Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

Dank voor alle leuke reacties!
Leon schreef:
zo 21 feb, 2021 08:34
En het zadel wijst een beetje naar de poolster, maar als jouw achterste dat goed vind dan is het goed natuurlijk.
Haha, ja dan weet ik altijd waar het noorden is. Ik heb m'n zadel altijd wat naar achteren staan, maar dit is idd een beetje teveel van het goede. Heb 'm al een tandje terug gezet.

non-fixie schreef:Wat die bar end shifters betreft: ik had ze oorspronkelijk ook op mijn Austro-Daimler, maar ik heb er vrij snel afscheid van genomen. Klassieke buiscommandeurs vind ik intuïtiever, en "brifters" comfortabeler.
Voor mij ook voor het eerst dat ik hiermee fiets. Ik zal het eens een seizoen uitproberen. Ik ken brifters van m'n racefiets, en dat schakelt idd het makkelijkst.
Randonneurtas (1)

Na lang wikken en wegen heb ik een randonneurtas van Restrap gekocht. Ik vond die van Gilles Berthoud wel erg duur, die van Ostrich niet zo mooi, en die van Velo Orange in lelijke kleuren. En verder is er niet zoveel te koop in Nederland. En importeren uit de VS is een dure grap.

Afbeelding
Dit is 'm dan. Met een inhoud van 17liter is het een flinke jongen. Daar houd ik wel van. Thermosfles mee, boterhammen, regenjack/windjack, donsjas, dan zit ie al aardig vol.

Afbeelding
De tas heeft echter één probleem: hij is gemaakt om op een groot breed porteurrek te worden bevestigd. Zo'n groot rek wil ik helemaal niet op mijn fiets bevestigen. Daarom heb ik lang zitten denken hoe ik dat nu technisch kon oplossen. Mijn eerste oplossing was zo: Een plankje triplex op maat gemaakt en zilver geverfd. Dat met tieraps op het dragertje bevestigd, en daar de bevestiging van de Restrap tas aan vast gemaakt. Als de tas erop zit zie je er niks van, maar als je een keer zonder die grote tas wilt fietsen, heb je dit lelijke gedrocht voor op je fiets! Bovendien schoot de zijdelingse stabiliteit van de constructie tekort, dus ik moest de tas nog met riempjes aan het stuur vastzetten.

Afbeelding
Dat werkte overigens wel, want ik heb vorige week de eerste lange tocht van het seizoen gereden met de randonneurtas voorop. En dat beviel me heel goed. 130 km, grofweg: Haarlem, Purmerend, Alkmaar, Haarlem.

Maar de constructie zit me toch niet lekker op deze manier. Dus nu heb ik bedacht hoe het ook anders kan. Daarover binnenkort de volgende post.
Edit: wat ik zou doen is niet zo relevant maar doe jezelf een lol en maak die tas degelijk aan het stuur vast. Dat dragertje lijkt me namelijk echt niet sterk genoeg voor een volle tas van die omvang en een voordrager die breekt is heel wat vervelender dan een achterdrager die breekt.
Ik zou gewoon een porteur drager monteren.
Ik zou een achterdrager monteren.
Ik zou met bikepacking tassen gaan rijden.

;)
Ik heb mijn vorige bericht aangepast. Het lijkt me bij nader inzien niet zo belangrijk wat ik zou doen.
Wel jammer. Het stond net zo leuk vier op een rij....

Screenshot_20210316-132522_Gallery.jpg
Screenshot_20210316-132522_Gallery.jpg (68.65 KiB) 1506 keer bekeken
(Foto: Hasbro)
Hahaha, dank voor de tips en suggesties!

Ja, je hebt wel een punt, Leon. Het voordragertje is vrij stevig, gemaakt van staal, maar niet bedoeld voor zo´n grote tas idd.
Wat vind je van de dragers van Pelago? https://www.pelagobicycles.com/pelago-restrap
Als je dan het bevestigingssysteem van Restrap met de magneten op het smalle model drager schroeft ziet dat in mijn ogen niet verkeerd uit voor als je er een keer geen tas op hebt.
Zo'n weegt 1 of 1,2 kilo afhankelijk van de maat (M of L). :shock:
Wie wil nu zo'n zwaar wildrooster op zijn fiets?
Ja, ik zou dan eerder gaan voor een Nitto voorrekje, bijvoorbeeld de M18. Die is een maatje groter dan wat er nu opzit, weegt slechts 380 gram, en kan op dezelfde punten bevestigd worden als het huidige rekje. Maar dat is voor een evt. volgende verbouwing.

Decaleur
De echte oplossing voor mijn probleem is volgens mij een decaleur, een stalen constructie die de tas fixeert aan het stuur of aan het balhoofd.

Afbeelding
Nu kun je zo een paar decaleurs kopen voor bedragen tegen €100,-, maar ik ben bang dat die niet passen door de grote maat van mijn frame en de lage positie op de tas waar een decaleur vastgemaakt kan worden. Dat kun je oplossen door een decaleur op maat te laten maken of een voorrekje te kopen waaraan een decaleur al aan vastzit, zoals deze van Velo Orange:

Afbeelding

Maar dat zijn allemaal prijzige oplossingen, waarvoor ook het rijwiel weer gedeeltelijk uit elkaar moet (decaleur aan het balhoofd). En ik wilde eigenlijk eerst een seizoentje testrijden voor ik weer ga investeren en verbouwen. Dus ik heb een hele tijd zitten piekeren hoe ik dat tijdelijk, goedkoop, robuust en toch elegant zou kunnen oplossen. En volgens mij kan dat.

Zelfbouw
Voor een tientje materiaal besteld bij de bouwmarkt: aluminium staaf van 6mm, aluminium strip van 3cm breed en 3mm dik en aluminium strip van 1,5cm breed en 2mm dik, en een doosje vleugelmoertjes.

Afbeelding
Daarvan zelf een setje onderdelen gemaakt. (Zagen, boren, vijlen, buigen.)

Afbeelding
Van dun triplex (4mm) een stevige achterplaat gemaakt voor in de randonneurtas.

Afbeelding
Met een soldeerbout boutgaatjes gesmolten in m'n dure randonneurtas. :shock:

Afbeelding
Met boutjes en moertjes het geheel in elkaar gezet.

Afbeelding
Zo ziet het eruit. Nu op de fiets monteren.

Afbeelding
En zo zit ie op de fiets. Door het losdraaien van de vleugelmoeren is de tas afneembaar. De aluminium beugel blijft dan op de fiets zitten, maar is daarna ook makkelijk afneembaar. Het geheel kan dus zonder sporen verwijderd worden. Niet zo gemakkelijk als een Klickfix tas, maar gemakkelijker dan menig bikepackingtas.

Afbeelding
En dit zie je van de constructie aan het stuur. Heel bescheiden, toch?

Afbeelding
Meteen na installatie voelde ik al dat deze constructie nog niet optimaal is. De tas kan niet omhoog of omlaag, noch naar voren of naar achteren. Maar hij zwabbert nog wel om zijn verticale as door torsie in de verticale aluminium stangen. Dat heb ik nu tijdelijk in stijl opgelost opgelost met twee bruine toeclip riempjes aan het stuur, en dat functioneerde prima op een testrit van 60km. Maar de volgende stap is nu een duurzamere oplossing met een simpele bevestiging onder aan het dragertje, zoals bij randonneurtassen gebruikelijk is. Ik ben mijn hoofd al aan het breken hoe dat technisch het beste op te lossen. Dus er komt vast een vervolg. :D
Bedankt voor het leren van een fietsonderdeel wat ik nog niet kende. Decaleur. Mooi woord ook nog eens.
De grote maat fiets maakt het een beetje lastig, anders kon je met mbv zo een beugel, die eigenlijk bedoeld is voor een fietsmand iets fabriceren.
https://www.internet-bikes.com/92599-ba ... and-70005/
Huib2 schreef:
do 18 mar, 2021 13:17
Afbeelding
Daarvan zelf een setje onderdelen gemaakt. (Zagen, boren, vijlen, buigen.)
Leuk! Dank je voor de inspiratie. :)

Ik was in mijn hoofd ook al met zoiets bezig toen ik mijn F-702 bestelde, maar ongeduldig als ik ben had ik de tas voor de eerste testrit om te beginnen maar eens met de meegeleverde riempjes aan het stuur bevestigd.

Tot mijn verrassing (een eerlijk gezegd ook een beetje teleurstelling) werkt dat eigenlijk best goed. Niet perfect, maar toch net te goed om er nog heel veel moeite in te willen steken om het verder te verbeteren.

De tas zit stabiel en er is net voldoende ruimte voor mijn vingers in geval van handen op het stuur.

Afbeelding

Hoe het met veel gewicht gaat durf ik niet te zeggen, maar dat ben ik sowieso niet van plan. Alleen jas, bammetjes, telefoon, reservebandje. Dat soort werk.

Ondersteuning wordt verzorgd door een Dia Compe ENE-rekje:

Afbeelding
Zulke remmen hadden op mijn Batavus Sprint (1975-2003) altijd al genoeg moeite met zichzelf, zonder tas.
Leon schreef:
do 18 mar, 2021 22:30
Zulke remmen hadden op mijn Batavus Sprint (1975-2003) altijd al genoeg moeite met zichzelf, zonder tas.
Er zijn tegenwoordig vast betere remmen, en als ik met serieuze hoeveelheden bagage op pad zou gaan, zou ik die misschien ook wel willen gebruiken.

Maar voor een randonneuse légère waren ze goed genoeg voor René Herse, dus vind ik dat ik het er ook mee moet kunnen doen.

Afbeelding

Ik heb ze op verschillende fietsen en mijn ervaring tot nu toe is dat ze, mits goed afgesteld en van goede remblokjes voorzien, heel behoorlijk werken.