Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlichting / bedrading - Forum Wereldfietser

Verlichting / bedrading

Ik wil de verlichting op mijn nieuwe oude Koga updaten, Shimano DH3N-72 naaf met een B&M IQ-XS. Nu heeft deze fiets een mooi intern bedradingcircuit via de spatborden dat ik graag zou hergebruiken. Mijn vraag is in eerste instantie of ik zomaar dubbele bekabeling van naaf naar de B&M kan combineren met enkele draad + massa naar het originele achterlicht. En ook: de stekkertjes op onderstaande foto zullen wel "oude Koga" zijn, maar bestaat er iets gelijkaardigs dat vlot verkrijgbaar is?
stekker2.jpg
Ziet er uit als een rond AMP stekkertje, wordt in auto's nogal eens gebruikt, beetje automaterialen zaak heeft dat wel, grotere bouwmarkt misschien ook wel.
tip: kijk eens in de modelbouwwereld. en het doet me denken aan de stekkertjes vroeger bij m'n Märklin treinbaan.

in de gaatjes van de spatborden op Koga's passen kunststof 'dopjes', qua model is het net een punaise en daar doe je de gestripte draad omheen en dat maakt zo contact met de linker of rechter strip door het spatbord (het spatbord is qua constructie een laminaat).
Je bedoelt dit? Zou kunnen, moet eens precies opmeten.

Afbeelding
Die Märklin stekkertjes wippen er zo uit, de originele hebben een paddenstoelvorm, zodat deze een beetje geborgd zitten in het spatbord en blijven zitten.
Maar als je er moderne verlichting op monteert, monteer dan ook een moderne bekabeling, dus een 2-aderige kabel eerst van de dynamo naar de koplamp en dan een 2-aderige kabel naar het achterlicht. Dat is het minst storingsgevoelig.
Als je het op de originele manier gaat aanleggen dan heb je bij ieder stekkertje een overgangsweerstand en daardoor minder lichtopbrengst, en dat wil je niet. Daarbij zit het stekkertje in het spatbord, en dat is ongeveer de vieste plek van de hele fiets.
En als je wel eens een oudere Koga of Giant met dit type spatborden gezien hebt, dan zie je rond het contrastekkertje in het spatbord (waar je het stekkertje aan de kabel inprikt) dat de aluminium strip daar gecorrodeerd is, en dan heb je nooit meer een goed contact tussen het stekkertje aan het kabeltje en de strip in het spatbord.
Akkoord, maar door het frame gaat geen dubbele kabel, dus dan zou ik die er als alternatief gewoon tegenaan moeten tiewrappen. Dat wil ik voorlopig niet doen — de corrosiegevoeligheid neem ik dan maar op de koop toe. Pekel en zo ga ik toch vermijden. In een latere fase kan ik dan gewoon een enkele draad binnenin de spatborden kleven en de 3 stekkerverbindingen overslaan.
Die stekkertjes naar spatborden bij Koga's ken ik en zijn altijd een bron van ellende geweest naar mijn ervaring. Snel vervangen door tweelingsnoer van dynamo tot lamp was de beste keuze.
Door het breken van die metalen strip kon je ook nog wel eens een knipperlicht krijgen. Er zijn overigens ook spatborden met een soort van drukknop om die stroomdraad te monteren. Het lijkt me dat een coax-kabel van SON toch wel door het frame past, meestal zit bij het begin en eindpunt toch een rubbertje waar je de draad doorvoert, dat gat is groter dan een coax-kabel (waar je dus maar 1 draad van nodig hebt)
Is een Led-achterlicht op batterijen geen optie?
Daar neem je toch geen naafdynamo voor...
Als je de fiets alleen voor vakanties/recreatief gebruikt heb ik er geen moeite mee.
Onze vakantiefietsen hebben naafdynamo en batterijachterlicht.
ik begon over stekkertjes en Marklin, want zo sloot ik aan bij de vraag, En inderdaad, als je een goede verbinding wilt, neem een twee-aderig snoer. Al vaker heb ik een gewoon zwart verlichtingssnoer gebruikt, erg degelijk en met tiewraps langs het frame te zetten, Alles beter dan die dunne draadjes op een gewone fiets :D
_Peter_ schreef:
vr 11 dec, 2020 23:59
Het lijkt me dat een coax-kabel van SON toch wel door het frame past, meestal zit bij het begin en eindpunt toch een rubbertje waar je de draad doorvoert, dat gat is groter dan een coax-kabel (waar je dus maar 1 draad van nodig hebt)
Dat ga ik nameten, ging er eigenlijk van uit dat het niet zou lukken. Dat zou wel de beste oplossing zijn.
Als je er zo'n coaxkabeltje doorheen trekt zou ik ook allebei de draadjes gebruiken.
Zeker. Ik zie dat de OD van die Son-kabel 3mm is, minder dan ik dacht.
Shadow schreef:
za 12 dec, 2020 00:07
Daar neem je toch geen naafdynamo voor...
ja hoor...mijn naafdynamo gebruik ik als stroomvoorziening van mijn gps of iPhone. Eerst ook nog voor een koplamp. Achter batterij-lampje.