deze bandenmaat lijkt net een tikkie te groot. Das jammer want verder is binnen het frame en de remmen voldoende ruimte. Misschien toch maar 28mm bestellen.

Alleen blijkt nu dat de Pasela's in 28mm overal op zijn. Levertijd 3 tot 7 weken :(
Iemand nog een alternatief voor soepele wegbandjes met bruine wang in 700 x 28c?

Of anders voorlopig afbouwen met 32mm banden en zonder spatborden. Dat kan wel.
De Ruffy Tuffy's van PlanetX zijn mooi en ook uit de Panaracer fabriek. Ik weet alleen niet of PlanetX weer naar Nederland levert.
Anders de Clement LGG.
32mm kan bij dit type Koga's nog wel eens een probleem zijn, dat zit erg krap. Met de standaard spatborden al helemaal, die gaan tot maximaal 28mm banden. Op m'n Koga Gran Tourer is 32mm alleen mogelijk bij mooi weer, bij veel troep op de weg niet meer.
Als het goed is krijg ik morgen aan bestelling van een dag of tien terug van Planet X binnen, met o.a. een setje Jack Brown Mile Munchers 30 mm in black/tan. Ben benieuwd.

Let wel even op dat je ex BTW afrekent bij de shop, je moet nu achteraf aan DPD nog een aardig bedrag betalen aan BTW, invoerrechten en administratiekosten.
non-fixie schreef:
di 02 feb, 2021 00:56
Als het goed is krijg ik morgen aan bestelling van een dag of tien terug van Planet X binnen, met o.a. een setje Jack Brown Mile Munchers 30 mm in black/tan. Ben benieuwd.

Let wel even op dat je ex BTW afrekent bij de shop, je moet nu achteraf aan DPD nog een aardig bedrag betalen aan BTW, invoerrechten en administratiekosten.
De Jack Brown Mile Muncher rijdt heel lekker. Hij maakt je stuurgedrag wel iets nerveuzer dan bij een spitsere band als de Clement.
Dank voor de goede bandensuggesties, heren. Ik ben een beetje bang dat 30mm banden ook net niet passen, en dat zou zonde zijn. Dus ik speel op safe en ga voor de 28mm. Die Ruffy Tuffy's zijn een goede suggestie. Inmiddels ben ik met verder speuren ook nog Pasela's Pro Tite in 28mm op het spoor gekomen. Dat is de klassieke Pasela met anti-leklaag. Zal ietsje stroever rijden misschien. Eerst even kijken of dat lukt, anders over op de Ruffy Tuffy's.

Nu de banden en spatborden even in de wacht staan ben ik verder gegaan met het volgende:

Afbeelding
Bar end shifters van Rivendell en kabelstoppers voor aan de onderbuis om het schakelgebeuren naar het stuur te verleggen.

Nu loop ik echter meteen tegen het volgende probleem aan dat ik niet voorzien had. De kabelstoppers passen niet op de nokken van de onderbuis, want ze zijn voor Campagnolo nokken met vierkant plaatje en niet voor de Shimano nokken met rond plaatje en uitsteeksel.

Afbeelding
Kijk dit is het verschil. (Foto geleend van Marten Gerritsen, M-Gineering)

Dus ik op zoek naar Shimano kabelstoppers (Shimano SM-CS50). Die zijn weliswaar met moeite nog wel te krijgen, maar blijken ook voor het Campagnolo systeem gemaakt en niet voor de oude Shimano nokken. :shock: :roll: :?: Snapt u 'm nog?
Nu kan ik wel proberen dat ding passend te krijgen door er een stukje uit te zagen, frezen en vijlen, maar het boutje past ook al niet, want is iets te dik.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik gewoon zelf creatief worden nu?

Alvast bedankt voor het meedenken.
De kabelstoppers van Campa zijn gemaakt van relatief zacht, zwart, plastic. Dat kun je redelijk makkelijk zelf pas maken voor het ouderwetse type opname van Shimano. Let dan wel op dat de oude Shimano standaard voor de schroefdraad M4,5 is en niet de moderne M5. Het kan dus zijn dat je de draad moet omtappen.
Als je goegelt op "downtube cable stopper" kom je vanalles tegen.
Ook losse kabelstoppers die je om de framebuis bevestigt, zoals deze https://www.sjscycles.co.uk/gear-spares ... r/?geoc=NL , maar ook hele simpele.
En er is een filmpje hoe je een kabelstopper kunt aanpassen voor het oude type Shimano nok. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=mm1m4B42vqw.
Je kunt het oude boutje gebruiken of de M4,5 schroefdraad met een M5-tap opnieuw snijden, is allebei 0,5mm spoed, tenminste als ik het goed heb begrepen van het www. Of een paar nieuwe boutjes aanschaffen, dan kun je nog altijd de oude er weer opschroeven.
Huib2 schreef:
di 02 feb, 2021 10:11
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Toen ik een paar jaar geleden een Japans frame wilde voorzien van Huret commandeurs heb even goed om me heen gekeken of niemand het zag en toen de vijl losgelaten op de nokken. Tien minuten werk.
Ivo Miesen schreef:
di 02 feb, 2021 01:07
De Jack Brown Mile Muncher rijdt heel lekker. Hij maakt je stuurgedrag wel iets nerveuzer dan bij een spitsere band als de Clement.
Dat is fijn om te horen. Ik heb ze net binnen, en ze zien er in ieder geval goed uit. In de hand doen ze erg aan Pasela's denken. Slechte foto voor de kleur:

Afbeelding

Het is nog wel even de vraag wat de echte breedte zal blijken te zijn na montage.
non-fixie schreef:
di 02 feb, 2021 17:10
Toen ik een paar jaar geleden een Japans frame wilde voorzien van Huret commandeurs heb even goed om me hen gekeken of niemand het zag en toen de vijl losgelaten op de nokken. Tien minuten werk.
:lol: :lol: :lol: Precies, gewoon zelf creatief zijn, dus!

Dank voor de tips en suggesties, heren! Het Youtube filmpje dat DaVinci stuurde is het laatste duwtje wat ik nodig had. Gewoon zelf proberen de kabelstoppers om te bouwen. Dat doe ik zelf liever dan aan het frame gaan vijlen en tappen, want:
- Zo blijft het frame onaangetast en kan ik de oude onderdelen nog terugmonteren als ik dat zou willen.
- Als er iets misgaat koop ik voor een paar euro nieuwe kabelstoppers, maar ik koop niet zomaar een nieuw frame.
Als je zelf gaat verbouwen (ben ik met je eens dat dat de beste optie is) kun je kijken of je passende M4.5 boutjes te pakken kunt krijgen. Desnoods iemand zoeken met een draaibank om passende boutjes te laten draaien.
Dat laatste is niet helemaal ongebruikelijk. Een oom van me restaureert vooroorlogse fietsen. Als je denkt dat het tegenwoordig een schroefdraadchaos is, toen was het nog veel erger. In het verleden ging hij soms met een, helaas te vroeg overleden, vriend van hem wel eens een zaterdagmiddagje bouten en moeren draaien op de draaibank.