Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil in efficientie Koga WTS/F3 met Rohloff vs Deore XT - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Verschil in efficientie Koga WTS/F3 met Rohloff vs Deore XT

Ik heb ondertussen kunnen testrijden met een Koga WTS met riem en Rohloff, alsook met een IdWorx allrohler.

Ik vind toch dat geen van beide fietsen het sportieve rijgedrag van mijn Koga F3 met derailleur benadert. Dan moet ik toch de mening bijtreden van velen hier dat overschakelen naar een heel dure fiets enkel omwille van het onderhoudsvriendelijkere aspect, een zeer domme beslissing zou zijn.

Toch waren dit beide zeer kwalitatieve fietsen. Ik vond de Rohloff zelfs vlot schakelen. Maar je voelt wel dat deze fietsen bedoeld zijn voor de vakantiefietser, gebouwd om bagage mee te nemen. Wat ik uiteindelijk nooit zou doen.
Ik moet wel zeggen dat de Koga redelijk zwaar was gebouwd met alle optie's en 50mm banden. Voor het gebruik dat ik voor ogen had zou ik die nooit zo hebben geconfigureerd. De IdWorx allrohler bestaat in een light versie maar daar hadden ze geen testfiets van, dus dat verschil heb ik niet kunnen ervaren.

Maar soit, ik denk niet dat dit type fietsen iets zijn voor mijn manier van fietsen. Toch ben ik blij dat ik ben gaan testrijden. Het idee van een fiets met naaf en riem klinkt aanlokkelijk, maar nu weet ik tenminste dat dit niet is wat ik zoek.
Dus je hebt een fiets in een categorie die niet de jouwe is, die gemaakt is voor een gebruiksdoel dat je nooit zou doen en met een configuratie die jij nooit zou willen geprobeerd en je vind het niet fijn fietsen.
Zou het niet absurd zijn geweest als dat wel zo was?
Leon schreef:
di 15 dec, 2020 10:16
Dus je hebt een fiets in een categorie die niet de jouwe is, die gemaakt is voor een gebruiksdoel dat je nooit zou doen en met een configuratie die jij nooit zou willen geprobeerd en je vind het niet fijn fietsen.
Zou het niet absurd zijn geweest als dat wel zo was?
Dat zou inderdaad niet absurd zijn.

Ik zocht laatst een nieuwe fiets voor in het dorp. Voor boodschappen en retourtjes schoolplein en incidenteel een park of theater bezoeken. Nou heb ik geen proefrit op de volgende fiets gemaakt:

topstone.png

terwijl het mogelijk is dat ik daar heel fijn op zou fietsen.
Ik vind dat hier heel zuur gereageerd wordt op een beginnende poster die de moeite doet om terug te koppelen op zijn oorspronkelijke vraag. Zo zijn er niet veel, de meeste nieuwe forumleden zijn na één keer terug weg.

Er zijn hiervoor in de thread verschillende mensen geweest die vonden dat de Koga WordTravellerS best geschikt was voor de doeleinden van krispie76, dan is het toch niet vreemd dat hij/zij gaat testen?
krispie76 schreef:
di 15 dec, 2020 09:58

Maar soit, ik denk niet dat dit type fietsen iets zijn voor mijn manier van fietsen. Toch ben ik blij dat ik ben gaan testrijden.
Lekker weer onderweg met je huidige fiets. Lijkt me een prima fiets voor het doel.
bdr schreef:
di 15 dec, 2020 15:52
Er zijn hiervoor in de thread verschillende mensen geweest die vonden dat de Koga WordTravellerS best geschikt was voor de doeleinden van krispie76, dan is het toch niet vreemd dat hij/zij gaat testen?
Tussen alle uitgekomen voorspellingen en adviezen is vast wel een positieve review te vinden, als je dat bedoelt.
Maar krispie76 wilde gewoon eens op zo'n fiets fietsen, daar is niks mis mee natuurlijk. En fijn dat hij het terugmeldt inderdaad.
bdr schreef:
di 15 dec, 2020 15:52
Er zijn hiervoor in de thread verschillende mensen geweest die vonden dat de Koga WordTravellerS best geschikt was voor de doeleinden van krispie76, dan is het toch niet vreemd dat hij/zij gaat testen?
Dat valt toch wel mee dacht ik.... hier een paar reacties:

"De fiets rijdt zeker vlot (al kan ik hem niet vergelijken met jouw fiets), maar het frame is behoorlijk oversized qua stevigheid als je alleen maar zonder bepakking gaat rijden."

"Het is natuurlijk wel zo dat Rohloffnaven vooral zitten op fietsen die bedoeld zijn voor bergen en bepakking, en dat zijn niet de lichtste en soepelste fietsen, want om lekker te rijden met 25 kilo bagage moet een frame stijver zijn dan zonder die tassen. Ook willen Rohloffietsen wel eens volhangen met veel accessoires omdat ze toch al in het dure segment zitten. Daar worden ze ook niet sneller van. Maar dat ligt dan niet aan de naaf."

"De WTS is een heerlijke fiets... voor mijn gebruik althans (dus ook veel boenderen over gravel, onverhard, hellingen etc.). Vraag voor jou is of het beoogde gebruik de prijs kan "rechtvaardigen"."

"De stappen bij een Roh;loff naaf zijn wat mij betreft ideaal voor een fiets met wat bagage en voor terrein dat niet vlak is. Kortom, voor het vakantiefietsen. Op een snelle fiets in de polder wil je kleinere stapjes."

"Een Worldtraveller S met Rohloff is complete overkill als winter- en slechtweerfiets en zonde van het geld, een ouderwetse stadsfiets met gesloten kettingkast zou even goed voldoen. "

"Wat ik wil zeggen is dat als je nu een Koga F3 hebt waarmee je recreatief fietst zonder bagage en je in de plaats daarvan een Wordtraveller S met Rohloff koopt dat je dan wel heel veel geld uitgeeft voor een gelijkaardige fietservaring. Luxe inderdaad maar misschien ook zonde want misschien zou een ander soort fiets (met of zonder Rohloff) meer fietsplezier opleveren."
Ik heb zelf pas een santos 2.29 laten bouwen met een pinion 18 naaf. Ik gebruik de fiets alleen voor woonwerk verkeer 40 km per dag. Heb er nog geen moment spijt van gehad. Over de top voor woonwerk verkeer mischien wel.

Bas
IMG_20200526_203352.jpg
Bas.nl schreef:
di 15 dec, 2020 23:34
... voor woonwerk verkeer 40 km per dag. Over de top voor woonwerk verkeer misschien wel.
Hoezo? De meeste mensen kopen een auto voor deze exercitie. Dan stellen de kosten van de aanschaf (en het rijdend houden) van zo'n fiets niet veel voor. Niks 'over de top'. Gewoon goed bezig, man!👍🏻
Bas.nl schreef:
di 15 dec, 2020 23:34
Ik heb zelf pas een santos 2.29 laten bouwen met een pinion 18 naaf. Ik gebruik de fiets alleen voor woonwerk verkeer 40 km per dag.
Vast via een mooie route gezien de voorvering en de MTB-banden :)
Wat ik in deze topic niet tegenkom (en elders wel) is het verschil in geluid van een Rohloff-naaf ten opzichte van een derailleursysteem. In andere topics is dat een issue; hier niet. Ikzelf overweeg een nieuwe fiets te kopen. Ik heb nu een derailleur en zoek al een poosje op het forum naar ervaringen van Rohloff en Pinion. Geluid vind ik een belangrijk punt, want als je de rust om je heen niet kunt ervaren omdat een koffiemolen (citaat in een ander topic) deze rust verstoort, dan vraag ik me af of ik een overstap wel moet overwegen.
Flix schreef:
di 15 dec, 2020 23:47
Bas.nl schreef:
di 15 dec, 2020 23:34
... voor woonwerk verkeer 40 km per dag. Over de top voor woonwerk verkeer misschien wel.
Hoezo? De meeste mensen kopen een auto voor deze exercitie. Dan stellen de kosten van de aanschaf (en het rijdend houden) van zo'n fiets niet veel voor. Niks 'over de top'. Gewoon goed bezig, man!👍🏻
Heb je enig idee hoe dit bij veel Nederlanders die nauwelijks geld hebben voor een redelijke tweedehands fiets overkomt?

Het verbaast me uiteindelijk wel dat niemand heeft gevraagd hoe zwaar krispie76 is. Dat maakt namelijk ook uit in de te verwachten rijervaring van een reisfiets. Voor een gewichtig persoon voelt zo'n fiets minder stijf en log aan dan voor een vedergewicht.
harriewbd schreef:
wo 16 dec, 2020 10:01
Wat ik in deze topic niet tegenkom (en elders wel) is het verschil in geluid van een Rohloff-naaf ten opzichte van een derailleursysteem. In andere topics is dat een issue; hier niet.
Omdat dat in een vraag naar efficiëntie verschrikkelijk off-topic zou zijn natuurlijk, en daar doen we hier op het forum niet aan! ;)
Geluid vind ik een belangrijk punt, want als je de rust om je heen niet kunt ervaren omdat een koffiemolen (citaat in een ander topic) deze rust verstoort, dan vraag ik me af of ik een overstap wel moet overwegen.
Gewoon nog rustig 5 weken overwegen (aangenomen dat je in Nederland woont), dan lekker gaan proeffietsen *) net als krispie76 en er misschien achter komen dat Rohloff niks voor je is - of er enthousiast over raken en de fiets kopen natuurlijk.

Groetjes,

Carl

*) Waarbij je natuurlijk jouw gebruikssituatie zoveel mogelijk moet benaderen - als je fluisterstil over uitgestorven landweggetjes wilt kunnen fietsen maar je mag van de fietsenwinkel alleen even heen en weer over een drukke straat waar het motorgeruis al het andere geluid overstemt, ben je nog niks wijzer. Dan zit er niks anders op dan meegaan op een Wereldfietseractiviteit en diverse Rohlofffietsen van medefietsers uitproberen.
harriewbd schreef:
wo 16 dec, 2020 10:01
Wat ik in deze topic niet tegenkom (en elders wel) is het verschil in geluid van een Rohloff-naaf ten opzichte van een derailleursysteem. In andere topics is dat een issue; hier niet. Ikzelf overweeg een nieuwe fiets te kopen. Ik heb nu een derailleur en zoek al een poosje op het forum naar ervaringen van Rohloff en Pinion. Geluid vind ik een belangrijk punt, want als je de rust om je heen niet kunt ervaren omdat een koffiemolen (citaat in een ander topic) deze rust verstoort, dan vraag ik me af of ik een overstap wel moet overwegen.
T/m 7 heb je herrie (vooral in de 7). Met de verhoudingen voorblad-achtertandwiel kan je voorkomen dat je vaak onder de 8 terecht komt (mits je niet in de heuvels/bergen woont ;))

Pinion schijnt overigens een stuk stiller te zijn dan Rohloff. Maar die heeft weer andere "nukken" (vrije slag).
Ik ben naar een fiets met riem en naaf beginnen kijken omdat ik het idee had dat die makkelijker te onderhouden is dan een derailleursysteem. Ik had geen idee hoe zo'n naaf fietst vandaar mijn vraag op dit forum.

Er zijn verschillende reactie's geweest die voor mijn manier van fietsen een Koga WTS niet aanraden, maar er zijn ook andere reactie's geweest, maar vooral ook testrijden.

Ik heb een e-mail gestuurd naar meer dan twintig fietsenmakers en slechts enkelen hebben positief gereageerd (je wil niet weten wat voor reactie's sommigen stuurden). Ik ben dan gaan testrijden bij een fietsenmaker die naast Koga ook IdWorx verkoopt. Ik was al blij dat ik mocht testrijden, ik kan moeilijk gaan eisen bij die fietsenmaker om die fietsen eerst zo te conifgureren zoals ik die zou kopen.

Ik dacht ik koppel even terug op het forum of ik uiteindelijk een fiets met Rohloff/riem heb gekocht of dat dit mijn ding niet is.
Het is dit laatste geworden. Ik merk dat anderen wel zulk een dure fiets hebben aangeschaft voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Mocht de fiets mij hebben meegevallen dan zou ik net hetzelfde gedaan hebben. Ter info, ik heb zelfs met Gerrit van IdWorx gebeld, die spreekt natuurlijk voor zijn eigen winkel maar die vond de allrohler light uitermate geschikt voor mijn doeleinde.

Beide fietsen waren uiteindelijk wel superfietsen, niks op aan te merken, maar ik vond ze toch nog redelijk zwaar rijden. Ik zal het anders formuleren, voor mij weegt het verlies aan rijcomfort niet op tegen het eventueel minder moeten schoonmaken van de fiets. Verlies aan rijcomfort moet je ook niet te letterlijk nemen, zo groot is dat nu ook weer niet maar voor mij genoeg om die keuze voor Rohloff/riem niet te maken.

Om nog even de andere vraag i.v.m. geluid Rohloff te beantwoorden. Ik had niet de indruk dat die Rohloff veel kabaal maakte. Het rollen van de banden over de weg hoor je net zo goed. Dat heb ik zelfs met mijn huidige fiets waar 40mm almotions op liggen.
krispie76 schreef:
wo 16 dec, 2020 10:44
Ik heb een e-mail gestuurd naar meer dan twintig fietsenmakers en slechts enkelen hebben positief gereageerd (je wil niet weten wat voor reactie's sommigen stuurden).
Jawel :D

Dit soort reacties zou gewoon niet mogen.
Fedor schreef:
wo 16 dec, 2020 10:48
krispie76 schreef:
wo 16 dec, 2020 10:44
Ik heb een e-mail gestuurd naar meer dan twintig fietsenmakers en slechts enkelen hebben positief gereageerd (je wil niet weten wat voor reactie's sommigen stuurden).
Jawel :D

Dit soort reacties zou gewoon niet mogen.
Ik ben ook wel benieuwd :).
krispie76 schreef:
wo 16 dec, 2020 10:44
Ik ben naar een fiets met riem en naaf beginnen kijken omdat ik het idee had dat die makkelijker te onderhouden is dan een derailleursysteem. Ik had geen idee hoe zo'n naaf fietst vandaar mijn vraag op dit forum.

Er zijn verschillende reactie's geweest die voor mijn manier van fietsen een Koga WTS niet aanraden, maar er zijn ook andere reactie's geweest, maar vooral ook testrijden.

Ik heb een e-mail gestuurd naar meer dan twintig fietsenmakers en slechts enkelen hebben positief gereageerd (je wil niet weten wat voor reactie's sommigen stuurden). Ik ben dan gaan testrijden bij een fietsenmaker die naast Koga ook IdWorx verkoopt. Ik was al blij dat ik mocht testrijden, ik kan moeilijk gaan eisen bij die fietsenmaker om die fietsen eerst zo te conifgureren zoals ik die zou kopen.

Ik dacht ik koppel even terug op het forum of ik uiteindelijk een fiets met Rohloff/riem heb gekocht of dat dit mijn ding niet is.
Het is dit laatste geworden. Ik merk dat anderen wel zulk een dure fiets hebben aangeschaft voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Mocht de fiets mij hebben meegevallen dan zou ik net hetzelfde gedaan hebben. Ter info, ik heb zelfs met Gerrit van IdWorx gebeld, die spreekt natuurlijk voor zijn eigen winkel maar die vond de allrohler light uitermate geschikt voor mijn doeleinde.

Beide fietsen waren uiteindelijk wel superfietsen, niks op aan te merken, maar ik vond ze toch nog redelijk zwaar rijden. Ik zal het anders formuleren, voor mij weegt het verlies aan rijcomfort niet op tegen het eventueel minder moeten schoonmaken van de fiets. Verlies aan rijcomfort moet je ook niet te letterlijk nemen, zo groot is dat nu ook weer niet maar voor mij genoeg om die keuze voor Rohloff/riem niet te maken.

Om nog even de andere vraag i.v.m. geluid Rohloff te beantwoorden. Ik had niet de indruk dat die Rohloff veel kabaal maakte. Het rollen van de banden over de weg hoor je net zo goed. Dat heb ik zelfs met mijn huidige fiets waar 40mm almotions op liggen.
De trend is dat steeds meer overgestapt wordt van derailleur naar Rohloff en Pinion. In dit geval dus niet. Op het forum lees ik veel problemen over geluid (dus), olielekkage, storingen, e.d. Ik vraag me af of er ook overstappers zijn die weer terugkeren naar de derailleur of dat overwegen omdat ze niet tevreden zijn.
harriewbd schreef:
wo 16 dec, 2020 11:18
De trend is dat steeds meer overgestapt wordt van derailleur naar Rohloff en Pinion. In dit geval dus niet. Op het forum lees ik veel problemen over geluid (dus), olielekkage, storingen, e.d. Ik vraag me af of er ook overstappers zijn die weer terugkeren naar de derailleur of dat overwegen omdat ze niet tevreden zijn.
Mij de laatste WF-weekends herinnerend waar ik bij was is de overstap naar Rohloff binnen deze club inmiddels al jaren geleden voltooid. Ik was met mijn 3x8-fiets inmiddels de meest 'ouderwetse' van het stel, maar misschien was de community op dat veld niet representatief.
Ik heb inderdaad wel eens gehoord van fietsers die expres, vanwege technische redenen, géén naaffiets kochten, maar die zijn er niet veel.
De voors en tegens van derailleur versus Rohloff zijn inmiddels wel bekend. Dat heeft wel lang geduurd want deelnemers aan discussies zijn slechts moeilijk te bewegen ook nadelen van hun keuze te noemen. Veel genoemde klachten komen ook niet bij iedereen voor. Zo heb ik mij nooit gestoord aan geluid van een Rohloffnaaf van iemand die naast me fietste.
Bij Pinion is de situatie nog niet zo ver uitgekristaliiseerd denk ik.
ErikB81 schreef:
wo 16 dec, 2020 10:56
Fedor schreef:
wo 16 dec, 2020 10:48
krispie76 schreef:
wo 16 dec, 2020 10:44
Ik heb een e-mail gestuurd naar meer dan twintig fietsenmakers en slechts enkelen hebben positief gereageerd (je wil niet weten wat voor reactie's sommigen stuurden).
Jawel :D

Dit soort reacties zou gewoon niet mogen.
Ik ben ook wel benieuwd :).
- Wij hebben geen Koga worldtraveller met riem, maar wel een grandtourer met riem en rohloff in onze showroom.

Voor zover ik weet is een grandtourer enkel te configureren met derailleur. Ik weet niet hoe ze die riem op een ondeelbaar frame hebben gekregen. Misschien bestond dit wel voor een grandtourer in het verleden, maar hoe lang staat die dan al in hun showroom.

- Wij zijn Koga signature dealer maar een fiets met Rohloff verkopen wij niet omdat dit zeer specifiek onderhoud vergt.

Raar want mijn huidige fietsenmaker raadt zelfs aan om de olie zelf te verversen omdat dit eenvoudig te doen is.

- Dit is een zeer specifieke fiets die je volledig naar wens kan configureren, vandaar dat wij dit niet in onze showroom hebben staan. Je kan die gaan testen bij de fietser in Ede.

Deze versta ik enigszins nog wel, maar toch als een andere fietsenmaker me wel laat testen dan zou ik die fiets daar wel bestellen.

- Een van onze klanten heeft zo'n fiets. Laat maar weten waneer het voor jou past dan zorgen wij dat die dag onze klant zijn fiets bij ons staat.

Hopelijk hebben ze dit eerst met deze klant besproken en heeft die zijn goedkeuring hiervoor gegeven.

Er was slechts 1 fietsenmaker die meteen vroeg wanneer het voor mij paste. Met die fietsenmaker heb ik telefonisch verder afgesproken en op de dag van testen heb ik beide fietsen zo meegekregen.
Dat was ooit anders toen ik een Stromer wou testen, 300 EUR waarborg en 50 EUR huur. De waarborg werd terugbetaald als ik de fiets in dezelfde staat terugbracht en de 50 EUR huur werd terugbetaald als ik effectief bij hun een Stromer kocht.
Ik heb die testrit nooit gedaan.