Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dahon achterwiel vervangen, welk wiel komt hiermee overeen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

dahon achterwiel vervangen, welk wiel komt hiermee overeen?

Ja dat gebeurd, eerste gat na het ventielgat zit dan links ipv rechts of andersom.
Kan ik in dat geval niets meer doen met de nieuwe velg of kan ik deze wel nog gebruiken maar niet op deze manier de spaken overzetten?
Hetlevenismooi schreef:
wo 14 okt, 2020 09:05
Ja dat gebeurd, eerste gat na het ventielgat zit dan links ipv rechts of andersom.
Kan ik in dat geval niets meer doen met de nieuwe velg of kan ik deze wel nog gebruiken maar niet op deze manier de spaken overzetten?
Die kan je dan nog prima gebruiken alleen de velg tegen de oude velg houden en de spaken overzetten gaat dan niet, je haalt dan de spaken uit de naaf en begint gewoon opnieuw, dat is niet veel moeilijker en is genoeg info over te vinden :wink:
Een nieuw ventielgat kan in pricipe ook, maar dat mooi en op precies de juiste plek boren is denk ik ook een kunstje dat je niet uit de losse hand doet.
Hetlevenismooi schreef:
wo 14 okt, 2020 09:05
Ja dat gebeurd, eerste gat na het ventielgat zit dan links ipv rechts of andersom.
Kan ik in dat geval niets meer doen met de nieuwe velg of kan ik deze wel nog gebruiken maar niet op deze manier de spaken overzetten?
Deze velgen zijn verkeerd aangeboord, ze zo inspaken dat het ventiel tussen 2 parallel lopende spaken zit is dan niet mogelijk.
Leon schreef: Een nieuw ventielgat kan in pricipe ook, maar dat mooi en op precies de juiste plek boren is denk ik ook een kunstje dat je niet uit de losse hand doet.
Nee idd.
Shadow schreef:
wo 14 okt, 2020 21:54
Hetlevenismooi schreef:
wo 14 okt, 2020 09:05
Ja dat gebeurd, eerste gat na het ventielgat zit dan links ipv rechts of andersom.
Kan ik in dat geval niets meer doen met de nieuwe velg of kan ik deze wel nog gebruiken maar niet op deze manier de spaken overzetten?
Deze velgen zijn verkeerd aangeboord, ze zo inspaken dat het ventiel tussen 2 parallel lopende spaken zit is dan niet mogelijk.
Hoe kan een velg verkeerd geboord zijn? Het patroon kan wel anders zijn dan van de oude velg waardoor één op één overzetten niet lukt, maar dat wil toch niet zeggen dat je de velg niet meer kan spaken?

@Hetlevenismooi: ik kan je wel helpen als je wil. Ik ben van Lier.
@Hetlevenismooi: ik kan je wel helpen als je wil. Ik ben van Lier.
Oh, ik woon in Kessel. Ik kan wel eens tot bij jou komen met de fiets! Maar ik zal het misschien eerst proberen of het lukt om het over te zetten
bdr schreef:
do 15 okt, 2020 10:32
Shadow schreef:
wo 14 okt, 2020 21:54
Hetlevenismooi schreef:
wo 14 okt, 2020 09:05


Kan ik in dat geval niets meer doen met de nieuwe velg of kan ik deze wel nog gebruiken maar niet op deze manier de spaken overzetten?
Deze velgen zijn verkeerd aangeboord, ze zo inspaken dat het ventiel tussen 2 parallel lopende spaken zit is dan niet mogelijk.
Hoe kan een velg verkeerd geboord zijn? Het patroon kan wel anders zijn dan van de oude velg waardoor één op één overzetten niet lukt, maar dat wil toch niet zeggen dat je de velg niet meer kan spaken?

@Hetlevenismooi: ik kan je wel helpen als je wil. Ik ben van Lier.
Ik zei niet dat ze niet meer bruikbaar was, maar als je met directioneel geboorde spaakgaten werkt en het eerste gat links naast het ventielgat de andere kant op wijst als de originele velg, je je velg niet 1 op 1 over kan spaken. Je ventiel komt dan tussen 2 kruisende spaken ipv parallelle, of je spaak maakt gekke bochten...
Ik zei niet dat ze niet meer bruikbaar was, maar als je met directioneel geboorde spaakgaten werkt en het eerste gat links naast het ventielgat de andere kant op wijst als de originele velg, je je velg niet 1 op 1 over kan spaken. Je ventiel komt dan tussen 2 kruisende spaken ipv parallelle, of je spaak maakt gekke bochten...
Ok, ik heb te weinig kennis hierover om het te kunnen begrijpen. Maar ik zal het wel merken als het niet lukt *hoop ik* 😅🙂
't Is daarom dat ik aanbied om te helpen, als je de vier spaken (twee links, twee rechts) rond het ventielgat op de juiste plaats hebt kan er verder niets mis.
Weet je wel of asymmetrische gaten hebt? Want de dahon velgen en vervangers die ik al heb vastgehad zijn allemaal supersimpele enkelwandige alu velgjes zonder iets van toeters of bellen. Sommige lijken zelfs wel met de hand geboord: onregelmatig wat meer naar links of naar rechts, maar zonder logica in.
(we hebben twee Curves waarvan de oudste ondertussen 10 jaar is, achteraan zit de oudste aan zijn derde velg, voor de voorwielen heb ik dynamo wieltjes gemaakt met een capreo naafdynamo (24 gaats) , vandaar dat ik ondertussen wel wat van die velgen heb vastgehad :-))
bdr schreef:
do 15 okt, 2020 14:54
't Is daarom dat ik aanbied om te helpen, als je de vier spaken (twee links, twee rechts) rond het ventielgat op de juiste plaats hebt kan er verder niets mis.
Mooi aanbod!
bdr schreef:
do 15 okt, 2020 14:54
als je de vier spaken (twee links, twee rechts) rond het ventielgat op de juiste plaats hebt kan er verder niets mis.
Optimist :lol:
Je kan ook Buzaglo, de importeur vragen. Keurige service daar. Hebben mij al eens aan vervanging voor mijn gescheurde frame geholpen.
't Is daarom dat ik aanbied om te helpen, als je de vier spaken (twee links, twee rechts) rond het ventielgat op de juiste plaats hebt kan er verder niets mis.
Ik heb je een email gestuurd om verder af te spreken!