Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996?

Over ervaring met racefietsen:
10j geleden reed ik frequent met m'n Norta racefiets en een ander Belgische racefiets (naam even kwijt) ik zou evt. kunnen proberen de Norta in orde te maken. Toen fietste ik in gezelschap aan 35km/h voor een uur of twee langs het kanaal maar dat haal ik nu toch niet met m'n Koga's (of toch niet solo), vandaar de vraag over ander stuur erop.

Bxl of Gent over en weer naar Antwerpen zou dan na middernacht zijn (na een avondje dansen ofzo). Dat is 50km heen en dan 4u later 50km terug; fluitend zal dat niet zijn (tenzij ik niet zo gehaast zou zijn). Recente uitstapjes van 120km gespreid over een halve dag met een zware fiets (van vóór de koop van mn koga) voelden toch wel 'sportief' aan. Met de andere Koga wil ik dan fietsvakanties doen. Hopelijk geeft dit een klein beetje een beeld. :-)
Ik heb een 1988 Giant Expedition die volgens mij redelijk te vergelijken is met een oudere Koga Randonneur, inclusief racestuur, die ik gebruik voor lange fietsritten en randonneurstochten. Ik heb nooit het gevoel dat ik daarmee een nadeel heb ten opzichte van randonneurs die een moderne lichtgewicht racefiets hebben. Ja, misschien als ik een criterium met veel bochten zou fietsen of een alpencol. Spatborden remmen mij nauwelijks af, ik zie tenminste geen verschil in Strava-gemiddelden tussen ritten met en zonder spatborden die ik heb gereden. Ik ben natuurlijk niet iemand die met gemiddelden van 35 km/u rijdt, dan ga je aerodynamische verschillen meer merken.
Vier jaar geleden ben ik begonnen met fietsen met een racestuur, na jarenlang op een Santos met recht stuur/barends te hebben gefietst. Een openbaring, ik zou niet anders meer willen.
SimonJR schreef:
vr 16 okt, 2020 00:57
Met de andere Koga wil ik dan fietsvakanties doen. Hopelijk geeft dit een klein beetje een beeld. :-)
Oké. Dus je wilt één van de twee koga's zoveel mogelijk als racefiets ombouwen? Dan kan het wel een heel leuk fietsje worden, zeker als je gemiddelde er niet veel toe doet. (race zelf regelmatig zonder teller, kan het iedereen aanraden).

tijdschrift FIETS vergeleek in september oude versus nieuwe racefietsen. Ter illustratie: een stalen racefiets uit 1988 versus een carbon racefiets uit 2020:
-5% klim bij 300watt: 1988 18,3km/u 2020 20,7km/u
-afdaling rollend: 1988 43,3km/u 2020 51,6km/u
-rondje 6,2km 175 watt: 1988 31,1km/u 2020 32,7km/u
-rondje 6,2km 250 watt: 1988 36,4km/u 2020 38,0km/u
Grandonneur schreef:
vr 16 okt, 2020 10:42
tijdschrift FIETS vergeleek in september oude versus nieuwe racefietsen. Ter illustratie: een stalen racefiets uit 1988 versus een carbon racefiets uit 2020:
...
-afdaling rollend: 1988 43,3km/u 2020 51,6km/u
...
Aha. Dit zou dus gedaan moeten zijn met dezelfde zitpositie, dezelfde banden op dezelfde druk en dezelfde kleren. en ondanks dat de carbon fiets een stuk lichter zal zijn (wat een NADEEL is in een afdaling) gaat het toch met 8,3 km/u sneller naar beneden? Ik heb het eens berekend en de CWxA-waarde, de luchtweerstand, zou daarvoor 30% kleiner moeten zijn, alleen als gevolg van de fiets. Echter, de fiets maakt zeker geen 30% uit van het frontaal oppervlak van fietser+fiets.
Conclusie: het kan niet, tenzij de natuurwetten zijn veranderd natuurlijk.
Wat je ook nog mee moet nemen in je overweging is dat het ombouwen van je Koga naar een racestuur een flinke en dure operatie is. Je moet niet alleen een nieuw stuur kopen maar ook nieuwe remgrepen, bar-end shifters en misschien een nieuwe stuurpen. Plus al je kabels opnieuw aanleggen. Als je kiest voor een ander model recht stuur is de ombouw een stuk simpeler en goedkoper. Alle oude onderdelen passen dan gewoon. En je hoeft soms niet eens je kabels te vernieuwen. Dat is wel een overweging bij een fiets uit 1986. De nieuwe onderdelen kosten veel meer dan de dagwaarde van de rest van de fiets. Maar als je een liefhebber bent van oude Koga's is niets te gek natuurlijk.
Leon schreef:
vr 16 okt, 2020 11:52
Grandonneur schreef:
vr 16 okt, 2020 10:42
tijdschrift FIETS vergeleek in september oude versus nieuwe racefietsen. Ter illustratie: een stalen racefiets uit 1988 versus een carbon racefiets uit 2020:
...
-afdaling rollend: 1988 43,3km/u 2020 51,6km/u
...
Aha. Dit zou dus gedaan moeten zijn met dezelfde zitpositie, dezelfde banden op dezelfde druk en dezelfde kleren. en ondanks dat de carbon fiets een stuk lichter zal zijn (wat een NADEEL is in een afdaling) gaat het toch met 8,3 km/u sneller naar beneden? Ik heb het eens berekend en de CWxA-waarde, de luchtweerstand, zou daarvoor 30% kleiner moeten zijn, alleen als gevolg van de fiets. Echter, de fiets maakt zeker geen 30% uit van het frontaal oppervlak van fietser+fiets.
Conclusie: het kan niet, tenzij de natuurwetten zijn veranderd natuurlijk.
Kan kloppen, maar ook op gebied van banden en rolweerstand is er behoorlijk wat vooruitgang geboekt.

Daarenboven, als de fietser zich kleedt met materiaal uit 2020 en de juiste houding aan neemt, dan kan dat ook wel een stevig verschil maken, maar inderdaad 30% is echt veel.
Huib2 schreef:
vr 16 okt, 2020 12:10
dure operatie is. Je moet niet alleen een nieuw stuur kopen maar ook nieuwe remgrepen, bar-end shifters en misschien een nieuwe stuurpen. Plus al je kabels opnieuw aanleggen.
Moet ik echt meer kopen dan alleen bar-end shifters (want dan is het misschien interessanter om de Norta koersfiets waarvan de bottom bracket [rommelemnten] moet gereviseerd worden)? Kan ik mijn kabels niet hergebruiken voor bar ends en koersremmen? Ik heb drop bars met koersremmen die zouden moeten passen in mijn huidige stuurpen en mijn koga remen zijn cantilevers, die zouden toch moeten matchen met de koersremmen, of niet? Is een nieuwe stuurpen misschien aangewezen om de geometrie te corrigeren?
Op basis van jullie imput en de laatste posts in de Almotion thread, denk ik dat ik deze ga kopen (€34) als zijnde het beste compromis in rolweerstand, duurzaamheid en lekbescherming.
Ik twijfel nog over drie andere banden : de Marathon (Green Guard?) voor €18 die Grandonneur niet veel trager vindt of de Continental Contact Speed voor €18, die test goed op rolweerstand maar is weinig besproken (weinig gekend of bemind?). De Panaracer Pasela test minder goed op rolweerstand dan de gewone Marathon bij de fietsersbond, maar Wim, jou ervaring blijkt duidelijk anders, enig idee waarom?

Wat kettingen betreft kreeg ik twee/drie votes voor de KMC X8. Zijn er nog andere aanbevelingen (Wim ik zag je vaak een Connex noemen) of speelt de keuze van ketting niet zo'n rol? Moet ik me zorgen maken of de Sugino kettingbladen al dan niet specifiek zijn voor IG kettingen of zullen alle merken (behalve campy) 8 tot 10 speed kettingen naadloos werken op mijn drivetrain?
SimonJR schreef:
vr 16 okt, 2020 18:25
of de Continental Contact Speed
Nee! weg daarvan! bukken!

Conti's scheuren sowieso altijd aan de wangen. (GP niet zo want hogere druk, maar die komen er hier ook niet op). Ik had onderweg eens een band nodig (was in oostenrijk), enige passende was een conti contact, na 85km had ik er een klapband mee. dwars door de wang. Levensgevaarlijk die dingen.
SimonJR schreef:
vr 16 okt, 2020 17:33
Moet ik echt meer kopen dan alleen bar-end shifters?
Als je al een racestuur hebt en remgrepen, dan ben je idd al een eind op weg. Die remgrepen zouden de juiste kabellengte moeten trekken voor cantilevers. Nieuwe kabels, daar ontkom je niet aan. Racegrepen hebben andere tonnetjes dan mountainbike grepen. En de lengte van de kabels wordt anders, zowel voor de remmen als voor je derailleurs. Maar goed, nieuwe binnen- en buitenkabels zijn niet zo duur en moeten toch om de paar jaar vervangen worden.

De Panaracer Pasela wordt algemeen beschouwd als een heel fijne soepel en licht rijdende band, die heel betaalbaar is. Ik heb ze zelf ook op mijn lichte tourfiets in 32mm en vind ze heerlijk.
Vanwege de lichte constructie zijn ze voor het zwaardere werk (off road, veel bagage) wat minder geschikt.
SimonJR schreef:
vr 16 okt, 2020 18:25
Moet ik me zorgen maken of de Sugino kettingbladen al dan niet specifiek zijn voor IG kettingen of zullen alle merken (behalve campy) 8 tot 10 speed kettingen naadloos werken op mijn drivetrain?
De meter weet alles: je kunt de dikte toch opmeten? Eigenlijk dacht ik dat IG alleen een maatverschil met HG betekent bij de dikte van de kransjes, maar ben niet 100% zeker. KMC blijft na 25j ervaring mijn favoriet, maar andere merken werken ook. Een Campa ketting (een nieuwe) voor 9v (als je ze weet te vinden), die gaan wel 15000 km mee. (productie bij Rohloff).
Grandonneur schreef:
vr 16 okt, 2020 18:31
Conti's scheuren sowieso altijd aan de wangen.
Dat is toch nogal kort door de bocht.

Ik heb al tienduizenden kilometers achter de rug met de Continental Grand Prix 4000 SII en de opvolger, de GP 5000. Ja die banden zijn kwetsbaarder dan zo'n Marathon maar ze rijden veel fijner. Ik gebruik ze voor asfalt tochten en woon-werk verkeer (centrum Antwerpen). Als je een beetje handig bent moet je helemaal geen schrik hebben van een soepele band, ik kan de aantal keer dat ik lek ben gereden op 2 handen tellen. Met de GP 5000 tubeless heb ik nog niet lek gereden...

Ik mis een beetje het beoogd gebruik van SimonJR. Wordt dit een zwaarbeladen toerfiets met banden die tienduizenden kilometers moeten meegaan? Dan past de Allmotion wel. Of wordt het een lichte randonneur voor snelle ritten met weinig bagage? Dan zou ik voor die Pasela gaan, of de GP5000 32mm. Is het eerder de bedoeling om ook wat onverhard mee te pikken? Dan zou een Continental Terraspeed 40mm of een Schwalbe G-One goed kunnen passen.
bdr schreef:
vr 16 okt, 2020 20:41
Grandonneur schreef:
vr 16 okt, 2020 18:31
Conti's scheuren sowieso altijd aan de wangen.
Dat is toch nogal kort door de bocht.

Ik heb al tienduizenden kilometers achter de rug met de Continental Grand Prix 4000 SII en de opvolger, de GP 5000.
Nou doe ik nog speciaal m'n best om de GP wat meer credits te geven dan de rest en nu kies je de GP om aan te tonen dat ik een wat ruime bocht neem. Volgens mij zijn we het eens :lol:
Dank jullie voor je reacties. Het ombouwen is dan toch iets gecompliceerder dan ik hoopte. Ik ga maandag ook even kettingblad nader bekijken (meten en foto's nemen). Dit weekend ben ik op 't werk...
SimonJR schreef:
ma 12 okt, 2020 17:56
Voor mijn eerste set nieuwe banden zoek ik er met een zo goed mogelijke prijs/km verhouding, met lage rolweerstand voor snelheid op de vlakke weg (en secundair andere ondergronden) maar toch enige grip en zoveel mogelijk lekbestendig zijn.
Dus pendelen en van Bxl/Gent zo vlot mogelijkl in Antwerpen geraken en dit zowat zonder bagage (zelf weeg ik ca. 80kg). De andere fiets wordt dan uitgerust voor dag- en fietsvakanties, inclusief offroad gebruik.
SimonJR schreef:
vr 16 okt, 2020 21:00
Dus pendelen en van Bxl/Gent zo vlot mogelijkl in Antwerpen geraken en dit zowat zonder bagage (zelf weeg ik ca. 80kg).
Leg twee banden onder die ouwe Koga en geniet van het fietsen. Echt. je gaat straks niet kunnen zeggen of je met een andere band wel of niet en onder welke omstandigheden je al dan niet vier minuten sneller had geweest. Laat staan waarvoor dat ook alweer precies nodig was.
Grandonneur schreef:
vr 16 okt, 2020 20:54
Nou doe ik nog speciaal m'n best om de GP wat meer credits te geven dan de rest en nu kies je de GP om aan te tonen dat ik een wat ruime bocht neem. Volgens mij zijn we het eens :lol:
Ware het niet dat de GrandPrix banden van alle Continental banden waarschijnlijk de dunste flanken hebben, toch zeker vergeleken met de Contact Speed en de Terraspeed die ik hier in huis heb. Zo rampzalig kwetsbaar zijn die flanken zeker niet.

@SimonJR: met die vereisten zou ik geen Alllmotion's maar een brede raceband monteren.
Grandonneur schreef:
vr 16 okt, 2020 18:31
SimonJR schreef:
vr 16 okt, 2020 18:25
of de Continental Contact Speed
Nee! weg daarvan! bukken!

Conti's scheuren sowieso altijd aan de wangen. (GP niet zo want hogere druk, maar die komen er hier ook niet op). Ik had onderweg eens een band nodig (was in oostenrijk), enige passende was een conti contact, na 85km had ik er een klapband mee. dwars door de wang. Levensgevaarlijk die dingen.
+1 alles wat geen raceband is (dus GP) van Conti, is niet je-van-het om het mild te zeggen :(
Dank zij jullie reacties kan ik verder qua banden.
Ik ga wschlk voor een Almotion (of Marathon). Als die me dan toch te traag blijkt kan ik nog racebanden kopen en de Schwalbe's voor m'n ander fiets gebruiken.
Morgen hoop ik mijn fiets te kuisen en nog een vraagje over m'n kettingbladen te stellen aan de hand van 'n foto...
Het verschil tussen Almotion en Marathon (Greenguard) is gigantisch. De Almotion is een fijne band voor algemeen gebruik met ook flinke stukken onverhard en veel bagage en goede lekbestendigheid.
De Marathon is heel zwaar, rijdt zwaar, bonkig, heeft last van rillen tussen straatstenen, ligt beroerd in de bocht en het allerergste is dat hij onverslijtbaar is zodat je er niet vanafkomt.
Tot zover mijn ervaring afgelopen lente met die ondingen, al heb ik die onverslijtbaarheid van horen zeggen.
Shadow schreef:
za 17 okt, 2020 20:09

+1 alles wat geen raceband is (dus GP) van Conti, is niet je-van-het om het mild te zeggen :(
Van m'n Conti Top Contact Winter werd ik best blij. Jammer dat ze 'm niet hebben in m'n huidige bandenmaat.