Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe (verstelbaar) ahead stuurpen demonteren en smeren? - Forum Wereldfietser

Hoe (verstelbaar) ahead stuurpen demonteren en smeren?

Weet iemand hoe ik deze stuurpen (ahead, verstelbaar) goed kan smeren?

Ik kan het gedeelte wat in het frame gaat goed smeren, maar het gedeelte bovenop kom ik niet goed tussen. De FM wel zo te zien aan de witte vet resten :D . Gebruik je daar een vloeibaar vet voor of kan het ook uit elkaar zodat je er goed bij kan met het vet?
83ADC3B2-B73C-41CA-BC93-1529553C7495.jpeg
D2934A34-51DE-4A89-B317-2F1C3DF2AF8D.jpeg
Dat is volgens mij geen ahead stuurpen ;)

Als het mechaniek nog soepel loopt, zou ik er afblijven trouwens. En té soepel wil je volgens mij ook niet hebben. Heb het niet zo op die hand-verstelbare stuurpennen.
Alles kan uit elkaar.
Maar of het daarna weer in elkaar wil is een andere vraag.

Waarom wil je het smeren?
Als het kraken is zou ik er wat vloeibaar vet tussen spuiten.
Je krijgt alleen vet op de plekken waar het om gaat, diep, als je zo'n ding uit elkasr haalt. Dunne olie kruipt er wel in, dus als het om gekraak gaat kun je dat proberen.
Wel wonderlijk dat er nog montagevet aan hangt. Heeft niemand, inclusief de fm, even de moeite genomen een doekje te pakken? Dat geeft me het vermoeden dat de fm hem ook niet heeft gedemonteerd.
Wat is er mis met dat ding?
Ik ken dit type niet. Iemand?
Wel altijd oppassen met zorgvuldige montage en aanhaalmomenten met dit soort aluminium onderdelen.
Als je de gewenste zitpositie hebt gevonden dan zou ik 'm inderdaad demonteren.

Om vervolgens te vervangen door een vast exemplaar in die positie.

Scheelt gewicht, gewiebel, gekraak en gesmeer.
Witte pasta resten is montagepasta, geen smeervet. Het is een traditionele stuurpen ("quill"), geen AHead. Alleen het deel licht smeren dat in balhoofdbuis zit. Eventueel de vertanding van het verstelmechanisme licht smeren, indien bereikbaar. Maar een vaste stuurpen heeft de voorkeur.
Dank voor deze reacties! Ik ken zelf de terminologie niet precies van deze stuurpennen, als ik google op 'quill stuurpen' lijk ik juist op vaste stuurpennen uit te komen? Edit: ik vond wel een verstelbare, maar die heeft niet de snelsluiting (klem) zoals mijn stuur dat heeft.
Het is ongeveer deze constructie:
Afbeelding

De reden waarom ik het wilde smeren is omdat het stuur kraakt inderdaad. En telkens als de FM de fiets een service beurt heeft gegeven is dat gekraak weer voorbij en zie ik dat witte vet overal zitten (in de kieren naden, het overtollige vet is wel grotendeels weggehaald)

Mijn verbazing zit 'm erin hoe hij het tot in de krochten van de draaiende delen heeft gekregen, maar dat moet ik hem zelf vragen :)

Het lijkt inderdaad montagevet; dat heeft de verkopende partij gebruikt voor aflevering. Bij de eerste servicebeurt zag ik het ook weer zitten en was het gekraak in het stuur en zadelpen weer weg. Ikzelf gebruik nu ook van dat witte vet om te smeren, is dat niet goed? Welk smeermiddel raden jullie aan? En evt. een vloeibare?

De stuurpen vervangen voor een vaste is nog wel een idee, zeker als dat gewichtsbesparing oplevert. Ik verstel 'm inderdaad toch nooit meer. En dat gekraak komt volgens mij doordat het ten opzichte van elkaar bewegende delen zijn die door een klemspanning op elkaar gehouden worden. Maar op een gegeven moment zakt die spanning dan toch terug en komt er speling en hoor ik steeds 'krak' als ik op één zijde van het stuur leun (bijv. bij het op- en afstappen van de fiets)
Peter01 schreef:
wo 25 nov, 2020 07:17
...
De stuurpen vervangen voor een vaste is nog wel een idee, zeker als dat gewichtsbesparing oplevert. Ik verstel 'm inderdaad toch nooit meer.
...
En dat gekraak komt volgens mij doordat het ten opzichte van elkaar bewegende delen zijn die door een klemspanning op elkaar gehouden worden. Maar op een gegeven moment zakt die spanning dan toch terug en komt er speling en hoor ik steeds 'krak' als ik op één zijde van het stuur leun (bijv. bij het op- en afstappen van de fiets)
In jouw geval is vervangen door een vaste dus het beste. Goed opmeten wat de hoogte en diepte is van de positie van de plek waar de pen het stuur vastheeft ten opzichte van waar de pen uit het frame komt. Je kunt nu nog experimenteren.

Gekraak is inderdaad de standaard bij verstelbare pennen. Er zitten veel raakpunten in en een stuurpen mag nu eenmaal niet zo duur zijn dat alle vlakken exact genoeg gemaakt zijn om precies op elkaar passen. Als je eenmaal wat speling hebt wordt dat uiteindelijke altijd erger. Sommige pennen kun je nog wel eens demonteren en met een vijl bewerken om de passing te verbeteren, maar deze is verstelbaar, dus er zijn veel kraakpunten.
Staat er geen tekst op waarop je kunt zoeken? Zat hji origineel op die fiets? Merk, type fiets?
ter verheldering, er zijn vaste én verstelbare 'traditionele' stuurpennen, en vaste én verstelbare ahead stuurpennen (/voorbouw). Het één heeft niet met het ander te maken. Jij hebt een traditionele voorvork met een traditionele (verstelbare) stuurpen.

Vaste pen erin van de juiste maat voor €20 en je hebt een strakker stuur in je handen dat niet kraakt en waarvan de stuurpen lichter is en waar je ook nog eens een device op kunt monteren.
Let ook op de diameter van de schacht.
Wim schreef:
wo 25 nov, 2020 09:21
Let ook op de diameter van de schacht.
En de diameter van het stuur. Er zijn voor zowel diameter van stuur als de diameter van de schacht twee veel voorkomende maten. Een versie voor jouw fiets moet wel te krijgen zijn, al is het aanbod niet zo groot. Als je je hier meldt met de maten staat hier op dit forum altijd wel een zoekteam klaar. :D
Je kan ook de inbus even aandraaien zodat hij weer strakker sluit. Dan is het gekraak ook weer weg.
En dan heb je even de tijd om een andere te zoeken.
Dan veronderstel je dat er een inbusbout zichtbaar is, dat het die bout is waar het om gaat, dat die bout te los zit en ook dat Peter01 goed kan in schatten hoe vast die moet en mag.
Dat zijn een hoop veronderstellingen.
Als Peter01 geen idee heeft hoe hij hem iets strakker moet zetten rijdt hij even met de fiets naar de fietsenmaker. We hebben het over 2 minuten werk. Neem een zak stroopwafels mee. En ze zijn denk al blij.
Ik zal de diameters even opmeten, super als hier een zoekteam klaar staat. Want ik heb een beetje bomen bos verhaal mee.
Er staat niks op het stuur zelf, merk + fiets is Batavus Dinsdag Exclusive (voormalig model; uit 2019) N.B. Dat is dus niet mn vakantie fiets maar mn daily :oops:

Het gekraak is telkens tijdelijk op te lossen door überhaupt de snelspanner even helemaal open te klappen en daarna weer dicht te doen. Maar na een week of 2 tot 4 komt het weer terug. Alleen na de service beurten van de FM bleef het veel langer uit, volgens mij dan door het smeervet.

De inbus bout is bereikbaar als het stuur open geklapt is maar daarmee fixeer je alleen de stuurpen zelf in het balhoofd (en kan je de stuurpen evt hoger of lager positioneren) Dat gedeelte heb ik ook al schoongemaakt en opnieuw ingevet (stuurpen er in z’n geheel uit gehaald)

De voorspanning van de snelsluiter heb ik ook al eens iets strakker gezet, hielp ook - maar tijdelijk. En nog strakker zetten zorgt ervoor dat de klem niet fatsoenlijk meer open is te trekken.
Ook zonder dat je alles opgemeten hebt denk ik vrij stellig dat deze geschikt gaat zijn

https://www.bike4travel.nl/sturenstuurp ... results=65

helaas alleen in 90mm voorradig.