Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg- of schijfremmen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Velg- of schijfremmen

Mr. Z schreef:
do 12 nov, 2020 23:15
Leon schreef:
do 12 nov, 2020 21:01
Mr. Z schreef:
do 12 nov, 2020 19:47
Die km-standen zeggen meer over jouw rijgedrag dan over de kwaliteit van onderdelen :wink:
En jij kent mijn rijgedrag van de afgelopen 27 jaar? :lol:
Zekers! net zoals andere ervaren fietsenmakers en fietsers hier, als jij al 27 jaar die km standen haalt met je velgen en remblokken gebruik jij je remmen al 27 jaar erg weinig :lol:
Verder zijn er zware vermoedens dat je niet in een stad woont en niet van regen en onverhard houd :wink:
Da's dan toch wel knap van me hé terwijl ik in een stad in Zuid-Limburg woon, ik vrijwel alle onverharde wegen in Zuid-Limburg en de nabije Ardennen ken en mijn fietsvakanties in die tijd - een jaar bij elkaar - steevast naar steile gebieden gingen en ik niet bezuinigde op bagage met een totaalgewicht van 135 kilo.
Maar oké, jij bent de professional 'dus' jij weet er dus veel meer van dan ik. Maar ik begrijp ook wel waarom je als professional liever andere onderdelen ziet.
Ik heb 1500 km afgedaald tijdens de 100 cols tocht met mijzelf en (lichte kampeer)bagage op een flinke fiets met Tektro Spyre mechanische remmen op STI shifters. Vanwege hitte vorming en slijtage bij slecht weer gebruik ik sinteren blokjes. Deze verglazen niet en slijten nauwelijks.
Ik heb geen last gehad van kromme schijven door temperatuurverschillen en dat waren er veel! Regelmatig stonken ze van de hitte en de verkleuringen op het staal is nog goed te zien. De remmen hebben zich bewezen en slechts een paar keer het gevoel gehad dat hydraulische remmen nodig waren, maar dan ging ik erg hard naar beneden en was het ook erg steil. Dan moet ook de weg helemaal schoon zijn om grip te houden bij zoveel remkracht. Geen last van kromme schijven door neerleggen o.i.d. en dat terwijl ik voorop zelfs een 203mm schijf heb, waardoor die heel snel aanloopt door zijn grote diameter.

Om antwoord te geven op de vraag van TS: In Nederland zijn mijn remmen een totale overkill en helemaal nergens voor nodig. Als ik in het dagelijks leven rem, met de sintered blokjes, gebeurt er de eerste 2 seconden niets, omdat ze nog warm moeten worden. Daarna sta ik binnen een fractie stil. Ik rem altijd met 1 rem, aangezien er anders mensen achterop kunnen komen. Als je over gewone wegen fietst en af en toe een klein heuveltje zijn schijven helemaal niet nodig en je het ook nauwelijks voor elkaar krijgt om een velg te verslijten. Je moet dan echt heeeeeel veel fietsen en remmen. Schijven worden algemeen, dus de verkrijgbaarheid en service bij fietsenmakers wordt ook prima. Ook kan je het onderhoud zelf doen en luchtbelletjes uit de hydraulische leidingen leren halen. Het is dus echt de vraag of je mee wil met deze ontwikkeling en regelmatig (met bagage) wil gaan dalen, het onderhoud wil doen en of je inschat dat de andere remsystemen en blokjes beschikbaar blijven.
groverr schreef:
vr 13 nov, 2020 15:13
Ik heb 1500 km afgedaald tijdens de 100 cols tocht met mijzelf en (lichte kampeer)bagage op een flinke fiets met Tektro Spyre mechanische remmen op STI shifters. Vanwege hitte vorming en slijtage bij slecht weer gebruik ik sinteren blokjes. Deze verglazen niet en slijten nauwelijks.
Ik heb geen last gehad van kromme schijven door temperatuurverschillen en dat waren er veel! Regelmatig stonken ze van de hitte en de verkleuringen op het staal is nog goed te zien. De remmen hebben zich bewezen en slechts een paar keer het gevoel gehad dat hydraulische remmen nodig waren, maar dan ging ik erg hard naar beneden en was het ook erg steil. Dan moet ook de weg helemaal schoon zijn om grip te houden bij zoveel remkracht.
Nuttige info. Ook omdat de Spyre een stuk goedkoper is dan de Hylex.
Leon schreef:
vr 13 nov, 2020 12:42
Mr. Z schreef:
do 12 nov, 2020 23:15
Leon schreef:
do 12 nov, 2020 21:01
En jij kent mijn rijgedrag van de afgelopen 27 jaar? :lol:
Zekers! net zoals andere ervaren fietsenmakers en fietsers hier, als jij al 27 jaar die km standen haalt met je velgen en remblokken gebruik jij je remmen al 27 jaar erg weinig :lol:
Verder zijn er zware vermoedens dat je niet in een stad woont en niet van regen en onverhard houd :wink:
Da's dan toch wel knap van me hé terwijl ik in een stad in Zuid-Limburg woon, ik vrijwel alle onverharde wegen in Zuid-Limburg en de nabije Ardennen ken en mijn fietsvakanties in die tijd - een jaar bij elkaar - steevast naar steile gebieden gingen en ik niet bezuinigde op bagage met een totaalgewicht van 135 kilo.
Maar oké, jij bent de professional 'dus' jij weet er dus veel meer van dan ik. Maar ik begrijp ook wel waarom je als professional liever andere onderdelen ziet.
Ben jaloers op waar je woont en fietst! Maar bedoel je met "in die tijd" dat het vroeger was toen de velgen in blokken nog snoeihard waren en lang mee gingen maar niet zo heel best remde? ik had de indruk dat je ervaring over een totaal van 27 jaar fietsen ging.
Was niet mijn bedoeling op je tenen te gaan staan, mijn ervaring is dat een velg met velgrem tussen de 10.000 en 30.000km mee gaat.

En mij maakt het weinig uit waar iemand mee fietst of koopt, zolang ze er maar plezier mee hebben, veilig is en niet te veel problemen geven tijdens een fiets vakantie :wink:
Mr. Z schreef:
vr 13 nov, 2020 19:55
Ben jaloers op waar je woont en fietst! Maar bedoel je met "in die tijd" dat het vroeger was toen de velgen in blokken nog snoeihard waren en lang mee gingen maar niet zo heel best remde? ik had de indruk dat je ervaring over een totaal van 27 jaar fietsen ging.
Was niet mijn bedoeling op je tenen te gaan staan, mijn ervaring is dat een velg met velgrem tussen de 10.000 en 30.000km mee gaat.
Ik heb eigenlijk heel die tijd Kool Stop remblokjes gebruikt, eerst waren die grijs, toen zwart en pas later kwam dasr zalmkleur bij. Ik kon de fiets met canti's daar al prima mee op het voorwiel zetten, maar uiteraard niet zonder handkracht. De V-brakes werken wel wat lichter. Als een velg bij jou tot 30.000 km meegaat dan zitten we toch niet heel erg ver uit elkaar?
Bedankt voor je antwoord verder.
willem.m schreef:
do 12 nov, 2020 23:25
alstro schreef:
do 12 nov, 2020 22:44
willem.m schreef:
do 12 nov, 2020 22:32


Overigens wil ik op mijn vakantiefiets geen schijfremmen hoor. Veel te onhandig als een schijf krom wordt omdat ik mijn fiets verkeerd neerleg ofzo. Sta je daar in the middle of nowhere te klooien om 'm recht te krijgen - als dat al lukt.
Ben ik toch wel heel benieuwd hoe jij je schijven krom kan krijgen door je fiets verkeerd neer te leggen. Ik rij op mijn MTBs al 15 jaar met schijven zo schat ik in.

Daarbij toch wel nodig meegemaakt met veel vallen en opstaan. van gebroken frame aan toe, maar nog nooit last gehad dat er een schijf een slag of iets kreeg.
Door de fiets met de schijf op een grote kei te leggen. Specifieker kan ik niet zijn. Punt.
vraag me oprecht af of je ooit met schijfremmen gereden hebt. Fijn weekend verder.
alstro schreef:
vr 13 nov, 2020 20:39
willem.m schreef:
do 12 nov, 2020 23:25
alstro schreef:
do 12 nov, 2020 22:44


Ben ik toch wel heel benieuwd hoe jij je schijven krom kan krijgen door je fiets verkeerd neer te leggen. Ik rij op mijn MTBs al 15 jaar met schijven zo schat ik in.

Daarbij toch wel nodig meegemaakt met veel vallen en opstaan. van gebroken frame aan toe, maar nog nooit last gehad dat er een schijf een slag of iets kreeg.
Door de fiets met de schijf op een grote kei te leggen. Specifieker kan ik niet zijn. Punt.
vraag me oprecht af of je ooit met schijfremmen gereden hebt. Fijn weekend verder.
Ha ha, dat je me niet gelooft komt doordat je mij niet kent. Dit is immers een online forum. En misschien omdat je niet in staat bent je iets voor te stellen als je het zelf niet hebt meegemaakt. Geeft niet. Ik wens jou ook een fijn weekend. Als bonus hierbij een kattenplaatje 🐈 van onze mtb-tour door Noord-Spanje (2018).

Spain2018_149_20180613_173338_.jpg
groverr schreef:
vr 13 nov, 2020 15:13
[...] Tektro Spyre mechanische remmen
Als ik in het dagelijks leven rem, met de sintered blokjes, gebeurt er de eerste 2 seconden niets, omdat ze nog warm moeten worden.
:shock: Zijn dat uh, gevoelsseconden, of heb je het echt getimed? Ik denk dat ik met twee seconden reactietijd bovenop die van mezelf zo'n beetje wekelijks doodgereden zou worden.

Groetjes,

Carl

( :wink: zelf op de juiste plaats invoegen)
Dat zijn inderdaad 2 werkelijke seconden, voordat de rem volledig aangrijpt. Bij warm/droog weer zal het ietsje korter zijn.
Ik word desondanks niet wekelijks dood gereden en gebruik eigenlijk ook nog altijd 1 rem. Uiteindelijk blijft het namelijk onnodig veel remvermogen.
groverr schreef:
zo 15 nov, 2020 21:07
Dat zijn inderdaad 2 werkelijke seconden, voordat de rem volledig aangrijpt. Bij warm/droog weer zal het ietsje korter zijn.
Ik word desondanks niet wekelijks dood gereden en gebruik eigenlijk ook nog altijd 1 rem. Uiteindelijk blijft het namelijk onnodig veel remvermogen.
2 seconden? Met 18 km/u - niet bepaald vreselijk snel - is dat tien meter voor je echt begint te remmen.
Een rem die ik nooit op mijn fiets wil, zoveel is zeker.
groverr schreef:
zo 15 nov, 2020 21:07
Dat zijn inderdaad 2 werkelijke seconden, voordat de rem volledig aangrijpt. Bij warm/droog weer zal het ietsje korter zijn.
Ik word desondanks niet wekelijks dood gereden en gebruik eigenlijk ook nog altijd 1 rem. Uiteindelijk blijft het namelijk onnodig veel remvermogen.
Mijn ervaring is heel anders, rij met Magura liever met hun eigen blokken maar op de MTB gebruik ik gesinterde blokken in de achterrem in de winter, die gaan wat langer mee als het nat is, die remmen ook gelijk als je de rem indrukt alleen bijten wat minder hard dus moet wat meer druk zetten, 2 seconden wachten tot er wat gebeurd heb ik nog nooit eerder gehoord.
derdekeer schreef:
zo 15 nov, 2020 21:20
groverr schreef:
zo 15 nov, 2020 21:07
Dat zijn inderdaad 2 werkelijke seconden, voordat de rem volledig aangrijpt. Bij warm/droog weer zal het ietsje korter zijn.
Ik word desondanks niet wekelijks dood gereden en gebruik eigenlijk ook nog altijd 1 rem. Uiteindelijk blijft het namelijk onnodig veel remvermogen.
2 seconden? Met 18 km/u - niet bepaald vreselijk snel - is dat tien meter voor je echt begint te remmen.
Een rem die ik nooit op mijn fiets wil, zoveel is zeker.
Tja, velgremmen moeten eerst ook even de velg droog maken voor ze goed pakken, ik heb 2 fietsen met Avid BB7 schijfremmen (mechanisch) die geweldig remmen door de gesinterde blokjes, ik heb er nu een jaar mee door weer en wind gefietst maar de blokjes zijn nog lang niet op. Ze remmen geweldig, mijn Surly Big Dummy kan ik er volgeladen prima mee afremmen, ook op langere hellingen. Op mijn vorige fiets met V-brakes dan kon ik na de oogsttijd wel om nieuwe blokjes, altijd afstellen omdat de centrering verliep, nee ik heb er geen heimwee naar. Ik heb van het jaar een racefiets gebouwd voor mijn vrouw en daar zijn Ultegra zijtrek remmen op gegaan, dat werkt een stuk fijner moet ik zeggen, voor mijn racefiets in opbouw heb ik ook zulke remmen liggen. Zal wel even anders zijn dan schijven maar de racefiets wordt ook niet door wind en weer gebruikt bij mij itt tot mijn Salsa Fargo.