Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano 7 speed Cassette Joint - Forum Wereldfietser

Shimano 7 speed Cassette Joint

Ha beste forumleden,

Ik loop tegen het volgende probleem aan. Mijn versnellingen doen het plots niet meer. Gaat om een nexus 7 naaf van een Gazelle Bloom (ca. 12 jaar oud).

Ik heb het wiel gedemonteerd en dan valt me op dat de cassette joint niet goed uitgelijnd is.... Want de drie markeringspuntjes moeten toch in lijn met elkaar zitten? Zie foto's hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

De positie van de cassette joint, zoals op deze foto te zien, is de enige positie waarin hij 'goed zit'. Dus dat hij te locken is met de lockring. Als ik de versnelling met de hand beweeg, kan ik maar een een heel klein slagje maken... Dus ik kan hem maximaal in 5 zetten onvgeveer.

Iemand een idee wat hier mis gaat? Is er iets verschoven in de naaf? Is de casette joint wellicht niet goed mee?

Alvast bedankt voor jullie tips!
Als je de foto's op het forum zou willen uploaden graag, dan blijven ze gewoon staan als de link straks niet meer werkt.
De puntjes moeten oplijnen in de 4e versnelling als ik het goed heb. Dat de fiets 12 jaar met dezelfde naaf gedaan heeft is wel netjes btw, bereid je voor op een nieuw binnenwerk van de naaf als puntjes oplijnen in 4e versnelling niet helpt...
de cassette joint of hoe heet de plastic 'ring' kan er op twee manieren op. hoe kom je uit als je alles 180graden draait en de kabel 'aansluit' en de shifter in de 4e versnelling zet?
ik zou zelf een paar filmpjes op joetjoep kijken om te zien of ik qua handelingen en volgorde iets fout doe.
qua onderhoud werkt het geven van een oliebad (bijvoorbeeld in een oud beschuitblik en met gewoon een fles betaalbare motorolie) goed. daar zijn ook filmpjes van op joeyjoep.
succes!
Vanavond de naaf in een oliebad gedaan. Vervolgens teruggemonteerd. Lijkt nu weer goed te schakelen... Thanks voor de tips.

Gr Rutger