Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koplamp Supernova E3 Pro 2 of Son Edelux II - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koplamp Supernova E3 Pro 2 of Son Edelux II

Eigenlijk vind ik ze allebei te duur, maar de SON maakt het nog een beetje goed met een soort bombproof bouwen. Ik ga voor vrouwlief d’r Koga (eindelijk) eens een nieuw voorwiel met dynamo spaken, ze rijdt nu nog met een Alie lamp voorop, maar ik kijk dan toch ook eens naar de Trelock LS-905 en de Herrmans H-Black MR8 of Pro Dynamo, die kan ik alledrie kopen en uitproberen voor +/-130 euro, da’s nog altijd 30 euro minder dan een Edelux 2 zeg maar :D
Shadow schreef:
za 05 dec, 2020 21:13
De eerder genoemde website van medelander ‘swhs’ is wat dat betreft wel een juweeltje met info, hij is er momenteel wel klaar mee omdat de laatste 10 jaar de focus vooral ligt op een leuk jasje en niet op een mooi lichtbeeld. (Waar ie zeker een punt heeft) Hij vind bijvoorbeeld de Edellux 2 helemaal niet zo goed, ik snap heel goed waarom. Zijn top 3 lampen zijn allemaal onder de 100 euro, dat kan natuurlijk nooit beter zijn als een Supernova of SON! Toch heb ik nu al een tijdje op m’n woonwerk fiets een B&M IQ-X en die geeft idd een mooier beeld als de Edellux 2, zou het dan toch...? De B&M IQ-x staat in zijn rijtje trouwens trouwens behoorlijk onderaan - en ik begrijp waarom.
swhs zijn info is inmiddels al wel weer wat gedateerd (uit 2011 dateert de review van de SuperNova E3 Pro) de Pro 2 is dus niet gereviewed, en over de Edelux II is hij inderdaad niet echt lovend. Dus gewoon zelf maar eens gaan testen. (het is mij nu te koud overigens)
Hij werkt z'n site wel bij :wink:
En geeft ook een goede reden voor het niet meer testen van nieuwe modellen met een slechter lichtbeeld. Dat had ik benoemd ook trouwens.
och heb ik nu al een tijdje op m’n woonwerk fiets een B&M IQ-X en die geeft idd een mooier beeld als de Edellux 2, zou het dan toch...? De B&M IQ-x staat in zijn rijtje trouwens trouwens behoorlijk onderaan - en ik begrijp waarom.
Kan je dit uitleggen? Hoeveel niet waterdichte Supernova-lampen heb je gezien? Die van mij is al ruim 10 jaar waterdicht. Wat is de webeside van SWHS?
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... oor_dynamo

Beetje lastig leesbaar, maar een schat aan info, het is vooral het lichtbeeld, de prijs en de leugens in de specs waardoor ik Supernova niet zo’n leuk merk vind. Dat waterdicht zijn zal inmiddels wel in orde zijn hoop ik...
Shadow schreef:
zo 06 dec, 2020 22:18
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... oor_dynamo

Beetje lastig leesbaar, maar een schat aan info, het is vooral het lichtbeeld, de prijs en de leugens in de specs waardoor ik Supernova niet zo’n leuk merk vind. Dat waterdicht zijn zal inmiddels wel in orde zijn hoop ik...
De SON28 dynamo wordt ook in dit stuk afgebrand (en niet geschikt verklaard voor stalen vorken). Daar zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.
Fedor schreef:
ma 07 dec, 2020 07:44
Shadow schreef:
zo 06 dec, 2020 22:18
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... oor_dynamo

Beetje lastig leesbaar, maar een schat aan info, het is vooral het lichtbeeld, de prijs en de leugens in de specs waardoor ik Supernova niet zo’n leuk merk vind. Dat waterdicht zijn zal inmiddels wel in orde zijn hoop ik...
De SON28 dynamo wordt ook in dit stuk afgebrand (en niet geschikt verklaard voor stalen vorken). Daar zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.
“Mechanisch de beste, maar hij haat de resonanties”
Fedor schreef:
ma 07 dec, 2020 07:44

De SON28 dynamo wordt ook in dit stuk afgebrand (en niet geschikt verklaard voor stalen vorken). Daar zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.
Lekker een noppenbandje in die stalen vork.

Kun je je route daarop aanpassen en als je het dan nog merkt....

(-:

Zelf nergens last van trouwens.
Inderdaad leuk dat hij zoveel test, maar erg objectief is het allemaal niet. Hij is (of was) overigens importeur van de SP-dynamo's.
ericplan schreef:
ma 07 dec, 2020 08:15
Fedor schreef:
ma 07 dec, 2020 07:44
Shadow schreef:
zo 06 dec, 2020 22:18
https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... oor_dynamo

Beetje lastig leesbaar, maar een schat aan info, het is vooral het lichtbeeld, de prijs en de leugens in de specs waardoor ik Supernova niet zo’n leuk merk vind. Dat waterdicht zijn zal inmiddels wel in orde zijn hoop ik...
De SON28 dynamo wordt ook in dit stuk afgebrand (en niet geschikt verklaard voor stalen vorken). Daar zullen de meningen ook wel over verdeeld zijn.
“Mechanisch de beste, maar hij haat de resonanties”
Da's idd een ding wat ik op mijn Big Dummy met SON ook merk...
Om even op een vraag te antwoorden: 'Heeft iemand hier nog een mening over en kan iemand mij het verschil tussen lux en lumen uitleggen en wat belangrijker is?'
Lumen is de totale lichtstroom uit de lichtbron, in casu de led. Lux is de hoeveelheid licht op een bepaald oppervlak en een bepaalde afstand gemeten (bijvoorbeeld, bij BuM, op 1 m² op 10 m afstand). Typisch zijn de Chinese 'lichtkanonnen' met een enorme hoeveelheid lumen die zowel de fietser zelf als de tegenliggers verblinden bij gebruik op de weg: teveel licht dichtbij, waardoor je nachtzicht weg is, en teveel licht recht vooruit waarmee je tegenliggers verblindt. Het standaard antwoord is dan 'meer naar beneden richten' waardoor je jezelf nog meer verblindt... Met andere woorden: die lumen geven een indicatie van hoeveel licht de bron opbrengt (bij die lichtkanonnen mag je dat getal minstens door 3 delen om de reële waarde te kennen), maar je hebt er geen idee van wat dat in de praktijk betekent. Lux is een heel andere eenheid. Beide zijn amper te vergelijken.

Verder vind ik de keuze ingewikkeld en afhankelijk van je eisen. Een BuM Cyo (Premium) en een Edelux gebruiken - als ik het goed heb - dezelfde spiegel en verdere technologie. De Edelux is dan weer net wat degelijker afgewerkt. De vraag is dan: is die extra stevigheid een meerwaarde of onnodig? Idem dito voor een eventuele naafdynamo: ik heb er twee meegemaakt die vastgelopen waren: een SRAM en een SON. Dat is dan de mechanische kant. Het ondertussen ruim gekende testrapport van 'Fahrradzukunft' leert dat de karakteristieken enorm verschillen: de ene werkt best op die snelheid, de andere op een andere snelheid. Dan moet je afwegen of iets de meerprijs wel waard is.

Een voorbeeld: op een 12 jaar oude Trek 7320 hybride - die nu bij mijn schoonzoon in gebruik is - zit een Shimano naafdynamo. Die werkt al vanaf het begin feilloos, zonder dat je er iets van merkt (ik toch niet). De originele halogeen koplamp is jaren geleden vervangen door de gekende Philips Saferide en sindsdien werkt ook de verlichting feilloos. Kan het beter? Amper. Kan het duurder? Zeker wel.
Die saferide zouden ze zo weer mogen produceren - de nu gemaakte Spanninga Axendo is toch geen 100% kopie er van helaas.
Shadow schreef:
ma 07 dec, 2020 15:01
Die saferide zouden ze zo weer mogen produceren - de nu gemaakte Spanninga Axendo is toch geen 100% kopie er van helaas.
Ik heb nog een dynamo gevoede liggen, de batterij versie houdt ik.(die is mede door de batterijen ook wel zwaar te noemen)