Additionally, paste this code immediately after the opening tag: veiligheid in de bergen welke remmen, lichten en spatborden - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

veiligheid in de bergen welke remmen, lichten en spatborden

Ik gebruik altijd Jagwire kabels, meestal de Elite Sealed, die blijven ook lang goed werken, maar er stond me bij dat de duurdere Shimano kabels ook gesealde dopjes gebruiken idd.
Dank jullie voor al jullie reacties!
Ik ga morgen eens opzoeken rond de shimano en jagwire varianten.

Grandonneur, m.b.t. je quote hieronder: de stopjes zijn dat die eindkapjes/ferrulen' en kunnen die soms slecht passen dan? Wat mag iets korter of langer?
Grandonneur schreef:
vr 04 dec, 2020 09:40
... en nauwkeurige passing van de stopjes (...) Iets korter of langer doet er minder toe.
Park tool heeft liever iets meer bochten als dit nodig is om de kabel recht in de aansluitingen te laten eindigen (zie: www.youtube.com/watch?v=Xg5MrDgLhHI&t=293; maar ik betrouw ze nu minder na m'n canti- en derailleurafstelling teleurstelling). Zijn ze daar niet genuanceerd genoeg in?
Yanks he? :wink: Hoewel ze heel vaak goed advies geven hoor, de huidige kabels zijn gewoon voorzien van een goed liner die erg licht bedienen mogelijk maakt, dan is een extra flauwe bocht te prefereren boven een kabel die scheef uit een eind kapje komt.

De eind dopjes heb je voor schakel kabel en remkabel, niet door elkaar gebruiken en goeie krimptang gebruiken heeft me eigenlijk nog nooit ellende opgeleverd. Als je ze met de kniptang aanzet dan sloop je ze eigenlijk al...de Parktool CN-10 is een kabelknipper met een plek om de eindkapjes te krimpen, kost de wereld niet (ten opzichte van mijn Felco).
Lengtebepaling van de buitenkabel ziet er goed uit in de ParkTool video. Ik gebruik ook Jagwire buitenkabel, maar zoals Shadow opmerkt, is het belangrijkste dat er een liner (plastic binnenkant) in de kabel zit, dat je binnenkabel ("de remkabel") niet bloot op de spiraal loopt. Ferrules (dopjes) heb ik nog nooit vastgezet door te krimpen, ik gebruik alleen gesealde ferrules voor schakelkabels omdat het aan de derailleurs echt vuil kan worden. Aan de remgrepen of aan de remmen blijft het meestal proper. Als mijn vijl of slijpmolen niet te ver ligt vijl of slijp ik het einde van een spiraalkabel wel eens af want met de kniptang blijft er toch vaak een braam over.
Shadow schreef:
za 05 dec, 2020 21:54
De eind dopjes heb je voor schakel kabel en remkabel, niet door elkaar gebruiken en goeie krimptang gebruiken heeft me eigenlijk nog nooit ellende opgeleverd. Als je ze met de kniptang aanzet dan sloop je ze eigenlijk al...
bdr schreef:
za 05 dec, 2020 22:30
Ferrules (dopjes) heb ik nog nooit vastgezet door te krimpen, ik gebruik alleen gesealde ferrules voor schakelkabels omdat het aan de derailleurs echt vuil kan worden.
Ik vermoed dat één van jullie het heeft over de eindkapjes voor binnenkabels, en één over die voor buitenkabels... :)

Groetjes,

Carl
Ja idd :lol:
Ja ik had de twee begrippen verkeerdelijk aan elkaar geplakt. Nu is het duidelijk. Bedankt voor de extra tips ook!
Jagwire maakt ook herbruikbare ferrules of loodjes in allerlei kleuren, handig als je toch de kabel er weer eens af moet halen maar niet wil knippen.
https://jagwire.com/products/small-part ... -non-crimp
Fantastisch, dat maakt het gebruik van endcaps opeens wel interessant! Die koop ik zeker!
Zijn de compressionless brake housings voor mijn lx canti setup de moeite mbt prijs en moeilijkheid bij het knippen?
Gelukkig kost een nieuwe binnenkabel je ook de wereld niet :)
:-) Heel erg bedankt allemaal. Morgenavond ga ik mijn bestellingen bundelen.

Als jullie nog adviezen hebben tegen dan over welke te kiezen, hoor ik het graag: Shimano set OT-SP41 vs Jagwire set Sport of duurder Dura Ace housing met Optislick kabel vs Jagwire Pro? (of speelt het niet zo veel rol) voor mijn 1996 LX cantilevers en LX derailleurs)?
Ik rij eigenlijk alleen met Jagwire Elite sealed, die houden het lang uit.
Mijn standaard Shimano remkabels vervang ik meestal elke 15.000 km, maar dan zien ze er nog prima uit.
Verwacht ook geen wondeeren van topremkabels. Je eerste bericht ging over dramatische remprestaties. Ik hoop dat je daar de oorzaak van hebt opgespoord. Draaien de remmen mooi over de nokken? Het je de remmen er als eens afgepakt om de nokken schoon te kunnen maken en in het vet te zetten? Gewoon de inbus losdraaien en bij het er af pakken opletten in welk van de meestal 3 gaatjes de veer zit. Meestal de middelste.
Dank je Leon,
Dus op mijn zeer slechte remprestaties zal de keuze (b.v. sport, pro of elite) maar een marginaal effect hebben dus?
Goed dat je me eraan herinnert zeker mijn pivots te 'servicen' bij vervanging van remblokjes.

Ik maak me wat bezorgd dat ik een maand geleden met m'n 'ijzeren vuisten' misschien het moertje te vast heb aangedraaid van de 'oogbout' waar de remschoen in klemt. Kan dit de soliditeit en veiligheid van de rem geschaad hebben en hoe verifieer ik dat of vervang ik de vier oogbouten best (ik weet niet welk van de vier ik zo aandraaide)?

P.S. Ik zie dat er een (zo'n ca. 2.5mm) 'liner' is om de naakte binnenkabel van de remkabel aan mijn top tube bij beide fietsen. Is dit essentieel of gewoon om frame te beschermen en remsysteem van zweet te vrijwaren en bestel ik er best nieuwe of hergebruik ik deze gewoon of beter gewoon de donuts (m.b.t. frictie)?
Als je ijzeren vuisten hebt dan kun je misschien beter ook in een momentsleutel investeren voor ong. 50 euro heb je er tegenwoordig wel een die voor de fiets voldoende is. Anders is "vast is vast" normaal gesproken voldoende, maar in jouw geval kon vast dan wel eens te vast zijn. Je moet ook oppassen dat je je imbussleutel of steeksleutel niet zo ver doordraait dat je geen houvast meer hebt.
SimonJR schreef:
ma 07 dec, 2020 16:43
Ik maak me wat bezorgd dat ik een maand geleden met m'n 'ijzeren vuisten' misschien het moertje te vast heb aangedraaid van de 'oogbout' waar de remschoen in klemt. Kan dit de soliditeit en veiligheid van de rem geschaad hebben en hoe verifieer ik dat of vervang ik de vier oogbouten best (ik weet niet welk van de vier ik zo aandraaide)?

P.S. Ik zie dat er een (zo'n ca. 2.5mm) 'liner' is om de naakte binnenkabel van de remkabel aan mijn top tube bij beide fietsen. Is dit essentieel of gewoon om frame te beschermen en remsysteem van zweet te vrijwaren en bestel ik er best nieuwe of hergebruik ik deze gewoon of beter gewoon de donuts (m.b.t. frictie)?
Wat bedoel je met oogbout? Om welke gaat het precies? Waarom denk je dat hij stuk is? Foto?
Wat bedoel je met 2,5 mm liner en binnenkabel? Is dat een heel dun "ventielslangetje"? Volgens mij heeft dat weinig functie. Als ze nodig zijn om te voorkomen dat de kabel tingelt tegen de buis staat de kabel denk ik te los. Zelf heb ik overal doorgaande kabels. Edit: euh, ..., mijn fiets bedoel ik dus.
Tnx. Momentsleutel is idd besteld. :-)
Gezien m'n derailleurklem doorbrak onder te zwaar aandraaien, bedacht ik me achteraf dat ik toen misschien ook de rem-bouten te hard had aangedraaid en dat die misschien nu door de geleden strain bij het plaatsen van nieuwe pads of nadien bij een extra strain zouden breken (ik zie niet graag m'n canti's in m'n wielen draaien). Foto moer van "oogbout" hieronder:
cantil.jpg
Hier ook twee foto's van die extra losse dunne "liner" die msschn enkel frame beschermt? Te herbestellen, te hergebruiken (frictie?) of niet zo nuttig?
kabel.jpg
kabel'.jpg
kabel.jpg
kabel.jpg (46.8 KiB) 2102 keer bekeken
Kijk dat stukje kabel rond de zadelpen. Is natuurlijk lastig dat een canti ergens in het midden uit moet komen. Toch denk ik dat je een kortere en vloeiender bocht moet kunnen maken dan dit. En dat zoiets zéker verschil gaat maken, meer dan shimano vs jagwire outers.
SimonJR schreef:
ma 07 dec, 2020 21:13
Foto moer van "oogbout"
Die bouten zijn een belangrijk deel van de remmen. Geen idee of die los te koop zijn. Je moet ze idd niet veel vaster draaien dan nodig om de remblokken goed vast te zetten. Als je wilt weten of ze vernaggeld zijn moet je ze er af halen en met de hand controleren of het moertje er soepel overheen wil draaien en of alles onbeschadigd is. Helaas moet je daarna opnieuw beginnen met monteren en afstellen.
Ja, goed idee, Leon. Ik kan de vier bouten vergelijken visueel en qua draaigevoel.
Grandonneur schreef:
ma 07 dec, 2020 21:38
Toch denk ik dat je een kortere en vloeiender bocht moet kunnen maken dan dit. En dat zoiets zéker verschil gaat maken, meer dan shimano vs jagwire outers.
Ik ben gisteren aan het kijken geweest of dit mogelijk is. Maar ik zie niet goed hoe de kabel anders recht kan eindigen in het ophangstukje onder de achterkant van de zadelbuis. Tenzij dat ophangstukje of iets in de plaats een heel stuk lager gemonteerd kon worden.
Hoe zie jij dat anders gebeuren?

Weet iemand ivm die liner aan de toptube (m'n 2 laatst geposte foto's): behouden, vervangen of niet essentieel?