Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe is 't nu met firmtech? - Forum Wereldfietser

hoe is 't nu met firmtech?

Hoe is het nu met Firmtech, behalve oorverdovend stil?

Kom erop omdat ik een Trekking Lite op het oog had.

Volgens bronnen, maar niet heel duidelijke, is het echt klaar met firmtech.

https://radreise-forum.de/showflat/Boar ... er/1436763
https://www.rad-lager.de/shop2/product_ ... dworx.html
https://www.radforum.de/threads/3135229 ... 334c72883f

en op Magura's website is niks (meer) te vinden.


Zijn ze inderdaad nu definitief afgeschaft? Voor een nieuwe fiets zal het me boeien dat ze daar niet meer op komen. Heb je zo'n set op je huidige fiets, geloof ik dat de cilinders de fiets ook wel zullen overleven. Maar stel nou hè..

Er is een enorme markt tweedehands Santos (/idworx in mindere mate). Sector2 gaat nu ook met een heus Santos Select Label de concurrentie aan met Hoedje en Phelocycle etc en daarnaast staan de dealers altijd nog verplicht mudjevol met Santi winkeldochters.

Wat weten jullie ervan? Geen firmtech meer? tweedehands frame: doen of niet?
Grandonneur schreef:
do 10 dec, 2020 13:15
tweedehands frame: doen of niet?
Als het op reis stuk gaat zul je buiten Nederland en Duitsland nu ook al weinig kans hebben om specifieke Firmtech onderdelen kunnen vinden. Zolang je thuis iemand hebt die jouw reserve setje naar je toe kunt sturen moet dat vast wel goedkomen.

Mooi systeem verder, ik heb ook nog een setje liggen. Al zou ik als ik er een frame voor zou laten bouwen ook een schijfrem bevestiging erop laten zetten. Met een andere voorvork kun je op een later moment nog wel wat.

Grandonneur schreef:
do 10 dec, 2020 13:15

Sector2 gaat nu ook met een heus Santos Select Label de concurrentie aan met Hoedje en Phelocycle etc
Leuk plan, best ook wel wat in te verdienen als je ziet wat de handel daarin doet. En met 5 jaar garantie op frame en vork lijkt me dat ook niet erg risicovol voor een winkel. In een Santos frame en vork zit genoeg marge dat frame-/vorkschade door normaal gebruik me niet erg waarschijnlijk lijkt.

Jammer wel voor de particulier die voor weinig geld op een gebruikte fiets van een particulier wil beginnen, die zal steeds vaker achter het net gaan vissen.

Grandonneur schreef:
do 10 dec, 2020 13:15

daarnaast staan de dealers altijd nog verplicht mudjevol met Santi winkeldochters.
Als het een succes blijkt kunnen die misschien wel naar Sector 2 om daar in de Santos Factory Outlet met een SSL stempel als warme broodjes over de toonbank te gaan ;)
Je kan elke remhendel van de velgrem serie van Magura gebruiken en die zullen vaker kapot gaan dan de remmen zelf, dat scheelt al een boel, de remmen zelf zijn goed, heb er misschien 2 of 3 keer een set moeten vervangen.
Jurr schreef:
do 10 dec, 2020 13:32
Als het een succes blijkt kunnen die misschien wel naar Sector 2 om daar in de Santos Factory Outlet met een SSL stempel als warme broodjes over de toonbank te gaan ;)
Inderdaad :) . Er is markt voor een simpele SFO site waar alle dealers keurig netjes en uniform hun showroomvoorraad kunnen presenteren.

Mr. Z schreef:
do 10 dec, 2020 23:54
Je kan elke remhendel van de velgrem serie van Magura gebruiken en die zullen vaker kapot gaan dan de remmen zelf, dat scheelt al een boel, de remmen zelf zijn goed, heb er misschien 2 of 3 keer een set moeten vervangen.
Dank, dat hoopte ik idd, dat die cilinders nou gelukkig nog één van de betere onderdelen van Magura HS zijn. Het firmtech 'probleem' is dus vooral theoretisch: stel dat je fiets daarmee het ooit begeeft, én er zijn geen cilinders meer vindbaar, dan is je frame afgeschreven.
Best wel jammer. Ik vond Firmtech altijd een heel plezierig systeem. Lekker simpel.
Maar tegen het schrijfrem-geweld zijn velgremmen niet opgewassen, dus ook firmtech niet.
Nee die stekker is al getrokken, de grote merken zetten volledig in op schijfremmen, dus Magura moet wel volgen en zal de velgremmen net zo lang slechter maken tot ze verdwijnen helaas.
Shadow schreef:
vr 11 dec, 2020 16:42
, dus Magura moet wel volgen en zal de velgremmen net zo lang slechter maken tot ze verdwijnen helaas.
dat is niet wat hier aan de hand is toch? juist dit essentiële onderdeel (voor de bewuste frames that is) blijkt prima in orde.

Snap op zich best dat Magura de productie niet alleen voor S&I op stoom wil houden. Als S&I zelf van mening zijn dat ze de cilinder niet kunnen missen lijkt het mij logisch alles wat overbodig en afgeschreven is over te nemen van Magura en die dingen zelf te blijven produceren.
Nee joh die volgen ook maar de markt, die gaat naar schijfremmen, zij dus ook. Ingewikkelder is het niet.
Interessant bericht dat Firmtech remmen uit de productie zijn genomen.

Nu ik met mijn oudere derailleurfiets weer volop zand en modder in de aandrijflijn meeneem dit seizoen, bekeek ik het online aanbod tweedehandsfietsen met naafversnelling (en dus z.m. een dichte kettingkast, dan wel riem). Een groot deel van de Santos en Idworx modellen van de afgelopen 3-15 jaar heeft enkel de Magura Firmtech nokken op voorvork en frame, niets voor V-brakes of schijfremmen.

Daar ik met een goede tweedehands ook weer 8-10 jaar zou willen doen, geeft dit nieuws wel enige twijfels. Zeker gezien ik aan mijn huidige Koga Traveller al zoveel kapotte en versleten onderdelen vervangen heb door de jaren dat bijna enkel het frame, voorvork en stuur nog origineel zijn.

Kan ik het tweedehands aanbod aan Santos en Idworx fietsen met enkel Firmtech nokken derhalve beter geheel negeren?
Als je tijdsspanne 10 jaar is dan zou ik inderdaad niet snel voor een nieuwe koop voor firmtech gaan, maar eerlijk gezegd ook niet voor velgremmen in zijn algemeen.
Maar dat wil niet zeggen dat als je nu een goede firmtech fiets hebt je gelijk naar de winkel moet rennen. De komende jaren zijn er nog meer dan voldoende parts verkrijgbaar,
Verwacht dat de losse onderdelen nog geruime tijd beschikbaar zullen zijn, zoals eigenlijk veel vintage fietsonderdelen. Firmtech heeft natuurlijk z’n nut, zeker met Big Apples en dat soort banden. Vond het zonder Firmtech best een gedoe als je het wiel uit moest nemen om banden te wisselen. Dat was bij m’n eerste fiets met Magura’s.
Magura is toch niet zo goed geweest met support voor oudere producten. Het treurigste voorbeeld vind ik nog steeds de HS66 velgremmen voor racebocht. Daarvoor zijn er al tijden geen reserve grepen meer te krijgen, en zelfs geen rubber kappen.
Klopt inderdaad. Best wel jammer van de HS 66. Was een mooie groep.
ericplan schreef:
za 19 dec, 2020 15:56
Verwacht dat de losse onderdelen nog geruime tijd beschikbaar zullen zijn, zoals eigenlijk veel vintage fietsonderdelen. Firmtech heeft natuurlijk z’n nut, zeker met Big Apples en dat soort banden. Vond het zonder Firmtech best een gedoe als je het wiel uit moest nemen om banden te wisselen. Dat was bij m’n eerste fiets met Magura’s.
Tja, de niche van de vakantiefietsers die graag velgremmen willen op de wereldmarkt is nu eenmaal erg klein. Zeker als je de bij de brede banden horende brede velgen gaat bekijken; boven de 25mm interne velgbreedte is het bijna allemaal schijfrem wat je kunt krijgen.
Ik vraag me af of dat waar is, over die kleine “niche”. Zonder een velgrem vs schijfrem discussie op gang te willen brengen, maar ik wandel regelmatig door een heuvelachtig bosgebied en de rust wordt vaak verstoord door het gekrijs van schijfremmen.

Bedenk wel dat de commercie (en nu de zgn en op internetfora heel actieve “influencers”) vanoudsher leeft van het promoten van nieuwe trends en producten. Technisch inhoudelijk grotendeels flauwekul, kort gezegd.
Aan bestaande uitontwikkelde en eenvoudige producten wordt niet genoeg verdiend. Voorbeelden te over, zeker in fietsland.
Ik heb al weer jaren geleden tweedehands een reserve stel HS66 remmen kunnen bemachtigen, en was maar wat blij daarmee toen ik laatst een nieuwe greep nodig had.
Joris Flemming schreef:
za 19 dec, 2020 17:13
Ik vraag me af of dat waar is, over die kleine “niche”. Zonder een velgrem vs schijfrem discussie op gang te willen brengen, maar ik wandel regelmatig door een heuvelachtig bosgebied en de rust wordt vaak verstoord door het gekrijs van schijfremmen.

Bedenk wel dat de commercie (en nu de zgn en op internetfora heel actieve “influencers”) vanoudsher leeft van het promoten van nieuwe trends en producten. Technisch inhoudelijk grotendeels flauwekul, kort gezegd.
Aan bestaande uitontwikkelde en eenvoudige producten wordt niet genoeg verdiend. Voorbeelden te over, zeker in fietsland.
Je hebt helemaal gelijk, maar de ontwikkelingen gaan de kant van de schijfrem op, zonder dat ik daarmee wil zeggen dat die beter is. Maar dat wordt ie uiteindelijk wel als de velgremmen gewoon verdwijnen...
Shadow schreef:
za 19 dec, 2020 17:49
Joris Flemming schreef:
za 19 dec, 2020 17:13
Bedenk wel dat de commercie (en nu de zgn en op internetfora heel actieve “influencers”) vanoudsher leeft van het promoten van nieuwe trends en producten. Technisch inhoudelijk grotendeels flauwekul, kort gezegd.
Je hebt helemaal gelijk,
Nee. zonder nieuwe trends en producten reden we nog op fietsen uit, ja, wanneer? Reden we dan überhaupt fiets?
Shadow schreef:
za 19 dec, 2020 17:49
Je hebt helemaal gelijk, maar de ontwikkelingen gaan de kant van de schijfrem op, zonder dat ik daarmee wil zeggen dat die beter is. Maar dat wordt ie uiteindelijk wel als de velgremmen gewoon verdwijnen...
Zou het? Voor een groot deel van de wereldburgers is elke fiets al te duur. M.a.w. de markt voor eenvoudig spul is erg groot.
Die hebben een terugtraprem :D
Mja 'first world problems' net als rekkende tandriemen ofzo :wink: