Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly Safety Notice - Forum Wereldfietser

Surly Safety Notice

Zag dit toevallig op de S-site. Weet eigenlijk niet of het erg actueel is en of hier sowieso veel van die ratpackers of packrats rondrijden, maar soit.

https://surlybikes.com/surly-8-24-pack-rack-recall
Schermafbeelding 2020-12-07 om 09.33.26.png
Dit lijkt me toch een beetje overdreven Amerikaanse veiligheidswaanzin. Natuurlijk kan een rekje losraken en dan je wiel blokkeren. Maar daar ben je toch altijd zelf bij.
Ik zie het ook eerder als reclame voor een mooi rekje voor mijn Surly :idea:
Dat je er zelf bij bent is nu net het probleem. Geen idee of er veel miserie geweest is met die rekjes of niet maar het is minstens theoretisch mogelijk dat er bvb een slechte batch van die p-clamps gebruikt is waardoor ze te snel loskomen. Ik vind dit nogal een vreemde/ingewikkelde constructie, zou het zelf niet gebruiken:
Schermafbeelding 2020-12-07 om 10.35.12.png
Schermafbeelding 2020-12-07 om 10.35.12.png (87.76 KiB) 2870 keer bekeken
Het gaat meestal fout als mensen ze ook echt gaan gebruiken ipv alleen er mee naar een meeting rijden voor de show...mensen die zelf gevoel hebben om iets vast te zetten (of in het bezit zijn van een momentsleutel) hebben dan een aanzienlijk voordeel t.o.v. de rest...
Bert van Sprang schreef:
ma 07 dec, 2020 10:18
Dit lijkt me toch een beetje overdreven Amerikaanse veiligheidswaanzin. Natuurlijk kan een rekje losraken en dan je wiel blokkeren. Maar daar ben je toch altijd zelf bij.
Ik verwacht nu wel een technische analyse van waarom jij vind dat het waanzin is.

Voorrekjes zijn in de fietsgeschiedenis wel vaker onderdeel van terugroepacties geworden, ook omdat er ongelukken mee zijn gebeurd. Dat komt heel simpel gezegd doordat er een inherent probleem mee is. Als de middenbevestiging bovenaan los gaat kiepert de zaak namelijk voorover en als je op dat moment aan het fietsen bent is het effect heel vervelend, veel vervelender dan wanneer een achterrek breekt.
Ik schat in dat het probleem in dit geval is dat men weliswaar besloten heeft twee in plaats van één bevestiging te maken, maar dat die bevestiging wel afhankelijk is van het niet afglijden over een staafje, en dat daar geen extra borging op zit. Er zit bijvoorbeeld geen bobbel, nokje of bochtje op het einde van de staafjes.
Maar het kan ook een ander probleem zijn.
Het probleem is dat het op 33 verschillende modellen moet passen...
Ik hoop dat dit om dezelfde "safety notice" gaat, anders komt het wel vaak voor ;)

(van 20 september 2019)

https://surlybikes.com/blog/important_s ... pack_racks
Ah, inderdaad, niet erg actueel. Dateert nog uit de periode dat Surly het enorme tochtprobleem op zijn marketingafdeling niet onder controle had.
Schermafbeelding 2020-12-07 om 14.02.28.png
Het staat ook op de website van de United States Consumer Product Safety Commission:
https://www.cpsc.gov/Recalls/2019/surly ... ry-hazards
Dus ik denk niet dat Surly het zelf verzonnen heeft.

Als je zoekt op Front Rack Recall zie je dat er ook bij Canondale en Salsa recalls lopen, van andere rekjes.