Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting kraakt / knarsetand bij aanzetten - Forum Wereldfietser

ketting kraakt / knarsetand bij aanzetten

Hallo,

Ik heb van de week mijn ketting en cassette vervangen.
Alles loopt als een zonnetje, dacht ik..
Totdat ik net 20 km ging fietsen. Toen merkte ik dat het MIDDELSTE voorblad een krakend/knarsetanderd geluid maakt met aanzetten.
Ik heb het middelste voorblad het meest gebruikt sinds ik de fiets heb (+-3000 mee gefietst).

Nu vraag ik me af; moet ik het middelste voorblad vervangen, of stelt het zich vanzelf bij/gaat het vanzelf weg?
Hier 2 fotootjes van het voorblad.
WhatsApp Image 2020-11-10 at 21.28.29.jpeg
WhatsApp Image 2020-11-10 at 21.28.30.jpeg
Voorblad is wel versleten ja, Verstandig is vervangen.
Ja, je kan duidelijk zien dat het middelste tandwiel slijtage heeft, vergelijk maar eens de tandjes met dat van het kleinste tandwiel.

Als je bijna alleen het middelste tandwiel gebruikt moet je niet gek opkijken als je bij de tweede keer de ketting vervangen het goed is om ook je cassette te vervangen. Een nieuwe ketting met een versleten tandwiel slijt sneller.
Mooie haaievinnentandjes. Idd behoorlijk versleten.
Ik weet niet met welk verzet de TS fietst, maar is het misschien een idee om achter een wat grotere krans te pakken en voor het grote blad te gaan gebruiken. De slijtage daarvan zal een stuk minder zijn omdat de tanden minder vaak worden gebruikt.
Om te kijken of het zin heeft om om te schakelen kun je eens bij www.ritzelrechner.de kijken, Veel versnellingen hebben namelijk een overlap.
Ik meen aan de linkerkant van de tanden van het middenblad een flinke slijtage te zien. Dat zou er op kunnen wijzen dat er veel op het middenblad op een heel klein kransje wordt gefietst, met schuine kettinglijn. In plaats daarvan naar het grote blad schakelen zou dan al kunnen baten.
Maar het kan ook dat ik het niet goed zie op de foto's.
Voor nu: een nieuw middenblad.
_Peter_ schreef:
wo 11 nov, 2020 16:57
Ik weet niet met welk verzet de TS fietst, maar is het misschien een idee om achter een wat grotere krans te pakken en voor het grote blad te gaan gebruiken. De slijtage daarvan zal een stuk minder zijn omdat de tanden minder vaak worden gebruikt.
Gaat je ketting wel een stuk schever van lopen als je normaal achter een middenkransje pakt.
mocht je zo'n middenblad via een webshop willen bestellen: kijk eens bij Rosebike.nl of bike-components.de
bestel er desnoods twee: beter mee dan om verlegen :D
Heel erg bedankt voor jullie feedback!
Ik heb bij de lokale fietsenboer een nieuw middenblad besteld.
Ook heb ik er sinds kort een maatje grotere cassette op dus dat zal wellicht ook helpen.