Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame? - Forum Wereldfietser

lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame?

Nieuw onderwerp aangemaakt op basis van mijn vraag (en de daarop reeds binnengekomen antwoorden) hier:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 5395#start

Samengevat:
Ben op zoek, in eerste instantie tweedehands, naar een lichte toerfiets voor bij mij inde buurt, dwz aan de voet van de Franse Pyreneeën. Niet als vakantiefiets met bepakking, wel voor dagtochten in de flink heuvelachtige omgeving hier. Wel zal ik soms de fiets mee willen nemen op een fietsendrager als ik met mijn vrouw elders in Frankrijk/Europa op vakantie ga.

Heb inmiddels een lichte fietsendrager op het oog (https://www.uebler.nl/fietsendragers/i21/), die met mijn beperkte kogeldruk en D-waarde netto 35 kg aan fietsen mag hebben (https://www.uebler.nl/wp-content/upload ... L-2020.pdf). De beoogde e-bike voor mijn vrouw zal rond de 23 kg zonder accu zijn, dus blijft er 'slechts' 12 kg voor mijn toekomstige fiets over.
Wellicht op basis van het 531 frame van mijn oude racefiets, dat wel oud is (1990?) maar weinig kilometers heeft gemaakt en oogjes voor spatborden en achterbagagedrager heeft?
Aanvullende 'eisen', maar geen idee of dat mogelijk is op basis van mijn racefiets (frame):
Veel comfortabelere houding, dus recht en hoger stuur, liefst met een verstelbare stuurpen
Schakelhendels niet meer op de onderbuis
Lichtere versnellingen (is/was 52/39 x 13(?)/30), zoiets als 46/30 x 11/36 of een triplet
Je kan je racefiets wel van een hogere stuurpen voorzien, ik denk dan direkt aan een Nitto Technomic. ik weet niet of het stuur van je racefiets veel lager staat dan je zadel maar misschien zit er nog wat verstelbereik in de huidige stuurpen. Ik zou dit eerst proberen voor je een ander stuur op je fiets gooit. En een ander, misschien wat breder zadel, is met een lagere snelheid ook wel fijn.

Een 531 frame met oogjes voor een fullsize rek voor zijtassen lijkt mij sterk, het is vrij licht staal. Waarschijnlijk zijn het oogjes voor spatborden. Dat is verder niet erg want er zijn genoeg oplossingen voor een stuur- of zadeltas waar je ook zonder dragers een dagtocht mee kan maken.

Foto van je racefiets?
anders schakelen, zonder bukken :D :
shifters in 7 of 8 speed (met klikstanden, geindexeerd) met klemband. klemband van 28,6 mm past veelal om je onderbuis, maar met vulbus ook om je stuurpen. voor vulbus, zie www.internet-bikes.com .
shifter van Sunrace bijvoorbeeld hier:
https://www.sjscycles.co.uk/gear-shifte ... d-on-pair/
(of op bijvoorbeeld Ebay ook met klemband van 22,2 mm die om je stuurpen past, zonder vulbus)
Afbeelding
je ziet nu niet waar je buitenkabels tegenaan komen, maar daar voorziet de klemband in.
Bedankt!
Als je een nieuwe fiets kunt kiezen is die waarschijnlijk goedkoper, lichter en beter passend bij je wensen dan wanneer je een oud raceframe gaat opbouwen met nieuwe delen.


5min search; een Trek FX2 van €500 weegt 12kg, heeft een triple crankstel en hydraulische schijfremmen en montagepunten voor spatborden/drager, daarnaast ruimte voor bredere banden en met een 25 graden voorbouw en riser stuur mogelijk een comfortabele zit. Maar dat moet je uitproberen.
@Grandonneur: goeie tip - merci!
Ah ok, dat kan natuurlijk ook. Ik baseerde mijn advies op 'oud maar weinig kilometer mee gemaakt'. Ik dacht dat hij nog compleet was.
@Sonny: sorry, je eerste bericht gemist - nuttige tips!

Mijn racefiets is in die zin nog compleet dat alles er nog op zit, maar al 25 jaar niet meer op gefietst - zal hem evenmoeten afstoffen voordat ik een foto durf te plaatsen ;-)

Dus sowieso een (hele) 'grote beurt' nodig, nieuwe banden (binnen en buiten), liefst (flink) breder, lichter verzet voor (is nog 52/39) en wellicht ook achter (is 12?/30), zodat ik rustig (zeg 26x32) de korte steile heuvels opkom.
@Sonny: zo waar een silhoutte foto uit 1990 gevonden... op een strand in noord-Portugal. Toen zat er denk ik nog 52/42 x 12/28?) op

Afbeelding

Bijlagen

@Sonny: toch ook met achtertassen op stap geweest (alleen wat kleren, geen tent noch kookspullen) - hier op een col in noord portugal

Bijlagen

Leuke fiets, hoor. Hou wel van die klassieke racefietsen.
Als je alle bewegende delen van nieuw vet voorziet (dus ook de naven), banden, remblokken en bekabeling vervangt dan kan je er vast nog lekker op fietsen. Het is een groot frame (60?) maar lijkt niet zo lang. Net als mijn jaren 90 Gazelle, dat is een 62 cm frame met een geometrie die ze nu als 'endurance' zouden bestempelen. (Mijn moderne gravelbike heeft ondanks het modern ogende frame nagenoeg dezelfde stack en reach).
Als je je stuur op gelijke hoogte zet met je zadel en er een ekker modern lintje met demping op doet fietst het denk ik een stuk comfortabeler.
Een lichter verzet er op is lastiger, de voorderailleur is bedoeld voor de klassieke 52/39 met een bijbehorende kromming. Voor kleinere bladen zal hij naar beneden moeten en de vraag is of dat kan, en of het dan goed blijft schakelen. De achterderailleur heeft niet genoeg lengte voor een grotere cassette (als die al te vinden is voor dit wiel ( 7/8 speed?) met wellicht nog een schroefpignon. Als je die kant op wil is het dus ineens een stuk ingrijpender. Maar er zijn vast mensen die kunnen helpen met advies voor moderne derailleurs met lange kooi die toch op oude groepen werken. Ik ben niet zo op de hoogte van de compatibiliteit tussen oud en nieuw, road en mtb groepen. Succes!
Inderdaad een 60cm frame, als ik me goed herinner.

Ik ga zeker kijken en me informeren wat er zonder al te veel kosten aan gemoficeerd kan worden. Stuur heb ik zelf liever iets hoger dan het zadel tegenwoordig...
inderdaad nog schroef pignon, 6-speed
Zonder problemen kun je op dergelijke frames een mtb-crankstel (twee of drie kettingbladen) plaatsen, vaak hoef je daarvoor niet eens de trapas of de derailleur te vervangen. Maar echt dikke banden kun je vergeten: geen plaats.
Wel mijn soort project. :)

Ik heb de afgelopen jaren een drietal Reynolds 531-frames opgebouwd als lichte toerfietsen.

Deze Rotterdamse Jonkers was een racefiets met spatbordoogjes, en weegt op deze foto net iets boven de 10 kg. Was een leuk experiment, maar om er een echt comfortabele tourer van te maken is een paar honderd gram extra nodig (zadel, commandeurs, freewheel).

In de buurt van Den Haag, afgelopen zomer:

Afbeelding

Deze Oostenrijkse Austro Daimler zit net iets boven de 12 kg op deze foto. Is ontworpen voor de Amerikaanse markt, en meer een "sports tourer" (iets langere liggende achtervork dan een echte racefiets), en heeft zich bij verschillende vakanties al bewezen als fijne fiets. Het relatief hoge gewicht zit deels in de zware toerwielen met Maxi-Car naven.

Toscane, vorig jaar:

Afbeelding

Deze Engelse Roy Thame zit op 11,4 kg. Is ontworpen als lichte toerfiets met oogjes voor een bagagedrager. Met de A-D mijn meest gebruikte vakantiefiets:

Liguria, twee weken geleden:

Afbeelding

Ter info: de A-D en de Roy Thame zijn beide met klassieke pignons uitgerust, respectievelijk 6- en 5-speed.
Héél fraai!
Heb je veel moeten aanpassen om er een triplet op te krijgen? (beginnersvraag...)
Campagnolo is voor zover ik weet niet geïndexeerd in de linkershifter dus je kan 2 of 3 bladen schakelen (Non-fixie zal me wel verbeteren moest het niet waar zijn.)
non-fixie schreef:
za 10 okt, 2020 22:14
Wel mijn soort project. :)

Ik heb de afgelopen jaren een drietal Reynolds 531-frames opgebouwd als lichte toerfietsen.

Deze Rotterdamse Jonkers was een racefiets met spatbordoogjes, en weegt op deze foto net iets boven de 10 kg. Was een leuk experiment, maar om er een echt comfortabele tourer van te maken is een paar honderd gram extra nodig (zadel, commandeurs, freewheel).

In de buurt van Den Haag, afgelopen zomer:

Afbeelding

Deze Oostenrijkse Austro Daimler zit net iets boven de 12 kg op deze foto. Is ontworpen voor de Amerikaanse markt, en meer een "sports tourer" (iets langere liggende achtervork dan een echte racefiets), en heeft zich bij verschillende vakanties al bewezen als fijne fiets. Het relatief hoge gewicht zit deels in de zware toerwielen met Maxi-Car naven.

Toscane, vorig jaar:

Afbeelding

Deze Engelse Roy Thame zit op 11,4 kg. Is ontworpen als lichte toerfiets met oogjes voor een bagagedrager. Met de A-D mijn meest gebruikte vakantiefiets:

Liguria, twee weken geleden:

Afbeelding

Ter info: de A-D en de Roy Thame zijn beide met klassieke pignons uitgerust, respectievelijk 6- en 5-speed.
Dan bouw je een smalle racefiets met smalle bandjes en dan hang je daar een spatlap aan waar mijn oma nog niet mee gezien wou worden als ze op zondag naar de kerk reed.