Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

Als veelfietser heb ik naast mijn vakantiefiets ook wel behoefte aan een wat lichtere en snellere fiets voor dagtochten en eventueel een ultralicht creditcardtourtje. Mijn vakantiefiets, een Koga Miyata Randonneur uit 2012, met stevig stalen frame, voor- en achterdragers en 42mm banden is weliswaar veelzijdig en robuust, maar je sleept toch ook altijd een hoop gewicht en extra luchtweerstand met je mee. Nu heb ik ook nog een goed onderhouden half carbon half aluminium Giant racefiets uit 1995, waarop ik duizenden kilometers heb afgelegd in diverse landen en wat respectabele cols op beklommen heb. Maar deze fiets is me wat te sportief geworden en met de dunne bandjes en gebrek aan mogelijkheden om dragers, tassen en/of spatborden te monteren, past hij niet meer bij mijn huidige manier van fietsen: lekker rustig, lang onderweg en af en toe ook een bospaadje pakken.

Nu houd ik ook erg van klassieke race- en toerfietsen, van zelf aan m'n fiets sleutelen en van de retrostijl van Jan Heine en zijn Bicycle Quarterly. Één en ander bij elkaar opgeteld leidde tot de conclusie om voor een zacht prijsje een klassieke tourfiets op Marktplaats te gaan zoeken en die zelf te reviseren en om te bouwen tot een fiets die mij goed bevalt. Na een tijdje het aanbod gevolgd te hebben op Marktplaats heb ik daar een Koga Miyata Gents Touring uit 1982 gekocht. Voor een terecht zacht prijsje, omdat er ook wel één en ander aan moet gebeuren.

Dit is 'm:

Afbeelding
Een stalen frame van 63cm. Dat leek me wel geschikt voor mijn lengte van 192cm. Aan de achtervork kun je zien dat het frame iets langer is dan de racefietsmodellen van Koga. Tussen de band en de zitbuis zit circa twee centimeter meer ruimte. Dat maakt het een tourfiets met iets stabieler, maar ook iets trager stuurgedrag. En natuurlijk ook ruimte voor spatbordjes en oogjes voor de bevestiging van dragers. Grappige details zijn dat de originele bidon, standaard en zadeltas er ook nog op zitten.

Afbeelding
En zo staat ie in de Koga Miyata folder van 1982. Nou, mooi fietsje hoor zo! Zoiets moet het dus ook weer gaan worden.

Afbeelding
Maar de mijne ziet er wel wat minder fraai uit. Veel gebruikssporen, met lakschade en roest. Gelukkig wel oppervlakkige roest. Het frame is nog helemaal hard.

Afbeelding
Dit is de lelijkste roestplek die erop zit, op de liggende achtervork. En verder veel roestsporen rond de lugs bij de trapas. Daar moet ik wel even goed naar kijken. Verder loshangende bedrading waar eens de Sanyo bottom bracket dynamo hing. Die is helaas verdwenen.

Afbeelding
De originele Bluemells spatborden zitten er nog op. Helaas zit er een groot gat in het achterspatbord, dat met een stuk ductape is dichtgeplakt en zijn de bevestigingsmaterialen flink verroest. Dat betekent dat de spatborden de vuilnisbak in kunnen.

Afbeelding
Maar er is ook goed nieuws. Er zit een heel leuk voordragertje op. Heel geschikt voor een klassieke randonneurstas. Het originele koplampje aan het dragertje is helaas weg. Maar daar vind ik wel wat voor.

Afbeelding
En de aandrijflijn ziet er heel goed uit. Nauwelijks zichtbare slijtage op de tandwielen, geen roest en alles netjes in het vet. Wel een enorm polderverzet met 52/42 voor.

Afbeelding
De achterderailleur ziet er ook nog keurig uit. De fiets is uitgerust met een Shimano 600 groepsset 2 x 6. Met de ouderwetse buiscommandeurs schakelt hij als een zonnetje. Goh, lang geleden dat ik aan de onderbuis geschakeld heb! :D

De wielen met aluminium Weinmann velgen zijn keurig recht, en de Continental bandjes die erop zitten nog prima. Er kan dus direct mee proefgereden worden. Dat valt niet mee, want het mooie oude Brooks zadel zit voor geen meter. En het stuur, dat ik toch al wilde vervangen door een racebocht, blijkt een beetje verbogen.

Nou, dus maar aan de slag ermee.

Wordt vervolgd.
Huib2 schreef:
za 12 dec, 2020 15:56
En verder veel roestsporen rond de lugs bij de trapas. Daar moet ik wel even goed naar kijken.
Leuke fiets voor dat doel. Wel wat werk inderdaad. Roets rond deze lug is dus punt 1a op de agenda, want als dat faalt is de rest overbodig. Ik heb geen idee hoe je dat zou moeten controleren. Misschien een paar keer flink kracht zetten als test? (Geef mij door dit idee niet de schuld als het fout gaat). Als het fout gaat moet je dus een cursus solderen volgen bij 'soldeermens' of zo.
Volgende punten balhoofdstel, wiellagers, trapas, spaakspanning ... leuk werk!

Dat zadel ziet er toch best goed uit en een mooie kleur, of zit er veel roest aan? Als het alleen een kwestie van pasvorm is, is dat prima te verkopen voor wat tientjes.
mooie fiets in een mooie maat :D

een optie qua shifters: van Sunrace met klemband op je stuurpen en dan 7 of 8-speed geïndexeerd. dat schakelt ook deze 6-speed (je gebruikt dan 1 à 2 standen niet). ik vind ze even moeilijk met klemband met diameter 22,2 mm 7/8 inch, ik denk deze: https://www.internet-bikes.com/471981-s ... 63c2e3d262.
of 6-speed van Shimano Tourney: https://www.sjscycles.co.uk/gear-shifte ... tem-222mm/
of op ebay of misschien bij singlespeed.nl of zo of
of deze shifters op de nokken van je huidige shifters
of hier kijken (uiteraard! altijd goed om af en toe ideeën op te doen): http://www.m-gineering.nl/shopshift.htm

zo'n set spatborden vind je wel op Marktplaats.

mooi project!
Leuk! prachtfiets. Goeie maat ook :D. Benieuwd naar het resultaat straks.

idd, dat zadel neem ik ongezien van je over voor m'n '79 boodschappengazelle. altijd leuk.
Verder loshangende bedrading waar eens de Sanyo bottom bracket dynamo hing. Die is helaas verdwenen.
Als je met "helaas" bedoelt dat je hem graag nog had gebruikt dan mag je die van mij hebben, is nog in zeer goede staat.
oops foutje
Mooie vondst! Die zwarte GT's uit '80-'82 zijn prachtig.

Maar goed dat ik hem niet gezien heb, anders had een van ons beiden er vast meer voor betaald. :)

Ik zat overigens net even in de folder van '82 te kijken, en het valt me op dat jouw fiets een soort kruising is tussen de GT en de RT. Wellicht hebben ze op enig moment na het drukken van de folder de specs aangepast, iets wat overigens niet ongebruikelijk was.

De RoadTouring van 1982:

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 24 dec, 2020 01:13
Mooie vondst! Die zwarte GT's uit '80-'82 zijn prachtig.
Ze hebben destijds denk ik vooral beseft dat het nut heeft om een goede fotograaf in te huren.
Ik zou wel eerst heel goed kijken naar dat roest, want als dat ernstig blijkt is de rest zinloos. Ik zal als het weer wat zonniger weer is eens een foto plaatsen van mijn Koga Country Touring uit 1988. Dat is meer een stadsfiets, en heb ik een paar jaar terug voor 50 euro kunnen kopen. Ik was mijn lompe Gazelle stadsfiets zat, en ik gebruik deze nu met heel veel plezier. 32 mm bandjes pasten nog net, en dat is breed genoeg op glad asfalt. Het ding was nauwelijks ooit verder dan de tennisbaan gekomen denk ik, en was in vrijwel perfecte originele staat. Sindsdien heb ik er wel wat aan moeten veranderen, maar dat verhaal komt nog wel.
Af en toe is een drupje olie op boutjes, moertjes, ringetjes, klemmetjes, veertjes, nippeltjes enz. krijg je nog meer smoel.
Dank voor alle leuke reacties, tips en adviezen.

Roest bottom bracket
Ja, dat leek mij ook het meest zorgelijke punt. Ik heb het goed schoongepoetst, en ook de tip van Leon toegepast: maar eens flink met m´n hele gewicht erop gaan hangen. Het frame voelt toch helemaal hard, gelukkig. Het lijkt toch oppervlakkige roest, en misschien ook wat roestwater van de onderbuis en de zitbuis dat zich daar verzameld heeft en verdampt is.

Afbeelding
Zo ziet het er nu uit. Nog wel wat roestplekjes, maar geen vieze oranje smurrie meer. Wel wat modderspatten van mijn laatste fietstocht.

Anyway, ik heb het erop gewaagd en ben verdergegaan met dit frame.

Nieuwe onderdelen
Ik wilde eerst maar eens uitproberen of deze fiets mij bevalt, voordat ik heel veel geld aan mooie onderdelen ga uitgeven. Daarom ben ik begonnen met een low-budget verbouwing.

Afbeelding
Een Nitto randonneur stuur (46cm) gevonden op Marktplaats. Daar ben ik echt verguld mee!

Afbeelding
Een Brooks B17 van Marktplaats. Heb ik ook op mijn andere fiets en bevalt mij goed. Past bovendien goed bij de vintage stijl van deze fiets.

Afbeelding
Tektro R200a aero remgrepen. Nieuw gekocht, maar niet duur en toch aardige kwaliteit

Afbeelding
Nog keurige roestvrij stalen spatbordjes, zelf gejat van een fietswrak hier in de stad.

Afbeelding
Lekkere soepele en comfortabele Panaracer Pasela bandjes van 32mm. Ik heb ze zo breed mogelijk gekozen voor het comfort, en dat ik ook nog eens een bospaadje kan pakken.

En natuurlijk nog wat kleingoed als nieuwe kabels, nieuwe remblokken, stuurlint, toe-clips, etc. Ik denk, ik heb het niet precies bijgehouden, dat ik in totaal aan de fiets en de onderdelen ongeveer €300,- heb uitgegeven. En flink wat uurtjes in de werkplaats, natuurlijk.

Resultaat
Afgelopen zomer heb ik de fiets omgebouwd met deze onderdelen. Zo is 'tie geworden:

Afbeelding
Hier hangt ie in de touwen voor de zoveelste bijstelling van de spatborden. De roestvrijstalen spatborden met de Pasela 32mm banden was een close fit. Het bleef maar aanlopen. Bovendien moest ik de spatborden ook nog onder het voordragertje doorleiden. Één en ander leidde tot veel klop en hamerwerk op een in model gezaagd en gevijld houten blok, geïnspireerd door de uitleg van Marten Gerritsen: http://www.m-gineering.nl/spatborden.htm
Ben er in totaal wel een paar uurtjes mee bezig geweest, maar nu zitten ze perfect.

Afbeelding
Aanvankelijk had ik er nog een ringslot opgeschroefd dat ik nog had liggen. Ik dacht, da's handig als je op een lange fietstocht ff een winkel inloopt om wat te eten te halen. Maar ik vond het er zo lomp en storend uitzien, dat ik hem er al snel weer afgeschroefd heb. De Carradice zadeltas had ik nog liggen. Past goed bij de stijl van deze fiets. Uiteindelijk wil ik voor op het dragertje een mooie randonneurtas. Hier ook nog met Shimano PD-M324 SPD Combi Pedalen. Later heb ik de originele lichtgewicht racepedalen weer teruggezet. maar nu met toeclips en ouderwetse leren riempjes in de juiste kleur honing-bruin.

Afbeelding
Hier met toeclips en riempjes.
Inmiddels heb ik in deze setup meer dan 1.000km gereden, waaronder meerdere tochten van meer dan 100km. Hij rijdt heerlijk, en ik ben echt verslingerd geraakt aan deze fiets. Maar er zitten toch ook nog een aantal minpunten aan.

Evaluatie
Na meer dan 1000km testrijden heb ik wel een gefundeerd oordeel over deze fiets, denk ik.

Afbeelding
Hij rijdt echt lekker, en ik kan er uren achter elkaar opzitten zonder pijn of last te krijgen, op normale vermoeidheid na dan. Dus framemaat (63cm), geometrie, etc. is geschikt voor mij (192cm). Ik vind de fiets ook mooi. Lekker klassiek uiterlijk. En de blinkende spatbordjes en roodbruin zadel en stuurlint hebben hem mooier gemaakt dan hij bij aankoop was. De Pasela bandjes rijden licht en soepel, en bieden veel comfort.

Afbeelding
Het Nitto randonneurstuur houdt prettig vast, maar ik vind het aan de bovenzijde, waar ik het meest met mijn handen zit, een beetje aan de smalle kant. Onder in de beugels is het stuur 46cm breed (hart tot hart), maar bovenop de remgrepen maar 38cm. Net te smal voor mij. Ik zou denk ik 42cm moeten hebben daar. Maar Nitto maakt geen bredere versie. Ik krijg er overigens geen last van, maar het voelt wat smal.

Afbeelding
De fiets heeft een enorm polderverzet van 52/42 voor. Dat was gebruikelijk in die tijd (1982). Ik ben echter geen hardfietser, maar vooral een langfietser, en voor mij is dat verzet veel te zwaar. In de praktijk gebruik ik alleen de laagste vier verzetten van de twaalf, en dat op het vlakke. Kun je nagaan! Een serieuze berg kom ik hier niet mee op. Door de grote framemaat moet ik ook nog heel diep bukken om te schakelen. Dat went wel een beetje na even, maar is toch onprettig en soms onveilig.

Dus eigenlijk zouden er andere kettingbladen (en dus misschien een andere crankstel), en een andere cassette op moeten, en zou ik de schakelhandels willen verplaatsen naar het stuur (bar-end shifters of op de stuurpen). En dan kom ik toch weer uit op het dilemma met het nogal roestige frame. Is het het waard nog meer in dit frame te investeren? En als ik daartoe besluit en investeer in goede nieuwe onderdelen, moet ik dan ook het frame niet opnieuw laten spuiten? Anders wordt het het ook zo'n vlag op een modderschuit. Of toch op zoek naar een ander oud frame?

(Wordt vervolgd)
Het Nitto 136 stuur is minder extreem dan het randonneur stuur, maar het idee is hetzelfde: in mijn geval onder 46 cm maar bovenop 41,5 cm. Er zijn ook smallere maten.
Prachtig verhaal. Fraaie prenten.
Ik vind hem erg mooi geworden! :D

Een paar "off the cuff" reacties op je post:

Aan het frame mankeert volgens mij weinig, en een paar upgrades zou ik zeker gewoon doen. Mocht je uiteindelijk besluiten de onderdelen over te zetten naar een ander frame is dat over het algemeen ook geen enkel probleem.

Ik rij op dezelfde maat (63cm), en herken de afstand tot de commandeurs. Voor oude racefietsen vind ik dat geen probleem, maar voor vakantiefietsen, waar authenticiteit voor mij minder speelt, heb ik gezocht naar meer comfort. Ik heb stiekem een beetje gekeken naar hoe Olivier Csuka (Alex Singer) dat oplost, en ben inmiddels nogal gecharmeerd geraakt van de eerste generaties "brifters" van Campagnolo:

Afbeelding

Wat stuurtassen betreft: Planet X heeft af en toe wel leuke aanbiedingen met Ostrich-tassen. Ik heb er inmiddels twee, een ben er wel blij mee. Een wat kleinere voor mevrouw non-fixie:

Afbeelding

Een een "adult size" voor mezelf:

Afbeelding
Dank, heren!

@Non-fixie, wat heb je toch een prachtige verzameling rijwielen! Stuk voor stuk juweeltjes. Heel mooi.
Die Austro Daimler is mijn favoriet.
Zeer mooie Koga man. Speciaal mijn respect voor combo banden-spatborden (en het gebrek aan ruimte daartussen). Sweet.
Huib2 schreef:
do 14 jan, 2021 10:59

De fiets heeft een enorm polderverzet van 52/42 voor. Dat was gebruikelijk in die tijd (1982). Ik ben echter geen hardfietser, maar vooral een langfietser, en voor mij is dat verzet veel te zwaar. In de praktijk gebruik ik alleen de laagste vier verzetten van de twaalf, en dat op het vlakke. Kun je nagaan! Een serieuze berg kom ik hier niet mee op.
Het kleinste voortandwiel voor jouw Shimano 600 crankstel met een BCD (boutcirkeldiameter) van 130mm is er eentje met 38 tandjes. Dat scheelt al 4 tanden.
Google maar op: BCD 130 38.
6-speed Uniglide cassettes uit die tijd zijn zeldzaam, zeker de 14-28 cassettes. Maar je kunt 7-speed, die wel nog genoeg te koop zijn, aanpassen, zodat deze op jouw 6-speed freewheel passen. Zie onder andere: https://www.youtube.com/watch?v=on1qxTCf2dE
52/38 voor en 14-28 achter is zo'n beetje het maximum als je graag de originele cranks en derailleurs wilt gebruiken.

Daar kom je overigens best een heel eind mee. Ik heb deze combi o.a. op mijn Vittorio Strada, waarmee ik in 2019 de 75km van Eroica Limburg heb gedaan:

Afbeelding
Alweer zo'n mooie fiets........................
Dank DaVinci en Non/Fixie voor deze nuttige informatie.

Ik zit nog wat anders te bedenken: Binnenblad van 42t buiten zetten, en dan 38t op het binnenblad. Zou dat kunnen? Ik zou eens moeten kijken of dat niet teveel overlap geeft. En het verschil tussen het binnen en het buitenblad is heel klein dan natuurlijk.
Ik denk daarover omdat ik die grote molen met 52 tanden echt helemaal nooit gebruik