Additionally, paste this code immediately after the opening tag: veiligheid in de bergen welke remmen, lichten en spatborden - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

veiligheid in de bergen welke remmen, lichten en spatborden

SimonJR schreef:
ma 07 dec, 2020 22:02
Weet iemand ivm die liner aan de toptube (m'n 2 laatst geposte foto's): behouden, vervangen of niet essentieel?
Behouden, die houdt de kabel een klein beetje properder en zorgt er ook voor dat er geen olie aan je broek komt.

Ik ben niet mee met de shifter die op de zadelbuis zit, wat is daar de bedoeling van?
SimonJR schreef:
ma 07 dec, 2020 22:02
Ik ben gisteren aan het kijken geweest of dit mogelijk is. Maar ik zie niet goed hoe de kabel anders recht kan eindigen in het ophangstukje onder de achterkant van de zadelbuis. Tenzij dat ophangstukje of iets in de plaats een heel stuk lager gemonteerd kon worden.
Hoe zie jij dat anders gebeuren?
volgens mij, maar ik kan het niet precies zien: als je de buitenkabel veel lager over de zadelpenbout laat lopen wordt de radius van die bocht niet veel scherper. én hij komt meer in lijn uit met de stopper op de bovenbuis. en mogelijk ook goed in lijn met de stopper achter de zadelpen, zonder knikje in de kabel. Dus dan maakt de kabel sowieso minder cm's bocht, terwijl er weinig of geen scherpe bochten bijkomen. Zou dan dus winst zijn.

Zo'n situatie van kabelloop onder de bovenbuis icm centerpull is natuurlijk wat ongelukkig.


Mijn ouwe Koga had ook zo'n liner vroeger, volgens mij alleen voor bescherming van de lak van de buis. Nu zit het er niet meer op. Ook prima.
@bdr: Goed gespot, die is voor het laten 'zakken' van de dynamo tegen onderkant achterwiel bij de bottom bracket.
bdr schreef:
ma 07 dec, 2020 22:16
Ik ben niet mee met de shifter die op de zadelbuis zit, wat is daar de bedoeling van?

@Grandonneur(&Allen), dat zal ik proberen. Missschien kunnen de "Anti-Kink End Caps" included in het kabelsetje daarbij ook helpen?

@Allen Mijn order is vannacht eindelijk finaal (denk ik) aangevuld en doorgemaild (naast ketting etc). Als de order is aangepast is kan ik betalen en weldra de spullen monteren, hoera! Ik laat jullie nog weten hoe het monteren en daarna het fietsen gaat/is gegaan.

Bedankt Leon en shadow, bdr, Grandonneur, Fedor, Ivo, verder Blackbelt, Jurr, Carl, Wim en vele anderen. Super bedankt om mij te helpen bij mijn eerste onzekere stapjes in wat gedegen fietsonderhoud. Zonder jullie was ik door de bomen hopeloos het bos kwijt geraakt. Bedankt!
Grandonneur schreef:
ma 07 dec, 2020 22:30
Mijn ouwe Koga had ook zo'n liner vroeger, volgens mij alleen voor bescherming van de lak van de buis.
Was idd de voornaamste reden. Soms zie je enkele plastic busjes om zo'n kabel heen. Voorkomt dat de blote kabel tegen de bovenbuis aan klappert en lakschade veroorzaakt (en voorkomt ook herrie natuurlijk ;)).
SimonJR schreef:
di 08 dec, 2020 01:52
Bedankt Leon en shadow, bdr, Grandonneur, Fedor, Ivo, verder Blackbelt, Jurr, Carl, Wim en vele anderen. Super bedankt om mij te helpen bij mijn eerste onzekere stapjes in wat gedegen fietsonderhoud. Zonder jullie was ik door de bomen hopeloos het bos kwijt geraakt. Bedankt!
Graag gedaan!
Cheers! Op naar een fiets die klaar is voor een mooie reis en een paar foto's om te laten zien waar 'ie geweest is (-:
bdr schreef:
ma 07 dec, 2020 22:16
SimonJR schreef:
ma 07 dec, 2020 22:02
Weet iemand ivm die liner aan de toptube (m'n 2 laatst geposte foto's): behouden, vervangen of niet essentieel?
Behouden, die houdt de kabel een klein beetje properder en zorgt er ook voor dat er geen olie aan je broek komt.

Ik ben niet mee met de shifter die op de zadelbuis zit, wat is daar de bedoeling van?
Zo'n shifter bedient de bracketdynamo. Ideaal in de bergen, kun je vlak voor de tunnel tijdens het rijden de lampen aanzetten en daarna weer uitschakelen.
Grandonneur schreef:
ma 07 dec, 2020 22:30
SimonJR schreef:
ma 07 dec, 2020 22:02
Ik ben gisteren aan het kijken geweest of dit mogelijk is. Maar ik zie niet goed hoe de kabel anders recht kan eindigen in het ophangstukje onder de achterkant van de zadelbuis. Tenzij dat ophangstukje of iets in de plaats een heel stuk lager gemonteerd kon worden.
Hoe zie jij dat anders gebeuren?
volgens mij, maar ik kan het niet precies zien: als je de buitenkabel veel lager over de zadelpenbout laat lopen wordt de radius van die bocht niet veel scherper. én hij komt meer in lijn uit met de stopper op de bovenbuis. en mogelijk ook goed in lijn met de stopper achter de zadelpen, zonder knikje in de kabel. Dus dan maakt de kabel sowieso minder cm's bocht, terwijl er weinig of geen scherpe bochten bijkomen. Zou dan dus winst zijn.

Zo'n situatie van kabelloop onder de bovenbuis icm centerpull is natuurlijk wat ongelukkig.

[...]
Ik heb ooit op dat punt de kabelspanner er tussenuit gehaald. Je hebt al een kabelspanner bij je remgreep, waarom dan nog eentje die eigenlijk in de weg zit? Vervangen voor zo'n aluminium tonnetje dat vroeger bij de remgreep zat.
Ivo Miesen schreef:
di 08 dec, 2020 12:19
bdr schreef:
ma 07 dec, 2020 22:16
SimonJR schreef:
ma 07 dec, 2020 22:02
Weet iemand ivm die liner aan de toptube (m'n 2 laatst geposte foto's): behouden, vervangen of niet essentieel?
Behouden, die houdt de kabel een klein beetje properder en zorgt er ook voor dat er geen olie aan je broek komt.

Ik ben niet mee met de shifter die op de zadelbuis zit, wat is daar de bedoeling van?
Zo'n shifter bedient de bracketdynamo. Ideaal in de bergen, kun je vlak voor de tunnel tijdens het rijden de lampen aanzetten en daarna weer uitschakelen.
Vooropgesteld dat de Union of Sanyo dynamo het nog doet, want ondanks dat als ze het doen het een prima dynamo is die niet in de weg zit pakt het wel alle rommel op die het spatbord er naar toe weet te voeren. Dit is dan ook naar alle waarschijnlijkheid het onderdeel dat als 1 van de eersten kapot gaat.
_Peter_ schreef:
di 08 dec, 2020 22:27
Ivo Miesen schreef:
di 08 dec, 2020 12:19
bdr schreef:
ma 07 dec, 2020 22:16


Behouden, die houdt de kabel een klein beetje properder en zorgt er ook voor dat er geen olie aan je broek komt.

Ik ben niet mee met de shifter die op de zadelbuis zit, wat is daar de bedoeling van?
Zo'n shifter bedient de bracketdynamo. Ideaal in de bergen, kun je vlak voor de tunnel tijdens het rijden de lampen aanzetten en daarna weer uitschakelen.
Vooropgesteld dat de Union of Sanyo dynamo het nog doet, want ondanks dat als ze het doen het een prima dynamo is die niet in de weg zit pakt het wel alle rommel op die het spatbord er naar toe weet te voeren. Dit is dan ook naar alle waarschijnlijkheid het onderdeel dat als 1 van de eersten kapot gaat.
Op basis van de foto in deze thread is de Union dynamo tot op de draad versleten.
Ik ben gisteren aan het kijken geweest of dit mogelijk is. Maar ik zie niet goed hoe de kabel anders recht kan eindigen in het ophangstukje onder de achterkant van de zadelbuis. Tenzij dat ophangstukje of iets in de plaats een heel stuk lager gemonteerd kon worden.
Hoe zie jij dat anders gebeuren?

Hallo Simon,

Ik kwam deze post toevallig tegen. Hier een stuk geschreven door Jan Heine over cantilever remmen en welke kabels te gebruiken. Misschien vind je dat wel interessant.
https://www.renehersecycles.com/introdu ... er-brakes/

groetjes, Steffanus
Nog eens Super bedankt voor jullie hulp. Hier zijn de foto's van m'n gereviseerde fietsen die jullie nog te goed hadden.
[P.S. De randonneur is momenteel in proefopstelling van stuur (zonder lint) en bekabeling.]
Momenteel ben ik enkel in het noorden van't land gaan fietsen maar m'n foto's ervan gingen verloren, sorry...
20210712_204929.jpg
20210712_204612.jpg
De eerste keer dat ik de traveler in de stad nam en 'm enkele meters van m'n buitenactiviteiten op slot had, trof ik 'm na twee uur met schade bovenaan het frame aan, en dit na al de beste zorgen die ik het had proberen te geven. :cry:

Ik vraag mij af hoe die deuk met twee diagonale lijnen zo schuin bovenaan de bovenbuis zijn kunnen terechtkomen, zeer bizar.
Ik wilde ook eens vragen aan de kenners wat de consequenties zijn van zulke schade en of ik die deels kan remedieren...

Wat denken jullie?

(hierbij detailfoto's: 1e globaal, 2e van schuin onderuit, 3e van schuin bovenuit)
20210712_204635.jpg
20210712_204658.jpg
20210712_204709.jpg
SimonJR schreef:
di 13 jul, 2021 13:59
De eerste keer dat ik de traveler in de stad nam en 'm enkele meters van m'n buitenactiviteiten op slot had, trof ik 'm na twee uur met schade bovenaan het frame aan, en dit na al de beste zorgen die ik het had proberen te geven. :cry:

[...]

Ik wilde ook eens vragen aan de kenners wat de consequenties zijn van zulke schade en of ik die deels kan remedieren...

Wat denken jullie?
Ouch, da's jammer zeg!

Ik zou 'm afschrijven. Zet er eventueel een tweede naast en zet alles over.
Afschrijven? Da's wel heel radikaal. CroMo frame van 1996 btw.
SimonJR schreef:
di 13 jul, 2021 13:59
Ik vraag mij af hoe die deuk met twee diagonale lijnen zo schuin bovenaan de bovenbuis zijn kunnen terechtkomen, zeer bizar.
Helaas "gewoon" vandalisme ben ik bang. Flinke klap met (het blok van een) een beugelslot of zo gehad.
SimonJR schreef:
di 13 jul, 2021 14:46
Afschrijven? Da's wel heel radikaal.
Nog radicaler wordt het als het ding stuk gaat in een afdaling. Al kan het zonder afdaling ook best pijn doen.

Natuurlijk zou je de welbekende heer uit Kiel-Windeweer kunnen vragen voor herstel, maar een tweede ernaast zetten en 1+1=1 doen wordt waarschijnlijk een optie vriendelijker voor je budget.

Tenzij je een emotionele band ermee hebt of het een erg exotische fiets is natuurlijk, dan zet je dat budget misschien wat eerder aan de kant.
Op reis is dit als het dreigt te breken best te spalken, maar ik denk niet dat je permanent met staven of lattwn, touw, glasvezel, draad en/of een klont polyester aan je fiets wilt blijven reizen.
Als het geen vandalisme is, is er vanaf een hoogte iets op gevallen. :twisted:
Ik zou d'r een S&S coupler tussen laten zetten 8)
Grandonneur schreef:
di 13 jul, 2021 15:55
Ik zou d'r een S&S coupler tussen laten zetten 8)
Heb je daar wel eens prijzen van gezien? :lol: