Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996?

Leon schreef:
zo 18 okt, 2020 19:04
en het allerergste is dat hij onverslijtbaar is zodat je er niet vanafkomt.
Tot zover mijn ervaring afgelopen lente met die ondingen, al heb ik die onverslijtbaarheid van horen zeggen.
Hilarisch! Maar het is me nu duidelijk: geen gewone Marathon dus! :D
bdr schreef:
do 15 okt, 2020 10:13
Leon schreef:
wo 14 okt, 2020 22:24
Zonder gekheid: hoeveel fietsers willen echt een racebocht in plaats van een ander stuur?
Ik heb vorig jaar letterlijk vast gezeten met een "frozen shoulder", een compleet geblokkeerde schouder veroorzaakt door peesontstekingen en peesverkalking. Ik kon mijn arm niet hoger tillen dan een hoek van 45º. Dit had o.a. tot gevolg dat ik het verslag van onze Spanje-reis op dit forum niet heb kunnen afmaken maar ook dat fietsen zeer pijnlijk werd omdat ik mijn arm nauwelijks op mijn stuur kon leggen. De terugrit van de fiets- en wandelbeurs in Gent tijdens storm Dennis heb ik bijvoorbeeld met één hand gereden, wat op zich ook een belevenis was.

Gek genoeg had ik minder last op mijn gravelbike met racestuur dan op de trekkingfiets met recht stuur, hoewel ik op de gravelbike veel dieper zit en er dus meer gewicht op mijn schouder komt. Mijn kinesist vond dit niet abnormaal. Hij stelde dat een verticale handpositie met de duimen omhoog overeenkomt met de natuurlijke rustpositie als je armen langs je lijf hangen. Bij een horizontale handpositie met de duimen naar elkaar toe moet je arm torderen, en dat laat zich tot in de schouder voelen.
Met een regelmatig terug opspelende slijmbeursonsteking heb ik exact hetzelfde. Een racestuur dat een fractie breder is dan de norm werkt prima, een recht stuur geeft alleen maar problemen.
Jurr schreef:
Shadow schreef:
za 17 okt, 2020 20:09

+1 alles wat geen raceband is (dus GP) van Conti, is niet je-van-het om het mild te zeggen :(
Van m'n Conti Top Contact Winter werd ik best blij. Jammer dat ze 'm niet hebben in m'n huidige bandenmaat.
Ja die wel, maar dan is het wel op :D
Ivo Miesen schreef:
ma 19 okt, 2020 01:03
bdr schreef:
do 15 okt, 2020 10:13
Leon schreef:
wo 14 okt, 2020 22:24
Zonder gekheid: hoeveel fietsers willen echt een racebocht in plaats van een ander stuur?
Ik heb vorig jaar letterlijk vast gezeten met een "frozen shoulder", een compleet geblokkeerde schouder veroorzaakt door peesontstekingen en peesverkalking. Ik kon mijn arm niet hoger tillen dan een hoek van 45º. Dit had o.a. tot gevolg dat ik het verslag van onze Spanje-reis op dit forum niet heb kunnen afmaken maar ook dat fietsen zeer pijnlijk werd omdat ik mijn arm nauwelijks op mijn stuur kon leggen. De terugrit van de fiets- en wandelbeurs in Gent tijdens storm Dennis heb ik bijvoorbeeld met één hand gereden, wat op zich ook een belevenis was.

Gek genoeg had ik minder last op mijn gravelbike met racestuur dan op de trekkingfiets met recht stuur, hoewel ik op de gravelbike veel dieper zit en er dus meer gewicht op mijn schouder komt. Mijn kinesist vond dit niet abnormaal. Hij stelde dat een verticale handpositie met de duimen omhoog overeenkomt met de natuurlijke rustpositie als je armen langs je lijf hangen. Bij een horizontale handpositie met de duimen naar elkaar toe moet je arm torderen, en dat laat zich tot in de schouder voelen.
Met een regelmatig terug opspelende slijmbeursonsteking heb ik exact hetzelfde. Een racestuur dat een fractie breder is dan de norm werkt prima, een recht stuur geeft alleen maar problemen.
Ik wilde de situatie in zijn algemeenheid beschouwen: 17 miljoen Nederlanders dus. Zie de vraag die ik stel in het hierboven aangehaalde. Ik vind het jammer dat jullie, net als zo vaak op dit forum, dan alleen over jullie zelf uitweiden, zonder ook maar enige veralgemeniserende beschouwing.
wat een wonderlijke reactie op een wonderlijke vraag? als je niet wilt weten hoeveel fietsers dat echt willen (welk getal zou acceptabel en bevredigend voor je zijn?) waarom is de vraag dan gesteld. Polarisatie, de verhoudingen op scherp zetten? je hebt al vaak aangegeven dat voor jou persoonlijk een racebocht niet aangenaam is. Prima.

Nu bemerk je tegenwoordig dat veel anderen het wel fijn vinden. Niet prima? nu nemen, naar aanleiding van je rare vraag, mensen de moeite om uit te leggen waarom voor hen zoiets zelfs een zegen is. Wellicht voor meer 'fietsers met frozen shoulder en/of slijmbeursontstekingen' en/of ander fysiek ongemak. Goed om te weten.

En dan een veeg uit de pan omdat het henzelf betreft? Echt, waarom :??
Grandonneur schreef:
ma 19 okt, 2020 10:22
wat een wonderlijke reactie op een wonderlijke vraag? als je niet wilt weten hoeveel fietsers dat echt willen (welk getal zou acceptabel en bevredigend voor je zijn?) waarom is de vraag dan gesteld. Polarisatie, de verhoudingen op scherp zetten? je hebt al vaak aangegeven dat voor jou persoonlijk een racebocht niet aangenaam is. Prima.

Nu bemerk je tegenwoordig dat veel anderen het wel fijn vinden. Niet prima? nu nemen, naar aanleiding van je rare vraag, mensen de moeite om uit te leggen waarom voor hen zoiets zelfs een zegen is. Wellicht voor meer 'fietsers met frozen shoulder en/of slijmbeursontstekingen' en/of ander fysiek ongemak. Goed om te weten.

En dan een veeg uit de pan omdat het henzelf betreft? Echt, waarom :??
Omdat ik er interesse in heb, maar dat mag niet meer tegenwoordig. Dan krijg je meteen het deksel op je neus.

Ik stelde een vraag in zijn algemeenheid en ik krijg alleen maar persoonlijke ervaringen. Als ik n=1-ervaringen had willen weten had ik daar toch wel om gevraagd?

Ik zie in het straatbeeld absuluut niet dat 'veel' anderen een racebocht wel fjin vinden. Wat is veel? Honderden? Ja, als je dat veel vindt?

Overigens, (Edit: en dat realiseer ik me ook nog maar pas sinds dit soort discussies maar blijven flamen, waarvoor dank.) is het verschil tussen een racebocht en een recht stuur met bar-ends maar betrekkelijk. De meeste fietsers met een racebocht zie ik niet onder in de beugels fietsen maar ofwel met de handen bovenop, ofwel met de handen op de remmen. Dan heb je dus precies de twee posities die je met een recht stuur met bar-ends ook hebt.
Inderdaad, die racebocht hangt er alleen maar voor de sier aan. Daarom ben ik er een jaar of 15 geleden vanaf gestapt. Weer wat gewicht gespaard en een goede plek voor mijn reservespaken gevonden.
Leon schreef:
ma 19 okt, 2020 09:06
Ik wilde de situatie in zijn algemeenheid beschouwen: 17 miljoen Nederlanders dus. Zie de vraag die ik stel in het hierboven aangehaalde. Ik vind het jammer dat jullie, net als zo vaak op dit forum, dan alleen over jullie zelf uitweiden, zonder ook maar enige veralgemeniserende beschouwing.
Ik heb niet de neiging mijn eigen ervaringen tot de norm te verheffen. Wanneer er hier loze boutades als "alle continental banden zijn slecht" en "racesturen zijn onzin" passeren dan geef ik tegengas, als en alleen als ik zelf met die dingen ervaring heb.
Daarnaast bespeur ik een traditie op verschillende internationale fora van fietsreizigers en vakantiefietsers om zich af te zetten tegen racefietsers. volslagen overbodig. Er is veel overlap tussen beide en ook een glijdende schaal van materiaal. Van gravelfietsen of audax fietsen met minimale belading tot 26 inch 50mm brede banden en recht stuur vakantiefietsen voor de ruigste wegen. Alle varianten hebben hun bestaansrecht. Het is een persoonlijke voorkeur waar je jezelf op de glijdende schaal plaatst. Mijn keuze is in het segment audax tot klassieke randonneur. Met deze varianten rij ik het prettigste.
Ik bespeur vooral een slecht humeur bij sommige leden?