Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SCC of Travelmaster? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

SCC of Travelmaster?

153 berichten
Dit zou wel is een potentiële travelmaster kunnen worden voor Jan :D

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... cle-broken
Met 2 sloten!
https://link.marktplaats.nl/m1929019245

En weer een volgend exemplaar. Geen Santos Trekking maar een SCC02 mountainbike, met een nieuw kleurtje.
Jurr schreef:
za 07 jan, 2023 07:47
https://link.marktplaats.nl/m1929019245

En weer een volgend exemplaar. Geen Santos Trekking maar een SCC02 mountainbike, met een nieuw kleurtje.
Mooi samengesteld weer idd, dit keer gelukkig de stuurpenverhoger achterwege gelaten :wink:

Maar de SCC was er dus eerder met split achtervork dan met schijfremnokkies..?
Grandonneur schreef:
za 07 jan, 2023 08:45

Maar de SCC was er dus eerder met split achtervork dan met schijfremnokkies..?
Nee, best vroeg was er al de schijfrem mogelijkheid op de derailleur SCC02. Maar met zowel schijfrem mogelijkheid als excentrische trapas zijn er niet veel van geweest.

Ook hebben ze nog een hele tijd SCC Firmtech frames met riem verkocht inderdaad. Als je daarop een bagagedrager wil monteren mis je wel de nokjes bovenaan de staande achtervork, zoals hier opgelost met een zadelpenklem met oogjes.

Of er wel een SCC model met zowel schijfrem mogelijkheid als riemaandrijving geweest is weet ik eigenlijk niet...
Ik zal er wel overheen kijken, maar eh, waar is dit frame deelbaar zodat de riem er doorheen kan?
Achterin, tussen de staande en liggende achtervork. Daar waar Santos op staat. Het makkelijkst te zien bij een minder donkere framekleur, zoals bijvoorbeeld deze:

https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=80868
Bedankt. Die constructie kende ik nog niet. Weer wat geleerd. 🧐

Edit: autocorrectie had van "kende ik" "kinderbijslag" gemaakt, dat hersteld.
Daar is er weer eentje:

https://link.marktplaats.nl/m1947079863

Geen 2.6 door de schijfrem-mogelijkheid, waarschijnlijk ook geen 27.5 door de velgremmen, maar misschien past het net wel door de stelmogelijkheid van de velgremmen? En van origine waarschijnlijk ook geen Rohloff door de losse kettingspanner in plaats van excentrische trapas.

Maar z'n creaties lijken op de foto's steeds minder beroerd te worden, en hij noemt 'm hier ook al geen Travelmaster meer, wat 'ie uiteraard ook niet is.

't Zou best wel een SCC02 kunnen zijn, maar met die nieuwe laklaag weet je niet wat het geweest is. Misschien wel iets met deuken en/of scheuren opgevuld met plamuur?

En dat Brooks zadel, op hoeveel fietsen zou dat intussen al gezeten hebben voor de foto's...?

De remmen zijn in alle logica weer heel hydrologisch, en of de fiets nu verkeert of verkeerd is....

Goed uit blijven kijken wat je koopt dus. Inmiddels al bijna 26.000 views voor dit topic, er lijkt goed gekeken te worden ;)
Op de Fiets&Wandelbeurs in Utrecht stond ook een leuk voorbeeld:
Screenshot_20230321-111919_Gallery.jpg
De volgende. Weer geen idee hoe ie destijds uit de fabriek is gekomen. Hadden de TM2.6 niet altijd een hogere suspension corrected voorvork, en met een reden?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ohloffnaaf

Twee puntjes van orde Jan. We kennen de voorkeur voor idioot hoge sturen, maar ik zou even op zoek gaan naar de streepjes. Je kunt garantie aanbieden maar geldt dat ook voor het gebit?

en de wielen zijn 26" (559), met 50mm banden wordt dat niet ineens 27,5" (584). Leuk verzonnen; klopt niks van.
Grandonneur schreef: Hadden de TM2.6 niet altijd een hogere suspension corrected voorvork, en met een reden?
Als je met dit correcte Nederlands bedoelt dat de fiets zo'n malle 2.9 bochel had. Verdiep je dan nog eens in Het Merk met de S.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat het frame van 2.6 oorspronkelijk getekend was met een geveerde vork in het achterhoofd want mtb. Een vaste vork moest dan dus meer afstand hebben van as tot kroon omdat anders het frame met de voorkant een paar cm teveel naar beneden zakt en de zit- en balhoofdhoek wijzigt, met gevolgen voor het rijgedrag van dien.

Wat ik niet weet is of latere TM2.6's een ander frame gebruiken wat geschikt is voor een normale starre vork zonder suspentie correctie.
Grandonneur schreef:
do 06 apr, 2023 15:56
Weer geen idee hoe ie destijds uit de fabriek is gekomen.
Niet zoals 'ie daar staat in elk geval ;) Wel een excentrische trapas ditmaal.
Grandonneur schreef:
do 06 apr, 2023 15:56
Hadden de TM2.6 niet altijd een hogere suspension corrected voorvork, en met een reden?
Allemaal als ze een vaste vork hadden inderdaad. Anders 80-100mm verend.
Grandonneur schreef:
do 06 apr, 2023 19:20

Wat ik niet weet is of latere TM2.6's een ander frame gebruiken wat geschikt is voor een normale starre vork zonder suspentie correctie.
Dat niet, wel hadden hele vroege geen mogelijkheid voor een derde bidonhouder onder de onderbuis. De naafdynamokabel nokjes op de voorvork zijn ook pas later gekomen. Verder erg weinig.
Mogelijk dat veringcorrigering één woord is. Dat zou kunnen. Worden m'n zinnen wel mooier van.
https://link.marktplaats.nl/m2001918222

'Tarvelmaster'. Die hadden we nog niet. Met 'Swalble' banden. De remmen zijn nog steeds 'hydrologisch' en dit exemplaar 'verkeerd' ook weer in 'nieuwstaat'.

En waarschijnlijk weer nieuw in de lak. Dat wordt dan niet meer vermeld tegenwoordig, hoe zou dat nou komen...? Hoi 'Jan'! Wat leuk dat je meeleest hier! ;)

Natuurlijk weer met het bekende Brooks zadel als wisseltrofee. Net als 'garantie' tegenwoordig, want dat is het toverwoord.
Is die Jan uit Naarden een handelaar of een rommelmaar.
Als dat laatste het geval is kan je hem melden bij marktplaats.
Hij heeft aangegeven een particuliere verkoper te zijn.
Hij doet niets illegaals. Dus waarom aangeven bij marktplaats.
Het enige wat je kan doen is hem opgeven bij de belastingdienst.
Want dat zal hij vast zelf niet doen
M276 schreef:
za 22 jul, 2023 10:53
Hij doet niets illegaals.
Of het in dit geval (weer) een SCC in plaats van een Travelmaster is weet ik niet, maar het ene ding voor een ander verkopen is wel degelijk illegaal.
Leon schreef:
za 22 jul, 2023 11:01
Of het in dit geval (weer) een SCC in plaats van een Travelmaster is weet ik niet [...]
Een SCC is die laatste sowieso niet.

In een SCC kun je 26 inch 559 in kwijt met brede banden met velgremmen en indien schijfremnokken aanwezig ook schijfremmen. Als die schijfremmennokken aanwezig zijn past ook 27.5 inch 584 met smallere banden en 28 inch 622 met hele smalle banden.

Precies hetzelfde geldt uiteraard bijna voor elk 26 inch 559 mountainbike frame overigens.