Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil in efficientie Koga WTS/F3 met Rohloff vs Deore XT - Forum Wereldfietser

Verschil in efficientie Koga WTS/F3 met Rohloff vs Deore XT

Hallo,

Ik rijd momenteel in mijn vrije tijd met een Koga F3 7.0 met Deore XT derailleurversnellingen.

Ik ben eigenlijk geen fietsreiziger, maar ik was toch aan het kijken om eventueel een onderhoudsarme fiets te kopen en omdat ik al met Koga rijd was mijn oog gevallen op de Worldtraveller S met Rohloff en riem.
Omdat dit toch meer een trekking fiets is, ga ik er vanuit dat op dit forum toch meer mensen te vinden zijn die ervaring hebben met deze fiets.

Wat mij eigenlijk interessseert is het volgende, met mijn F3 kan ik eigenlijk op een redelijk comfortabele manier een gemiddelde snelheid van 25 km/h aanhouden.
Ik lees veel goeds over een Rohloff naaf dat die zo efficient is en vergelijkbaar is met een derailleur, maar ik heb toch mijn bedenkingen.
Hoe vlot rijdt die Worldtraveller met Rohloff nu eigenlijk wanneer deze niet beladen is? Denken jullie dat ik veel aan snelheid zal moeten inboeten?

Ik weet dat ik moet gaan testrijden om dit vooral zelf te ervaren, maar mijn locale fietsenmaker heeft geen testfietsen beschikbaar. Ik mag wel met een nieuwe fiets even proberen op hun parking maar daar heb ik geen boodschap. Dan moet ik elke 20m draaien.
In deze rare tijden kan ik ook niet het halve land gaan afrijden op zoek naar een fietsenmaker waar ik zo'n fiets eens voor een dag kan huren.
Vandaar dat ik eerst even wilde polsen naar jullie ervaringen. Ik weet dat het voor iedereen anders zal zijn, maar ik wil gewoon een idee hebben.

Alvast bedankt,
Groeten,
Kris.
Op vlak terrein bij constante snelheid is dit de volgorde van de zaken die je tegenhouden:
  1. Luchtweerstand - aerodynamica
  2. Rolweerstand - luchtdruk en samenstelling van de banden
  3. Mechanische wrijving - waaronder verliezen in de aandrijflijn
Ik denk dus dat wel of geen Rohloff minder verschil gaat maken dan een andere fietshouding of een strakker shirt of een bar meer of minder in de banden.

Op hellend terrein heeft gewicht natuurlijk een de grootste invloed.
En onderschat het verschil tussen diverse banden niet.
krispie76 schreef:
di 27 okt, 2020 13:06
Ik weet dat ik moet gaan testrijden om dit vooral zelf te ervaren
Het verschil tussen Rohloff en derailleur zul je IMHO nooit tijdens een testrit ervaren. Om te beginnen zijn er nauwelijks twee fietsen te vinden waarvan het enige verschil is dat de ene een derailleurfiets is en de andere Rohloff; andere verschillen hebben samen opgeteld al gauw meer effect. Die twee fietsen, die je niet kunt vinden, moet je dan op dezelfde dag testen, met hetzelfde weertje, met dezelfde kleren. Erger is dat je zelf tsjokvol verwachtingen zit.
Ik heb zelf een WTS met Rohloff en riem, en met dikke banden.

De fiets rijdt zeker vlot (al kan ik hem niet vergelijken met jouw fiets), maar het frame is behoorlijk oversized qua stevigheid als je alleen maar zonder bepakking gaat rijden. Met één zijtasje achterop en een stuurtas rijdt het al een stuk lekkerder trouwens.
Het enige wat ik hier aan toe wil voegen is dat bij lang fietsen op een constante snelheid de relatief grotere stappen tussen de verschillende versnellingen er weleens toe kunnen leiden dat je eerder terugschakelt naar een lagere versnelling en daarom dan ook wat langzamer fietst. Dit valt vooral op als je dit in een groepje doet.
Bert van Sprang schreef:
di 27 okt, 2020 16:10
Het enige wat ik hier aan toe wil voegen is dat bij lang fietsen op een constante snelheid de relatief grotere stappen tussen de verschillende versnellingen er weleens toe kunnen leiden dat je eerder terugschakelt naar een lagere versnelling en daarom dan ook wat langzamer fietst. Dit valt vooral op als je dit in een groepje doet.
Het is natuurlijk wel zo dat Rohloffnaven vooral zitten op fietsen die bedoeld zijn voor bergen en bepakking, en dat zijn niet de lichtste en soepelste fietsen, want om lekker te rijden met 25 kilo bagage moet een frame stijver zijn dan zonder die tassen. Ook willen Rohloffietsen wel eens volhangen met veel accessoires omdat ze toch al in het dure segment zitten. Daar worden ze ook niet sneller van. Maar dat ligt dan niet aan de naaf.
Voor Kris: als je zelf klein en/of licht bent is een Koga WTR misschien toch wel wat stug voor je. Ben je groot en zwaar, dan zul je dat minder zo ervaren.
Ik vind het wel vreemd dat je geen fatsoenlijke testrit mag maken bij je fietsenhandelaar. Een goede lange testrit van minimaal een uur over verschillende soorten wegdek is essentieel om je een echte indruk van de fiets te geven. Elke zichzelf respecterende fietsenhandelaar weet dat en zal het zelfs stimuleren. Ik zou er met een boog omheen lopen als mijn fietsenhandelaar alleen een rondje op zijn parking toestaat.
Alvast bedankt voor de vele reactie's.

Ik heb wel al een vergelijking gemaakt tussen de frames van mijn F3 met de Grandtourer en Worldtraveller. F3 en Grandtourer zijn eigenlijk identiek. Is het verschil met de WTR dan nog groot? Ik heb de fiets bij de fietsenmaker gezien maar eigenlijk zelf niet in de hand gehad. Ik ben van plan om eerst nog andere fietsenmakers te bezoeken. Misschien dat die dan wel de mogelijkheid geven om een langere testrit te maken. Ik ben het ermee eens dat je niet zomaar bijna 5k betaalt voor een fiets die je niet deftig hebt kunnen proberen. Ook omdat het plan nu is om deze niet echt als trekking fiets te gebruiken, maar wie weet krijg ik de smaak wel te pakken. Het feit dat ik de WTR in eerste instantie niet als reisfiets zou gebruiken vond hij ook geen probleem. Volgens hem wordt deze fiets ook veel gebruikt als commuter fiets. Ikzelf ben geen van beide, maar ik fiets wel gans het jaar door een 150km per week en vooral 's avonds. Dus in de winter zijn dat vooral ritten in het donker. Dit komt vooral ook doordat ik na het werk bij mijn ouders ga eten en ik daarna i.p.v. recht naar huis te rijden nog een omweg van tientallen km's maak.
Je rijdt nu 25km/u en zult straks 24km/u rijden. Na 50km/2u ben je dus straks 48km/2u onderweg. Voor die laatste 2km heb je dan nog 2/24 deel van een uur is 5min nodig. Dus als je 5min eerder van je ouders weg kunt is er weinig wat je hoeft te weerhouden om een mooie fiets te kopen.
Als je nu plezier hebt in fietsen zou ik in eerste plaats een fiets zoeken die je huidig plezier vergroot, bv een lichte racefiets, ipv van een dure reisfiets zoals een Koga Wordtraveller waarvan je de voordelen alleen maar met bagage zult merken. En je hoeft helemaal geen nieuwe fiets te kopen, het kan leuk en interessant zijn de fiets die je nu hebt voor jouw doeleinden te verbeteren.
krispie76 schreef:
di 27 okt, 2020 20:22
Dit komt vooral ook doordat ik na het werk bij mijn ouders ga eten en ik daarna i.p.v. recht naar huis te rijden nog een omweg van tientallen km's maak.
En over wat soort wegdek(ken) rij je dan?

De WTS is een heerlijke fiets... voor mijn gebruik althans (dus ook veel boenderen over gravel, onverhard, hellingen etc.). Vraag voor jou is of het beoogde gebruik de prijs kan "rechtvaardigen".
Als je zo expliciet snelheid noemt zou je misschien ook een andere fiets kunnen overwegen. Binnen de Rohloff en riem aandrijving categorie kun je dan bijvoorbeeld naar idworx kijken, die vaak wat minder wegen dan vergelijkbare fietsen van de concurrentie in die categorie.

Maar als je daar buiten kijkt zou je ook in elke willekeurige andere fiets een goede naafdynamo in kunnen laten spaken en er een fijne koplamp bij nemen. Dit omdat je zo specifiek het fietsen in het donker noemt.

Zeker als er niet teveel bagage mee moet kun je zelfs naar een racefiets kijken, met wat meer slechte ondergrond bijvoorbeeld naar een gravelracer.

Blijft wel het onderhoudsarme over, maar ja... hoe zwaar wil je dat laten wegen? Da's voor iedereen weer anders.

De gravelbike met Rohloff en riem kruisen kan natuurlijk ook nog, kijk dan bijvoorbeeld eens naar een Santos Cross Lite of Shand Stoater.
Meten is weten, en dan moet je bij de Duitsers zijn:

https://fahrradzukunft.de/16/wirkungsgr ... haltungen/
https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgr ... ltungen-2/
https://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgr ... ltungen-3/

Als je derailleursysteem schoon is heeft het vermoedelijk wel iets minder weerstand dan Rohloff (over Pinion hebben we het niet want die heeft echt wel weerstand), maar vuil is de Rohloff naaf vermoedelijk sneller. Andere banden of een ander frame maakt meer verschil, ook in fietsplezier. Een stijve lompe fiets met stugge antilekbanden is zonder bagage niet leuk.
Wim schreef:
wo 28 okt, 2020 09:36
Als je derailleursysteem schoon is heeft het vermoedelijk wel iets minder weerstand dan Rohloff (over Pinion hebben we het niet want die heeft echt wel weerstand), maar vuil is de Rohloff naaf vermoedelijk sneller.
Dat klopt denk ik wel. Wel moet je bedenken dat een Rohlofffiets óók een kettingblad, een ketting en een kransje heeft die versleten en vuil kunnen zijn. Dat wordt wel eens vergeten. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor een riemaandrijving, al heb ik geen idee hoe een versleten riemsysteem doorwerkt op de efficiëncy.
Wim schreef:
wo 28 okt, 2020 09:36
Meten is weten, en dan moet je bij de Duitsers zijn:

https://fahrradzukunft.de/16/wirkungsgr ... haltungen/
https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgr ... ltungen-2/
https://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgr ... ltungen-3/

Als je derailleursysteem schoon is heeft het vermoedelijk wel iets minder weerstand dan Rohloff (over Pinion hebben we het niet want die heeft echt wel weerstand), maar vuil is de Rohloff naaf vermoedelijk sneller. Andere banden of een ander frame maakt meer verschil, ook in fietsplezier. Een stijve lompe fiets met stugge antilekbanden is zonder bagage niet leuk.
Wat heel spijtig is bij die test is dat ze de "kettenschaltung" of derailleur enkel in het middengebied gemeten hebben.
Ik kan me voorstellen dat het iets slechter is in de kleinste of grootste verzetten.

Maar het verschil tussen Rohloff en een derailleur zal bij dagelijks gebruik (vermogens van 50-100W) eerder klein zijn.
En natuurlijk alles gesteld dat je met een propere ketting en tandwielen rijdt die correct gesmeerd zijn.
Kortom, onder normale omstandigheden is er geen betekenisvol verschil. Voor een heel snelle fiets en over vlak terrein zou ik een deraileur willen, juist ook omdat je dan zoals Bert ook schrijft kleinere stapjes kunt kiezen.
Als je een Rohloff wil en toch kleinere versnellingsstappen zou je ook nog een Rohloff met kettingspanner en halfstep kunnen overwegen.

Zou ook nog met het huidige frame van Topicstarter kunnen, alleen niet met riemaandrijving uiteraard.
Jurr schreef:
wo 28 okt, 2020 10:54
Als je een Rohloff wil en toch kleinere versnellingsstappen zou je ook nog een Rohloff met kettingspanner en halfstep kunnen overwegen.
Deze begrijp ik ff niet... :)
Fedor schreef:
wo 28 okt, 2020 11:06

Deze begrijp ik ff niet... :)
Even de Rohloff handleiding erbij gepakt:
Screenshot_20201028-110901_Word.jpg
Te realiseren met een crank met twee voorbladen, een voorderailleur, voorste shifter en een kettingspanner (-: