Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe is 't nu met firmtech? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

hoe is 't nu met firmtech?

-Daan- schreef:
za 19 dec, 2020 15:05
Interessant bericht dat Firmtech remmen uit de productie zijn genomen.

Nu ik met mijn oudere derailleurfiets weer volop zand en modder in de aandrijflijn meeneem dit seizoen, bekeek ik het online aanbod tweedehandsfietsen met naafversnelling (en dus z.m. een dichte kettingkast, dan wel riem). Een groot deel van de Santos en Idworx modellen van de afgelopen 3-15 jaar heeft enkel de Magura Firmtech nokken op voorvork en frame, niets voor V-brakes of schijfremmen.

Daar ik met een goede tweedehands ook weer 8-10 jaar zou willen doen, geeft dit nieuws wel enige twijfels. Zeker gezien ik aan mijn huidige Koga Traveller al zoveel kapotte en versleten onderdelen vervangen heb door de jaren dat bijna enkel het frame, voorvork en stuur nog origineel zijn.

Kan ik het tweedehands aanbod aan Santos en Idworx fietsen met enkel Firmtech nokken derhalve beter geheel negeren?
Bij Santos valt het wel mee, die hebben niet veel modellen met firmtech, en de gewone velgrem hendels passen allemaal op de firmtech klauwen en die geven weinig problemen zolang je je fiets af en toe schoonmaakt :wink:
Shadow schreef: Die hebben een terugtraprem :D
Mja 'first world problems' net als rekkende tandriemen ofzo :wink:
Nou de terugtraprem zie je alleen in de vlakke gebieden, voor de rest is het Shimano tourney en velg remmen en nu steeds wat meer goedkope schijfremmen wat je ziet.
Tja, ik geloof niet dat je van Firmtech ineens naar Tourney gaat als fabrikant?
In het goedkope segment zul je idd veel meer OEM spul tegen gaan komen, de 'Wallmart' fietsen zijn een mooi voorbeeld daarvan; absolute prut met 200 pagina's aan disclaimer aan het stuur hangend.
Mijn ervaring met goedkope Avid BB7'S is erg positief dus het kan wél.
Shadow schreef:
za 19 dec, 2020 20:45
Mijn ervaring met goedkope Avid BB7'S is erg positief dus het kan wél.
zijweggetje, maar een bb7 (caliper) kost rond de €50 ergens? Een hydraulische MT200 rond de €15.

Leon schreef:
za 19 dec, 2020 19:07
M.a.w. de markt voor eenvoudig spul is erg groot.
Daarom dus. disc is in essentie supersimpele techniek. Vrijwel elke v-brake op een willekeurig NS-stationsstalling functioneert maar half (at best) vanwege dat 'ie onderhouden had moeten worden. disc kost erg weinig. en velgen hoeven niet vervangen.
15 euro? Jemig, da's bizar weinig.
Wat Magura betreft; in Duitsland reed tot voor kort niemand op een sportieve niet-racefiets rond met een racestuur. Daarom hebben ze het erbij laten zitten voor wat betreft hydraulische remgrepen voor een racestuur. Nu is de trend ook in Duitsland sterk beïnvloed uit het Angelsaksische en verschijnen er ineens allerlei fietsvarianten met racestuur en brede banden, perfect geschikt voor de aloude hydraulische Magura velgremmen, ware het niet dat alles op dat gebied nu met schijfremmen wordt uitgerust.
Er zou heel veel te zeggen zijn voor hydraulische Magura velgremmen maar helaas, iedereen moet aan de stijve zware voorvork en de zware ingewikkelde schijven.

Gelukkig rijdt Frank van Rijn nog rond met V’s anders zou je nog gaan geloven dat je met velgremmen ernstig inadequaat onderweg bent. 😀
Je mist het punt, het is niet slechter, de markt beweegt gewoon de kant van schijfremmen op (door de fabrikanten gestuurd) want iets NIEUWS is altijd beter. Ook al was het oude nog prima :D dus wat doe je dan? Je maakt het oude ook ‘beter’ door meer plastic toe te voegen e.d. Totdat je oude product echt slechter is :wink:
Bedankt voor de reacties. Ik zal het aanbod met enkel Firmtech-nokken toch maar met enige terughoudendheid bekijken of bij aankoop meteen wat reserve-onderdelen bestellen.
Zo is het. Die dingen zijn goed, setje cilinders (nu nog voordelig) op voorraad leggen en d’r is geen vuiltje aan de lucht.

https://www.morsinktweewielers.nl/produ ... -firmtech/
Ik heb een keer een Santos gehuurd met deze remmen, maar heb zelf nu een reisfiets met schijfremmen.

Wat ik zo fijn vond aan die firmtech remmen was dat je gewoon een simpel afstelwieltje had bij je rem. Kun je je remmen lekker strak afstellen zodat ze goed bijten. Je discbrakes zouden automatisch moeten compenseren, maar als je 2000 km verder bent, en je pads alweer half afgesleten zijn zit je weer eerst 3cm in het luchtledige te pompen. En de levensduur van die pads is om te huilen, en dan voor 12,50 een setje kopen.... voor 1 wiel.... Heb een zak besteld op Ali Express, prima spul!

Kortom, doe mij maar die firmtechs!
Matty schreef:
vr 16 apr, 2021 00:44
Je discbrakes zouden automatisch moeten compenseren, maar als je 2000 km verder bent, en je pads alweer half afgesleten zijn zit je weer eerst 3cm in het luchtledige te pompen.
Dat is niet normaal volgens mij. Ik denk dat er lucht in het systeem zit en zou ook eens goed kijken naar de uitlijning van de calipers want 2000km is weinig voor een set blokken. Ik heb zelf wat last gehad van een softe achterrem, maar door te ontluchten met een betaalbare kit van Epic heb ik die nu goed gekregen, zat blijkbaar toch nog wat lucht in de caliper.
Nog een inventarisatie.

Er is nog steeds een groot aanbod van nog steeds redelijk dure 2de handsfietsen met Magura Firmtechremmen en enkel nokjes voor dit systeem, terwijl dit systeem nu meerdere jaren uit productie is. Op (de Duitse) eBay vind je nog wel wat aanbod aan nieuwe en gebruikte HS 33 Firm varianten.

Heeft iemand al ervaringen, eventueel van anderen, dat een fiets bij een kapot systeem en bij gebrek aan alternatieven moest worden afgedankt?

Is een 2de hands Santos of Idworx met Firmtech-remmen nog een valide keuze voor een grotere reis?
Volgens toenmalig idworx dealer Saint Christopher gaat idworx stoppen met de Easy Rohler:

viewtopic.php?p=411702#p411702

-Daan- schreef:
do 23 jun, 2022 11:48

Heeft iemand al ervaringen, eventueel van anderen, dat een fiets bij een kapot systeem en bij gebrek aan alternatieven moest worden afgedankt?

Is een 2de hands Santos of Idworx met Firmtech-remmen nog een valide keuze voor een grotere reis?
Firmtech is een fraai systeem wat zich nooit ver over de wereld heeft verspreid. Het is Magura specifiek, bij Firmtech-specifieke problemen past alleen Firmtech.

'Normale' non-Firmtech HS11/HS33 kunnen op reguliere cantilever/V-brake nokken en voor schijfremmen heb je ondertussen IS/PM/FM montage met bijbehorende adapters. Daar kun je bij grote problemen aan een rem vaak wel een lokaal voorradige complete rem monteren. Voor Firmtech bleef het bij enkele verende voorvorken en vooral Nederlandse en Duitse fabrikanten die fietsen ermee geleverd hebben.

Ik denk dat het nu niet veel anders is dan bij de introductie van het systeem. Bij een probleem bij een Firmtech-specifiek onderdeel zullen er in een groot deel van de wereld geen onderdelen voorradig zijn en zul je moeten wachten op onderdelen uit regionen waar ze wel leverbaar zijn. Je favoriete Santos en/of idworx dealer zal je dan vast wel kunnen helpen.

Maar ach, hoe vaak gaat zoiets stuk? Remhendels zijn gelijk aan reguliere HS33 remmen, blokken ook. Het zit puur op de voor-/achtervork waar het verschil is.

En tsja, fijne fietsen die 4.29/Travel Lite/Mountain Rohler/Easy Rohler/etc ;)