Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Miyata randonneur extra - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Miyata randonneur extra

Grandonneur schreef:
wo 11 nov, 2020 19:17
Prachtig!

benieuwd hoe het lijstje van gedemonteerde onderdelen voor de 12,5kg setup eruit zou zien.
De Randonneur Extra was de Nederlandse versie van de Miyata 1000 die in o.a. de VS werd verkocht. (met wat toevoegingen zoals de dynamoplaat)
Het model uit 1985 staat daar in de folder voor 25.5 lbs, oftewel 11,5 kg. Alleen geen idee welke maten we hier met elkaar vergelijken natuurlijk. :lol:

Laten we zeggen dat zonder achterrek en bidons we richting de 11 kg gaan of zo?

Afbeelding
Dat is natuurlijk ook nog zonder pedalen, en die waren toen ook niet de lichtste.
Die fiets is licht omdat er bij niks op zit. Vooral de dunne velgen en lichte banden zullen verder goed meewerken aan het laag houden van het gewicht.
Ik heb de fiets (maat 57) gewogen zoals hij op de foto staat maar zonder pedalen en kwam op iets boven 12 kg uit. Dus zonder achterdrager (650 gram), standaard en dynamo. Misschien dat het originele KM zadel wat zwaarder was dan de Turbo die er nu op zit maar dat verschil kan niet meer dan 100 gram geweest zijn. Zadelpen, stuurpen en stuur zijn ook nieuw en de bar-ends die de shifters op de stuurpen vervangen kunnen een tikje zwaarder zijn... maakt alles samen nauwelijks verschil denk ik.
Het echt goede nieuws is dat de fiets op de weg nog haast lichter aanvoelt dan die nominale 12 à 13 kg, verrast hoe soepel hij stuurt en prettige respons op bvb op de pedalen gaan lopen. De geometrie is zeer vergelijkbaar met mijn Franse fietsen uit de 70ies en het rijgedrag zit in de buurt, dat is top voor mij. Er zitten natuurlijk lichte wielen en banden in met naar de normen van vandaag absurd weinig clearance: breder dan 32 mm gaat er niet in de spatborden. Er ligt hier momenteel (leemstreek van het hardnekkige type) wat modder op de weg en gisteren moest op een bepaald moment zowaar m'n voorwiel er uit om het spatbord leeg te schrapen.

edit: gewicht aangepast, zat er in 1° versie een kilo naast