Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke omvormer? - Forum Wereldfietser

Welke omvormer?

Op dit moment gebruik ik de E-werk van B&M http://en.bumm.de/produkte/e-werk om met mijn naafdynamo mijn smartphone op te laden. Daar ben ik maar matig tevreden over omdat deze bij lage snelheden niet zoveel doet. Daarom overweeg ik de aanschaf van een omvormer voor op/in de stuurbuis, ik heb de volgende mogelijkheden gevonden:
1. Forumslader http://www.forumslader.de
2. Cinq Plug5 https://cinq.de/de/stromversorgung
3. Cycle2charge https://www.cycle2charge.de
Ook kwam ik een uitgebreid testrapport tegen https://fahrradzukunft.de/28/steckdose-unterwegs-7/.

Na het lezen van dit testrapport en een review die aangeeft dat de Cycle@charge omvormer niet zo degelijk is, tendeer ik naar de Cinq Plug5 zonder powerbank. Heeft iemand met meer verstand van elektronica als ik hier iets zinnigs over te zeggen of heeft er iemand positieve dan wel negatieve ervaringen met een van de mogelijkheden?
Hallo Bert,

Toevallig heb ik een vergelijkbare vraag gepost deze zomer. Wij hebben twee keer een slechte ervaring met het USBwerk. Deze stopte er vrij snel na aanschaf mee zonder direct verklaarbare redenen. Misschien was het de regen? Maar dat zou niet moeten. In ieder geval hadden wij niet de tijd om zorgvuldig te speuren naar een goed alternatief. Wij hebben tijdens de vakantie een cycle2charge gekocht.

Onze ervaring is dat deze het in ieder geval 8 weken zonder problemen heeft volgehouden. Zeker ook met regen.
Hij laadt ook op bij lagere snelheden. Maar volgens mij komt dat omdat deze geen buffer heeft. Anderen mogen mij verbeteren als ik nu iets verkeerds neerzet: Dat USBwerk laad een klein buffer accu op, en op die manier gebruikt hij ook stroom bij lage snelheden. En op die manier kan hij jouw apparaat ook opladen als je stil staat, zolang er maar voldoende stroom in die kleine accu zit. Veel is het overigens niet en het USBwerk heeft heel wat meer kabels en koppelstukjes.
En dit is niet het geval bij de cycle2charge, die laadt direct op en stopt met laden als je te langzaam fietst. Bij ons bij ongeveer 12/kmh en het USBwerk 15/16/ kmh. En heeft minder kabelwerk. dat vonden wij wel prettig.

Andere opties ken ik niet. Hopelijk heb je er wat aan.
Ik ben erg blij met de Forumslader - houd mijn telefoon mooi de hele dag vol. Zit mooi weggewerkt in de balhoofdbuis
Nog een (dubbele, want wij hebben er twee) stem voor een Forumslader.

Alleen wanneer een fietsdag meer uit duwen dan fietsen bestaat houdt de lader het dan niet bij en wordt ingeteerd op de aanwezige buffferaccu.
Tijdens (in ieder geval voor ons) normaal gebruik werkt de Forumslader als gebruikte die magie.
We hadden een E-Werk (GEEN USB-Werk) waar we redelijk tevreden over waren (zes/zeven jaar gebruikt), maar de Forumslader is echt een andere klasse.

Overigens, de bufferaccu is in de meeste gevallen een zinvolle aanvulling, want sommige / de meeste apparaten vinden het niet heel fijn om wisselend wel en geen stroom om te laden te krijgen (afhankelijk van je fietssnelheid).

Wat wel van belang is: probeer de bufferaccu van de Forumslader een niet te kleine grootte te geven.
Dat is mede afhankelijk van de grootte van je stuurbuis, dus helemaal vrij ben je niet, maar met een te kleine bufferaccu werkt het hele systeem (naafdynamo, Forumslader, op te laden electronica) niet optimaal.
Mijn vriendins versie heeft (wegens korte stuurbuis) een heel kleine buffer, en die wordt regelmatig leeggetrokken bij langzaam fietsen.
In combinatie met een oude telefoon (matige accu) die regelmatig leeg is, is dat geen optimale combi.
Hier ook een tevreden gebruiker van de Forumslader, wel een versie die niet in de stuurbuis past, maar bij mij altijd in een klein Ortlieb stuurtasje zit. Dat ook na een USB-werk die na vijf jaar plots geen zin meer had.

Bedenk wel dat een versie zonder bufferaccu problemen kan geven bij het aangesloten device, omdat je bij elk stoplicht stopt met laden en weer begint met laden. Garmins schijnen daar niet zo goed mee om te gaan.
Vooralsnog zou mijn voorkeur zijn om geen ingebouwde powerbank te gebruiken. Ik gebruik nu een externe powerbank en dat werkt prima. Het zou natuurlijk kunnen dat de omvormer en de powerbank van Forumslader optimaal op elkaar zijn afgestemd en daarom de voorkeur geniet. Wie is technisch genoeg om daar iets van te vinden?
Sinds 2017 een Cycle2Charge op de fiets.
Bert van Sprang schreef:
di 20 okt, 2020 23:19
een review die aangeeft dat de Cycle@charge omvormer niet zo degelijk is
Hier dan een review dat degelijkheid van de C2C geen enkel probleem is. Vele, zeer slechte wegen gereden. Geen probleem. Heel veel regen gehad. Geen probleem.
Bij stromende regen lijkt het me niet verstandig om een stekker in de C2C te stoppen, maar dat is volgens mij een probleem van alle drie genoemde laders.

Over het verhaal van Steckdose unterwegs. Wat jammer is, is dat de C2C niet opgenomen is, dat maakt de vergelijking lastig. Wat me wel opvalt, zonder veel van elektronica af te weten, dat de grafieken tonen dat pas bij snelheden boven de 20 km/uur de Forumslader veel beter presteert ten opzichte van de Cinq 5plus.

Bij de aankoop van mijn fiets in 2017 kon ik kiezen uit de C2C en de Cinq 3.
Er werd destijds gezegd dat de Cinq 3 beter presteerde. Toch koos ik voor de C2C.
Reden: afdekking van de aansluiting bij niet gebruik was bij de C2C een draaiende kap, waarmee de USB-aansluiting wordt afgedekt. Bij de Cinq 3 was dat een rubber flapje, aan een dun rubber draadje.
Bij de Cinq5 Plus lijkt het alsof het nu ook een draaiende kap heeft.

Bij de Forumslader lijkt het ook om een los kapje te gaan, maar ik heb er geen duidelijke foto’s van kunnen vinden, maar wellicht dat een bezitter van de Forumslader daar iets over kan zeggen.

Dit zijn dus andere overwegingen dan pure elektronica.
Succes met de afweging.

Edit:
Zie net dat jij ook een powerbank gebruikt.
Doe ik ook. Mijn set-up is:
Overdag een 6000 mAh powerbank opladen aan de C2C
's Nachts de batterijen van de Oregon 70 opladen. Na 6 tot 7 dagen is het nuttig om de powerbank even aan het stopkontakt goed vol te gooien.
Bij de Forumslader is het inderdaad een kapje met eern USB aansluiting.
Daarin stop je bij geen gebruik een afdekkapje.
Zie hier:http://www.forumslader.de/automatiklade ... eadspacer/
Hoezeer de C2C draaiafsluiting waterdichter is?
Geen idee, het zal allicht wat dichter zijn, afhankelijk van welk dopje je in de Forumsladeraansluiting stopt.

Tot nu nog geen problemen mee ondervonden.

edit: wel even een link gebruiken.
Het hangt er natuurlijk vanaf of USB-C al in je ecosysteem past. Verder laad ik onderweg mijn telefoon rechtstreeks uit de Forumslader. Dat is natuurlijk een ander gebruikspatroon dan overdag een powerbank laden en die in de avond gebruiken om je Garmin op te laden. Voor rechtstreeks laden heb je een bufferaccu (niet per se een powerbank) wel nodig.
Met een goed dopje zal de Forumslader ook best waterdicht zijn.
Maar het grote voordeel van de C2C vind ik dat de draaidop degelijk aan het geheel vastzit.
Is een AXA Nano 50 Plus of de Axa Luxx 70 Plus Steady LED niet een goedkopere oplossing?
Het gaat mee deze keer niet om de goedkoopste oplossing, maar om een oplossing om mijn smartphone (waar ik mee navigeer, dus veel stroom verbruik) zonder tussenkomst van een wandcontactdoos meerdere dagen aan de praat kan houden. Daar dit met de E-werk al niet lukt, moet het iets zijn wat meer stroom en dan vooral ook bij hogere en lagere snelheden levert. Iedereen is hier enthousiast over de Forumslader, maar ik heb nog mijn twijfels over dit zelfbouwsapparaat. Ik heb inmiddels ook begrepen dat de Cinq Plug5 Pure 700 en de Cing Plug5 Plus 1200 mA levert en deze laatste levert al stroom vanaf 5 km/h. Iemand al ervaring met de Cinq Plug 5 Plus?
Bert van Sprang schreef:
wo 21 okt, 2020 22:06
Iedereen is hier enthousiast over de Forumslader, maar ik heb nog mijn twijfels over dit zelfbouwsapparaat.
Ja, er zit geen groot bedrijf achter de forumslader, ik vindt dat wel wat hebben.

De elektronica is prima, de afwerking moet je zelf doen maar dat maakt het wel flexibel. Als je het niet zelf wilt inbouwen kan je hem laten inbouwen.
Ik heb een forumslader met kleine accu. Die wordt niet leeggedronken bij lage snelheden, behalve als de telefoon opgeladen wordt.

De stekker zit naar achteren gericht op de stuurbuis, dus het water stroomt eruit en de rijwind blaast het er niet in. Ik gebruik nooit het afdekdopje en heb al heel veel regen gehad, ook met het laadsnoer er in.

De Forumslader laadt mijn middelgrote smartphone voor de lunch helemaal op en ik maak er dan veel foto's mee, stukjes navigeren en muziek. Als ik de hele dag stapvoets hoge cols op fiets, is de telefoon 's avonds ook vol. Ik moet hem dan wel veel op vliegtuigstand zetten, omdat hij anders heel veel stroom gebruikt met zoeken naar netwerk in de bergen. Het scherm laat ik dan uit.

Ik volg mijn tracks nog met een Garmin op AA batterijen, maar dit zou eigenlijk niet eens nodig zijn. Op het vlakke en in de heuvels maak je stroom genoeg en in de bergen kan je niet fout rijden.
Hier ook een tevreden gebruiker van de forumslader (de versie met alles er op en eraan) inclusief een zware/grote capaciteit voor wat de accu betreft (3 maal een 18650 accu) dat maakt het ding wel te groot om in je balhoofdsbuis te stoppen (tenzij je een ligfiets met nog wat ruimte in de neuspijp hebt) Bij mij hangt het met klittenband onder het stoeltje en ik kan er gelijktijdig 2 apparaten mee opladen. Nog geen problemen met leeglopen en opladen gaat inmiddels ook goed.
Als je alles zelf in elkaar zet dan moet je er wel voor zorgen dat alle stekers ook altijd goed contact maken en niet de ene keer wel en de andere keer niet. :oops:
De app is een leuke extra, dit is een hele luxe fietscomputer geworden namelijk. Voordat deze contact met de forumslader heeft gemaakt moet je soms wel even een stukje fietsen voordat er via BlueTooth verbinding gemaakt wordt.
Bert van Sprang schreef:
wo 21 okt, 2020 22:06
Iemand al ervaring met de Cinq Plug 5 Plus?
Ik heb hem nu een paar jaar.
Als je hem niet gebruikt is de USB-C aansluiting goed af te sluiten, maar als je het stekkertje erin doet is het wat gevoeliger voor nattigheid. Ik moet daar nog steeds iets voor fabriceren dat de boel dan goed afsluit.
Voor wat betreft het opladen, hij levert inderdaad al bij betrekkelijk lage snelheden stroom. Toen ik vorig jaar naar Avignon fietste was mijn iPhone 6s aan het eind van elke fietsdag volledig opgeladen terwijl ik hem toch de hele dag gebruikte voor navigatie en foto's maken.
Sinds kort heb ik mijn telefoon vervangen door een Samsung S10, en dat is merkbaar een grotere stroomvreter. Daarbij is het wel nodig het scherm periodiek uit te zetten omdat er anders meer uit dan in gaat. Tot nu toe is dat niet problematisch geweest, maar ik geef toe dat ik dat wel jammer vond. Wellicht dat ik op mijn eerstvolgende grote tocht de oude iPhone meeneem voor de navigatie.
Peter - even off topic. Hoop dat je dat niet erg vind Bert :D . Hoe zet jij het scherm periodiek uit? Ik heb dezelfde telefoon en het nog niet uitgevonden. Via Osmand lukt het me niet.
Inge1 schreef:
do 22 okt, 2020 08:41
Hoe zet jij het scherm periodiek uit? Ik heb dezelfde telefoon en het nog niet uitgevonden. Via Osmand lukt het me niet.
Ik heb daar ook niet echt een speciaal kunstje voor hoor. Ik heb de Softkey Edge geïnstalleerd. Daarmee kun je een schermpje tevoorschijn swipen waar een paar handige functies op zitten. Daarvan gebruik ik hoofdzakelijk "Screen capture" en, relevant voor je vraag, "Lock". Dat is dezelfde functie als met de knop rechtsboven, maar iets lichter te bedienen.

Als je via Osmand (gebruik ik ook) vooral tracks volgt heeft de app geen benul van je route, het is alleen maar een projectie op de kaart, en 'weet' dus ook niet wanneer hij ook wel een poosje uit kan gaan. Ik verwacht dan ook geen Osmand-functionaliteit voor het uitzetten van het scherm.

Wat ik nog niet helemaal door heb is hoe je het scherm weer activeert zonder te moeten unlocken. Soms gebeurt dat vanzelf, maar vaak moet ik toch het patroontje tekenen. De scan van de vinger zou ook moeten werken maar tijdens het fietsen niet altijd mee.
De Forumslader is echt de beste omvormer is onze ervaring. Maar een andere goede optie is de Appcon 3000, helemaal omdat deze makkelijk in en uit het balhoofd is te halen. Zie:https://www.appcon3000.de/?lang=en voor meer details. Overigens hebben we deze omvormer vele maanden getest en de Smartphone blijft keurig op spanning. De Forumslader is iets efficiënter, maar de Appcon is voldoende en ook iets goedkoper.
Hoe weet je dat de Forumslader de beste is als je de Cinq Plug 5 Plus niet hebt getest?