Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil in efficientie Koga WTS/F3 met Rohloff vs Deore XT - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verschil in efficientie Koga WTS/F3 met Rohloff vs Deore XT

Fedor schreef:
wo 28 okt, 2020 11:06
Jurr schreef:
wo 28 okt, 2020 10:54
Als je een Rohloff wil en toch kleinere versnellingsstappen zou je ook nog een Rohloff met kettingspanner en halfstep kunnen overwegen.
Deze begrijp ik ff niet... :)
Dan monteer je achter een 'derailleur'-spanner, voor een echte derailleur en een dubbel cranckstel met een klein verschil (± 7%).
Het is een geniaal idee voor wanneer je de nadelen van beide systemen in één fiets wilt hebben.

Wat Rohloff bedoelt in het plaatje dat Jurr plaatste is iets anders, maar ook effectief.
Leon schreef:
wo 28 okt, 2020 11:14

Wat Rohloff bedoelt in het plaatje dat Jurr plaatste is iets anders, maar ook effectief.
Wat zou Rohloff dan anders bedoelen dan wat jij daar zei?
Ik rijd regelmatig randonneursbrevetten in België en daar zie ik vaak een rijder op een Santos race lite met R-naaf. De beste man rijdt minstens 10.000km per jaar dat soort ritten. En hoewel dit uiteraard niets bewijst, is het toch een bericht uit de praktijk dat ook veelfietsers zonder bagage met plezier met zo’n naaf fietsen.
De theorie is hierboven al genoemd, waaraan je kunt toevoegen dat de aandrijvingsverliezen van de R-naaf niet in alle versnellingen even groot zijn.
Jurr schreef:
wo 28 okt, 2020 11:27
Leon schreef:
wo 28 okt, 2020 11:14

Wat Rohloff bedoelt in het plaatje dat Jurr plaatste is iets anders, maar ook effectief.
Wat zou Rohloff dan anders bedoelen dan wat jij daar zei?
Ik dacht dat je dat zwarte blokje erbij had gezet om duidelijk te maken waar ik moest lezen. Maar inderdaad, Rohloff heeft geen bezwaar. U vraagt, wij draaien.
Jurr schreef:
wo 28 okt, 2020 11:10
Te realiseren met een crank met twee voorbladen, een voorderailleur, voorste shifter en een kettingspanner (-:
Ik gokte al zo iets maar het leek me niet echt serieus ;)

En voor lui met echt geld en tijd teveel: Je kan ook Rohloff met Pinion combineren :lol:
Leon schreef:
wo 28 okt, 2020 12:12
Ik dacht dat je dat zwarte blokje erbij had gezet om duidelijk te maken waar ik moest lezen.
Nee inderdaad, die zwarte balk stond er al. Waarschijnlijk om in de papieren handleiding de taalaanduiding aan te geven aan de zijkant van de pagina's?

Fedor schreef:
wo 28 okt, 2020 12:22

Ik gokte al zo iets maar het leek me niet echt serieus ;)
Ach, het zou mijn voorkeur ook niet hebben nee.

Maar als je toch al met een losse kettingspanner rijdt is het misschien net wat dichterbij als mogelijkheid. Of als je na aanschaf van een fiets met Rohloff toch de stappen te groot blijkt te vinden?
Leon schreef:
wo 28 okt, 2020 11:14
Fedor schreef:
wo 28 okt, 2020 11:06
Jurr schreef:
wo 28 okt, 2020 10:54
Als je een Rohloff wil en toch kleinere versnellingsstappen zou je ook nog een Rohloff met kettingspanner en halfstep kunnen overwegen.
Deze begrijp ik ff niet... :)
Dan monteer je achter een 'derailleur'-spanner, voor een echte derailleur en een dubbel cranckstel met een klein verschil (± 7%).


Wat Rohloff bedoelt in het plaatje dat Jurr plaatste is iets anders, maar ook effectief.
Dit is een mooi voorbeeld waar de bike enigneering voorrang krijgt op het gewone gebruik.
Je voegt weer complexiteit toe, dus gewicht, risico op defecten, nood aan onderhoud etc...

Ik ben een voorstander van KISS. Keep is stupid simple...
De stappen bij een Roh;loff naaf zijn wat mij betreft ideaal voor een fiets met wat bagage en voor terrein dat niet vlak is. Kortom, voor het vakantiefietsen. Op een snelle fiets in de polder wil je kleinere stapjes. De meeste brevetrijders rijden op fietsen met derailleurs, maar of dat gewoon traditie is?
Nou ja, er is niets mis met de derailleur. Nog altijd een puik systeem. Persoonlijk nooit iets anders gewenst. Ketting schoonmaken moet je met de naaf ook.
Het aparte is dat de R-naaf als ik het goed heb, ontworpen is met het oog op toepassing bij MTB’s. En daar zie je juist uitsluitend derailleurs.
Klopt. Dat is inderdaad opvallend. Het is de vakantiefietsen naaf geworden, maar daar is hij dan ook erg geschikt voor.
Ook bij vakantiefietsen komt het voor dat ik samen met andere vlakkere stukken fiets. Dat zijn dan ook de enige momenten dat ik de kleinere stappen van een derailleur mis.
Het verschil in stappen tussen Deore XT (24/32/44 met cassette 11-32) zoals op mijn F3 en dan de Rohloff/riem op de Koga WTR (50/19) is volgens mijn berekeningen toch redelijk gelijklopend.
Misschien dat dit bij een racer/fitness wel zo is?

Eigenlijk was mijn plan dat er wel een fiets mag bijkomen. Dan heb ik meteen ook een reservefiets mocht dit nodig zijn. Mijn F3 velgen zijn versleten en er moeten toch nieuwe in. Dus ik dacht een set lichte wielen voor mijn F3 te kopen en die bouw ik dan om tot een soort van fitnessbike en ik koop een gelijkaardige nieuwe fiets met Rohloffnaaf.
Voor de winter/slecht weerritten kan ik dan de Koga WTR gebruiken. Voor de zomer met goed weer en als het langer licht is gebruik ik dan de omgebouwde F3.

Je zou dit natuurlijk ook anders kunnen aanpakken en de F3 gewoon voorzien van een set nieuwe velgen en voor de zomer een racer kopen.
Ik ben er nog niet uit. Op dit moment was ik meer naar het onderhoudsaspect aan het kijken en dat is met een derailleur toch een heel gedoe, zeker in de winter. Vandaar dat ik in de richting van Rohloffnaaf aan het kijken was.
Lees de handleidingen van de Rohloffnaaf en de Gatesriem ook eens door. Die zdingen zijn niet onderhoudsloos en er zitten meer mitsen en maren bij dan bij een derailleurfiets. Het neemt natuurlijk niet weg dat als je veel door de regen fietst deze combi wel fijn is. Alleen regen, dat hebben we niet meer zo veel gehad de laatste tijd. Ik heb voor decregen dasrom een wat oudere fiets.
Ook ik deed vroeger mijn woonwerkverkeer en mijn vakantietochtjes met een Koga (Lightrunner), toen ik in de winter aangereden werd en alleen nog maar rondjes kon rijden, ben ik overgestapt naar een (lichte: ca 14,5 kg) Rohloff-fiets en ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Ieder jaar een nieuwe ketting, iedere 2 jaar tandwielen omdraaien en iedere 4 jaar een paar nieuwe tandwielen en ieder jaar olie wisselen, dat is alles.
Ik heb net een vakantie achter de rug met een nieuwe WTS-Rohloff-riem. Daarvoor reed ik op een racefiets (foto) met een Ultegra groepsset (3x10). Deze was ca 7 kilo lichter dan de WTS en heeft een smaller stuur (scheelt luchtweerstand) dus de vergelijking gaat nogal mank maar ik deel mijn ervaringen toch maar even, wellicht heb je er wat aan.

Qua snelheid merk ik wel een verschil met de racefiets. Dat lag sowieso aan de 7 kilo extra gewicht van de fiets en het feit dat ik voortassen mee had. Tegelijkertijd zal de weerstand van de Rohloff en de naafdynamo wellicht iets hebben uitgemaakt. Over het algemeen was mijn daggemiddelde zo'n 17,5 km/uur, terwijl dat bij de racefiets op de 18,5 lag (ik stop veel voor foto's). Zo op het gevoel ligt mijn kruissnelheid op vlak iets van 2km/uur lager. In afdalingen zit de topsnelheid ca 3-4km/uur lager dan op de racefiets - maar ik zit op de WIS dan ook wel aanmerkelijk breder met mijn armen dan op mijn smallere racestuur.

Ik heb van tevoren uitgebreid gestoeid met Ritzelrechner om de juiste tandwielverhouding op de WTS te bepalen. Als ik de verhouding van mijn racefiets en de WTS naast elkaar zet, is mijn conclusie dat er geen wezenlijk verschil zit in het aanstal stappen tussen de verschillende versnellingen:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=30, ... 0&UF2=2102
Let wel: bij andere cassettes kan dit natuurlijk anders zijn. Als je constant van zowel voor- en achterblad wisselt kun je bovendien wel wat kleinere stapjes krijgen met een derailleur, maar dat doet in de praktijk geen mens.

Een serieuze kanttekening bij de Rohloff bij heuvel-op-heuvel-af-landschappen is dat je constant de versnelling moet verdraaien. Daar kan je best een lamme pols van krijgen want het is een flinke draai van bv. 3 naar 12. Shifters zijn dat wat betreft echt zo gek nog niet. Die zijn er overigens ook voor de Rohloff, ik meen dat Fedor overwoog om die op zijn WTS te zetten?

Persoonlijk vind ik het voordeel van een (zeer) onderhoudsvrije fiets zeker opwegen tegen het kleine snelheidsverlies (ik toer sowieso niet meer op snelheid of afstand) en het ongemak met de versnelling.
Anders schreef:
wo 28 okt, 2020 19:08

Een serieuze kanttekening bij de Rohloff bij heuvel-op-heuvel-af-landschappen is dat je constant de versnelling moet verdraaien. Daar kan je best een lamme pols van krijgen want het is een flinke draai van bv. 3 naar 12. Shifters zijn dat wat betreft echt zo gek nog niet. Die zijn er overigens ook voor de Rohloff, ik meen dat Fedor overwoog om die op zijn WTS te zetten?
Met een Rohbox kan je idd push-shifters gebruiken (zowel voor een MTB-stuur als een dropbar zijn er verschillende shifters).
Interessant artikel over de efficiëntie van Gates beltdrive vs ketting:
https://www.biketour-global.de/2018/01/ ... fizienter/
Blijkbaar heeft het te maken met hoeveel vermogen je trapt. Ik wist niet dat de beltdrive bij fietswedstrijden verboden is.
Een schone ketting en grote tandwielen voelt iig wel sneller...
Maar met een draaishifter kan je in een keer van zeg de 10e naar de 2e versnelling schakelen. Ideaal voor onverwachte hellingen.
Jur schreef:
wo 28 okt, 2020 19:24
Ik wist niet dat de beltdrive bij fietswedstrijden verboden is.
Minder efficiënt, zwaarder frame nodig. Waarom dan verbieden?
Interessant in het door Jurr genoemde artikel is het toch vrij grote effect van het aantal tandjes van het achterkransje: kleine kransjes zijn behoorlijk minder efficiënt. Kortom, grote achter en voortandwielen zijn niet alleen goed voor minder slijtage, maar ook voor de snelheid.