Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

Huib2 schreef:
za 16 jan, 2021 13:26
Binnenblad van 42t buiten zetten, en dan 38t op het binnenblad. Zou dat kunnen?
Of het kan laat ik me niet over uit, maar 42 is wel klein als grootste blad als je achter geen kleiner kransje hebt dan 14. Of heb je een 13?
Ik kan het weten, want ik fiets al lang op fietsen met een 42 als grootste voorblad. 13 als kleinste kransje kan dan nog wel in geval van een 28" fiets. Bij mijn 26" ben ik echt blij met een kransje 12 en de 11 is dan ook fijn als je in een flauwe afdaling wilt meepeddelen. Ik heb op de 28"-fiets een tijdje een 14 als kleinste kransje gehad, maar toen miste ik de 13 wel.
Ik vind zelf 50T een hele prettige maat. Zoals Leon ook al aangeeft heb je dan ook met wind mee nog een beetje steun voor je voeten. (En eerlijk gezegd vind ik een 42T buitenblad er op een klassiek gelijnde fiets ook een beetje sneu uitzien, maar dat ligt vooral aan mij. :wink: )

Een van mijn eerste vakantiefietsen was deze Gitane Tour de France, met 50/38 voor en 14-28 achter. Dat pakte wel goed uit; ik heb driekwart van de vakantie op 50 x 20 doorgebracht. En met 38 x 28 kwam ik de meeste heuvels (in de omgeving van Arles trouwens) ook nog wel over.

Afbeelding
Ja, dat klopt, een 42t buitenblad staat wat ielig. Het moet fijn fietsen, maar het oog wil ook wat.
Dus 50t of 48t buiten en 38t binnen is dan de beste optie denk ik.

(En weer een prachtig fietsje, Non-Fixie)
Als je voor kleinere tandwielen wil monteren dan kun je het crankstel vervangen door een Stronglight LX 100 of LX 80. In die tijd een heel populair crankstel om een polderverzet om te bouwen naar een compact verzet (lang voordat deze marketingterm is uitgevonden). Met name in de Franse Ebay kun je zo'n crankstel makkelijk vinden.
Van de Sanyo bracketdynamo's heb ik ooit een aantal stuks NIB gekocht, die ga ik nooit allemaal gebruiken ;).
Huib2 schreef:
za 16 jan, 2021 22:02
Ja, dat klopt, een 42t buitenblad staat wat ielig. Het moet fijn fietsen, maar het oog wil ook wat.
Dus 50t of 48t buiten en 38t binnen is dan de beste optie denk ik.

(En weer een prachtig fietsje, Non-Fixie)
Dank je. Wat ook een alternatief is, als je in de buurt van de originele Shimano wil blijven, maar 38T nog te goot vindt: er zijn ook Japanse cranks uit die tijd met een kleinere BCD, en dus de mogelijkheid om een kleiner binnenblad te gebruiken.

Voor L'Eroica 2017 had ik een SR Apex met een BCD van 118 mm gemonteerd (in plaats van een Campagnolo Record met 144 mm), waardoor ik met 49/36 de heuvels in kon. Kettingbladen hiervoor zijn echter wel lastig te vinden, zeker de kleinere.

Afbeelding

SR heeft ze ook met een BCD van 86 mm gemaakt. Daarmee kun je tot 28T, en omdat ook Stronglight die maat hanteerde voor hun populaire 99- en 100-modellen, zijn daarvoor de bladen nu nog zelfs nieuw te bestellen.

Afbeelding

Ik heb trouwens zelf net voor het eerst van mijn leven nieuwe cranks gekocht, ook met het oog op montage op een "tweedehands" vakantiefiets. BCD van 94 mm en 46/30:

Afbeelding
Die zien er interesant uit non-fixie. Waar heb je ze vandaan?
Ivo Miesen schreef:
za 16 jan, 2021 23:29
Als je voor kleinere tandwielen wil monteren dan kun je het crankstel vervangen door een Stronglight LX 100 of LX 80. In die tijd een heel populair crankstel om een polderverzet om te bouwen naar een compact verzet (lang voordat deze marketingterm is uitgevonden). Met name in de Franse Ebay kun je zo'n crankstel makkelijk vinden.
Van de Sanyo bracketdynamo's heb ik ooit een aantal stuks NIB gekocht, die ga ik nooit allemaal gebruiken ;).
Ben al even op zoek naar nieuwe kettingbladen voor het LX100 triple crankstel van Stronglight. Met name het middelste blad 38t is compleet versleten. Weet jij misschien waar ik die kan vinden?
gios schreef:
zo 17 jan, 2021 11:15
Ivo Miesen schreef:
za 16 jan, 2021 23:29
Als je voor kleinere tandwielen wil monteren dan kun je het crankstel vervangen door een Stronglight LX 100 of LX 80. In die tijd een heel populair crankstel om een polderverzet om te bouwen naar een compact verzet (lang voordat deze marketingterm is uitgevonden). Met name in de Franse Ebay kun je zo'n crankstel makkelijk vinden.
Van de Sanyo bracketdynamo's heb ik ooit een aantal stuks NIB gekocht, die ga ik nooit allemaal gebruiken ;).
Ben al even op zoek naar nieuwe kettingbladen voor het LX100 triple crankstel van Stronglight. Met name het middelste blad 38t is compleet versleten. Weet jij misschien waar ik die kan vinden?
Ik heb ze al lang niet meer gezocht omdat ik een jaar of 5-10 geleden uit de Franse Ebay een goede voorraad heb gehaald. Ik zou zeggen, kjik eens daar, wellicht zelfs gewoon een crankstel met Franse draad daar kopen (die zijn niet zo populair) en daarvan de bladen gebruiken. En dan het crankstel als we weer beurzen mogen houden aan een liefhebber doorgeven voor een zacht prijsje.
Als je op de nederlandse ebay zoekt dan krijg je ook de franse aanbieders te zien, zoals deze bijvoorbeeld
https://www.ebay.nl/itm/265005556145
Die verkoper schijnt een hele winkel met oude spullen op fietsgebied te hebben, daarnaast heb je nog http://www.retrobike.co.uk/auction/ waar je hen het zoekwerk op kan laten knappen (de website zelf)
En in Limburg zit Mario met www.defietsenmaker.nl die heeft ook veel NID of NOS.
En wat doet TA in dit segment? Dat je kettingbladen verslijt is logisch dus na verloop van tijd met een nieuwe lijkt me wel kunnen
Ivo Miesen schreef:
zo 17 jan, 2021 00:09
Die zien er interesant uit non-fixie. Waar heb je ze vandaan?
Ik neem aan dat je de cranks op de laatste foto bedoelt: die zijn van Andel en heb ik bij Velo Vitality gekocht. De hebben overigens nog wel meer aardig klassiek gelijnd spul. Als het ietsje meer mag zijn dan zijn de cranks van SunXCD ook de moeite waard:

https://www.velovitality.co.uk/collections/cranksets
non-fixie schreef:
zo 17 jan, 2021 18:34
Ivo Miesen schreef:
zo 17 jan, 2021 00:09
Die zien er interesant uit non-fixie. Waar heb je ze vandaan?
Ik neem aan dat je de cranks op de laatste foto bedoelt: die zijn van Andel en heb ik bij Velo Vitality gekocht. De hebben overigens nog wel meer aardig klassiek gelijnd spul. Als het ietsje meer mag zijn dan zijn de cranks van SunXCD ook de moeite waard:

https://www.velovitality.co.uk/collections/cranksets
Alleen een Britse bron dus, da's jammer. Ik heb geen zin in gedoe met invoerrechten.
Ivo Miesen schreef:
zo 17 jan, 2021 18:40

Alleen een Britse bron dus, da's jammer. Ik heb geen zin in gedoe met invoerrechten.
Dat is vanaf €150; met die Andel-cranks kom je net goed weg. :wink:
Dank voor alle nuttige suggesties. Prachtig crank trouwens, die Andel. Qua vormgeving inderdaad op René Hersé geïnspireerd.

Als je twijfelt over je fiets, moet je vooral niet op Marktplaats rond gaan struinen. Dat deed ik dus wel, en er bleef direct iets aan de strijkstok hangen:

Afbeelding
Potjandrie! Een Koga Miyata Road Touring uit 1982. Hetzelfde frame als de Gents Touring (Zelfde maat, ook 63cm), alleen in een andere kleur. Ook heel mooi, een soort metallic groen. Prachtige fiets, goed onderhouden, nog vrijwel geheel in originele staat.

Ja, dit lost direct twee van mijn problemen op:

1. Het zware verzet

Afbeelding
Hier zit een triple op: 52, 42, 32. Hier kan ik alle kanten mee op. Origineel hoort die triple er niet op, maar de vorige (en eerste) eigenaar heeft die er al 30 jaar geleden ofzo laten opzetten om fietsvakanties met bagage mee te doen. Het is een Shimano 600 crankstel uit de jaren '80.

2. De vele roestplekken

Afbeelding
Dit is de ergste lakschade die op deze fiets zit. Hij ziet er echt nog bijzonder goed uit voor z'n leeftijd. Altijd goed onderhouden, mooi gepoetst, nergens roest, een paar kleine beschadigingen.

Kijk nog even mee naar de vele mooie details van deze fiets. Ik ben er helemaal weg van.

Afbeelding
De originele koplamp zit er nog op. Wat een juweel. En het mooie voordragertje, wat ook op de Gents Touring zat.

Afbeelding
Een jaren '80 Assa slot. Precies zoeen had ik op m'n middelbare schoolfiets. Nog met reservesleutel ook!

Afbeelding
Mooi klassiek belletje. Niet bijzonder verder.

Afbeelding
Shimano 600 derailleur met middellange arm voor het extra bereik dat de triple nodig heeft. Kijk ook hoe goed het chroom er nog uitziet!

Afbeelding
Originele kunststof spatborden met grote spatlap voor.

Afbeelding
Achteruitkijkspiegel.

Afbeelding
Één van die fijne details: een kettinghangertje aan de staande achtervork.

Afbeelding
De originele Dynapower dynamo! Lang niet zo goed als een moderne naafdynamo, maar wel mooi.

De fiets heeft één technisch mankementje en dat is een slagje in het achterwiel, dat ik er nog niet helemaal uitgekregen heb. Maar verder rijdt hij als een zonnetje.

Maar nu heb ik een nieuw dilemma: de remgrepen van deze fiets zitten echt niet fijn, en de stadsgrepen die erop zitten zijn crappy. Bovendien wil ik graag schakelen aan het stuur. En de spatborden zijn te smal voor de 32mm bandjes die ik er graag onder wil (nu 25 voor en 28 achter, apart!)
Maar het is bijna zonde om aan deze bijna originele fiets uit 1982 te gaan verbouwen. :roll:
Als je twijfelt over je fiets, moet je vooral niet op Marktplaats rond gaan struinen. Dat deed ik dus wel, en er bleef direct iets aan de strijkstok hangen:
Zeer herkenbaar, eigenlijk is marktplaats verantwoordelijk voor volle schuren vol fietsen :D
Mooie score!

Huib2 schreef:
zo 24 jan, 2021 22:39

Maar het is bijna zonde om aan deze bijna originele fiets uit 1982 te gaan verbouwen. :roll:
Ach, het is geen New Old Stock.

Zolang je het weer terug kunt bouwen kun je toch gewoon de originele onderdelen in een doosje bewaren en hier specifiek jouw fiets van maken lijkt mij.

Mooie foto van maken en inlijsten, en daarna lekker gaan verbouwen. De fiets blijft ondanks jouw modificaties en het gebruik vast zo mooi dat ie nog steeds aan de muur in de woonkamer kan blijven hangen ;)
Ik zou de hele fiets aan de muur hangen en op iets eigentijds gaan fietsen!
Goeie vondst! Sjieke kleur ook wel. Standaard kwamen deze fietsen met 25mm banden, meen ik. Niet hip meer, maar het staat wel heel erg elegant op zo'n fiets.

Wat die remgrepen betreft: je houdt er van of niet, maar van het type met "turkey wings" zijn dit wel de betere. Ik heb verschillende versies van Weinmann. MAFAC, Dia Compe en Shimano vergeleken, en deze kwamen het beste uit mijn test. De extra armen zijn beduidend minder flexibel dan de klassieke ronde profielen, en geven best een goed remgevoel. Voorwaarde voor dat goede gevoel is overigens wel een passende stuurbocht, waarbij je de hendels goed naar het stuur toe trekt, en niet er langs.
Huib2 schreef:
zo 24 jan, 2021 22:39
Potjandrie! Een Koga Miyata Road Touring uit 1982.
Grappig dat deze fiets geen deels wit achterspatbord heeft terwijl dat tot 1995 nog wel verplicht was (www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsarcheologie), zeker op een fiets met verlichting.
Die achterdrager hoort er volgens de brochure niet op.
Qua er op fietsen ben ik het met Bert eens.
Prachtig! Héérlijk rijden daarmee 8)

Kan me niet voorstellen dat hij met een white industries balhoofdsetje uit de fabriek is gekomen of wel? Gaaf hoor. 4x gekruist wiel wel oorspronkelijk?
Gaaf hoor. 4x gekruist wiel
Kan iemand mij uitleggen wat hier gaaf aan is? Wellicht subforum "oldtimers" openen, ik heb helemaal niet met die swieberfietsen.