Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg- of schijfremmen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Velg- of schijfremmen

_Peter_ schreef:
wo 11 nov, 2020 23:10
Dus als je voor hydraulisch gaat geef dan wat extra geld uit aan een setje Hope remmen, die kun je zelf uit elkaar halen en ook weer (niet onbelangrijk) in elkaar zetten. Zeker als je in de winter doorrijdt zal je toch regelmatig de boel even schoon moeten maken. Daarnaast zijn zo'n beetje alle onderdelen los te koop. Ook leuk als je de boel een ander kleurtje wilt geven.
Iets meer is betrekkelijk want ik vind het niet iets meer :wink:
Maar de schijfremmen op fietsen zijn zoals meer dingen gekopieerd van de remmen van motorfietsen, bij een fiets schijfrem druk je ook zo de zuigers er uit en kan je dan schoonmaken, je moet ze er wel tegelijk uit drukken als dat kan of anders om en om.

Heb zelf liever Magura MT4 of MT5 of CM-e 5 remmen dan Shimano of Hope maar dat is persoonlijk.
Leon schreef: Op mijn Shimano V-brakes, van 26,39 euro per wiel, gaat 1x per jaar de hogedrukspuit, verder kom ik er niet aan. Na een middag in de warme zon krijgt het ene draaipunt per kant dan een drupje olie. Remblokjes gaan 20.000 km mee, velgen 40.000, als de fiets het haalt natuurlijk. Er zijn dus zijn jaren achter elkaar dat ik er niks aan hoef te doen. Daarvóór had ik vanaf 1993 cantilevers waarvoor hetzelfde gold.
Het bevalt me zo wel. Sinds ik de verhalen over moderne remmen op dit forum lees bevalt het me zelfs steeds meer.
Die km-standen zeggen meer over jouw rijgedrag dan over de kwaliteit van onderdelen :wink:
Mr. Z schreef:
do 12 nov, 2020 19:47
Leon schreef: Op mijn Shimano V-brakes, van 26,39 euro per wiel, gaat 1x per jaar de hogedrukspuit, verder kom ik er niet aan. Na een middag in de warme zon krijgt het ene draaipunt per kant dan een drupje olie. Remblokjes gaan 20.000 km mee, velgen 40.000, als de fiets het haalt natuurlijk. Er zijn dus zijn jaren achter elkaar dat ik er niks aan hoef te doen. Daarvóór had ik vanaf 1993 cantilevers waarvoor hetzelfde gold.
Het bevalt me zo wel. Sinds ik de verhalen over moderne remmen op dit forum lees bevalt het me zelfs steeds meer.
Die km-standen zeggen meer over jouw rijgedrag dan over de kwaliteit van onderdelen :wink:
Mmmm, toch niet helemaal, hoor.
Op mijn eerste MTB zaten cantilevers. Ik dook daarmee verschillende keren per week het zand en de modder in. Met bagagedrager erop enkele lange fietstrekkings gemaakt in Frankrijk, Duitsland en af en toe een tocht van een paar honderd kilometer in Vlaanderen. Ventoux mee afgedaald in de motregen en de mist met een snelheid waarvoor ik me nu schaam. Nooit het gevoel gehad dat ik te weinig remkracht had of die remmen onvoorspelbaar waren, maar dat kan aan mij liggen - misschien verwachtte ik te weinig van mijn remmen.
Onderhoud: zero, op het vervangen van de remblokjes na (remkabel vervangen liet ik doen door de FM).
Velgen na 7 jaar nog in zeer goede staat. Het waren dan ook velgen van het legendarische Rigida ... dus ik denk dat Leon ook een statement maakt over de kwaliteit van de onderdelen. Ik kan me voorstellen dat velgen van een lagere kwaliteit sneller doorslijten.

Waarmee ik verder niets wil zeggen over de al dan niet superieure kwaliteit van schijfremmen. Ik rij er niet mee en wil me er dus niet over uitspreken.
Mr. Z schreef:
do 12 nov, 2020 19:47
Die km-standen zeggen meer over jouw rijgedrag dan over de kwaliteit van onderdelen :wink:
En jij kent mijn rijgedrag van de afgelopen 27 jaar? :lol:
Jullie maken het niet gemakkelijker hoor.
Als ik de reacties zo lees gaat het toch voor een deel om emotie. Jammer dat testen momenteel niet mag :cry:.
Er zijn ook frames/fietsen die geschikt zijn voor zowel schijfremmen als velgremmen.
Als het ene systeem dan tegenvalt kun je nog omschakelen naar het andere.
DaVinci schreef:
do 12 nov, 2020 21:42
Er zijn ook frames/fietsen die geschikt zijn voor zowel schijfremmen als velgremmen.
Als het ene systeem dan tegenvalt kun je nog omschakelen naar het andere.
Koga heeft het zo een tijd gehad bij de Signature. Makkelijk switchen. Zowel de frames als de naven geschikt voor schijfremmen terwijl er velgremmen op zaten. Alleen op de Son naafdynamo's vergaten ze het wel eens helaas ;)

Bij bijvoorbeeld Avaghon of Santos kun je het vast ook wel zo af laten leveren als je erom vraagt.
Jammer dat testen momenteel niet mag
Van wie niet? Maar zoals al eerder aangegeven zal je in normale omstandigheden weinig verschil merken.
Bert van Sprang schreef:
do 12 nov, 2020 21:50
Van wie niet?
Belgische overheid.
Leon schreef:
do 12 nov, 2020 19:16
Op mijn Shimano V-brakes, van 26,39 euro per wiel, gaat 1x per jaar de hogedrukspuit, verder kom ik er niet aan. Na een middag in de warme zon krijgt het ene draaipunt per kant dan een drupje olie. Remblokjes gaan 20.000 km mee, velgen 40.000, als de fiets het haalt natuurlijk. Er zijn dus zijn jaren achter elkaar dat ik er niks aan hoef te doen. Daarvóór had ik vanaf 1993 cantilevers waarvoor hetzelfde gold.
Zo'n levensduur met V-brakes haal je als je vooral met goed weer fietst, maar zeker niet met woonwerk in weer en wind.
bast1aan schreef:
do 12 nov, 2020 22:03
Leon schreef:
do 12 nov, 2020 19:16
Op mijn Shimano V-brakes, van 26,39 euro per wiel, gaat 1x per jaar de hogedrukspuit, verder kom ik er niet aan. Na een middag in de warme zon krijgt het ene draaipunt per kant dan een drupje olie. Remblokjes gaan 20.000 km mee, velgen 40.000, als de fiets het haalt natuurlijk. Er zijn dus zijn jaren achter elkaar dat ik er niks aan hoef te doen. Daarvóór had ik vanaf 1993 cantilevers waarvoor hetzelfde gold.
Dat soort afstanden haal je als je vooral met goed weer fietst, maar zeker niet met woonwerk in weer en wind.
Laat staan als je over natte offroad-wegen lange afdalingen maakt waarbij je veel moet remmen. Dan slijten remblokjes als een tierelier. Of is dit geen fietsvakantieforum?
pieterjan86 schreef:
do 12 nov, 2020 21:55
Bert van Sprang schreef:
do 12 nov, 2020 21:50
Van wie niet?
Belgische overheid.
Je mag fietsen zo veel je wil, en waar je wil.
Maar je vindt geen cafe om even een koffietje te drinken.

On topic: ik vind het remgevoel van schijfremmen echt wel aangenaam. Betrouwbaar, goed doseerbaar...
Remblokken vervangen is een eitje, dat is geen verschil tussen velg en schijf, maar als een veld doorgeremd is, dan wordt het moeilijk. Een stel schijven, daar wil ik nog aan beginnen.
willem.m schreef:
do 12 nov, 2020 22:07
Laat staan als je over natte offroad-wegen lange afdalingen maakt waarbij je veel moet remmen. Dan slijten remblokjes als een tierelier. Of is dit geen fietsvakantieforum?
Ik herinner me toch ergens van halverwege de jaren 90 dat mijn fiets ooit in Italië ergens nat is geworden; op een onverhard pad nog wel. Met de huidige klimaatverandering zal dat denk ik niet meer gebeuren. Zondag wordt het hier weer 17 graden. Kortebroekenfietsweer!
Leon schreef:
do 12 nov, 2020 22:20
willem.m schreef:
do 12 nov, 2020 22:07
Laat staan als je over natte offroad-wegen lange afdalingen maakt waarbij je veel moet remmen. Dan slijten remblokjes als een tierelier. Of is dit geen fietsvakantieforum?
Ik herinner me toch ergens van halverwege de jaren 90 dat mijn fiets ooit in Italië ergens nat is geworden; op een onverhard pad nog wel. Met de huidige klimaatverandering zal dat denk ik niet meer gebeuren. Zondag wordt het hier weer 17 graden. Kortebroekenfietsweer!
Dat is wel heel warm zeg! Dat wordt dan fietsen op de mountainbike - met schijfremmen. 😎

Overigens wil ik op mijn vakantiefiets geen schijfremmen hoor. Veel te onhandig als een schijf krom wordt omdat ik mijn fiets verkeerd neerleg ofzo. Sta je daar in the middle of nowhere te klooien om 'm recht te krijgen - als dat al lukt.
willem.m schreef:
do 12 nov, 2020 22:32


Overigens wil ik op mijn vakantiefiets geen schijfremmen hoor. Veel te onhandig als een schijf krom wordt omdat ik mijn fiets verkeerd neerleg ofzo. Sta je daar in the middle of nowhere te klooien om 'm recht te krijgen - als dat al lukt.
Ben ik toch wel heel benieuwd hoe jij je schijven krom kan krijgen door je fiets verkeerd neer te leggen. Ik rij op mijn MTBs al 15 jaar met schijven zo schat ik in.

Daarbij toch wel nodig meegemaakt met veel vallen en opstaan. van gebroken frame aan toe, maar nog nooit last gehad dat er een schijf een slag of iets kreeg.
willem.m schreef:
do 12 nov, 2020 22:32
Leon schreef:
do 12 nov, 2020 22:20
Ik herinner me toch ergens van halverwege de jaren 90 dat mijn fiets ooit in Italië ergens nat is geworden; op een onverhard pad nog wel. Met de huidige klimaatverandering zal dat denk ik niet meer gebeuren. Zondag wordt het hier weer 17 graden. Kortebroekenfietsweer!
Dat is wel heel warm zeg! Dat wordt dan fietsen op de mountainbike - met schijfremmen. 😎

Overigens wil ik op mijn vakantiefiets geen schijfremmen hoor. Veel te onhandig als een schijf krom wordt omdat ik mijn fiets verkeerd neerleg ofzo. Sta je daar in the middle of nowhere te klooien om 'm recht te krijgen - als dat al lukt.
Ik beschouw elke fietstocht als vakantie. :D (En met een kapotte fiets 15 km Wallonië in staan op een verkeerde dag is echt niet handig, zelfs zonder coronacrisis die uitgerekend daar het allerheftigst schijnt te zijn)

Het word zondag afaik de 4e dag deze november dat het 17 graden of meer wordt hier.
Leon schreef:
do 12 nov, 2020 21:01
Mr. Z schreef:
do 12 nov, 2020 19:47
Die km-standen zeggen meer over jouw rijgedrag dan over de kwaliteit van onderdelen :wink:
En jij kent mijn rijgedrag van de afgelopen 27 jaar? :lol:
Zekers! net zoals andere ervaren fietsenmakers en fietsers hier, als jij al 27 jaar die km standen haalt met je velgen en remblokken gebruik jij je remmen al 27 jaar erg weinig :lol:
Verder zijn er zware vermoedens dat je niet in een stad woont en niet van regen en onverhard houd :wink:
Fedor schreef:
do 12 nov, 2020 18:41
_Peter_ schreef:
wo 11 nov, 2020 23:10
Dus als je voor hydraulisch gaat geef dan wat extra geld uit aan een setje Hope remmen, die kun je zelf uit elkaar halen en ook weer (niet onbelangrijk) in elkaar zetten.
De meerprijs t.o.v. bijv. XT is bijna 500 euro... dat noem ik niet "wat extra geld".
Door een beetje slim zoeken was ik voor 300 euro klaar, dat was iets meer dan de XT-set, maar dus niet 500 meer, dat is nu misschien anders, maar dat is appels en peren. Als je de keuze hebt om nieuwe remklauwen te kopen voor 100 euro per set of een complete remset die wel servicebaar is voor 300 dan had ik die 300 euro eerder uit moeten geven. dat had me 200 euro gescheeld, en een hoop gekloot met bike-componots.
Dus weer wat geleerd, het was wel een dure les, maar niet op tijd kunnen stoppen kan ook duur worden.
alstro schreef:
do 12 nov, 2020 22:44
willem.m schreef:
do 12 nov, 2020 22:32


Overigens wil ik op mijn vakantiefiets geen schijfremmen hoor. Veel te onhandig als een schijf krom wordt omdat ik mijn fiets verkeerd neerleg ofzo. Sta je daar in the middle of nowhere te klooien om 'm recht te krijgen - als dat al lukt.
Ben ik toch wel heel benieuwd hoe jij je schijven krom kan krijgen door je fiets verkeerd neer te leggen. Ik rij op mijn MTBs al 15 jaar met schijven zo schat ik in.

Daarbij toch wel nodig meegemaakt met veel vallen en opstaan. van gebroken frame aan toe, maar nog nooit last gehad dat er een schijf een slag of iets kreeg.
Door de fiets met de schijf op een grote kei te leggen. Specifieker kan ik niet zijn. Punt.
_Peter_ schreef:
do 12 nov, 2020 17:15
Daarnaast zou je dit gewoon zelf zonder al teveel moeite schoon moeten kunnen maken (of onderdelen vervangen). Net als V-brakes of magura velgremmen.
Dat vind ik nou net een nadeel van magura velgremmen. Hoe fijn ze verder ook mogen wezen, er zijn hier vroeger een aantal HS11/22/33 levers (remgrepen) de kliko ingegaan vanwege lek. Gezien de prijs van die dingen werd het dan meestal een geheel nieuw setje remmen.
Grandonneur schreef:
vr 13 nov, 2020 09:45
_Peter_ schreef:
do 12 nov, 2020 17:15
Daarnaast zou je dit gewoon zelf zonder al teveel moeite schoon moeten kunnen maken (of onderdelen vervangen). Net als V-brakes of magura velgremmen.
Dat vind ik nou net een nadeel van magura velgremmen. Hoe fijn ze verder ook mogen wezen, er zijn hier vroeger een aantal HS11/22/33 levers (remgrepen) de kliko ingegaan vanwege lek. Gezien de prijs van die dingen werd het dan meestal een geheel nieuw setje remmen.
Als die Magura's nou nog een beetje compatibel zouden zijn met welk andere remsysteem dan ook dan zou ik ze best op een fiets willen, maar je kan merken dat het een oud ontwerp is waardoor de zuigers met helemaal niets anders uit te wisselen zijn. En natuurlijk maken ze geen remhendels voor racestuurtjes meer.