Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame?

een 8-speed past niet op een naaf voor 7-speed want die heeft een kortere cassette body.
kijk eens op de site van Sheldon Brown. daar staat veel info over maatvoering en uitwisselbaarheid van onderdelen.
ook op www.m-gineering.nl staat prachtige technische informatie.
hoogframe schreef:
ma 12 okt, 2020 19:38
een 8-speed past niet op een naaf voor 7-speed want die heeft een kortere cassette body.
kijk eens op de site van Sheldon Brown. daar staat veel info over maatvoering en uitwisselbaarheid van onderdelen.
ook op www.m-gineering.nl staat prachtige technische informatie.
Merci!
strawbale schreef:
ma 12 okt, 2020 16:14
Dat klinkt goed (te doen), hoewel ik idealiter voor nog kleiner (36/24T?) zou willen (als ik achter 30T behoud), denk ik; maar dat hoop ik met andermans fiets uit te proberen.
De al meerdere keren genoemde Stronglight 99/LX80/LX 100 crankstellen gaan tot 28, kleiner niet. Bij deze kon je al compact rijden lang voordat dit concept bestond, alles tussen de 28 en 54 kon je monteren, 1, 2 of 3 bladen. Een heerlijk flexibel crankstel
strawbale schreef:
ma 12 okt, 2020 19:33
(dus) een 8sp cassette past en werkt met een ouderwetse naaf, met een gewone (korte) achterdérailleur (de mijne is Shimano 600)?
Hangt van je definitie van "ouderwetse naaf" af :wink:

Marten heeft een mooi overzicht van soorten cassette's en freewheel naven

Shimano cassettes van 7 t/m 11 speed gebruiken hetzelfde soort body, maar de benodigde lengte (of kan ik beter breedte zeggen?) is anders. Een 8 speed cassette past niet op een 7 speed body, de body is te kort (er zijn truuks: bijv. een 8 kransjes van een 9 speed cassette gebruiken).

Naast de breedte van de body heb je ook nog de totale inbouwbreedte van de naaf. Moderne racefietsen hebben 130mm; MTB's en vakantiefietsen 135mm, heel oud spul is 120mm (5 speed).

Die Shimano 600 korte kooi zal 8 speed kunnen schakelen als je 8 speed shifters hebt (of op frictie schakelt, wat ik doe). Maar met een korte kooi zul je zeer waarschijnlijk de ketting niet op 32 tands kunnen krijgen en zul je beperkt zijn tot 26 of 28 tanden als grootste tandwiel achter. (hangt ook nog een beetje van je derailleuroog af).

Als je gaat prutsen met oude componenten zijn Sheldon Brown en Marten Gerritsen must-reads.
Leon schreef:
ma 12 okt, 2020 14:28
non-fixie schreef:
ma 12 okt, 2020 14:07
Er zijn triples die tot 24T kunnen.
De meest gebruikte 7-, 8- en 9-speed triples voor vakantiefietsen hebben 22-32-42 of 22-32-44t.
Maar dan moet je midden- en grote blad waarschijnlijk wel naar rechts mbv waarschijnlijk een andere trapas. Nieuwe voorderailleur. Nieuwe shfiter. De nieuwe voorderailleur moet de hoek van de zitbuis ook fijn vinden. Moet bij de dikte passen ook.
Ik zou toch van tevoren een begroting maken waar alles op staat. Er zijn nog een aantal belangrijke onzekerheden, je hebt veel ditjes en datjes nodig en alles bij elkaar kan het dan flink oplopen.
In welke staat zijn de wielen? Zit er nog spanning op de spaken? Hoe ver zijn de velgen? Zijn de nippels nog te draaien?
Goeie tips - ik zal 'binnenkort' een inventaris gaan maken
nog twee dingetjes:
- kleinste binnenblad op zo'n oud deore crankstel met bcd 110: 24 tanden (74 mm steek);
- let op met bar end shifters: check als je stuur zwenkt/omslaat of 'ie de bovenbuis raakt :oops:
doe desnoods een stripje kunststof, met schuim er onder, met tape er omheen gewikkeld, op je bovenbuis om die te beschermen.
bdr schreef:
ma 12 okt, 2020 18:30
non-fixie schreef:
ma 12 okt, 2020 17:39
Afbeelding
Die derailleur staat wel wat hoog vind ik. Lager zou beter schakelen, of zakt hij zoveel bij het naar binnen gaan?
Hij staat inderdaad wat hoog. Weet niet meer waarom. Hij schakelt nu in ieder geval goed,maar voor het mooie kan hij wellicht nog wat omlaag.
Ik zie dat ik hem op deze Mercier, met vergelijkbare setup, ook iets lager heb gemonteerd:

Afbeelding
Kwam net - op zoek naar wat anders - dit draadje weer tegen.

Hoe is dit project afgelopen, @strawbale? Ben wel benieuwd.
Ik ben wel een fan van zulke fietsen. Zelf heb ik in die stijl een lichte en niet erg stijve Viscount. Dat was best een innovatieve fiets, maar niet erg edel. Mijn broer heeft twee heel mooie gehad met Reynolds 531 ST double butted frame, en die hadden nogal een verschillend karakter. Zijn Bob Jackson was vrij kort en stuurde nogal direct. Die werd op zijn eerste vakantie gestolen. Daarna heeft hij een Engelse MKM laten bouwen, en die was veel rustiger en geschikter voor wat meer bagage. Ik was erg dol op die fiets. Kortom, de ene 531 fiets is de andere niet. Ze hadden overigens alle drie middenoptrek remmen met ruimte voor 35 mm banden met Bluemels spatborden (en 27 inch etrto 630 wielen).
Ik zou er niet teveel aan verspijkeren, en behalve noodzakelijk onderhoud zoals smeren, kabels en remblokjes vooral kijken naar een lichter verzet. Ik hou van erg compacte dubbels zoals de Sunxcd versie van de Pro5Vis. Een hogere Nitto stuurpen maakt oude stramme ledematen ook wel vrolijker, en is geheel in stijl.
Wim schreef:
di 19 apr, 2022 14:18
Ik ben wel een fan van zulke fietsen. Zelf heb ik in die stijl een lichte en niet erg stijve Viscount. Dat was best een innovatieve fiets, maar niet erg edel. Mijn broer heeft twee heel mooie gehad met Reynolds 531 ST double butted frame, en die hadden nogal een verschillend karakter. Zijn Bob Jackson was vrij kort en stuurde nogal direct. Die werd op zijn eerste vakantie gestolen. Daarna heeft hij een Engelse MKM laten bouwen, en die was veel rustiger en geschikter voor wat meer bagage. Ik was erg dol op die fiets. Kortom, de ene 531 fiets is de andere niet. Ze hadden overigens alle drie middenoptrek remmen met ruimte voor 35 mm banden met Bluemels spatborden (en 27 inch etrto 630 wielen).
Ik zou er niet teveel aan verspijkeren, en behalve noodzakelijk onderhoud zoals smeren, kabels en remblokjes vooral kijken naar een lichter verzet. Ik hou van erg compacte dubbels zoals de Sunxcd versie van de Pro5Vis. Een hogere Nitto stuurpen maakt oude stramme ledematen ook wel vrolijker, en is geheel in stijl.
Viscounts zijn prachtig. Helaas onvoldoende uitontwikkeld voordat ze op de markt kwamen, waardoor de innovaties tegenwerkten (death fork!), maar de lugloos gesoldeerde frames zijn buitengewoon fraai.

MKM is trouwens ook een merk om te kennen. Toen ik ik '13 voor het eerst L'Eroica bezocht had een Canadese forumgenoot deze MKM (Metcalfe is een van de M's) bij zich. Ik was zeer onder de indruk van de ingetogen schoonheid van die fiets:

https://www.flickr.com/photos/116749099 ... 505368048/
Die aluminium vork is slechts in vroege modellen gevaarlijk, toen de verbinding met de stalen binnenbalhoofdbuis niet stevig genoeg was. Latere modellen zoals de mijne hebben dat probleem niet. Het is een lekkere lichte fiets met leuke techniek. Ik heb hem zelfs gebruikt voor kampeervakanties, al vroeg dat wel om beheerst rijgedrag want erg stijf was het frame niet (net zo min als de dragers van destijds). De vroegste modellen hadden veel eigen fabrikaat onderdelen, maar later werd dat minder. Die van mij heeft nog veel eigen Viscount spul, zoals imitatie Pro5Vis cranks, eigen merk middenoptrek remmen, ditto naven met industrielagers, trapas, zadelpen en pedalen. Het frame was inderdaad lugloos gesoldeerd, met tamelijk dunwandige buis. De hele fiets was echt licht voor die tijd.