Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koplamp Supernova E3 Pro 2 of Son Edelux II - Forum Wereldfietser

koplamp Supernova E3 Pro 2 of Son Edelux II

Op mijn eventueel aan te schaffen Pilot Vamos Rohloff zit standaard een Supernova E3 Pro 2 koplamp, ik overweeg deze te wijzigen in een Son Edelux II om de volgende redenen: Hoewel ik op mijn huidige fiets al meer als 10 jaar een Supernova E3 koplamp. De nieuwe uitvoering Supernova E3 Pro 2 geeft 70 lux licht en weegt 110 gram en een Son Edelux II koplamp geeft 100 lux licht en weegt 75 gram, verder kosten beide koplampen nagenoeg hetzelfde. Ik vraag mij nu af of de nieuwe uitvoering van Supernova meer licht geeft als mijn exemplaar uit 2009 en wat de reden zou kunnen zijn toch voor de Supernova koplamp te kiezen. Ik heb deze vraag voorgelegd aan Supernova en kreeg per omgaande het volgende uitvoerige antwoord:

"Der E3 PRO2 kann mit dem Edelux 2 generell immer noch gut mithalten, die Unterschiede sind eher Geschmacksache. Der niedrigere Luxwert wirkt sich auf die Leuchtweite aus, dafür hat der E3 PRO2 ein seitlich weicheres, breiteres Licht. Die Lichtmenge in Lumen ist bei beiden Scheinwerfern sehr ähnlich. SON macht hier keine offizielle Angabe, sie sind daher wohl minimal schwächer. Das Gewicht ist eigentlich auch ähnlich, bei uns aber inklusive Halter angegeben. Die Frontscheibe des SON ist mit Sicherheit nicht so robust wie die des E3 PRO2, aber auch SON gewährt 5 Jahre Garantie, wie wir. Das seitlich leuchtende Logo des E3 PRO2 ist eine Besonderheit, die in bestimmten Situationen mehr Sicherheit bieten kann und auch sehr schön aussieht."

Heeft iemand hier nog een mening over en kan iemand mij het verschil tussen lux en lumen uitleggen en wat belangrijker is?
koplamp Supernova_E3_Pro_2_Frontlicht_schwarz[640x480].jpg
koplamp Son-Edelux-II.jpg
koplamp Son-Edelux-II.jpg (10.91 KiB) 5218 keer bekeken
Ik fiets veel in het donker met de Son Edelux II. Hij geeft inderdaad een bundel licht, met een mooie verdeling op de weg voor je, dankzij de lenzen/spiegels. Het is erg veel licht als je een meter voor je op de grond schijnt. Je ziet dan niets meer buiten de bundel. Als je hem maximaal naar boven richt, zonder dat de tegenliggers verblind worden, heb je wel een hele mooie bundel licht waarmee je je goed kan oriënteren. Hij schijnt dan erg ver en breed. Er gaat geen licht verloren door in de struiken en berm te schijnen. Hij is perfect voor de straat en in het verkeer en heeft een lichtsensor, waar ik hem altijd op heb staan.
Als ik zo lees heeft de Supernova dus een bredere bundel? Die zou dus geschikter zijn voor onverharde (bos)wegen e.d. De Supernova heeft geen spiegel dus minder geschikt voor wegen met tegenliggers?

Hier een identieke vraag trouwens :)
viewtopic.php?t=24829
Op mijn Rohloff donor, een Jan Janssen Rohnin, zat een Supernova aquarium voorop. Weet niet of ze dat probleem vaker hebben, en wat men ermee doet als je dat probleem hebt. Ik heb er verder niet naar gekeken, fiets was ouder dan 5 jaar en niet meer van de eerste eigenaar.

Na deze n=1 voor mij de reden om bij Son te blijven, en niet met het Supernova lampje te gaan rijden. Die deed het overigens nog wel, ondanks het water wat erin stond.
Heb je zomaar een Rohnin gesloopt? De Supernova koplamp op mijn Rohnin doet het al 11 jaar prima.
Ach, zomaar... ;)

Het achterwiel miste wat spaken, het balhoofd was op, achtervelg moest vervangen worden en er was nog wel wat meer dat liefde nodig had geloof ik. En ik had natuurlijk een Rohloff nodig voor in m'n eigen fiets.

Frame was verder nog prima, leeft nu verder als e-bike als het goed is. Ook de carbon voorvork met lowrider mogelijkheid vond ik best een leuke, maar ook die heeft een nieuwe eigenaar.
Hier wat beamshots, maar er zijn vast ook andere te vinden:
https://www.peterwhitecycles.com/headlights.php
Zelf de gewone Edelux en op een andere fiets de Supernova E3 Pro 2 en vindt het verschil tussen beide nu niet echt wereldschokkend, een voordeel van de Edeluxen is is dat die wat korter zijn. Bij de SuperNova zit er een extra kabel aan tbv van het achterlicht, ik weet niet of dat bij de Edelux II ook zo is (en of je die wilt gaan gebruiken)
Daarnaast zijn ze beide in allerlei kleuren te krijgen, misschien dat jouw kleur wel bij SON zit en niet bij SuperNova.
Heb een Edelux II en die bevalt prima. Ik fietste daarmee woon/werk, deels over onverlichte wegen. Ook dat ging lekker. Mooi helder beeld, met een goede mix tussen ver genoeg en breed genoeg.
Ben inmiddels met pensioen, dus fietst wat minder bij nacht en ontij.

Ik heb overwogen een tweede lamp bij te plaatsen, vooral om tegenliggers met slecht afgestelde batterijverlichting ook te kunnen verblinden, net als zij met mij doen. Verder vind ik de schemerschakeling van de Edelux II net iets te gevoelig. Dat zou bij voorkeur instelbaar moeten zijn.
Er is een kleur en dat is zwart 😀. Ik vind de Supernova mooier.
Ga je ook een bedraad achterlicht aansluiten? Ik weet niet hoe dat bij de E3 gaat, maar bij de Edelux II duw je een miniatuur spade connector (hoe heet dat op z'n Hollands?) over een pennetje dat in een diep nauw gaatje zit. Past precies. Mocht die spade connector ooit net boven het pennetje breken dan is het een enorm gekloot om het vastzittende deel uit dat gaatje te peuteren... (maar het is uiteindelijk gelukt :wink:)

Afgezien daarvan is de Edelux een erg fijne lamp, en als randonneur maak ik redelijk wat nachtelijke kilometers over pikdonkere paadjes en wegen.

Heeft die E3 ook een afgeschermde bundel om tegenliggers niet te verblinden? Auto's die groot licht blijven voeren en e-bikes met omhooggerichte schijnwerpers zijn idd stront irritant, maar ik heb het niet zo op kwaad met kwaad te vergelden.
Die stekkertjes hebben nog een onhebbelijke eigenschap: er zijn twee soorten. Van 0,5 mm. dik en van 0,8 mm. dik. Voor het oog niet te onderscheiden. Voor de Son moet je de 0,5 versie hebben.

En wat betreft het verblinden, het was niet zozeer het kwaad met kwaad vergelden, maar meer het attent maken van de tegenligger op zijn verblindende lichtbundel, door even kort je koplamp wat te kantelen.

Ik heb de Supernova overwogen als tweede lamp, voor in het onverlichte buitengebied, maar juist de aanwezigheid van de niet demonteerbare kabel voor het achterlicht heeft me toen weerhouden.
Bert van Sprang schreef:
vr 04 dec, 2020 19:20
Er is een kleur en dat is zwart 😀. Ik vind de Supernova mooier.
Dan gewoon voor die SuperNova gaan. wat de prijs betreft onloopt dat elkaar weinig, de kabel van de supernova is ook lekker soepel en toch dik, net even anders dan die van SON.
Tja, wat is het verschil tussen een Audi en een BMW? Allebei heel mooi hoogwaardig afgewerkt. Het komt dus meer neer op persoonlijke voorkeur. Aan beide zal je je niet verkopen :wink:
Bert van Sprang schreef:
vr 04 dec, 2020 15:36
De Supernova koplamp op mijn Rohnin doet het al 11 jaar prima.
Je zou natuurlijk ook je huidige fiets als donor kunnen gebruiken en alleen een frame kopen bij Pilot. Rohloff om laten bouwen bij Elan naar geschikt voor schijfrem opname, koplamp en bagagedrager gebruiken, eventueel stuurpen, stuur, zadelpen en zadel en de rest in onderdelen weg.

Afhankelijk van wat de fiets compleet op zou brengen misschien wel het overwegen waard? Of als 'ie niet boven een bepaald bedrag verkoopt dan alsnog besluiten om het op die manier te doen.
Veel te duur. Ik heb een B&M 70 lux met usb aan sluiting. Achter een licht met lion accu. Kan ik 1000 x opladen, en dat voor maar €23.

Vraag. Je kan de son koplamp ook op een
XT naafdynamo aansluiten. Welke kabel is volgen jullie het beste?

Mario
supermario schreef:
za 05 dec, 2020 19:40

Je kan de son koplamp ook op een
XT naafdynamo aansluiten.
Hebben ze al een naafdynamo voor steekas in 15x110mm bij Shimano? Meende dat Bert naar Boost spacing wilde voor z'n nieuwe fiets.
Ik heb echt een schijthekel aan die Supernova lampen, verblinden als de ziekte, niet waterdicht en de claims van lichtopbrengst kloppen gewoon niet.

De eerder genoemde website van medelander ‘swhs’ is wat dat betreft wel een juweeltje met info, hij is er momenteel wel klaar mee omdat de laatste 10 jaar de focus vooral ligt op een leuk jasje en niet op een mooi lichtbeeld. (Waar ie zeker een punt heeft) Hij vind bijvoorbeeld de Edellux 2 helemaal niet zo goed, ik snap heel goed waarom. Zijn top 3 lampen zijn allemaal onder de 100 euro, dat kan natuurlijk nooit beter zijn als een Supernova of SON! Toch heb ik nu al een tijdje op m’n woonwerk fiets een B&M IQ-X en die geeft idd een mooier beeld als de Edellux 2, zou het dan toch...? De B&M IQ-x staat in zijn rijtje trouwens trouwens behoorlijk onderaan - en ik begrijp waarom.
Jurr schreef:
za 05 dec, 2020 19:42
supermario schreef:
za 05 dec, 2020 19:40

Je kan de son koplamp ook op een
XT naafdynamo aansluiten.
Hebben ze al een naafdynamo voor steekas in 15x110mm bij Shimano? Meende dat Bert naar Boost spacing wilde voor z'n nieuwe fiets.
Nope, 15x100 is het nu nog, maar SP en SON hebben wel keuze daar in.
Shadow schreef:
za 05 dec, 2020 21:13
Ik heb echt een schijthekel aan die Supernova lampen, verblinden als de ziekte, niet waterdicht en de claims van lichtopbrengst kloppen gewoon niet.
Ik vind het mooie lampen met die moderne vormgeving en het aantal accessoires (veel montage mogelijkheden), maar gezien bovenstaande zou ik de SON dan toch prefereren.