Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dahon achterwiel vervangen, welk wiel komt hiermee overeen? - Forum Wereldfietser

dahon achterwiel vervangen, welk wiel komt hiermee overeen?

Beste

Mijn achterwiel van de dahon curve d3 plooifiets, dien ik te vervangen. Althans, de velg is kapot.
https://foldingbike.biz/epages/7665e38c ... HEELSPECPR

Dit is het wiel dat ik nodig heb.
Waar kan ik dit wiel vinden aan een redelijke prijs? (op de website is het én duur én niet leverbaar). Ik lijk het niet te vinden ergens anders. Iemand een idee?

Mvg

hlim
Als de naaf nog goed is, dan zou je ook een wielbouwer kunnen vragen om voor jou er een nieuwe velg omheen te laten spaken.

Marten Gerritsen zou je bijvoorbeeld wel kunnen helpen:

http://www.m-gineering.nl

Maar gezien de keuze voor 'plooifiets' in plaats van 'vouwfiets' kom je uit België, en is daar vast ook wel een lokaal alternatief te vinden. Al zou je natuurlijk ook voor opsturen kunnen gaan.
Een 16" velg kost 18,50 euro, en dan de naaf als die nog goed is om (laten) spaken.
https://www.vouwfietsen.com/onderdelen/ ... ahon-28-g/
Ik ben inderdaad van Belgie :)
Is laten spaken niet erg duur om te laten doen door een fietsenmaker (omdat er veel tijd in zit dacht ik)? Ik dacht dat ik dan goedkoper uitkwam als ik het hele wiel met naaf bestel of ben ik mis (vermits ik een wiel zelf wel kan installeren)?

extra info: de naaf is nog goed..
Denk simpel. Nieuwe velg bestellen, kost €18,50. tape dat ding tegen je huidige wiel vast, zet alle spaken over, wandel naar willekeurig welke fietsenmaker om hem voor je op spanning te zetten. En je kunt weer fietsen.
Heb ik een spakenspanner nodig? Wat voor type is gemakkelijk in gebruik? dat kleine ronde dingetje lijkt me niet superhandig..
Moet ik voorzichtig te werk gaan met de spaken losmaken, zodat het wiel niet kroim trekt? Dus bv eerst lichtjes losdraaien, altijd om en om (diegene die tegenover mekaar staan op het wiel), of kan je gewoon om beurten helemaal losdraaien?
Hetlevenismooi schreef:
ma 12 okt, 2020 15:24
Moet ik voorzichtig te werk gaan met de spaken losmaken, zodat het wiel niet kroim trekt?
Inderdaad. Een halve slag per spaak. Dan een 2e en 3e (etc.) keer rond gaan met een halve slag, totdat de spanning er helemaal uit is. Dan kun je ze overzetten. Wat buigen in het midden is niet erg. Bij de uiteinden mag je ze niet buigen.
Grandonneur schreef:
ma 12 okt, 2020 15:19
Denk simpel. Nieuwe velg bestellen, kost €18,50. tape dat ding tegen je huidige wiel vast, zet alle spaken over, wandel naar willekeurig welke fietsenmaker om hem voor je op spanning te zetten. En je kunt weer fietsen.
Kleine wielen zijn ook lastiger te spaken omdat je gewoonweg ruimte te kort komt en de spaken doordat ze korter zijn minder ruimte hebben om de goede kant op te bewegen, de boel overzetten is daarom helemaal geen gek idee.
typisch geval van mogelijke vergissing: er zijn twee wielMATEN die als 16 inch worden aangeduid: 305 en 349mm. Flink verschil. Als je de omtrek van de velgbodem (daar waar de draad van de band op rust: de schouder van de velg) opmeet in cms en dat getal deelt door pi (π) kom je vast en zeker op een of twee mm van genoemde maten uit. 16 inch is geen maat, hooguit een nominale aanduiding.
Vaak staat decjuiste ETRTO-aanduiding op de velg middels een sticker tegenover het ventiel of een gravering. Anders staat een van deze twee getallen wel op de zijkant van een bijbehorende band.
349mm wordt volgens mij alleen door Brompton gebruikt.

Eens met dat velg overspaken waarschijnlijk de beste optie is, want zo'n 3-versnellings-terugtraprem-naaf is vrij prijzig en waarschijnlijk lastig te krijgen, tenzij je geluk hebt en een kant en klaar wiel ergens vindt op een 2e hands site.
Grandonneur schreef:
ma 12 okt, 2020 15:19
Denk simpel. Nieuwe velg bestellen, kost €18,50. tape dat ding tegen je huidige wiel vast, zet alle spaken over, wandel naar willekeurig welke fietsenmaker om hem voor je op spanning te zetten. En je kunt weer fietsen.
Iets te makkelijk zo, let ook op de hoek van de spaak gaten in de nieuwe velg, die staan links en rechts gehoekt en kunnen net verkeerd om staan ten opzichten van de oude velg :(
Leon schreef:
Hetlevenismooi schreef:
ma 12 okt, 2020 15:24
Moet ik voorzichtig te werk gaan met de spaken losmaken, zodat het wiel niet kroim trekt?
Inderdaad. Een halve slag per spaak. Dan een 2e en 3e (etc.) keer rond gaan met een halve slag, totdat de spanning er helemaal uit is. Dan kun je ze overzetten. Wat buigen in het midden is niet erg. Bij de uiteinden mag je ze niet buigen.
Nippels eerst tot het eind van het schroefdraad draaien, dan idd zo verder, nu ja als je de zelfde velg hetb, is hij hoger of lager dan heb je eigenlijk een andere maat spaken nodig.
bast1aan schreef:

Eens met dat velg overspaken waarschijnlijk de beste optie is, want zo'n 3-versnellings-terugtraprem-naaf is vrij prijzig en waarschijnlijk lastig te krijgen, tenzij je geluk hebt en een kant en klaar wiel ergens vindt op een 2e hands site.
Tja Shimano Nexus 3 kost iets van 100 euro, dat valt wel mee, als je hem zelf overspaakt oude lekker laten zitten, anders gewoon een nieuw wiel kopen, kost wat meer dan ovelvlechten door de fietsenmaker en dan is alles nieuw.
Het wiel in je begin post is Sram, die bouwt al een tijd geen versnellings-naven meer dus kan je dan beter overstappen naar Simano als je nu Sram hebt
Een shimano nexus 3 is IMO inferieur aan zo'n sram naaf, maar mss alsnog goed genoeg voor een 16" vouwfiets.
Overigens vind ik €100 alsnog veel geld vgl nieuwe velg van 18 euro en half uurtje werk om het over te spaken. Let bovendien op dat je waarschijnlijk een smallere niet-standaard inbouwmaat nodig hebt.
bast1aan schreef:
ma 12 okt, 2020 21:37
Een shimano nexus 3 is IMO inferieur aan zo'n sram naaf
Dat hangt er een beetje vanaf welke Sram naaf... die hebben ook wat rommel gemaakt op het eind...
Hetlevenismooi schreef: Heb ik een spakenspanner nodig? Wat voor type is gemakkelijk in gebruik? dat kleine ronde dingetje lijkt me niet superhandig..
Moet ik voorzichtig te werk gaan met de spaken losmaken, zodat het wiel niet kroim trekt? Dus bv eerst lichtjes losdraaien, altijd om en om (diegene die tegenover mekaar staan op het wiel), of kan je gewoon om beurten helemaal losdraaien?
Mocht je er niet uit komen, ik zit vlakbij België, bouw ook wel eens een wiel :D kan je evt wel helpen.
typisch geval van mogelijke vergissing: er zijn twee wielMATEN die als 16 inch worden aangeduid: 305 en 349mm.
De velg van 18 euro die hier in een link werd gedeeld, zal wel moeten passen vermits het degene is die op die reeks van dahon wiel zit, ik neem aan dat het dus krak dezelfde zal zijn. En dat ik dit dus niet verkeerd kan bestellen, ofwel?
Iets te makkelijk zo, let ook op de hoek van de spaak gaten in de nieuwe velg, die staan links en rechts gehoekt en kunnen net verkeerd om staan ten opzichten van de oude velg :(
Kan dit als het dezelfde velg is?
Nippels eerst tot het eind van het schroefdraad draaien, dan idd zo verder, nu ja als je de zelfde velg hetb, is hij hoger of lager dan heb je eigenlijk een andere maat spaken nodig.
Dus als ik dezelfde velg heb lukt het spaken overzetten niet omdat de spaken langer moeten zijn, anders lijkt het mij dat ze niet tot aan de nieuwe velg geraken die ernaast plakt? Begrijp ik dat juist? Wat is hier een oplossing voor dan?


Ik wil het overzetten wel proberen maar ik zie nog wat errors dus. En nog nooit gedaan, spannend!
Vaak staat decjuiste ETRTO-aanduiding op de velg middels een sticker tegenover het ventiel of een gravering. Anders staat een van deze twee getallen wel op de zijkant van een bijbehorende band.
Er staat: 502 16' x 1,50/1,70 op de velg
Kan dit als het dezelfde velg is?
Ja dat gebeurd, eerste gat na het ventielgat zit dan links ipv rechts of andersom.
Dus als ik dezelfde velg heb lukt het spaken overzetten niet omdat de spaken langer moeten zijn, anders lijkt het mij dat ze niet tot aan de nieuwe velg geraken die ernaast plakt? Begrijp ik dat juist? Wat is hier een oplossing voor dan?
Dan lukt het prima, spaken overzetten en de nippel er een stukje opdraaien, als ze allemaal over zijn tot het eind van het schroefdraad draaien, dan stapsgewijs op spannen
De dahon curve heeft 305 mm velgen. Standaard komen ze met 20 spaken vooraan en 28 achteraan als mijn geheugen goed is. Het is een gedoe om de velgjes te vinden, maar het kan wel, en het moet ook want ze slijten snel. Ik haal ze hier: https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... -brompton/ Overigens heb ik mijn eerste nieuwe velg bij de fietsenmaker laten spaken, kost iets van een 30 euro ofzo, dus niet echt duur.

Spaken is een beetje op het gevoel want een spaakspanningsmeter krijg je op die kleine spaakjes nauwelijks op, maar met zo'n kleine velg en best veel spaken steekt het niet zo nauw.
Oude curves hadden een sram naaf, nieuwere een nexus. De nexus loopt aanzienlijk zwaarder, en de verhouding liggen naar mijn mening ook minder goed. De naaf vernieuwen zou ik enkel doen als er een reden toe is.
De dahon curve heeft 305 mm velgen. Standaard komen ze met 20 spaken vooraan en 28 achteraan als mijn geheugen goed is
Klopt, mijn fiets heeft 28 spaken achteraan
Overigens heb ik mijn eerste nieuwe velg bij de fietsenmaker laten spaken, kost iets van een 30 euro ofzo, dus niet echt duur.
Ik wil het zoieso eerst zelf proberen. Kun je naar een fietsenmaker gaan met onderdelen (in het geval dat het niet lukt), ik heb zo het idee dat ze dat liever zelf bestellen dan..
Dan lukt het prima, spaken overzetten en de nippel er een stukje opdraaien, als ze allemaal over zijn tot het eind van het schroefdraad draaien, dan stapsgewijs op spannen
Bedankt, ik ga het proberen! Zal eerst controleren hoe het met de velg zit