lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame?

een 8-speed past niet op een naaf voor 7-speed want die heeft een kortere cassette body.
kijk eens op de site van Sheldon Brown. daar staat veel info over maatvoering en uitwisselbaarheid van onderdelen.
ook op www.m-gineering.nl staat prachtige technische informatie.
hoogframe schreef:
ma 12 okt, 2020 19:38
een 8-speed past niet op een naaf voor 7-speed want die heeft een kortere cassette body.
kijk eens op de site van Sheldon Brown. daar staat veel info over maatvoering en uitwisselbaarheid van onderdelen.
ook op www.m-gineering.nl staat prachtige technische informatie.
Merci!
strawbale schreef:
ma 12 okt, 2020 16:14
Dat klinkt goed (te doen), hoewel ik idealiter voor nog kleiner (36/24T?) zou willen (als ik achter 30T behoud), denk ik; maar dat hoop ik met andermans fiets uit te proberen.
De al meerdere keren genoemde Stronglight 99/LX80/LX 100 crankstellen gaan tot 28, kleiner niet. Bij deze kon je al compact rijden lang voordat dit concept bestond, alles tussen de 28 en 54 kon je monteren, 1, 2 of 3 bladen. Een heerlijk flexibel crankstel
strawbale schreef:
ma 12 okt, 2020 19:33
(dus) een 8sp cassette past en werkt met een ouderwetse naaf, met een gewone (korte) achterdérailleur (de mijne is Shimano 600)?
Hangt van je definitie van "ouderwetse naaf" af :wink:

Marten heeft een mooi overzicht van soorten cassette's en freewheel naven

Shimano cassettes van 7 t/m 11 speed gebruiken hetzelfde soort body, maar de benodigde lengte (of kan ik beter breedte zeggen?) is anders. Een 8 speed cassette past niet op een 7 speed body, de body is te kort (er zijn truuks: bijv. een 8 kransjes van een 9 speed cassette gebruiken).

Naast de breedte van de body heb je ook nog de totale inbouwbreedte van de naaf. Moderne racefietsen hebben 130mm; MTB's en vakantiefietsen 135mm, heel oud spul is 120mm (5 speed).

Die Shimano 600 korte kooi zal 8 speed kunnen schakelen als je 8 speed shifters hebt (of op frictie schakelt, wat ik doe). Maar met een korte kooi zul je zeer waarschijnlijk de ketting niet op 32 tands kunnen krijgen en zul je beperkt zijn tot 26 of 28 tanden als grootste tandwiel achter. (hangt ook nog een beetje van je derailleuroog af).

Als je gaat prutsen met oude componenten zijn Sheldon Brown en Marten Gerritsen must-reads.
Leon schreef:
ma 12 okt, 2020 14:28
non-fixie schreef:
ma 12 okt, 2020 14:07
Er zijn triples die tot 24T kunnen.
De meest gebruikte 7-, 8- en 9-speed triples voor vakantiefietsen hebben 22-32-42 of 22-32-44t.
Maar dan moet je midden- en grote blad waarschijnlijk wel naar rechts mbv waarschijnlijk een andere trapas. Nieuwe voorderailleur. Nieuwe shfiter. De nieuwe voorderailleur moet de hoek van de zitbuis ook fijn vinden. Moet bij de dikte passen ook.
Ik zou toch van tevoren een begroting maken waar alles op staat. Er zijn nog een aantal belangrijke onzekerheden, je hebt veel ditjes en datjes nodig en alles bij elkaar kan het dan flink oplopen.
In welke staat zijn de wielen? Zit er nog spanning op de spaken? Hoe ver zijn de velgen? Zijn de nippels nog te draaien?
Goeie tips - ik zal 'binnenkort' een inventaris gaan maken
nog twee dingetjes:
- kleinste binnenblad op zo'n oud deore crankstel met bcd 110: 24 tanden (74 mm steek);
- let op met bar end shifters: check als je stuur zwenkt/omslaat of 'ie de bovenbuis raakt :oops:
doe desnoods een stripje kunststof, met schuim er onder, met tape er omheen gewikkeld, op je bovenbuis om die te beschermen.
bdr schreef:
ma 12 okt, 2020 18:30
non-fixie schreef:
ma 12 okt, 2020 17:39
Afbeelding
Die derailleur staat wel wat hoog vind ik. Lager zou beter schakelen, of zakt hij zoveel bij het naar binnen gaan?
Hij staat inderdaad wat hoog. Weet niet meer waarom. Hij schakelt nu in ieder geval goed,maar voor het mooie kan hij wellicht nog wat omlaag.
Ik zie dat ik hem op deze Mercier, met vergelijkbare setup, ook iets lager heb gemonteerd:

Afbeelding