Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsnavigatie zonder (snel) leeglopende mobiel (?) - Forum Wereldfietser

Fietsnavigatie zonder (snel) leeglopende mobiel (?)

Ik liep tegen dit product aan en dacht: Dat zou zo maar eens een antwoord kunnen zijn op de veel te snel leeglopende smartphones van ons fietsreizigers.

https://nl.beeline.co/

Ben benieuwd of er al iemand is met ervaring met dit apparaatje. Tot nu toe zag ik alleen nog een review op bright.nl. Overigens heb je nog steeds je mobiel nodig want dit apparaatje is feitelijk een interface met een app op je mobiel. Maar je hoeft als het goed is dus niet meer de hele tijd je scherm aan en weer uit te zetten. Het apparaatje zelf zou een autonomie tijd hebben van 30 uur. Geen idee of het scherm dan de hele tijd aan mag zijn om die waarde te bereiken. Verder ben ik ook erg benieuwd naar de app die erbij zit want die bepaalt denk ik in hoge mate de waarde van de Beeline. Navigeren gaat blijkbaar via Google maps. Je kunt zo te zien ook GPX bestanden laden. Hoe is me nog niet duidelijk.

Afbeelding

Afbeelding
Er zijn hier al vele oplossingen voor wbt sportfietscomputers, ik heb zelf een Garmin Edge. Goedkoop is ie niet, maar prettig werkt ie wel, en 3 dagen navigeren op 1 acculading met gedetailleerde kaart van de omgeving en track in beeld.
Bluetoothkoppeling met smartphone voor up/downloaden tracks en nog veel meer, maar kan prima autonoom werken.

Google Maps lijkt me niet zo'n goede keus als uitgangspunt voor fietsnavigatie.
Dankjewel. Maar die had ik idd ook gezien. Is dat soort 'reviews' eigenlijk niet vooral een verzameling soundbites waarbij je geen idee hebt in welke mate die gemodereerd zijn? Ik kijk er zelden naar. Ben vooral benieuwd naar evt ervaringen hier op het forum of andere fora en natuurlijk naar reviews van organisaties die in ieder geval de naam hebben genuanceerd naar producten te kijken.
Waar ik overigens zelf goede ervaringen mee heb is de gesproken turn by turn navigatie die bijvoorbeeld ook met Osmand behoorlijk werkt. Dan hoeft je scherm ook niet steeds aan. Nadeel is wel dat je soms simpel wordt van dat gekwebbel in je oor met bij sommige tracks bij zowat iedere richtingverandering de aankondiging dat het soms onvermijdelijke gaat gebeuren. (bijvoorbeeld gewoon de weg blijven volgen)

Dit apparaatje, die Beeline lijkt dat wat draaglijker te maken. En v.a. € 119,- lijkt me dan een interessant bedrag voor zo'n ding.
Ik fiets met een koplamp met usb aansluiting met xt naaf. Mobiel op sp-connect. Werkt goed nooit probleem mee gehad. Usb werkt alleen als koplamp uitstaat.

Mario
supermario schreef:
vr 09 okt, 2020 08:59
Ik fiets met een koplamp met usb aansluiting met xt naaf. Mobiel op sp-connect. Werkt goed nooit probleem mee gehad. Usb werkt alleen als koplamp uitstaat.
Hier een Son met Forumslader en de iPhone op een Quadlock. Ook nooit problemen.
Hier idem maar dan met SP connect
Afbeelding

Ik snap niks van deze interface. Veruit het grootste onderdeel is de rijrichting? Ik weet niet hoe andere mensen fietsen, maar zelf ga ik ongeveer 100% van de tijd vooruit. Alle aanwijzingen wil ik hebben ten opzichte van mijn fietsrichting, niet ten opzichte van de windrichting of iets dergelijks. Als je dan zo'n klein schermpje hebt, gebruik het dan liever voor nuttige info zou ik zeggen. Of mis ik iets?
AndreM schreef:
do 08 okt, 2020 23:56
Is dat soort 'reviews' eigenlijk niet vooral een verzameling soundbites waarbij je geen idee hebt in welke mate die gemodereerd zijn?
In de Google Playstore reageert de leverancier op iedere recensie. Daarmee kun je aardig inschatten hoe serieus de kritiek is. Daarnaast is het natuurlijk een goed teken dat ze wat met de feedback lijken te doen: "We actually really appreciate the feedback our customers leave us and we're constantly using this to decide on which new features to add and which elements to work on".

De recensie op bol.com van 30 juni vond ik ook wel interessant: "de wegen die de app selecteert gaan bijna altijd langs grotere wegen, terwijl fietsvriendelijke wegen, goede fietspaden en/of fietsostrades worden genegeerd. Ik vermoed omdat alles via GoogleMaps verloopt." Maar in een reactie andere feedback in de Google Playstore zegt de leverancier later: "We're actually currently rolling out our own routing, which is much better suited to cycling. If you're in the UK then you should already be getting to try this out. We have some more updates coming later next month which should improve routing even further".

Hier is een recensie uit 2017 van een oudere versie: https://www.bikeradar.com/reviews/train ... ss-review/

Ikzelf fiets geregeld zonder track, dus voor mij is dit ding niet interessant genoeg.
Anders schreef:
vr 09 okt, 2020 10:31
Afbeelding

Ik snap niks van deze interface. Veruit het grootste onderdeel is de rijrichting? Ik weet niet hoe andere mensen fietsen, maar zelf ga ik ongeveer 100% van de tijd vooruit. Alle aanwijzingen wil ik hebben ten opzichte van mijn fietsrichting, niet ten opzichte van de windrichting of iets dergelijks. Als je dan zo'n klein schermpje hebt, gebruik het dan liever voor nuttige info zou ik zeggen. Of mis ik iets?
Daarom had ik er ook een linkje bijgedaan naar de leverancier. Wanneer je daar even op klikt wordt het al gauw duidelijk hoe 't werkt. Bekijk bijvoorbeeld het filmpje op deze pagina: https://nl.beeline.co/wat-is-beeline/
Welk probleem lost dit ding eigenlijk op? Nu heb heb je twee apparaten die je moet opladen, ipv één. Misschien loopt het geheel wat langzamer leeg, maar het blijft dat je een solide oplossing moet verzinnen over hoe & wanneer op te laden.
En ik vraag me ook af: hoe reageert ie op bv een 5-sprong?
Grappig ding is het, meer niet, m.i.
De oplossing die ik gebruik en mij prima bevalt: GPX logger van QStarz die via Bluetooth verbonden is met mijn smartphone waarop OsmAnd draait. Zo gaat de accu van de telefoon een stuk langer mee en de GPS van de QStarz is nog sneller ook (althans, dat was een aantal jaren terug zo, weet niet hoe ie zixh verhoudt tot de huidige generatie smartphones). De QStarz kan iets van 40 uur mee op een volle accu.

Ook ideaal bij andere activiteiten als zeilen (dan wel even waterdicht verpakken).
Flix schreef:
zo 11 okt, 2020 11:10
Welk probleem lost dit ding eigenlijk op? Nu heb heb je twee apparaten die je moet opladen, ipv één. Misschien loopt het geheel wat langzamer leeg, maar het blijft dat je een solide oplossing moet verzinnen over hoe & wanneer op te laden.
En ik vraag me ook af: hoe reageert ie op bv een 5-sprong?
Grappig ding is het, meer niet, m.i.
Psies mijn gedachte. Koop gewoon een goede fietsnavigatie. Kost idd paar centen, maar prijs per km valt weer mee,

Heb de garmin edge 1030 echt een geweldig ding.
Garmin Etrex op twee AA batterijen; 3 dagen fietsen op twee batterijen...
alstro schreef:
zo 11 okt, 2020 19:23
Flix schreef:
zo 11 okt, 2020 11:10
Welk probleem lost dit ding eigenlijk op? Nu heb heb je twee apparaten die je moet opladen, ipv één. Misschien loopt het geheel wat langzamer leeg, maar het blijft dat je een solide oplossing moet verzinnen over hoe & wanneer op te laden.
En ik vraag me ook af: hoe reageert ie op bv een 5-sprong?
Grappig ding is het, meer niet, m.i.
Psies mijn gedachte. Koop gewoon een goede fietsnavigatie. Kost idd paar centen, maar prijs per km valt weer mee,

Heb de garmin edge 1030 echt een geweldig ding.
Garmin Edge 1030 kost € 480,--. Dat heeft mijn hele vakantiefiets nog niet eens gekost. Ga ik dus never nooit aan navigatie uitgeven. En ik heb zomaar het idee dat dat geldt voor een zwijgende meerderheid.

Anyway... Ook oplossingen met Son en forumslader of USB werk... Ja, erg mooi maar heel andere bedragen als je nog geen naafdynamo etc. hebt. Ik vond dit een aardige oplossing die ik tegenkwam en daarom even met jullie wilde delen.
Eens met dat de Garmin Edge erg prettig werkt.

Mijn Garmin Edge 830 heeft 375 euro gekost. Mijn vorige Garmin GPSMap 60CSX, welliswaar pre-smartphone tijdperk, ook ca 350 euro, heeft het 13 jaar met eveneens veel plezier uitgehouden. Zelfs als de Edge maar half zolang meegaat als de GPSMap vind ik het die 55 euro per jaar meer dan waard.

Ik heb niet het idee dat Garmin fietscomputers/navigatie een niche-artikel zijn, ik ken velen die ermee rijden. Toegegeven, de gebruikersinterface moet je bevallen, uiteraard, en voor de investering moet je wel weten dat je een goede koopt, en Garmin heeft laatste jaren ook slechte series gehad.

Goed, na deze Garmin-fan reactie, ook nog even vermelden dat er ook nog veel alternatieven bestaan, zoals Wahoo Elemnt Bolt, Mio Cyclo Discover, Lezyne Mega XL GPS, Sigma Sport Rox of de Bryton Rider 860.
machello schreef:
zo 11 okt, 2020 13:20
De oplossing die ik gebruik en mij prima bevalt: GPX logger van QStarz die via Bluetooth verbonden is met mijn smartphone waarop OsmAnd draait.
Ik begrijp het niet, hoe kan een logger die louter en alleen je huidige positie bewaart je de weg wijzen?
Ik vermoed dat Machello navigeert met zijn smartphone en het GPS-signaal opvangt met zijn logger en er van uitgaat dat zijn logger zuiniger met de batterij omgaat als zijn smartphone.
Ik zou zeggen: monteer je mobiel (die je toch al meeneemt) op je fietsstuur en navigeer via Osmand. En stop gewoon een powerbank in een stuur- of frametas. Kost maximaal 40 euro en daarmee kun je al gauw zeven keer je mobiel opladen, dus dan ben je zomaar een halve week onderweg en in combinatie met SON dynamo nog veel langer. Niks geen gedoe met batterijen. En bij regen trek je gewoon een condoom over je mobiel. Ik zou niet weten wat dan het voordeel van zo’n apparaatje of een apart navigatiesysteem zou zijn.