Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

Mijn vader deed voor de oorlog de HTS. Hij vertelde mij dat hij al die verschillende schroefdraden had moeten leren, en leren maken. Ik heb nog een paar van zijn tapjes liggen.
Ja! Met de schroefdraadmeter:
Afbeelding
Mooie apparaatjes.
Gelukt!

Ik ben aan de slag gegaan met het ombouwen van de kabelstoppers voor op de onderbuis, geinspireerd door het Youtubefilmpje dat DaVinci gevonden had.

Afbeelding
De kabelstoppers op een plankje geschroefd en dat plankje in de bankschroef geklemd. En dan het gat ruimen met de boor. De nok die erop zit heeft een breedte van 1/2 inch, ca. 12,5mm. Eerst geruimd met een 12mm boor, en dat was inderdaad niet genoeg. Toen met een 13mm boor en dat past.

Afbeelding
Hier de andere kabelstopper vol metaalkrullen. De bahco dient om te voorkomen dat het werkstuk meedraait met de boor. Uit de rechter kabelstopper is ook al een rechthoek gevijld die over het uitsteeksel van de Shimanonok valt en het verdraaien van de kabelstopper tegengaat.

Afbeelding
Zo zien ze er nu uit. Van binnen een beetje grof, maar van buiten nog prima netjes.

Afbeelding
Dan verder met de boutjes. De geleverde boutjes zijn M5, maar het gat in de fiets is M4,5. Dat blijkt een zeer ongewone maat in NL (vast een Britse maat) en kon ik niet vinden op internet. Maar ik kon wel een snijplaat vinden van 4,5mm. Dus die gekocht en een boutje opgesneden. Dat lukte wel, alleen paste het niet. De draad van de snijplaat was veel fijner dan die van de nok. Boutje naar de knoppen, maar da's niet zo erg.

Afbeelding
Toen maar de stoute schoenen aangetrokken en de schroefdraad van de nokken opgesneden naar M5. En dat lukte wel. Het enige nadeel is dat ik nu de oude buisverstellers nooit meer kan terugplaatsen.

Afbeelding
Kijk, ze zitten erop. Ziet er keurig uit zo. Aan de rechterkant zit even tijdelijk een inbusboutje met een hoge kop tot ik een mooie met een platte ronde kop gevonden heb.

Zo, nu kan ik kabels gaan trekken.
De kabels zitten er inmiddels ook op:

Afbeelding
Derailleurkabels en remkabels netjes naast elkaar gelegd langs het stuur.

Afbeelding
Eerst een laag katoenen stuurlint, om iets meer dikte te krijgen.

Afbeelding
Toen Brooks Microfiber stuurlint eroverheen, in dezelfde kleur als het zadel.

De binnenkabels zijn inmiddels ook geïnstalleerd, behalve de kabel voor de voorderailleur. Door de bochten langs het stuur was die net 10cm te kort. Dus ik heb daarvoor een losse langere achterderailleurkabel moeten bestellen. Daarop is het nu wachten, evenals op de nieuwe bandjes en de ketting. Door de sneeuw is een en ander een beetje vertraagd. Hopelijk kan ik komend weekend weer verder werken.
Goed werk! Ik kijk uit naar het eindresultaat.
Dank je, Non-Fixie!

Afbeelding
Inmiddels zijn de bandjes en de ketting gearriveerd. En ook de extra derailleurkabel, maar die staat niet op de foto. Dat betekent dat de fiets nu afgebouwd kan worden.

Afbeelding
Nu ik toch met de wielen bezig was, maar even de naven onderhanden genomen, want dat was nog niet gebeurd.

Afbeelding
Kijk dit komt er uit de achternaaf. Het ziet er netjes uit, en nog volop in het vet, maar het vet is wel oud en taai geworden.

Afbeelding
En dit zijn de onderdelen van de voornaaf, inmiddels mooi schoongemaakt en klaar om teruggeplaatst te worden.

Afbeelding
De kogels in lekker vers vet. Leuk werkje vind ik dat altijd.

Afbeelding
Nu de wielen klaar zijn en voorzien van dunnere 28mm banden, kunnen ook de spatborden weer geplaatst worden. Hier de deuken die ik in het voorspatbord heb moeten kloppen om het passend te krijgen met het voordragertje. (Gelukkig zijn dit geen dure Honjo's, maar gratis sloopfietsspatborden :D )

Afbeelding
En het past meteen als een zonnetje. Spatbord loopt mooi in lijn met de band en loopt nergens aan. Dat mijn eerste poging niet lukte, lag dus niet aan mij, maar aan dat combinatie band/spatbord gewoon niet paste. :wink:

Afbeelding
En achter ook, hatsjekidee! Op het achterspatbord zit nog een mooi oud stickertje van Sparta. Eerst wilde ik er iets overheen plakken, maar bij nader inzien is het misschien juist wel een mooi understatement. Ik laat het voorlopig zo zitten.

Afbeelding
Na lang zoeken nog een mooi retroachterlicht gevonden. Op batterijen, en dus niet op de roldynamo, want voor de roldynamo kon ik nog niets moois vinden. Komt misschien nog wel.

Afbeelding
Omdat ik graag de twee bidonhouders wil behouden, moet de pomp tegen de bovenbuis, en daar zit geen pompnok. Daarom maar een pompnok geimproviseerd met de sluiting van een tyrap. Niet heel charmant, maar het werkt en valt niet op. Als ik nog eens op een mooie verchroomde pompnok stuit, wordt ie vervangen.

Afbeelding
Nieuw klein zadeltasje gekocht van Carradice uit Engeland. Groot genoeg voor gereedschap, binnenbandje, windjackje en een boterhammetje. Voor langere tochten komt er nog een randonneurtas op het voordragertje. Daar wordt nu aan gewerkt.

Afbeelding
Alvast even een sneakpreview van het geheel. Fietstechnisch is hij nu af, en klaar voor een eerste testritje om één en ander nog bij te stellen: remmen, zadel, derailleurs. Maar daarvoor ga ik toch eerst echt wachten tot alle sneeuw en rotzooi weg is, en het een beetje mooi weer is. Dat geduld is moeilijk op te brengen. Ik heb zo'n zin om hierop te gaan fietsen!

Tegen die tijd zal ik ook nog wat betere foto's van de fiets maken.

Afbeelding
Het wordt nog een mooie fiets zo. :D
Is de pompnok op deze pagina wat?
http://www.m-gineering.nl/shoprest.htm
Ziet er goed uit! :thumb:

Wat die pomp betreft: ik heb lang vastgehouden aan originaliteit, maar sinds ik de zakpompjes van Lezyne heb ontdekt monteer ik ze alleen nog af en toe voor de sier.

Ik had al een Road Drive die vaak als reserve mee op vakantie ging voor het geval de Silca het zou begeven, maar deze afgelopen zomer aangeschafte Pocket Drive is nog beter, kleiner en goedkoper:

Afbeelding

PS: ik heb geen zakelijke belangen in Lezyne
Ja, het is een mooie fiets geworden!
Ik zou de pomp wel extra vastzetten met zo'n klittebandjes waarmee je ook kabels bij elkaar bindt. Het is natuurlijk zonde als zo'n mooie Zefal HPX een keer op de klinkers klettert en dan overreden wordt door een koekblik.
echt een tof projectje, super aangepakt. Met een knipoogje waar mogelijk.
prachtige fiets!!
Waar heb je dat mooie achterlichtje vandaan?
hier zo'n achterlicht met boksbeugel :D : https://www.internet-bikes.com/279021-v ... wE#modal-2

en deze past niet bij deze fiets, maar is wel onopvallend want hij ziet er uit als een ronde reflector (zit op de batavus cnnctd van dochter): https://www.internet-bikes.com/170374-s ... wE#modal-1
Mijn complimenten, erg mooie fiets geworden.
Dank heren, voor alle leuke reacties!
Leon schreef:Is de pompnok op deze pagina wat? http://www.m-gineering.nl/shoprest.htm
Ja, die had ik ook al gevonden. Functioneel, maar niet zo elegant. Ik dacht meer aan zoiets:
Afbeelding
Ivo Miesen schreef:Waar heb je dat mooie achterlichtje vandaan?
hoogframe schreef:
ma 15 feb, 2021 07:44
hier zo'n achterlicht met boksbeugel :D : [url]https://www.internet-bikes.com/279021-v ... wE#modal-2[/url*
Inderdaad, dat is ´m!

non-fixie schreef:sinds ik de zakpompjes van Lezyne heb ontdekt ......
Ja, da's ook nog een goed idee. Dankjewel.

DaVinci schreef:Ik zou de pomp wel extra vastzetten met zo'n klittebandje
Ja, die heb ik nog ergens liggen van m'n racefiets, geloof ik.
Huib2 schreef:
di 16 feb, 2021 18:01
Dank heren, voor alle leuke reacties!
Leon schreef:Is de pompnok op deze pagina wat? http://www.m-gineering.nl/shoprest.htm
Ja, die had ik ook al gevonden. Functioneel, maar niet zo elegant. Ik dacht meer aan zoiets:
Afbeelding

Die vind ik toch heel wat minder elegant. Je ziet dan een gegalvaniseerde schroef bovenop je bovenbuis.
Bij het ding van mij is de schroef verborgen en het bandje dun en mooi glimmend, ook na 10 jaar nog.
Proefrit

Vandaag met het mooie weer de eerste kilometers proefgereden. Spannend! Toch altijd bezorgd dat er een lager losloopt, een cranckarm speling krijgt, een remblok door je band heen snijdt of een derailleur tussen je spaken loopt. Maar gelukkig, niets van dat alles.

Eerst en paar keer de straat op en neer gereden: remmen testen, draait alles soepel en geruisloos? Toen m'n zadel nog 2cm omhoog gezet. Daarna een rondje van 4km om het weiland. Even alle verzetten testen. Mooi, alles werkt. M'n stuur stond ietsje scheef, dus dat ook nog recht gezet.

Na thuiskomst een paar boterhammen gesmeerd, een thermosflesje thee gemaakt, de fietskleren aan, en hup, op pad!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

45km getoerd door de Haarlemmermeerpolder. Alles werkt perfect, en hij fietst erg fijn. Ik moet nog wel even wennen aan de bar end-shifters. Ik schakel soms nog de verkeerde kant op, maar dat zal snel inslijten. Super, nu op naar de lange tochten!
Mooi is ie. Ga je, als het straks weer minder mooi weer is, dat achterspatbord nog bijwerken zonder de stickers te verwijderen? En het zadel wijst een beetje naar de poolster, maar als jouw achterste dat goed vind dan is het goed natuurlijk.
Huib2 schreef:
zo 24 jan, 2021 22:39
Dank voor alle nuttige suggesties. Prachtig crank trouwens, die Andel. Qua vormgeving inderdaad op René Hersé geïnspireerd.

Als je twijfelt over je fiets, moet je vooral niet op Marktplaats rond gaan struinen. Dat deed ik dus wel, en er bleef direct iets aan de strijkstok hangen:

Afbeelding
Potjandrie! Een Koga Miyata Road Touring uit 1982. Hetzelfde frame als de Gents Touring (Zelfde maat, ook 63cm), alleen in een andere kleur. Ook heel mooi, een soort metallic groen. Prachtige fiets, goed onderhouden, nog vrijwel geheel in originele staat.

Ja, dit lost direct twee van mijn problemen op:

1. Het zware verzet

Afbeelding
Hier zit een triple op: 52, 42, 32. Hier kan ik alle kanten mee op. Origineel hoort die triple er niet op, maar de vorige (en eerste) eigenaar heeft die er al 30 jaar geleden ofzo laten opzetten om fietsvakanties met bagage mee te doen. Het is een Shimano 600 crankstel uit de jaren '80.

2. De vele roestplekken

Afbeelding
Dit is de ergste lakschade die op deze fiets zit. Hij ziet er echt nog bijzonder goed uit voor z'n leeftijd. Altijd goed onderhouden, mooi gepoetst, nergens roest, een paar kleine beschadigingen.

Kijk nog even mee naar de vele mooie details van deze fiets. Ik ben er helemaal weg van.

Afbeelding
De originele koplamp zit er nog op. Wat een juweel. En het mooie voordragertje, wat ook op de Gents Touring zat.

Afbeelding
Een jaren '80 Assa slot. Precies zoeen had ik op m'n middelbare schoolfiets. Nog met reservesleutel ook!

Afbeelding
Mooi klassiek belletje. Niet bijzonder verder.

Afbeelding
Shimano 600 derailleur met middellange arm voor het extra bereik dat de triple nodig heeft. Kijk ook hoe goed het chroom er nog uitziet!

Afbeelding
Originele kunststof spatborden met grote spatlap voor.

Afbeelding
Achteruitkijkspiegel.

Afbeelding
Één van die fijne details: een kettinghangertje aan de staande achtervork.

Afbeelding
De originele Dynapower dynamo! Lang niet zo goed als een moderne naafdynamo, maar wel mooi.

De fiets heeft één technisch mankementje en dat is een slagje in het achterwiel, dat ik er nog niet helemaal uitgekregen heb. Maar verder rijdt hij als een zonnetje.

Maar nu heb ik een nieuw dilemma: de remgrepen van deze fiets zitten echt niet fijn, en de stadsgrepen die erop zitten zijn crappy. Bovendien wil ik graag schakelen aan het stuur. En de spatborden zijn te smal voor de 32mm bandjes die ik er graag onder wil (nu 25 voor en 28 achter, apart!)
Maar het is bijna zonde om aan deze bijna originele fiets uit 1982 te gaan verbouwen. :roll:
Wat een Prachtige fiets zeg! En die koplamp!
Huib2 schreef:
za 20 feb, 2021 23:03
Proefrit(...)
45km getoerd door de Haarlemmermeerpolder. Alles werkt perfect, en hij fietst erg fijn. Ik moet nog wel even wennen aan de bar end-shifters. Ik schakel soms nog de verkeerde kant op, maar dat zal snel inslijten. Super, nu op naar de lange tochten!
Goed om te lezen en leuk om de foto's te zien. Zeker voor een geboren Zwanenburger. :)

Wat die bar end shifters betreft: ik had ze oorspronkelijk ook op mijn Austro-Daimler, maar ik heb er vrij snel afscheid van genomen. Klassieke buiscommandeurs vind ik intuïtiever, en "brifters" comfortabeler. FWIW en YMMV.