Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx eBB long life II - Forum Wereldfietser

Idworx eBB long life II

Wie heeft er lange termijn ervaring met de Idworx eBB long life II? Mijn truvativ GXP trapas lagers (37 euro) zijn aan vervanging toe en ik vroeg me af of deze Long life BB (185 euro) in de praktijk zo veel duurzamer is (zowel uit ecologisch als economisch perspectief :) ).

Bedankt!

Hannes
Hilarisch dat er eerst iets is van 20 euro dat nauwelijks te verslijten is (is mij nooit gelukt), er dan iets komt van 37 euro dat wel verslijt en dat de oplossing dan iets is van 185 euro. De overweging economisch of ecologisch is dan echt geen argument lijkt me, tenzij je met die fiets dus 12x zo veel kilometers gaat fietsen als met de vierkante assen gebruikelijk was, dus een aantal honderdduizenden kilometers. En dan mag je ondertussen de fiets niet afdanken of er schade mee oplopen, want dan loopt het mank.

Ecologsich gezien kan een stalen artikel dat 10x zo duur is als het andere nooit beter zijn. Het kenmerk van goedkoop staal is namelijk dat het veel minder energie en tech kost om te maken dan hoogwaardige staalsoorten. Het maken van hoogwaardige staalsoorten kost meer bewerkingsstappen en die gaan niet vanzelf.
Leon, bedankt voor je bemerkingen over de vierkante trapas en de definitie van wat ecologisch is. Over de kwaliteit van eerste heb ik reeds veel gelezen op het forum en zelf ervaren met andere fietsen, over het laatste dacht ik dat ik wel duidelijk was, misschien is dit voer voor een ander topic?
Anders mag je me gerust een voorstel geven van combi vierkante as met een bijpassend crankstel (idealiter waar mijn ongesleten kettingblad op past?) die in de excenter past en een rechte kettinglijn geeft? Dit zou me wel verder helpen :wink: .

Los hiervan blijven gebruikservaringen met de idworx eBB LL zeker welkom!
HannesV schreef:
za 12 dec, 2020 09:24
Anders mag je me gerust een voorstel geven van combi vierkante as met een bijpassend crankstel (idealiter waar mijn ongesleten kettingblad op past?) die in de excenter past en een rechte kettinglijn geeft? Dit zou me wel verder helpen :wink: .
excenter ... Rohloff dus? Ik denk niet dat ik je dan kan helpen want ik heb geen Rohlofffiets en heb daardoor geen kennis van 1x-cranckstellen. Maar anderen op dit forum kunnen je vast helpen.
Ze willen vast weten wat voor kettingblad dat is i.v.m. de boutcirkel. Is het verder inderdaad een Rohloffiets, i.v.m. de kettinglijn?
HannesV schreef:
za 12 dec, 2020 09:24

Los hiervan blijven gebruikservaringen met de idworx eBB LL zeker welkom!
Daar helaas geen ervaring mee. Ook bij mij zit er een trapas met vierkante aansluiting in. Daarom maar even op de andere opmerkingen in gegaan:

HannesV schreef:
za 12 dec, 2020 09:24

idealiter waar mijn ongesleten kettingblad op past?
De Heggemann tandwielen van idworx zijn 4bouts met een BCD 104, zoals ook vaak gebruikt door bijvoorbeeld Shimano

https://www.bike4travel.nl/onderdelen/3 ... gblad.html

HannesV schreef:
za 12 dec, 2020 09:24

in de excenter past
Zit er gewoon BSA draad in die excenter?

HannesV schreef:
za 12 dec, 2020 09:24
een bijpassend crankstel
Wat voor cranklengte zit erop, en wil je daarbij blijven?
Dag Jurr, het betreft inderdaad een rohloff fiets. Ik vermoed dat de excenter BSA draad heeft gezien de lagers die er nu in zitten. De cranklengte is op deze en mijn andere fietsen 175, en dat bevalt prima.
Ik heb een tweedehands Koga die ook een SRAM truvativ GXP trapas had. Had omdat ik bij de tweede keer dat ik een tik hoorde/voelde, een beslissing heb gemaakt om de trapas te vervangen door een vierkante trapas.

De fiets heeft een CDC riem waarbij volgens de fabrikant kettinglijn (riemlijn) tot op 1 mm moet kloppen dus eerst wat metingen gedaan. In het Gates tech manual kan je de "Nominal beltline" vinden, tenminste als het geen derailleur is.

Op een andere fiets met CDC riem de afstand van het midden van het frame tot het midden van de riem bepaald en de breedte van de as en toen tot de conclusie gekomen dat ik in combinatie met Rohloff de breedste maat van de BB-UN55 nodig had, 127.5 mm en misschien nog een mm breder. Ik had een andere crankset besteld en daarvan had ik geen data en mijn metingen zijn ook weer niet op meer dan 1 mm nauwkeurig.

Inbouwen, of beter gezegd het testen van de inbouw, was dus spannend (bij een CDC loopt de riem voor of achter eraf of tegen de rand als de uitlijning niet klopt) en zucht, de riem liep er achter van af. Dat is dus naar binnen en zou betekenen dat het voortandwiel te veel naar buiten stond. Op te lossen door een minder brede trapas.

Waren mijn berekeningen dan zo fout? Nee, het "probleem" bleek er alleen te zijn als ik de trappers achteruit draaide (wat handig is als de fiets op de grond staat) maar vooruit liep alles perfect. Achteruit gebeurt bijna nooit en de riem loopt er niet echt af (3..4 mm van de gewenste positie) dus geen probleem.

Inmiddels iets van 500 km mee gefietst en nog steeds helemaal prima.
HannesV schreef:
za 12 dec, 2020 10:17
het betreft inderdaad een rohloff fiets. Ik vermoed dat de excenter BSA draad heeft gezien de lagers die er nu in zitten. De cranklengte is op deze en mijn andere fietsen 175, en dat bevalt prima.
Mijn fiets had geen excenter. Een excenter is voor de ombouw "handig", met een excenter kan je de trapas nog iets naar links of rechts zetten als dat voor de riem beter is.

Met Rohloff zou je dus ook met een 127,5 mm vierkante trapas uit kunnen als je tenminste een vergelijkbare crankset koopt.
HannesV schreef:
za 12 dec, 2020 10:17
Ik vermoed dat de excenter BSA draad heeft gezien de lagers die er nu in zitten. De cranklengte is op deze en mijn andere fietsen 175, en dat bevalt prima.
Als er gewoon BSA draad in zit dan is er genoeg keus in die cranklengte met jouw voortandwiel en vierkante as. Zal nu waarschijnlijk Truvativ inzitten, die zou je ook in een variant voor vierkante as kunnen kiezen. B4T heeft die bijvoorbeeld zie ik op de site. Bij de 175mm variant krijg je er zelfs 3 bladen bij ;) Of een Shimano crankstel van de losse bladen strippen en die gebruiken. Thorn heeft ook losse cranks in de meest diverse lengtes. Direct vanuit de UK of via M-Gineering.

Voor wat meer in de buurt van de genoemde 185 euro kun je ook nog naar Middleburn en nog meer zelfs White Industries. Vergeet dan de eventuele losse spider niet.

Als je eenmaal ergens cranks hebt gevonden dan kunnen ze waar je ze aangeschaft hebt vast wel vertellen welke trapas je nodig hebt om tot de gewenste kettinglijn te komen op jouw fiets.

En als je bij de externe lagers wil blijven zou je ook bijvoorbeeld Chris King of Hope kunnen overwegen, die zouden langer meegaan dan de goedkopere varianten. Meer richting de reeds genoemde 185 euro kun je ook nog naar Phil Wood kijken ;)

Of gewoon een setje van 37 euro op voorraad houden, wat op reis weer minder handig is...

Die Longlife EBB van idworx is ook wel een leuk ding, gebruikt de extra ruimte ontstaan door gebruik van een EBB om daar direct een stel grote lagers in te kunnen stoppen als ik het goed begrijp. Die ruimte heb je in een normaal bottom bracket niet. Maakt wel dat je vast zit aan een crankset met een holle as, en de diameter van Truvativ verschilt ook met die van Shimano. Al zou je er voor een Shimano HollowTech2 as vast wel weer andere lagers in kunnen stoppen. Maar dan weer geen BB-UN55 trapas omdat er geen schroefdraad daarvoor in zit.
Ik zou de White trapas niet aanbevelen btw voor door-weer-en-wind fietsers, ik kon na 10 maanden lagers gaan steken en die zagen er niet best uit...standaard wordt er Enduro meegeleverd, niet best. Ik heb er nu skf lagers in zitten, maar door de enkelvoudige afdichting zal dat ook niet langer duren als een jaar ben ik bang. Verder zijn de cups van White gemaakt van erg zacht aluminium en de borgring voor de afstelling van nóg zachter aluminium :( voor 130+ euro had ik meer verwacht zeg maar...
Hoeveel kilometers / jaren is dat Truvativ bottom bracket meegegaan?

Ik heb zelf een GXP/BSA bb van Wheels Manufacturing (de versie met "angular contact bearings", acb) die na 12.000km en 1 1/2 jaar nog prima zijn. Huidige prijs +/- 90 euro o.a. bij hollandbikeshop
Voor de levensuur van het SRAM GPX buitenbordlager is denk ik voornamelijk van belang hoe vaak hij in contact komt met water, de afdichting is niet geweldig en als er eenmaal water binnen komt dan is het snel gedaan. In een kapot lager heb ik duidelijk roest aangetroffen.
daulagari schreef:
zo 13 dec, 2020 00:04
Voor de levensuur van het SRAM GPX buitenbordlager is denk ik voornamelijk van belang hoe vaak hij in contact komt met water, de afdichting is niet geweldig en als er eenmaal water binnen komt dan is het snel gedaan. In een kapot lager heb ik duidelijk roest aangetroffen.
Dat lijkt me een aannemelijke hypothese. Combineer dit met de soorten fietsers die er zijn en het is duidelijk dat buitenboordlagers vooral impopulair zijn op forums als dit, omdat daar bij uitstek de fietsers zitten die met een vrij dure fiets (dus moderne lagers) ook daadwerkelijk vaak in de regen fietsen (en in de regen of kou laten staan) en daarbij een lange levensduur verwachten.
Er zijn daarbij ook niet erg veel andere faalmechanismen van lagers die de uitval zoals die lijkt te gebeuren verklaren.
PeterFokkinga schreef: Hoeveel kilometers / jaren is dat Truvativ bottom bracket meegegaan?
Ik heb de fietsen (off rohler en mountain rohler) maar onlangs tweedehands gekocht, dus daar heb ik voorlopig het raden naar, maar die van de MR zijn zeker aan vervanging toe. De bedoeling is natuurlijk om door weer en wind de fietsen te gebruiken, dus ook vaak in modderige omstandigheden, daarom dat ik op zoek ben naar lagers met een goede afdichting en (bijgevolg) langere levensduur.

De voorgaande tips ga ik alvast goed bekijken!
Ter aanvulling; ik heb heel snel na het bouwen van mijn Surly Big Dummy de Shimano UN-55 eruit gehaald omdat er een fabricage fout in zat, die heb ik toen vervangen voor een Phil Wood trapas, niet goedkoop, maar met de extra afdichtingen die er op kunnen wel duurzaam.