Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg- of schijfremmen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Velg- of schijfremmen

Als je ziet dat een set van 2x handgreep, remleiding en remklauw amper 50€ kost als wisselstuk voor een basis schijfrem van Shimano, dan weet je dat de meerprijs van een schijfrem op een fiets gewoon laag ligt.

Wat je (en dat geldt ook voor auto's) zeker kan zeggen is dat schijfremmen gewoon een pak nauwkeuriger werken.
Doe daar het voordeel bij dat je nooit een velg kan overhitten, en je hebt voor veel fietsers genoeg argumenten om er voor te kiezen.
En dan, zeker op een zware ebike is een beetje betrouwbare remkracht een goed idee.

Marketing zal natuurlijk ook een rol spelen. Op een "high end" fiets zal iedereen wel verwachten dat het er op zit.
Ik rij pas sinds dit jaar met een fiets met schijfremmen, en het voelt bijzonder goed en betrouwbaar aan.
Wat doen jullie tegen die 'tjing' die een schijf kan maken bij elke omwenteling, of andere schijfrem-geluiden? Of hebben jullie daar geen last van?
Ik kan er geen pijl op trekken waarom en wanneer dat geluid opkomt en weer verdwijnt. Er lijkt geen oorzakelijk verband te zijn met iets als nieuwe remschoenen o.i.d. Beetje water eroverheen helpt vaak -tijdelijk- wel.
Flix schreef:
za 07 nov, 2020 14:03
Wat doen jullie tegen die 'tjing' die een schijf kan maken bij elke omwenteling, of andere schijfrem-geluiden?
Is je schijf nog recht?
Flix schreef:
za 07 nov, 2020 14:03
Wat doen jullie tegen die 'tjing' die een schijf kan maken bij elke omwenteling, of andere schijfrem-geluiden? Of hebben jullie daar geen last van?
De schijf er af halen, kurken voetjes onder plakken en de theepot er op zetten. Het werkt prima, want hij veert in het midden een beetje, precies genoeg om de scherpe tik van theepot op de glazen tafel te dempen.
Afbeelding
Jurr schreef:
za 07 nov, 2020 14:14
Is je schijf nog recht?
Volgens mij: zo recht als recht kan zijn.
Maar door het remmen zouden er temperatuurverschillen in de schijf kunnen ontstaan en zou ie kunnen vervormen?
Ik merk dat nu, in het koude klimaat van het platte NL (nul remmen) tegenover de 40+ºC van het heuvelachtige Italië, het ding geen kik geeft.
Zoals ik al zei: ik kan de vinger er niet op leggen.

Bij jullie zal dat geluid toch ook bij tijd en wijle aanwezig zijn? Ik hoor het vaak genoeg om me heen bij andere fietsen.


@Leon: thx, maar ik drink geen thee.
Die bijgeluiden kunnen ook door vuil op de schijf of de blokjes komen, soms helpt even heel hard remmen een tijdje om vervolgens weer terug te keren, er is zoals je zelf aangeeft geen duidelijke oorzaak (of oplossing) aan te geven.
Mijn mening. Schijfremmen hebben alleen voordeel bij nat weer. Droog weer, met velg remmen kan ik mijn wielen blokkeren. Zelfs met mijn handen boven op de remgreep en deze drukken tegen de remgrepen. Verder geen ervaring maar als ik bij het wielrennen kijk en er moet iemand met een boormachine helpen het wiel te wisselen is er wel iets verandert. Ik ben gewend snel ontspanner los en het wiel valt uit het frame. Vraag me ook af of het nog mogelijk is je fiets met het wiel eruit even op je voorvork te zetten.
Ik heb wel eens gelezen over oververhitting van remvloeistof/olie op lange afdalingen met bagage. Iemand dat soort ervaringen? In zo’n geval ontbreekt schijnbaar de remwerking volledig.
Verder is een voorvork stijver van constructie in het geval van schijfremmen, wat nadelig is voor het comfort.
Zelf rijd ik met V-brakes; alleen bij vochtig weer in de bergen zou ik beter willen remmen (bergaf), verder geen klachten over remkracht.
Wellicht moet ik betere remblokjes gebruiken, van de veel aanbevolen fabrikanten Koolstop en Swiss stop.
WimB schreef:
za 07 nov, 2020 17:52
Mijn mening. Schijfremmen hebben alleen voordeel bij nat weer. Droog weer, met velg remmen kan ik mijn wielen blokkeren. Zelfs met mijn handen boven op de remgreep en deze drukken tegen de remgrepen. Verder geen ervaring maar als ik bij het wielrennen kijk en er moet iemand met een boormachine helpen het wiel te wisselen is er wel iets verandert. Ik ben gewend snel ontspanner los en het wiel valt uit het frame. Vraag me ook af of het nog mogelijk is je fiets met het wiel eruit even op je voorvork te zetten.
1) Je mening is op weinig gebaseerd als je aangeeft geen ervaring te hebben. Toch? Totnogtoe hebben de meeste fietsen in Huize G velgremmen, maar dat wordt wel steeds minder.
2) Schijfremmen hebben meer voordelen dan alleen remkracht. V-brakes hebben trouwens ook voordelen.
3) Er is in principe géén relatie tussen schijfremmen en steekassen. Als in: je kunt theoretisch schijfremmen hebben met quick release assen, en velgremmen met steekassen. Geen probleem.
4) Een steekas maak je simpel los met snelspanner of inbus. Bij het wielrennen willen ze graag zo snel mogelijk zijn, en hebben de renners zelf geen inbus in de kontzak, en gebruiken de mekanisjens een accuratelapparaat voor tijdwinst. Gewone stervelingen hoeven geen makita mee op reis.
5) Als wiel-met-velgrem uit je frame valt als je snelspanner los is mankeert er wat aan je rem of je band is leeg.
6) Je kunt je schijfremfiets met wiel eruit even op de voorvork zetten.
Ik ben erg blij met schijfremmen op de tandem en de ligfiets, bij meer gewicht en kleinere wielen slaat wat mij betreft het voordeel om naar schijfremmen. Met een beetje goed afstellen (Avid bb7), hoor je alleen wel eens een tsjing als er bij regenachtig weer wat modder of zo tussen gekomen is, of als je het wiel niet helemaal goed teruggezet hebt.

Op mijn 'gewone' vakantiefiets voldoen standaard V-brakes prima. Wel monteer ik voor in de bergen betere remblokjes dan wat er standaard op zit, dat scheelt veel (vooral bij nat weer).
Flix schreef:
za 07 nov, 2020 14:03
Wat doen jullie tegen die 'tjing' die een schijf kan maken bij elke omwenteling, of andere schijfrem-geluiden? Of hebben jullie daar geen last van?
Ik kan er geen pijl op trekken waarom en wanneer dat geluid opkomt en weer verdwijnt. Er lijkt geen oorzakelijk verband te zijn met iets als nieuwe remschoenen o.i.d. Beetje water eroverheen helpt vaak -tijdelijk- wel.
Begin met kijken of je wiel recht en goed vast zit, als je een snelspanner hebt zet die goed vast.
Af en toe wel en geen herrie is of een los wiel of vuil zoals modder of een insect die het niet meer zag zitten.

Blijft het aanlopen terwijl het eerst stil was dan eerst wiel checken of hij er recht in zit en goed vast, kijken of de schijf krom is, en dan kijken of de zuigers even ver naar buiten staan, zo niet voorzichtig de schijf gebruiken om het remblokje wat verder naar buiten staat terug te duwen, schijf vast blijven houden en de rem een paar keer indrukken, eventueel herhalen tot de zuigers weer even ver naar buiten staan.
Mr. Z schreef:
za 07 nov, 2020 22:53

Blijft het aanlopen terwijl het eerst stil was dan eerst wiel checken of hij er recht in zit en goed vast, kijken of de schijf krom is, en dan kijken of de zuigers even ver naar buiten staan, zo niet voorzichtig de schijf gebruiken om het remblokje wat verder naar buiten staat terug te duwen, schijf vast blijven houden en de rem een paar keer indrukken, eventueel herhalen tot de zuigers weer even ver naar buiten staan.
Ik zou dan toch even het wiel eruithalen en met behulp van je plastic bandenlichters de blokken even naar binnen duwen, niet de schijf gebruiken waar die niet voor gemaakt is. Ook al ben je nog zo voorzichtig.
Grandonneur schreef:
za 07 nov, 2020 18:18
5) Als wiel-met-velgrem uit je frame valt als je snelspanner los is mankeert er wat aan je rem of je band is leeg.
En de anti-uitval-nokjes op de voorvork ontbreken blijkbaar.

Die nokjes die ze (illegaal) bij het wielrennen er af slepen of een wiel nog steller te kunnen verwisselen.
Velgremmen op fietsen waar ik woon-werk op deed heb ik eigenlijk slechte ervaring mee, het slijt bijvoorbeeld als een gek bij slecht weer icm veel moeten remmen in de stad. Om die reden zou ik schijfremmen aanbevelen, ik heb zelf trouwens trommelremmen op mijn fiets en dat is voor woonwerk/alledaags gebruik een nog betere keus.
Wbt schijfremmen zijn mijn ervaringen met goede mechanische (kabelbediende) schijfremmen (bv Avid BB7) beter dan met hydrolische. Bij die laatste (Shimano XT) heb ik sores gehad met het hydroliek, en vastgeroeste zuigers door strooizout in de winter.
Dus als je voor hydraulisch gaat geef dan wat extra geld uit aan een setje Hope remmen, die kun je zelf uit elkaar halen en ook weer (niet onbelangrijk) in elkaar zetten. Zeker als je in de winter doorrijdt zal je toch regelmatig de boel even schoon moeten maken. Daarnaast zijn zo'n beetje alle onderdelen los te koop. Ook leuk als je de boel een ander kleurtje wilt geven.
Ik heb een fiets met hydraulische velgremmen. In de herfst/winter ziet mijn fiets er niet uit door al die viezigheid/zand, woonwerk verkeer (20KM enkele reis), wat resulteert in redelijk snel slijten van de velgen. Mijn achtervelg is al een paar keer vernieuwd. Met dat in gedachten zou ik een volgende keer voor een schijfrem kiezen.

Martijn
_Peter_ schreef:
wo 11 nov, 2020 23:10
Dus als je voor hydraulisch gaat geef dan wat extra geld uit aan een setje Hope remmen, die kun je zelf uit elkaar halen en ook weer (niet onbelangrijk) in elkaar zetten. Zeker als je in de winter doorrijdt zal je toch regelmatig de boel even schoon moeten maken. Daarnaast zijn zo'n beetje alle onderdelen los te koop. Ook leuk als je de boel een ander kleurtje wilt geven.
Voor de prijs van een nieuwe hydraulische klauw ga ik die echt niet uit elkaar prutsen.
Standaard klauw op mijn fiets kost 25€ incl de remhendel.
Je hebt Hope en dan een hele tijd weinig en dan pas Shitmano, ik heb ook nog hydraulische Avid's gehad en zelfs die waren beter te onderhouden dan de shitmano's ((XT voor je als je het wil weten) en die kosten toen (en nu) geen 25 per stuk))
Als jij graag meedoet aan de wegwerp maatschappij ga dan vooral zo door maar niet iedereen vervangt zijn klauw als die dienst weigert. Daarnaast zou je dit gewoon zelf zonder al teveel moeite schoon moeten kunnen maken (of onderdelen vervangen). Net als V-brakes of magura velgremmen.
_Peter_ schreef:
wo 11 nov, 2020 23:10
Dus als je voor hydraulisch gaat geef dan wat extra geld uit aan een setje Hope remmen, die kun je zelf uit elkaar halen en ook weer (niet onbelangrijk) in elkaar zetten.
De meerprijs t.o.v. bijv. XT is bijna 500 euro... dat noem ik niet "wat extra geld".
Op mijn Shimano V-brakes, van 26,39 euro per wiel, gaat 1x per jaar de hogedrukspuit, verder kom ik er niet aan. Na een middag in de warme zon krijgt het ene draaipunt per kant dan een drupje olie. Remblokjes gaan 20.000 km mee, velgen 40.000, als de fiets het haalt natuurlijk. Er zijn dus zijn jaren achter elkaar dat ik er niks aan hoef te doen. Daarvóór had ik vanaf 1993 cantilevers waarvoor hetzelfde gold.
Het bevalt me zo wel. Sinds ik de verhalen over moderne remmen op dit forum lees bevalt het me zelfs steeds meer.