Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

lichte toerfiets op basis van een oud 531 racefiets-frame?

de spatlap wordt pas echt interessant als 'ie zich plooit tussen spatbord en band :shock: :wink:

prachtige fietsen!!!!!
Na het zien van je (fraaie) fotootjes: gun jezelf een nieuwe fiets.
strawbale schreef:
za 10 okt, 2020 22:17
Héél fraai!
Dank je!
strawbale schreef:
za 10 okt, 2020 22:19
Heb je veel moeten aanpassen om er een triplet op te krijgen? (beginnersvraag...)
bdr schreef:
za 10 okt, 2020 22:24
Campagnolo is voor zover ik weet niet geïndexeerd in de linkershifter dus je kan 2 of 3 bladen schakelen (Non-fixie zal me wel verbeteren moest het niet waar zijn.)
Dat klopt, in ieder geval voor de "brifters" die ik heb gebruikt. Enige om op te letten is de lengte van de trapas.
Blackbelt schreef:
za 10 okt, 2020 22:46
Dan bouw je een smalle racefiets met smalle bandjes en dan hang je daar een spatlap aan waar mijn oma nog niet mee gezien wou worden als ze op zondag naar de kerk reed.
Misschien ben ik ook wel ouder dan je oma ... :)

Zonder gekheid: ik ben wel een fan van die Bluemels Club Specials, en als de originele plastic spatlapjes er nog op zitten haal ik ze er niet af. Bovendien houden ze je voeten aardig droog.
non-fixie schreef:
za 10 okt, 2020 22:14

Afbeelding

de A-D en de Roy Thame zijn beide met klassieke pignons uitgerust, respectievelijk 6- en 5-speed.
Cool, Ergopowers die een oud freewheel schakelen. 8 speed heeft 5mm spacing maar dat zijn toch 9 speed brifters? Zijn niet eens Campa derailleurs - of maakt dat deel uit van de hack?
CarlW schreef:
zo 11 okt, 2020 11:49

Cool, Ergopowers die een oud freewheel schakelen. 8 speed heeft 5mm spacing maar dat zijn toch 9 speed brifters? Zijn niet eens Campa derailleurs - of maakt dat deel uit van de hack?
Dit zijn 9 speed ergo's van de eerste generatie. Gecombineerd met een Shimano SIS-derailleur trekt die achter 5,49 mm per klik, 1/100 mm van de 5,5 mm-standaard van 5- en 6-speed.

Er zijn meer combinaties mogelijk. Zoek maar eens op "Shimagnolo".

Leukste die ik tot nu toe heb gevonden is een Huret Jubilée geïndexeerd op 7 kransjes van een Shimano 9-speed cassette m.b.v. Microshift 10-speed commandeurs. :D

EDIT: mijn geheugen is niet best meer. :oops:
Het ging weliswaar om een Huret Jubilée, maar met een tot 9 kransjes ingekorte Shimano 11-speed cassette en SRAM Double Tap 10-speed 'brifters'.
Voor het geval mijn ogen me ook in de steek laten, hierbij de bron: http://www.retrobike.co.uk/forum/viewto ... 3&t=349836
Sorry voor de hijack, @strawbale. Jouw fiets ziet er wel veelbelovend uit. Heb je misschien een foto met iets minder tegenlicht? Ben wel benieuwd.
@non-fixie Ik zal hem een suit de nok van mijn schuur halen, afstoffen, en een beschamende foto plaatsen...
Je woont in Zuid-Frankrijk, dat biedt een hoop extra mogelijkheden.
Met name in de jaren 80 en 90 waren er in Frankrijk veel lokale framebouwers die heel mooie lichte toerfietsen bouwden, ga eens zoeken op de Franse 2e hands sites naar Randonneuses. Met name de iets betere categoriëen (Reynolds 531 buizen is dan een goed criterium) zijn een uitstekende basis. Mafac remmen op aangesoldeerde nokken remmen perfect en zijn ook een criterium voor een frame van goede kwaliteit.
Toch maar ven laten hangen nog...
DSCN6997.JPG
DSCN7008.JPG
DSCN6998.JPG
DSCN6999.JPG
DSCN7001.JPG
Balhoofd en beide naven draaien soepel en zonder speling, bottom bracket lijkt vast te zitten...
Mooi project, Strawbale! Dat je bottom bracket lijkt vast te zitten klinkt vrij ernstig. Maar goed, dat is vervangbaar. En inderdaad een ander verzet is nodig voor de bergen. Het liefst een triple, en dat vraagt ook meteen weer andere voor- en achterderailleurs. Dus zo wordt het toch een complex project. In feite moet je op zoek naar een nieuwe groepset. Maar als het Snel frame nog goed is kan dat het allemaal waard zijn.

Ik ben ook al een tijdje met een dergelijk project bezig:

Afbeelding
Op Marktplaats een tweedehands Koga Gents Touring aangeschaft, uit ca. 1983. Dit is een toerframe met iets langere achterbrug in vergelijking met een racefiets, dus wat stabieler weggedrag. Originele bidon en zadeltas zaten er nog bij! Ik heb er inmiddels van alles aan gedaan:

Afbeelding
- recht stuur vervangen door een Nitto Randonneur stuur
- Tektro remgrepen gemonteerd
- Kapotte Sks bluemells vervangen door verchroomde stalen spatborden die ik van een fietswrak in de stad gejat heb (en flink op maat heb moeten kloppen om ze mooi passend te krijgen).
- Kogellagers in de naven vervangen, remkabels vervangen, remblokken vervangen
- Nieuwe bandjes: Pasela Panaracer 32mm (rijden echt heerlijk!)
- Ander zadel: Brooks B17 van Marktplaats.
- Koga zadeltasje vervangen voor een Carradice zadeltas voor regenjas, boterhammen, thermosfles en reparatieset. (Nog te vervangen voor een mooie randonneurtas op het voordragertje.)

Afbeelding
Inmiddels bijna duizend kilometer op gereden deze zomer. Hij rijdt heerlijk, ook voor langere tochten (100+ km). Maar ik loop tegen drie dingen aan:
1. Er zit een enorm polderverzet op van 52/42 voor. Ik ben geen hardfietser en dat betekent dat ik in de praktijk alleen de laagste vier verzetten gebruik van de 12 die erop zitten. Een berg kom ik hier al helemaal niet mee op. Dus eigenlijk is een geheel andere set van cranckstel en derailleurs nodig.
2. De buiscommandeurs zitten op dit 63cm frame wel heel diep. Ik moet diep bukken om te schakelen en dat is onpraktisch en soms onveilig. Ik wil de buiscommandeurs dus vervangen door bar-end shifters.
3. Beide bovenstaande wensen zijn flinke investeringen. Nu is het frame op zich nog wel hard, maar het heeft forse lakschade en roestplekken all over. Het chroom is ook al niet meer in en beste conditie.

Ik twijfelde al een tijd heel erg of ik nu moet gaan investeren in dit frame en het kaal moet maken en opnieuw (laten) spuiten (wordt een dure grap alles bij elkaar). Of hier gewoon zo op door fietsen in het platte Nederland tot hij versleten is. Of op Marktplaats op zoek moet gaan naar een andere klassieke fiets met een beter frame, en misschien ook al een beter verzet.

Toen ik onlangs op Marktplaats een prachtige Koga Miyata Road Touring met triple voorblad zag staan voor een redelijke prijs, ben ik voor de laatste optie gegaan. Hij staat al in de schuur. Vergelijkbare fiets, maar in veel mooiere staat. Ik zal eens een draadje gaan posten over dit hele proces.
Tja, vast bottom bracket verbaasd me eigenlijk ook, hoewel al 25 niet meer mee gereden...

Frame moet nog goed zijn want ik ben 1e eigenaar en er voorzichtig mee geweest (toen ik er nog mee reed) en weinig kilometers.
Zo'n Koga is een perfekte basis en heeft een bijna eeuwig leven. Ik zou hem aanpassen naar jouw wensen en gewoon ombouwen.
De door jou gewenste ombouw hoeft helemaal niet zoveel te kosten. M.n. als je je beperkt tot 8 speed achter dan kun je de bar end shifters voor weinig opduiken. Een Stronglight LX 100 of LX 80 crankstel krijg je via Ebay ook voor weinig en is ook nog historisch correct voor deze fiets.
Ik rij zelf al jarenlang met veel plezier op een Koga Gran Tourer die inmiddels ook PBP heeft gedaan en heel wat andere tochten.
Dank voor de foto's! Ik heb hem maar rechtop gezet; ik kreeg kramp in mijn nek. :wink:

Afbeelding
Huib2 schreef:
zo 11 okt, 2020 14:55
Afbeelding
Leuke Koga, @Huib2! Zo een staat er ook wel nog op mijn lijstje.

Met de huidige spullen valt nog wel iets te tweaken, qua versnellingen. Zo te zien is het crankstel een FC-6200, en het kleinste kettingblad daarvoor is 38T. Met 50/38 voor, en bijvoorbeeld 13-28 achter kun je met je huidige deraileurs toe en heb je al een veel prettiger bereik. Ik heb met die combinatie vorig jaar Eroica Limburg gedaan en in Frankrijk gevakantiefietst, en dat viel niet tegen.

Afbeelding
non-fixie schreef:
zo 11 okt, 2020 16:50
Ik heb hem maar rechtop gezet; ik kreeg kramp in mijn nek. :wink:

Afbeelding
Ja, maar nu moet er wel een nieuwe ketting op. :lol:

Carl
Carl schreef:
zo 11 okt, 2020 18:38
non-fixie schreef:
zo 11 okt, 2020 16:50
Ik heb hem maar rechtop gezet; ik kreeg kramp in mijn nek. :wink:

Afbeelding
Ja, maar nu moet er wel een nieuwe ketting op. :lol:

Carl
Ik vrees niet alleen een nieuwe ketting ;-)
beste mensen, wat een leuke fietsen en projecten!
strawbale schreef:
zo 11 okt, 2020 18:41
Ik vrees niet alleen een nieuwe ketting ;-)
Ik zie een mooi frame, en prima onderdelen. Dit was een hele prima racefiets.

Als je zelf wilt sleutelen, een beetje geduld hebt, en het leuk vindt om de fiets helemaal naar je eigen ideeën op te bouwen, dan is deze fiets een prima startpunt, IMHO. Online is heel veel inspiratie en hulp te vinden.

Wat er op zit kun je deels hergebruiken, en de rest verkopen. Shimano 6400 is redelijk populair bij liefhebbers.

Als je het van een fietsenmaker moet hebben dan wordt het ingewikkeld en duur.