Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Almotion versus Schwalbe G One - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Almotion versus Schwalbe G One

Ik fiets al jaren met Schwalbe Marathon Racer vouwbanden 40 mm breed en ben daar zeer tevreden mee. Helaas worden deze niet meer gemaakt en moet ik op zoek naar iets anders. Ook wil ik dan van 40 naar 50 mm voor iets meer zekerheid en comfort op onverharde wegen. Je komt dan al snel bij de Marathon Almotion uit, ik vind het echter maar een zware band, verder zoekend bij Schwalbe zie ik dan ook nog de G-One serie, lichter, sneller, lekbestendiger en duurzamer. Waarom zou ik dan nog voor de Almotion kiezen? Iemand ervaring met de G-One banden in een breedte van 50 mm? Helaas wordt de allround versie onbegrijpelijker wijze niet in 50 mm gemaakt.
Bert van Sprang schreef:
vr 09 okt, 2020 10:05
verder zoekend bij Schwalbe zie ik dan ook nog de G-One serie, lichter, sneller, lekbestendiger en duurzamer.
Vergeleken met wat? Andere banden in de gravel-categorie?

Een kameraad reed met de G-One speed (?) 35 mm. Volgens hem reden ze fijn maar sleten ze snel. Ik denk dat hij uit de achterband maar 3500 km heeft gehaald.

Dus duurzamer dan een Allmotion zou ik ze zeker niet noemen, maar de Allmotion is qua duurzaamheid eigenlijk van het goede te veel: de Allmotion’s van mijn vrouw ga ik moeten vervangen omdat ze verduurd zijn, niet omdat ze versleten zijn. Ze gaan nu het derde jaar in en hebben al 14000km achter de kiezen maar het profiel ziet er nog als nieuw uit.
Lichter, sneller, lekbestendiger en duurzamer als een gelijkwaardige Almotion volgens de informatie van Schwalbe.
Bert van Sprang schreef:
vr 09 okt, 2020 11:59
Lichter, sneller, lekbestendiger en duurzamer als een gelijkwaardige Almotion volgens de informatie van Schwalbe.
Ja duh. Die marketingplraat van Schwalbe geloof ik al jaren niet meer. Ik heb op dit forum denk ik wel genoeg verhalen daarover geschreven. De ene band is super, de andere geweldig, de derde 'pro' etc. etc.
Ik heb geen ervaring met de G-One, maar het lijkt me onlogisch om te denken dat een band met zulke nopjes even lang meegat als Almotion. Van de Almotion kan ik je uit ervaring vertellen dat ze wel lang meegaan.
Zoals ik hierboven al vermelde was ik erg tevreden met de Racer-bandjes, ik vervang die gewoon ieder jaar en rijd ze op op een van de andere fietsen die in de schuur staan. Mocht de G-One Allround 50 mm nog aan het assortiment toegevoegd worden, ga ik die gewoon uitproberen, maar het zou fijn zijn als er al iemand te vinden is die er iets positiefs of negatiefs over wil zeggen.
Ik gebruik beide.
Marathon=50 mm 5 atm,
G One=60 mm 2 atm tubeless

Ik kies voor de Marathon op asfalt en steenslag.
Ik kies voor de G One op schelpen en zand.

Met de G One op steenslag gaat goed.
Maar ik heb altijd het gevoel dat de G One daar niet voor is bedoeld.

Ik vind dat de Marathon het op asfalt beter doet dan de G One.
Maar ik heb de G One nooit opgepompt tot 5 atm
5 atm/bar in een 50mm band is belachelijk hard, 3 bar is meer dan genoeg en de Almotion 50mm mag max 4.5 bar hebben.

En hoe zwaar een band/wiel is maakt op t vlakke niks uit, kost wat meer energie om op gang te brengen maar rolt ook langer door [vliegwiel effect] :wink:
En de Almotion gaat idd erg lang mee, je gaat nog niet de helft halen met een G-One durf ik rustig te gokken :wink:

En de Almotion TLE is zwaarder maar als je hem tubeless monteert dan ben je 220 gram binnenband kwijt, komt wel weer wat latex vloeistof bij maar t rolt zalig tussen de 2.2 a 2.5 bar :wink:

[bij oudere velgen neem een tubeless velglint 4mm breder dan de binnenmaat van je velg]
Aan dat vliegwieleffect heb ik juist een hekel, dan krijg je het gevoel dat je fiets op rails staat. Van mij mag het wat flexibeler en bovendien fiets ik graag bergop en -af, dus graag zo licht mogelijk. Niet erg als ik er iedere 5.00 km een nieuwe band op moet leggen. Schwalbe geeft bij beiden de maximale duurzaamheid aan, dat geloof ik inderdaad niet, vandaar dat ik praktijkervaringen zoek.
Hallo ,

Hier mijn bevinding over de banden.

Almotion 50mm oude generatie, 30 000km zonder lek. Vervangen door nieuwe generatie Almotions 50mm. Ik vind ze beter in onverhard, maken op asfalt een beetje mountainbike lawaai, maar bollen goed.

G one all round, 35 mm 5000km 1 ondefinieerbaar fit, op Vlaamse verse gravel ......: puin met porselein : alsof de Grieken er feest op gehouden hebben. Nieuwe binnenband gestoken. Rubber verdwijnt als sneeuw voor de zon. Die ronde topjes zijn er zo af in het midden vlak. Heb ze gewisseld, voor naar achter, en viceversa. Ik zou die nooit gebruiken om op Europareis te gaan. Maar ik rij er wel graag mee, ze liggen op men gravel fietske van Decathlon. ( die originele bandjes, op 150 km al fit..., dikke vodden )
G one speed , 30 mm 3500km, 1 fit door een vette lange nagel op verse Vlaamse gravel. Gaat inderdaad een beetje sneller, rijden aangenaam op droge en natte asfalt, maar bij natte gravel ( dolomiet) , bosweg ... heel wat minder. Rubber verdwijnt nog sneller dan de allrounders. En peperduur.... , die zou ik nooit meer kopen.... , meer omdat ik er mee heb leren leven dat ze me voorbij steken :D , en ik kreeg ze niet gemonteerd op een 17c velg, op een 24c dtswiss vanzelf.
Ik verwacht dat de G one allround , tot volgende zomer meegaan, de G one speed heb ik nog geen zicht op, maar die slijten nog sneller. De allmotions liggen erop en wachten op een vaccin zoals ik.....

Als de Allmotions nog in een versie zouden bestaan van 35mm , 'k zou ze op men gravel fietske leggen.

Hartelijke groet
Jef
Vergelijkbare ervaring hier. Ik heb 1000km ervaring met de G-One maat 40-406 met als gedachte om ermee op reis te gaan. Het zijn fijne comfortabele banden en hebben erg goede grip op nat verhard wegdek (voor mij een belangrijke graadmeter voor fietsen in Noorwegen), echter bleken de banden na 1000km al aardig zichtbaar te slijten. Navraag leert dat ze bij sommigen maar 2000km mee gaan. Dat gaat dus nooit goed op een fietsreis van 2600km die nog moest volgen. Ik ben zekerheidshalve maar weer overgestapt op Kojaks, die bij mij ca 8000km mee gaan.

De korte levensduur icm de hoge prijs maakt het voor mij niet zo aantrekkelijk eigenlijk. Erg lekbestendig zijn ze ook niet (hoor ik van anderen, bij mij 0x lek), niet verwonderlijk want ze zijn erg dun, en hoewel ze lichter lopen dan de Kojaks (en zeker ook lichter dan Marathon Racer), superlicht lopen ze ook niet, waarschijnlijk loopt de Almotion lichter, en heeft de Almotion ook zeker betere lekbestendigheid en veel langere levensduur.
Ik rijdt met de G One Speed TLE 30 mm. Snelle band met een lage rolweerstand. Als ze al op een lichte reisfiets gemonteerd worden beperkt de bagage tot een creditkaart, onderbroek en tandenborstel. Profiel slijt als een malle, bij 4500 km banden voor / achter gewisseld. Er inmiddels 8000 mee gereden en ze zijn onderhand op. Ik vervang de banden voor 28 mm Vittoria Corsa G+banden.
Ik rijd met de allround (70mm) nu een kleine 1500/ 2000 km schat ik (zonder bagage) en meestal verhard met een druk van ronde 2 bar. Ik heb van slijtage nog niets gemerkt en ook geen lekken gehad. De bedoeling was om er afgelopen zomer mee naar Frankrijk te gaan maar Corona helaas thuis mogen blijven. Hopelijk gaat dat er komend jaar van komen.
De Almotions heb ik op mijn andere fiets liggen (50mm) en ook daar heb ik eigenlijk nooit lek op gereden (druk ca 3bar voor en achter 3.5 met bagage).

Ik vind beide banden erg fijn fietsen, rollen licht en hebben vind ik een fijne wegligging. Het is dat de Almotion er niet is in 60/ 70 mm vandaar dat er nu de G-One's op liggen. Voor een verre reis zou ik waarschijnlijk de Almotions 55mm (of als er breder gaat komen breder) omdat de betrouwbaarheid van deze band bewezen is en van de G-One nog niet.
Om de discussie aan te scherpen.
De winter staat voor de deur.
De verschillen tussen een zomerband en een winterband gaan verder dan het profiel.
Ook het rubbercompound verschilt.
Alhoewel de G one niet is bestempeld als winterband, rijd ik met koud weer liever op de G One.

Rubbercompound voor de winter is geen marketing priet praat.
Ik heb wel eens een test gedaan met verschillende schoenen (zonder noemenswaardig profiel) op een besneeuwd wegdek.
Met de ene schoen stond ik steviger dan de andere schoen.
je zou ook deze kunnen overwegen
Schwalbe Hurricane Performance
heb ik in een 40 mm band een hele tijd op me gravelracer gehad en die voldoen erg goed
en zij er ook in bredere maten
Bert van Sprang schreef:
vr 09 okt, 2020 10:05
Ik fiets al jaren met Schwalbe Marathon Racer vouwbanden 40 mm breed en ben daar zeer tevreden mee. Helaas worden deze niet meer gemaakt en moet ik op zoek naar iets anders. Ook wil ik dan van 40 naar 50 mm voor iets meer zekerheid en comfort op onverharde wegen. Je komt dan al snel bij de Marathon Almotion uit, ik vind het echter maar een zware band,
Wat wegen die Racers in vouwversie dan?
Als ik op de website van Schwalbe de draadversie van de Racer met de Almotion V-Guard vergelijk, beiden in 40-622, dan is de Almotion zelfs 5 gram lichter. (495 resp 490 g)
490 gram voor een 40-622 is toch niet heel zwaar. Een Marathon Plus in die versie weegt 960 gram. Dan zijn alleen je buitenbander al zwaarder dan het frame. :lol:
Als je zelf meet hou er dan rekening mee dat een gebruikte band lichter is. Ik heb ooit een verschil van 50 g gemeten.
Net gewogen (nieuw in de kast!): 470 gram, dus blijkbaar maar 25 gram lichter als de draadversie. Zonder nieuwe info worden het de Almotions van 660 gram. Iedereen bedankt voor de reacties.
Bert van Sprang schreef:
za 10 okt, 2020 12:10
Zonder nieuwe info worden het de Almotions van 660 gram.
Waarom de tubeless versie en niet de lichtere V-guard?
Ik neem aan dat je dus tubeless gaat rijden?
Ik heb ooit de tubeless versies (55-559) met binnenbanden gereden en dat reed me bij nader inzien toch te zwaar.
In mijn openingspost schrijf ik dat ik naar 50 mm wil, de lichtste Almotion van 50 mm is 660 gram, toch?
Bert van Sprang schreef:
za 10 okt, 2020 12:37
In mijn openingspost schrijf ik dat ik naar 50 mm wil, de lichtste Almotion van 50 mm is 660 gram, toch?
O sorry. Ik had niet in de gaten dat dit weer over 50 mm ging.
Bert van Sprang schreef:
za 10 okt, 2020 12:37
In mijn openingspost schrijf ik dat ik naar 50 mm wil, de lichtste Almotion van 50 mm is 660 gram, toch?
Klopt, dat is de V-Guard die ik nu heb.