Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenbeen raakt sleutel sinds plaatsing thudbuster - Forum Wereldfietser

Binnenbeen raakt sleutel sinds plaatsing thudbuster

Dag allemaal,

Met heel veel plezier fiets ik nog steeds op mijn easy rohler Idworx, het enige wat ik nog wenste was een verende zadelpen.

Die heb ik dan op geplaatst, maar kwam er vervolgens achter dat ik gek genoeg met mijn binnenbeen de sleutel van het slot van de fiets raak tijdens het trappen. Vreemde en vooral ook irritante situatie... dus vanalles nagemeten (heb in Rotterdam een meting laten doen en de fiets afgesteld(, en alles komt overeen. Ik heb daarna vanalles geprobeerd: zadel hoger, zadel lager, zadel naar achter en naar voren... het lijkt wel of het allemaal niets uitmaakt.

Wie o wie herkent deze vreemde klacht?
Ik heb op mijn vorige fiets hetzelfde gehad, ik heb een slot gekocht waar de sleutel in de open stand ook uit kon, probleem opgelost.
Niet de sleutel, maar ik heb er wel heel snel last van als er bv een kettingslot om de zadelpen gewonden is. Als het een grote sleutel is kun je misschien een deel ervan afzagen. Wel netjes de scherpe kanten vijlen. Ik heb dat eens gedaan met een axa-sleutel die ver uitstak en waarvan de eerste was afgebroken.
Je oorspronkelijke zadelpen, was dat een oorspronkelijke 0mm setback zadelpen? en heb je nu een thudbuster? die (de 'oorspronkelijke') hebben in rust een setback van 10mm a 15mm. Ja, je kunt je zadel waarschijnlijk zo afstellen dat alles gelijk blijft. Maar!: totdat je op je zadel gaat zitten. dan verandert de setback, afhankelijk van gewicht, elastomeren etc.

Dus zo vreemd is het niet. Als m'n aannames kloppen tenminste :wink:
Je moet er inderdaad rekening mee houden dat je de zadelpositie bij een geveerde zadelpen afstelt voor de situatie waarin je er op zit. Dat maakt uit. Als de rubber/elastomeer te licht van type en/of verouderd of versleten is maakt het nog meer uit. Bij een LT maakt het meer uit dan bij een ST-versie.
Shadow schreef:
do 15 okt, 2020 22:01
Ik heb op mijn vorige fiets hetzelfde gehad, ik heb een slot gekocht waar de sleutel in de open stand ook uit kon, probleem opgelost.
Goede oplossing. Je moet dan vaak wel in het buitenland zoeken. In NL mag bij goedgekeurde sloten de sleutel er alleen uit kunnen als het slot dicht is.
Als je een fietsmeting hebt laten doen moet je hier natuurlijk niet van af wijken om een sleutel niet te raken. Je zal toch iets aan het slot moeten veranderen. Pas de sleutel aan, vervang het slot voor een variant met een andere sleutel (AXA heeft nogal wat verschillende soorten sleutels: klein, groot, inklapbaar) of laat het slot weg. Ik neem aan dat je sowieso een ketting of vouwslot gebruikt.
Sonny schreef:
vr 16 okt, 2020 11:43
... of laat het slot weg. Ik neem aan dat je sowieso een ketting of vouwslot gebruikt.
+1
Mijn zus kwam ook met haar been tegen de sleutel van het ringslot.
Dat was een Axa Defender slot. Dit heb ik vervangen door een Axa Victory slot, hiervan steekt de sleutel minder uit en zij heeft er geen last meer van. Googel maar voor plaatjes.
Maar zoals al eerder aangegeven, met een verende zadelpen veranderd de setback, daar zou ik eerst naar kijken.
ericplan schreef:
vr 16 okt, 2020 10:55
Shadow schreef:
do 15 okt, 2020 22:01
Ik heb op mijn vorige fiets hetzelfde gehad, ik heb een slot gekocht waar de sleutel in de open stand ook uit kon, probleem opgelost.
Goede oplossing. Je moet dan vaak wel in het buitenland zoeken. In NL mag bij goedgekeurde sloten de sleutel er alleen uit kunnen als het slot dicht is.

De Duitse webwinkels verkopen die gewoon :D
Het mag wel, maar een evt. verzekering is dan zo klaar met je evt. claim.
Sonny schreef:
vr 16 okt, 2020 11:43
[...] of laat het slot weg. Ik neem aan dat je sowieso een ketting of vouwslot gebruikt.
Dan kun je misschien ook nog wel bredere banden kwijt. Anders ook nog even de spatborden eraf ;)
Leon, volgens de regel wel natuurlijk. Maar welke liefhebber heeft er nou geen slot dat beter is dan dat verplichte axa slotje? Het moet er op, maar het valt niet te controleren als hij eenmaal gepikt is. Ik heb het altijd een vreemde regel gevonden die er alleen bij de verkoop toe leidt dat je verplicht zo'n rammelding moet kopen.
Het leek me nuttige info voor de vragensteller gezien het merk fiets dat bij nieuw-aanschaf toch een aardige duit kost.
Leon schreef:
vr 16 okt, 2020 16:23
Het mag wel, maar een evt. verzekering is dan zo klaar met je evt. claim.
Hoe gaan die dat zien?
Shadow schreef:
vr 16 okt, 2020 23:07
Leon schreef:
vr 16 okt, 2020 16:23
Het mag wel, maar een evt. verzekering is dan zo klaar met je evt. claim.
Hoe gaan die dat zien?
"Betreft uw claim dd ....
Geachte,
Gezien het ontbreken van een goedgekeurd slot conform art. .... van de voorwaarden wordt uw claim niet gehonoreerd.
Mvg,
Uw verzekeraar

PS U moet uw premie voor dit kalenderjaar nog voldoen, fiets of niet. De verzekeringnis alleen opzegbaar door de procedure van 79 stappen te volgen die ergens te vinden zou moeten zijn op een website van onze dochteronderneming waarvan de naam genoemd is in een van de 83 mails die u bij aangaan van de verzekering van ons ontving."
Sonny schreef:
vr 16 okt, 2020 16:41
Leon, volgens de regel wel natuurlijk. Maar welke liefhebber heeft er nou geen slot dat beter is dan dat verplichte axa slotje? Het moet er op, maar het valt niet te controleren als hij eenmaal gepikt is. Ik heb het altijd een vreemde regel gevonden die er alleen bij de verkoop toe leidt dat je verplicht zo'n rammelding moet kopen.
Bij een diefstalclaim moet je de twee originele sleutels overleggen, dat was tenminste zo toen ik die verzekering had, jaren terug.

Overigens is dat rammelen iets van Axa. Trelock is rammelvrij.
ericplan schreef:
za 17 okt, 2020 09:49
Sonny schreef:
vr 16 okt, 2020 16:41
Leon, volgens de regel wel natuurlijk. Maar welke liefhebber heeft er nou geen slot dat beter is dan dat verplichte axa slotje? Het moet er op, maar het valt niet te controleren als hij eenmaal gepikt is. Ik heb het altijd een vreemde regel gevonden die er alleen bij de verkoop toe leidt dat je verplicht zo'n rammelding moet kopen.
Bij een diefstalclaim moet je de twee originele sleutels overleggen, dat was tenminste zo toen ik die verzekering had, jaren terug.

Overigens is dat rammelen iets van Axa. Trelock is rammelvrij.
En niet twee nieuwe sleutels, één sleutel moet er gebruikt uit zien.

Van rammelende Axa's heb ik geen last, ik heb deze wel dmv een tyrap naar het frame extra geborgd nadat mijn vrouw een slot bijna verloren was.
Blijkbaar mag dit niet van de mod, mijn bijdrage is dan ook weg in afwachting van antwoordt van hem/haar.
DaVinci schreef:
za 17 okt, 2020 10:03
Van rammelende Axa's heb ik geen last, ik heb deze wel dmv een tyrap naar het frame extra geborgd nadat mijn vrouw een slot bijna verloren was.
Het slot rammelt intern, de ring heeft teveel ruimte. Een postbode-elastiek met enige spanning op de sluitknop werkt ook.